מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אבד - נאבד --- מי הפעול?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

אבד - נאבד --- מי הפעול?

הודעהעל ידי מעיין » ה' דצמבר 30, 2010 8:48 pm

ראיתי בדברי יחזקאל על תהילים:

תעיתי כשה אובד בקש עבדך, ולכאורה קשה דלשון אובד משמע שהשה אבד איזה דבר והול"ל נאבד דמשמע שהשה נאבד מן הרועה וכו'

ובהשקפה ראשונה תמהתי שלכאורה שורש אבד בכל המקרא היא על דרך זה.
והסיבה היא לכאורה מדרך הדקדוק, דענין אבידה לא יתיחס לפעל כי היא אדרבא בא בלא פעולה על ידי היסח הדעת.
ואין נכון לומר ע"פ הדקדוק "ראובן אבד כלי" רק "נאבד לו כלי" וכאשר אבדתי אבדתי הנאמר באסתר הכוונה שאסתר עצמה היא האבידה ולא שנאבדה לה דבר. וכן היא בכל המקרא דו"ק

עד שמצאתי שבזוהר דייק על מקצת מהמקומות ונתן לה טעמים אחרים, וז"ל הזוהר דברים רסו:

פתח ואמר (ישעיה כז) והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול ובאו האובדים בארץ אשור והנדחים בארץ מצרים וגו', והיה ביום ההוא מאן ביום ההוא אלא ההוא יומא דאתידע לקודשא בריך הוא כמה דאת אמר (זכריה יד) והיה יום אחד הוא יודע לד', תו ביום ההוא כמה דאת אמר (יחזקאל לח) ביום בא גוג על אדמת ישראל, יתקע בשופר גדול, מה לן ביה אי הוא רב או זעיר אלא ההוא שופר עלאה דביה נפקין עבדין לחירו תדיר והאי איהו יובלא דיובלא עלאה ורברבא הוא, וכד האי אתער כל חירו דעלמין מתערין ביה וההוא אקרי שופר גדול, ובאו האובדים בארץ אשור, האבודים מבעי ליה או הנאבדים מאי האובדים האובדים ממש בגין דאינון בארעא אחרא ומאן דשארי בארעא אחרא יניק מרשותא אחרא וכאלו לא שריא במהימנותא בגין כך אובדים אקרון, אובדים אינון בכל סטרין, דכד ישראל שריין בארעא קדישא זכאין, זכאין תדיר בכלא זכאן לעילא ותתא, ד''א ובאו האובדים מאן אינון אלין צדיק וכנסת ישראל, דאקרון אובדים, מנלן כנסת ישראל דכתיב (ירמיה ט) על מה אבדה הארץ אבודה או נאבדת לא כתיב אלא אבדה הארץ דא כנסת ישראל, צדיק דכתיב (ישעיה נז) הצדיק אבד אבוד או נאבד לא כתיב אלא אבד והא אוקמוה, ואי תימא ובאו מאן אתר אתיין אלין אובדים אלא כנסת ישראל מן גלותא, צדיק כמה דאוקמוה דכתיב (תהלים קכו) בשוב ד'' את שיבת ציון בגין דייתוב לאתריה וייתי לאתחברא בכנסת ישראל, ועל דא ובאו האובדים בארץ אשור, והשתחוו לד' בהר הקדש בירושלם מאי קא מיירי אלא מלה דא דהנדחים בארץ מצרים כביכול ישראל לא יפקון מן גלותא אלא בשכינתא כמה דאוקמוה, ואינון נדחים השתחוו לד':
וגם בשאר מקומות בזהר דורש על מקצת מן הפסוקים.

ואולי גם בשאר המקומות שבמקרא יש לדרוש, ומזה יש להסיק, שאף שלכאורה אפשר לפי ראות עין ליתן טעם לדברים היוצא מן הכלל ע"פ הדקדוק, אעפ"כ יתכן לדרוש על כל המקומות, וזה מעומק סוד לשון הקודש והמקרא, ואפשר שזה דומה לדברה תורה כלשון בני אדם, שהיכא דאיכא למידרש דרשינן.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: אבד - נאבד --- מי הפעול?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' דצמבר 30, 2010 8:52 pm

דברי פי חכם חן, והפעם לא כמליצה בעלמא.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: אבד - נאבד --- מי הפעול?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' דצמבר 30, 2010 9:03 pm

אינני בטוח שירדתי לסוף דעתך,
עכ"פ נראה לבאר שאובד הוא לשון פועל, ואבידת שה אינה כאבידת דומם, שהרי השה אף הוא פועל באבידתו, רגלים לו והולך הוא מבעד לדירו ואיננו, ולכך נאמר "שה אובד", שהשה לא נאבד אלא הוא עצמו פועל אבידתו.

ד"א יש ביטוי "אובד עצות" ולדבריך יש לפרש שאבד את עצותיו ולדברי אין לביטוי מובן שכן האדם אינו פועל אבוד העצות אלא פשוט אין לו אותן

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אבד - נאבד --- מי הפעול?

הודעהעל ידי מעיין » ה' דצמבר 30, 2010 9:13 pm

כנראה שלא עמדתי על כוונתי, עיין בכל המקומות במקרא ותעמוד על הכוונה.
אובד עצות אין זה ביטוי רק פסוק מפורש דברים לב כח,כי גוי אבד עצות ואין בהם תבונה.
וז"ל האבן עזרא שם:
כי גוי אובד עצות - הנכון שזה הגוי הם צרי ישראל ומלת אבד שם התאר והיא סמוכה על כן נפתח הבי"ת וידוע כי מלת אבד מהפעלי' העומדי' [היינו שעל פי רוב במקרא אין היא פועל יוצא על אחר, וזה יוצא מן הכלל, שכנראה שהיא על פי דרך שאר המלות] רק פי' עצות שב אל אבד [היינו שמלת אבד קאי על העצות ולא על הגוי, ועל פי זה יוכל לשמש כפועל עומד] כמו נובלת עליה וכן ותאבדו דרך שהוא סמוך אל דרך והנה השכיל המתרגם שאמר מאבדי עצה:

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: אבד - נאבד --- מי הפעול?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' דצמבר 30, 2010 9:19 pm

נראה לי שעירבת בין ב' נושאים
יש את האדם המאבד
ויש את השה שאבד
כתבת שאי אפשר לומר שראובן איבד אלא לראובן נאבד
אבל בפסוק מדובר על השה ולא על האדם!!!
וא"כ נקודת ההתייחסות היא לשה
ולכן:
אם נקודת ההתייחסות היא לבעלים יש לומר או תעית כשה שאבד, או כשה שנאבד
ואם נקודת ההתייחסות היא לכבש יש לומר כשה אבוד
ואובד פירושו כמו שכתבתי שהשה עצמו פועל את איבודו שכן הולך הוא ברגליו

נא באר לי במה אני טועה לפי דעתך

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אבד - נאבד --- מי הפעול?

הודעהעל ידי מעיין » ה' דצמבר 30, 2010 9:36 pm

עי' גבורת ד' למהר"ל פ' נ"ד וגור ארי' פ' כי תבא על הפסוק ארמי אובד אבי מה שטען על האבן עזרא שם ותבין הענין.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אבד - נאבד --- מי הפעול?

הודעהעל ידי מעיין » ב' יוני 26, 2017 6:41 pm

מעיין כתב:ראיתי בדברי יחזקאל על תהילים:

תעיתי כשה אובד בקש עבדך, ולכאורה קשה דלשון אובד משמע שהשה אבד איזה דבר והול"ל נאבד דמשמע שהשה נאבד מן הרועה וכו'

ובהשקפה ראשונה תמהתי שלכאורה שורש אבד בכל המקרא היא על דרך זה.
והסיבה היא לכאורה מדרך הדקדוק, דענין אבידה לא יתיחס לפעל כי היא אדרבא בא בלא פעולה על ידי היסח הדעת.
ואין נכון לומר ע"פ הדקדוק "ראובן אבד כלי" רק "נאבד לו כלי" וכאשר אבדתי אבדתי הנאמר באסתר הכוונה שאסתר עצמה היא האבידה ולא שנאבדה לה דבר. וכן היא בכל המקרא דו"ק

עד שמצאתי שבזוהר דייק על מקצת מהמקומות ונתן לה טעמים אחרים, וז"ל הזוהר דברים רסו:

פתח ואמר (ישעיה כז) והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול ובאו האובדים בארץ אשור והנדחים בארץ מצרים וגו', והיה ביום ההוא מאן ביום ההוא אלא ההוא יומא דאתידע לקודשא בריך הוא כמה דאת אמר (זכריה יד) והיה יום אחד הוא יודע לד', תו ביום ההוא כמה דאת אמר (יחזקאל לח) ביום בא גוג על אדמת ישראל, יתקע בשופר גדול, מה לן ביה אי הוא רב או זעיר אלא ההוא שופר עלאה דביה נפקין עבדין לחירו תדיר והאי איהו יובלא דיובלא עלאה ורברבא הוא, וכד האי אתער כל חירו דעלמין מתערין ביה וההוא אקרי שופר גדול, ובאו האובדים בארץ אשור, האבודים מבעי ליה או הנאבדים מאי האובדים האובדים ממש בגין דאינון בארעא אחרא ומאן דשארי בארעא אחרא יניק מרשותא אחרא וכאלו לא שריא במהימנותא בגין כך אובדים אקרון, אובדים אינון בכל סטרין, דכד ישראל שריין בארעא קדישא זכאין, זכאין תדיר בכלא זכאן לעילא ותתא, ד''א ובאו האובדים מאן אינון אלין צדיק וכנסת ישראל, דאקרון אובדים, מנלן כנסת ישראל דכתיב (ירמיה ט) על מה אבדה הארץ אבודה או נאבדת לא כתיב אלא אבדה הארץ דא כנסת ישראל, צדיק דכתיב (ישעיה נז) הצדיק אבד אבוד או נאבד לא כתיב אלא אבד והא אוקמוה, ואי תימא ובאו מאן אתר אתיין אלין אובדים אלא כנסת ישראל מן גלותא, צדיק כמה דאוקמוה דכתיב (תהלים קכו) בשוב ד'' את שיבת ציון בגין דייתוב לאתריה וייתי לאתחברא בכנסת ישראל, ועל דא ובאו האובדים בארץ אשור, והשתחוו לד' בהר הקדש בירושלם מאי קא מיירי אלא מלה דא דהנדחים בארץ מצרים כביכול ישראל לא יפקון מן גלותא אלא בשכינתא כמה דאוקמוה, ואינון נדחים השתחוו לד':
וגם בשאר מקומות בזהר דורש על מקצת מן הפסוקים.

ואולי גם בשאר המקומות שבמקרא יש לדרוש, ומזה יש להסיק, שאף שלכאורה אפשר לפי ראות עין ליתן טעם לדברים היוצא מן הכלל ע"פ הדקדוק, אעפ"כ יתכן לדרוש על כל המקומות, וזה מעומק סוד לשון הקודש והמקרא, ואפשר שזה דומה לדברה תורה כלשון בני אדם, שהיכא דאיכא למידרש דרשינן.


רש"י תהלים לא יג
ככלי אובד - ההולך לאבד כל לשון אבידה אין הלשון נופל על בעל אבידה לומר הוא אבד אותה אלא האבידה אובדת ממנו כד"א אשר תאבד ממנו (דברים כ"ב) האובדת לא בקשתם (יחזקאל לד).



רש"י איוב ד יא
ליש אובד מבלי טרף - השרים אבדו כליש זה האובד מבלי מזון כך אבד כחם מעשות חמס, אובד אינו לשון אדם האובד דבר ממנו אלא הוא עצמו הולך לאיבוד כמו תעיתי כשה אובד (תהלים קיט) וכמו הייתי ככלי אובד (תהלים לא).


רש"י איוב כט יג
ברכת אובד - אדם מת בעונו ונטרד. עלי תבא - כי הייתי זן את בניו ואת אשתו ורבותינו אמרו שהיה גוזל שדה יתומים ומשביחה ומחזירה להם, ופשטיה דקרא אינו נראה כך שאין קרוי אובד אלא דבר שהוא עצמו אובד כמו ככלי אובד (תהלים לא) וכן תעיתי כשה אובד (תהלים קיט) צאן אובדות (ירמיה כ).


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 138 אורחים