מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מהו 'פי הבאר'?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

מהו 'פי הבאר'?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יוני 25, 2017 8:09 pm

כתב בספר הכתב והקבלה בפרשתנו (כא, כ), וז"ל,
והרנ"ו אמר בכוונת שירת הבאר, הבאר שהיה להם במדבר לא הוציא מימיו תמיד דאם כן כשהיו נוסעים ממקום למקום היה מטשטש הדרכים בנהרותיו וביאוריו כי נהרות רבות נמשכו ממנו ככתוב (תהלים ע"ח) יבקע צורים במדבר וישק כתהומות רבה ויוציא נוזלים מסלע ויורד כנהרות מים, ונאמר פתח צור ויזובו מים הלכו בציות נהר, (וממקרא זה יש כדמות ראי' למ"ש רז"ל לשון פי הבאר, שהיה פה ממש לבאר לפתוח ולסתום, מדאמר פתח צור, שאין לשון זה נופל רק על פתיחת פה, כמו ותפתח הארץ את פיה, ואלו היה בקיעה לבדה ה"ל לומר בקע צור, כבכתוב השני יבקע צורים וכמו בצורות יאורים בקע, אמנם הכתוב הראשון מלמד על חברו שתחלה נבקע הצור ונגלה פיו (שהיה נברא בו מששת י"ב) לדעת רז"ל, ואחר שנגלה פתח פיו והוציא מימיו), ונעשה נס זה לפרסם כי יש אלהים בישראל המפליא לעשות למעלה מדרך הטבע הנהוגה, שאם היה מוציא מימיו בלי הפסק משעה שנפתח עד סוף מ' שנה כדרך הצורים הנבקעים, ומוציאם מים מדרך בקיעתן בלי פה, היו סבורים שהדבר דומה לצורים הנבראים בטבע, עכשיו שהיה לו צורת פה וכל פעם פתח פיו והוציא מימיו לצורך שעה וחוזר וסותמו, ידעו כולם שהיא בריאה נפלאה לפרסם יכולת הש"י.
והנה בסוף מ' שנה כשחסרו מים אחרי מות מרים, ורבו עם משה וצוהו ה' שידבר אל הסלע, ובשגגה הכהו, אבל אחר המעשה הזה שוב לא הכהו אלא דיבר אליו שיתן מימיו ונתן, וכשראו ישראל הנס הגדול הזה שבדברו אל הסלע נותן מימיו, שרו שירה חדשה לה', וזהו שגלה הכתוב ואמר, ומשם בארה היא הבאר אשר אמר וגו' למשה אסף את העם ואתנה להם מים, ואם כן בארה בסוף מ' שנה היה, וע"כ מפרש היא הבאר אשר אמר וגו' כלומר זהו עצמו הסלע שאמר ה' למשה שידבר אליו ויתן מימיו, ועל זה אמר אז ישיר ישראל את השירה הזאת. עלי באר ענו לה, מלת ענו כמו וענית ואמרת, וכאלו אמר בצחות השיר, ענו לה עלי באר, כלומר אין לכם לעשות דבר אלא לענות ולדבר אל הבאר ולאמר אלי' עלי באר, כי כדברכם אליה תעלה הבאר לתוך הסלע ותתן מימיה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מהו 'פי הבאר'?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יוני 25, 2017 8:10 pm

והנה עצם חידושו של הרנ"ו שהבאר לא היתה מוציאה מים ללא הפסק ארבעים שנה, מבוסס על כך שהבאר היתה מתפשטת לכל הכיוונים, ומקיפה בנהרות מים את כל מחנה ישראל, והמקור לזה הם דברי התוספתא בסוכה (פ"ג הי"ב),
וממתנה נחליאל ומנחליאל במות ומבמות הגיא וגו' היא סובבת כל מחנה ישראל ומשקה את כל הישימון שנ' ונשקפה על פני הישימון והיא נעשית נחלים גדולים שנ' ונחלים ישטפו הן יושבין באיספקאות ובאין זה אצל זה שנ' הלכו בציות נהר.

והורחבו הדברים במדרשים (במדבר רבה פרשת חקת פרשה יט; תנחומא שם סי' מח, וראה מדרש תהילים מזמור ה),
כרוה נדיבי העם במחוקק במשענותם שהיו הנשיאים עומדים על גבה ומושכין במטותיהן כל אחד ואחד לשבטו ולמשפחתו וריוח שבין הדגלים מלא מים מגוברין אשה שהיתה צריכה לילך אצל חברתה מדגל לדגל היתה מהלכת בספינה שנא' הלכו בציות נהר ואין ציות אלא ספינות שנא' וצי אדיר לא יעברנו והמים יוצאים חוץ למחנה ומקיפין פיסא גדולה שנא' ינחני במעגלי צדק למען שמו ומגדלים מיני דשאים ואילנות לאין סוף שנאמר בנאות דשא ירביצני על מי מנוחות ינהלני.

