מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קושיה ברש"י פרשת קרח

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

קושיה ברש"י פרשת קרח

הודעהעל ידי יזל מדליו » ה' יוני 22, 2017 5:09 pm

רש"י פרשת קרח [פרק ט"ז פסוק ט"ו] ומדרש אגדה אמר יודע אני שיש להם חלק בתמידי ציבור אף חלקם לא יקובל לפניך לרצון תניחנו האש ולא תאכלנו. עכ"ד.

וצ"ב אם חלק מהקרבן לא נאכל לכאורה כל הקרבן פסול.
ועוד צ"ב וכי יש ברירא לומר מהו חלק של כל אחד.

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

הודעהעל ידי פלתי » ה' יוני 22, 2017 5:16 pm

מדוע הקרבן פסול? הא הקטרה לא מעכבא כלל.
ולשאלתך השניה. מסתמא קמי שמיא ודאי יש ברירה.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' יוני 22, 2017 6:19 pm

מה הבעיה לומר שמדרש זה הוא אליבא דמ"ד יש ברירה? (לא מסתבר לי לחלק בין כלפי שמיא או כלפינו, כי יש ברירה או אין ברירה לא קשור ל'אי אפשר לצמצם', אלא להגדרת השותפות בעצמותה)

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

הודעהעל ידי יזל מדליו » ה' יוני 22, 2017 7:10 pm

פלתי כתב:מדוע הקרבן פסול? הא הקטרה לא מעכבא כלל.
ולשאלתך השניה. מסתמא קמי שמיא ודאי יש ברירה.


הקטרה לא מעכבא, אשמח לקבל מקור.

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

הודעהעל ידי יזל מדליו » ה' יוני 22, 2017 7:45 pm

איש גלילי כתב:מה הבעיה לומר שמדרש זה הוא אליבא דמ"ד יש ברירה? (לא מסתבר לי לחלק בין כלפי שמיא או כלפינו, כי יש ברירה או אין ברירה לא קשור ל'אי אפשר לצמצם', אלא להגדרת השותפות בעצמותה)


[מש"כ בסוגריים, אמת]
אך ישנו הבדל גדול בין קרבן של שותפין לבין קרבן ציבור.
וכך כותב המשך החכמה [הפטרת פרשת ואתחנן] והנה מנחה אינה קרבה בשותפין רק ביחיד, ובציבור באה מנחה לפי שהציבור בכלליותו כמו יחיד שהוא איש אחד, וכל אחד מועיל לחבירו כמו שכל אבר מועיל לחבירו וכיוצא בו. עכ"ד.

זאת אומרת שאי אפשר להפריד, מכיון שציבור זה ממש כמו איש יחיד. ולכן גם למ"ד יש ברירא אפשר להפריד רק בקרבן של שותפין, אבל לא בקרבן ציבור.

ואולי נחדש חידוש גדול שקרבן תמיד אינו בגדר קרבן ציבור אלא בגדר קרבן שותפין.
נערך לאחרונה על ידי יזל מדליו ב ו' יוני 23, 2017 9:06 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' יוני 22, 2017 8:44 pm

איש גלילי כתב:(לא מסתבר לי לחלק בין כלפי שמיא או כלפינו, כי יש ברירה או אין ברירה לא קשור ל'אי אפשר לצמצם', אלא להגדרת השותפות בעצמותה)

כוונתך שאין מדובר בחסרון ידיעה, אלא שכאשר נעשה הקרבן קרבן ציבור שוב אליבא דאמת אין כאן חלקי יחידים רבים אלא קרבן אחד של ציבור.
אמנם דבר זה אינו פשוט כ"כ, ואעתיק המובא בענין זה (אודות רש"י דידן) מלקוטי שיחות:
בהקדם השאלה בדברי רש"י "יש להם חלק בתמידי צבור", דלכאורה, מלבד השאלה (הנ"ל) מצד שווי הדבר ודין ממון שבו (כיון שחלקם אינו שווה פרוטה) — הרי אתינן כאן להשקו"ט הידועה בנוגע לקרבן ציבור, דכיון דהוי דבר של ציבור אין בו שום שייכות להיחיד, כי הגדר דציבור הוא לא שותפות של כמה וכמה יחידים, אלא מציאות חדשה, באופן שאין שייכות להיחידים בתור יחידים, ובמילא אין שייך לומר בזה "חלק" לכמה יחידים בפ"ע.
ויש לומר הביאור בזה: כוונת רש"י (שיש להם חלק בתמידי צבור) בפשטות היא — דכיון שכל ישר­אל נתנו מחצית השקל שמהם קנו קר­בנות ציבור (כמפורש בפרש"י לעיל), נמצא, שיש לכאו"א מישראל חלק ב­קרבנות ציבור. וכמפורש בבחיי כאן: ודעת רז"ל שהתפלל משה שלא יתקבל חלקם בתמידי צבור שכל אחד ואחד מישראל יש לו חלק בהם על ידי השקלים.
ואף שצריכים למוסרו לציבור יפה יפה, כדי שתהא נעשית מציאות חדשה דממון ציבור וחלות דקרבן ציבור, ולא השתתפות של כמה יחידים — מ"מ כיון שהמציאות של "צבור" וקופת הצבור נוצרה ע"י נתינת מחצית השקל דכל יחיד, א"א שתתבטל ותעקר לגמרי שיי­כות היחיד להקרבן (שהיא ע"י מחצית השקל שנתן, שזוהי מצותו הפרטית, וב­פרט שנתינת מחצית השקל היתה לכפר על נפשותיכם). ובלשון אדה"ז (אגרת הקודש סי' זך) ד"גם לאחר שנתעלה למעלה למעלה" להיות גדר של צבור, מ"מ לא "נעקר לגמרי מכל וכל" המעלה (והקדושה) שנפעלה על ידי נתינת היחיד, ולכן אפשר לומר בזה "שיש להם חלק ב­תמידי ציבור".

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

הודעהעל ידי פלתי » ה' יוני 22, 2017 9:13 pm

יזל מדליו כתב:
פלתי כתב:מדוע הקרבן פסול? הא הקטרה לא מעכבא כלל.
ולשאלתך השניה. מסתמא קמי שמיא ודאי יש ברירה.


הקטרה לא מעכבא, אשמח לקבל מקור.

זבחים דף ה' ע"ב ובעוד הרבה מקומות.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' יוני 22, 2017 9:14 pm

מצ"ב מש"כ בכה"ג בס"ד בספרי
קבצים מצורפים
בעלות ציבורית.docx
(27.26 KiB) הורד 220 פעמים

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' יוני 22, 2017 9:34 pm

סגי נהור כתב:
איש גלילי כתב:(לא מסתבר לי לחלק בין כלפי שמיא או כלפינו, כי יש ברירה או אין ברירה לא קשור ל'אי אפשר לצמצם', אלא להגדרת השותפות בעצמותה)

כוונתך שאין מדובר בחסרון ידיעה, אלא שכאשר נעשה הקרבן קרבן ציבור שוב אליבא דאמת אין כאן חלקי יחידים רבים אלא קרבן אחד של ציבור.
אמנם דבר זה אינו פשוט כ"כ, ואעתיק המובא בענין זה (אודות רש"י דידן) מלקוטי שיחות:
בהקדם השאלה בדברי רש"י "יש להם חלק בתמידי צבור", דלכאורה, מלבד השאלה (הנ"ל) מצד שווי הדבר ודין ממון שבו (כיון שחלקם אינו שווה פרוטה) — הרי אתינן כאן להשקו"ט הידועה בנוגע לקרבן ציבור, דכיון דהוי דבר של ציבור אין בו שום שייכות להיחיד, כי הגדר דציבור הוא לא שותפות של כמה וכמה יחידים, אלא מציאות חדשה, באופן שאין שייכות להיחידים בתור יחידים, ובמילא אין שייך לומר בזה "חלק" לכמה יחידים בפ"ע.
ויש לומר הביאור בזה: כוונת רש"י (שיש להם חלק בתמידי צבור) בפשטות היא — דכיון שכל ישר­אל נתנו מחצית השקל שמהם קנו קר­בנות ציבור (כמפורש בפרש"י לעיל), נמצא, שיש לכאו"א מישראל חלק ב­קרבנות ציבור. וכמפורש בבחיי כאן: ודעת רז"ל שהתפלל משה שלא יתקבל חלקם בתמידי צבור שכל אחד ואחד מישראל יש לו חלק בהם על ידי השקלים.
ואף שצריכים למוסרו לציבור יפה יפה, כדי שתהא נעשית מציאות חדשה דממון ציבור וחלות דקרבן ציבור, ולא השתתפות של כמה יחידים — מ"מ כיון שהמציאות של "צבור" וקופת הצבור נוצרה ע"י נתינת מחצית השקל דכל יחיד, א"א שתתבטל ותעקר לגמרי שיי­כות היחיד להקרבן (שהיא ע"י מחצית השקל שנתן, שזוהי מצותו הפרטית, וב­פרט שנתינת מחצית השקל היתה לכפר על נפשותיכם). ובלשון אדה"ז (אגרת הקודש סי' זך) ד"גם לאחר שנתעלה למעלה למעלה" להיות גדר של צבור, מ"מ לא "נעקר לגמרי מכל וכל" המעלה (והקדושה) שנפעלה על ידי נתינת היחיד, ולכן אפשר לומר בזה "שיש להם חלק ב­תמידי ציבור".

מתוק מדבש מה שהבאת. אבל לא הבנתי מה הוא קשור למה שאמרתי, אני לא אמרתי שאין כאן חלקים רבים של יחידים (זה אמר הרב יזל מדליו בשם משך חכמה), אמרתי שלמ"ד אין ברירה לא שייך לומר שכלפי שמיא יש ברירה, כי לדעתו בכל שותפות (שזה חלקים של יחידים) אין ברירה בעצם.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

הודעהעל ידי מיכאל1 » ה' יוני 22, 2017 9:49 pm

זכורני שיש מי שמיישב קושיא זו באומרו שקמי שמיא אמרינן לכו"ע יש ברירה.
ולפי"ז מתישבת קושיא נוספת אמאי ביקש מרע"ה אל תפן אל מנחתם ואמאי לא ביקש על עצם הקרבן, והתי' הוא שבבהמה כיוון שינקי מהדדי לא שייך לומר שיש ברירה וחלק מסויים לאדם מסויים בקרבן

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' יוני 22, 2017 11:46 pm

התירוץ שכלפי שמיא גליא מובא בספר דף על הדף בשם ילקוט עני, ובגוף הענין עמד בזה הגרי"ד הלוי בספר חי' הגרי",ד סי' כח

הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

הודעהעל ידי הגרח » ו' יוני 23, 2017 6:35 pm

קודם כל פשט !!
א.למה ביקש דווקא עז ולא על מצוות נוספות שיש להם
ב.מה האסון שיהיה להם עוד מצווה הרי קייל שאין מצווה מכבה עבירה.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

הודעהעל ידי איש גלילי » א' יוני 25, 2017 12:10 am

העניין הוא לא המצוה (שזה יש להם גם אם לא תאכל האש את חלקם), אלא הכפרה.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' יוני 30, 2019 2:42 am

יזל מדליו כתב:
איש גלילי כתב:מה הבעיה לומר שמדרש זה הוא אליבא דמ"ד יש ברירה? (לא מסתבר לי לחלק בין כלפי שמיא או כלפינו, כי יש ברירה או אין ברירה לא קשור ל'אי אפשר לצמצם', אלא להגדרת השותפות בעצמותה)


[מש"כ בסוגריים, אמת]
אך ישנו הבדל גדול בין קרבן של שותפין לבין קרבן ציבור.
וכך כותב המשך החכמה [הפטרת פרשת ואתחנן] והנה מנחה אינה קרבה בשותפין רק ביחיד, ובציבור באה מנחה לפי שהציבור בכלליותו כמו יחיד שהוא איש אחד, וכל אחד מועיל לחבירו כמו שכל אבר מועיל לחבירו וכיוצא בו. עכ"ד.

זאת אומרת שאי אפשר להפריד, מכיון שציבור זה ממש כמו איש יחיד. ולכן גם למ"ד יש ברירא אפשר להפריד רק בקרבן של שותפין, אבל לא בקרבן ציבור.

ואולי נחדש חידוש גדול שקרבן תמיד אינו בגדר קרבן ציבור אלא בגדר קרבן שותפין.

שמעתי ליישב מה שהיה בעיני דבר נחמד:
אמנם ציבור הוא אחד ולא כשל שותפים, אך בתוך תפילתו של משה נכללה בקשה, שכמו שבעלי המחלוקת הפרידו עצמם מהציבור המאוחד לכת מיוחדת של עצמם, כך גם יהיה בתמיד של ציבור, שייפרד לקרבן של 2 ציבורים, ואל תפן אל החלק המתייחס אליהם.

סמל אישי של המשתמש
ברית_מלח
הודעות: 10
הצטרף: ב' מאי 27, 2019 10:52 pm

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

הודעהעל ידי ברית_מלח » א' יוני 30, 2019 2:56 am

בפסיקתא הוסיף שהכוונה שה' לא יקבל את חלקיהם 'לרצון' משמע שהאש היורדת לא תאכל את אותו חלק, אך מ"מ אינו פוסל את הקטורת והתמיד

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: קושיה ברש"י פרשת קרח

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ה' יוני 25, 2020 6:23 pm

איש גלילי כתב:העניין הוא לא המצוה (שזה יש להם גם אם לא תאכל האש את חלקם), אלא הכפרה.


לכאו' עיקור הכפרה תלוי בזריקה ולא בהקטרה


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 32 אורחים