ומה שחידש שהבאר לא היתה מוציאה מים ללא הפסק, גם לזה ישנו מקור מפורש בבראשית רבה (פרשת ויצא פרשה ע),
הנה באר בשדה זו הבאר, והנה שלשה עדרי צאן, משה ואהרן ומרים, כי מן הבאר ההיא ישקו העדרים, שמשם כל אחד ואחד מושך מים לדגלו ולשבטו ולמשפחתו, והאבן גדולה על פי הבאר, א"ר חנינא כמלא פי כברה קטנה היה בה, ונאספו שמה כל העדרים וגללו, בשעת המחנות, והשיבו את האבן על פי הבאר למקומה, בשעת מסעות היתה חוזרת לאיתנה.

הרי שמפורש במדרש שאכן היה פה לבאר הנפתח ונסגר, ובשעת המסעות היה פיה נסתם, ורק בשעת המחנות היה פי הבאר פתוח, וממנה ישקו כל העדרים.

אולם בדברי התוספתא בסוכה שם לעיל מיניה (הל' יא) מפורש להדיא דאופן פתיחת פי הבאר בכל פעם היה ע"י שירת הבאר שענו ישראל כנגדה, וז"ל,
וכך היתה הבאר שהיתה עם ישראל במדבר דומה לסלע מלא כברה מפכפכת ועולה כמפי הפך הזה עולה עמהן להרים ויורדת עמהן לגאיות מקום שישראל שורין היא שורה כנגדן מקום גבוה כנגד פתחו של אהל מועד נשיאי ישראל באין וסובבין אותה במקלותיהן ואומרים עליה את השירה עלי באר ענו לה עלי באר ענו לה והן מבעבעין ועולין כעמוד למעלה וכל אחד ואחד מושך במקלו איש לשבטו ואיש למשפחתו שנ' באר חפרוה שרים וגו' .

ולפי"ז יומתק מאוד ענין בריאת 'פי הבאר' בערב שבת בין השמשות, דהנה בפי' הראשונים למסכת אבות (פ"ה מ"ו) מצינו ב' פירושים אם המכוון הוא על פי בארה של מרים שהלכה עם ישראל המדבר והשקתם מים, או על פי הבאר שפתחה הבאר פיה ואמרה שירה כמו דכתיב 'עלי באר ענו לה'. [וכמו שהעתיק הרע"ב].

ולפי המבואר בתוספתא נראה דזו היה שירתה של הבאר שכל פעם שנשיאי ישראל באין וסובבין אותם במקלותיהן ואומרים עליה את השירה, פיה נפתח לרווחה להוציא מים. ודוק.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מהו 'פי הבאר'?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יוני 25, 2017 8:11 pm

והנה בגמ' בשבת (לה, א) איתא, אמר רב מעין המיטלטל טהור וזהו בארה של מרים. ובספר פרדס יוסף (פר' מצורע אות נב) כתב, ושמעתי מפה קדוש אדמו"ר מגור שליט"א (הוא בעל האמרי אמת זצ"ל) בקרעניץ שנת תרצ"א בפרשת חוקת, בשבת (ל"ה א) בבארה של מרים יכולין לטבול, וצריך עיון ההוה אמינא אמאי לא היו יכולין לטבול וצריך לימוד על זה.
ויש לומר כמו במים שאובין הטעם דאיכא אמצעי כח אדם ופוסל, כן בבאר מרים כתיב עלי באר ענו לה, הרי דהיה כח ישראל באמצע על ידי תפילת ישראל, והוי ג"כ כח אדם באמצע, והיה הוה אמינא דיפסול כמו שאובין ודפח"ח.

ולפי האמור אין כאן דברי דרוש בעלמא, אלא כך היה בפועל, שהמים עלו לקראת ישראל רק ע"י עניית השירה.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: מהו 'פי הבאר'?

הודעהעל ידי אבא יודן » ג' יוני 27, 2017 4:02 pm

ראה תויט על המשנה
ולפלא שכל הפיות שלשה סדרות רצופות
קרח פי הארץ
חקת פי הבאר
בלק פי האתון


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים