מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'עונשו' של משה רבנו

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
אוהב אוצר
הודעות: 2988
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

'עונשו' של משה רבנו

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ג' יוני 27, 2017 10:05 am

זכורני שיש מי שאומר שהגזרה נגזרה עליו בגלל משהו אחר בכלל, מישהו יכול להפנות אותי?

פלגינן
הודעות: 3236
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: 'עונשו' של משה רבנו

הודעהעל ידי פלגינן » ג' יוני 27, 2017 10:10 am

אוהב אוצר כתב:זכורני שיש מי שאומר שהגזרה נגזרה עליו בגלל משהו אחר בכלל, מישהו יכול להפנות אותי?

"משהו אחר" ממה? הלוא רק בחטא מי מריבה ישנם פירושים רבים, ראה למשל סיכום באוה"ח.

אוהב אוצר
הודעות: 2988
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: 'עונשו' של משה רבנו

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ג' יוני 27, 2017 10:26 am

ראיתי את האו"ח, היא גופא הבעיה שאני לא זוכר.
לדוגמא, כתוב באחד המפרשים שעל אהרון נגזרה הגזרה כבר בחטא העגל אולם הקב"ה לא רצה שיראו כביכול שיש לו שייכות לזה ולכן כאן זה היה 'חטא' יותר אישי , איך אומרים היום: "הפילו את התיק הזה עליו" וזה למען כבודו של אהרון.
כך גם יש מפרשים על משה בדיוק באותו הכיוון.

מה שנכון נכון
הודעות: 11753
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: 'עונשו' של משה רבנו

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יוני 27, 2017 12:09 pm

ראה רש"י סוף שמות על למה הרעותה, עתה תראה, ולא במלחמת ל"א מלכים.
וכן אי' שאם היה נכנס לא"י ובונה ביהמ"ק לא היה שופך הקב"ה חמתו על עצים ואבנים, ולא היתה לישראל תקנה.
וראה בפסוק בדברים גם בי התאנף ה', ובמפרשים.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: 'עונשו' של משה רבנו

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' יוני 27, 2017 12:55 pm

רלב"ג (תועלות ליהושע, ח"א) כתב:התועלת השלישי הוא: להודיע שסבת בלתי עבור משה את הירדן היתה חטא העם. וזה למדנו בעבור שני דברים מזה הספור: האחד הוא, שבזה המקום שהתבאר בו שלא הסכים השם יתברך שיעבור משה הירדן, ולזה נתן הסבה במה שצוה יהושע שיעבור את הירדן היות משה מת, תמצא שקרא אותו השם יתברך עבדו, וזה ממה שיורה כי לא היה זה לו בחטאו, ולזה אמר במשנה תורה גם בי התאנף ה' בגללכם וגו' (דברים א לז). ואם יקשה בעיניך מה שבארה התורה, שזה היה על אשר מרו את פי ה' לבלתי הקדישו בענין מי מריבה (במדבר ב יד), נאמר לך, שזה לא יסתור מה שאמר גם בי התאנף ה' בגללכם, וזה כי אולי היה נמשך לישראל מזאת ההקדשה מהתועלת באמונה בשם יתברך מה שיהיו ראויים בו אל שתגיע להם ירושת הארץ בשלם שבפנים על יד משה. והשנית: שכבר התבאר במה שיבא שכבר נתעצל יהושע בירושת הארץ, ושזה היה סבה מאת השם יתברך למען נסות בם את ישראל השומרים הם את דרך ה' (שופטים ב כב), והוא מבואר, שאם היה זה עושה על יד משה, היה משה משתדל בזה בחריצות יותר, הלא תראה מה עשה לסיחון ולעוג שלא השאיר להם שריד במעט מהזמן.

הפלא ופלא
הודעות: 362
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 3:24 pm

Re: 'עונשו' של משה רבנו

הודעהעל ידי הפלא ופלא » ג' יוני 27, 2017 1:25 pm

יש כותבים שלא נכנס לארץ בגלל שהרג את המצרי שלא על פי דין

דרומי
הודעות: 9121
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: 'עונשו' של משה רבנו

הודעהעל ידי דרומי » ג' יוני 27, 2017 5:21 pm

ראה כאן
קבצים מצורפים
ערכיות - מי מריבה סופי.pdf
(274.04 KiB) הורד 272 פעמים

בינוני
הודעות: 694
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: 'עונשו' של משה רבנו

הודעהעל ידי בינוני » ג' יוני 27, 2017 9:23 pm

יש כמה מדרשים שהגזירה נגזרה על משה בחטא המרגלים, וכפשוטו של מקרא.
ואתחיל עם הפסוק בתורה:
דברים א' ל"ד-ל"ט כתב:וישמע ה' את קול דבריכם ויקצף וישבע לאמר: אם יראה איש באנשים האלה הדור הרע הזה את הארץ הטובה אשר נשבעתי לתת לאבתיכם... גם בי התאנף ה' בגללכם לאמר גם אתה לא תבא שם... וטפכם אשר אמרתם לבז יהיה ובניכם אשר לא ידעו היום טוב ורע המה יבאו שמה ולהם אתננה והם יירשוה.

וביארו במדרש:
תנחומא וישב י"ד כתב:זש"ה לכו חזו מפעלות אלהים נורא עלילה על בני אדם. א"ר יהושע בן קרחה אף הנוראות שאתה מביא עלינו בעלילה את מביאן, בא וראה... שא"ל הקדוש ברוך הוא למשה אם יראה איש באנשים האלה הדור הרע הזה את הארץ הטובה וגו', איש זה משה דכתיב והאיש משה ענו, האיש המסויים באנשים... וכיון שאמר להם שמעו נא המורים א"ל הקדוש ברוך הוא לכן לא תביאו את הקהל הזה, הוי נורא עלילה.

פסוק אחר יש:
ישעיהו נ"ג י"א-י"ב כתב:מעמל נפשו יראה ישבע בדעתו יצדיק צדיק עבדי לרבים ועונתם הוא יסבל: לכן אחלק לו ברבים ואת עצומים יחלק שלל תחת אשר הערה למות נפשו ואת פשעים נמנה והוא חטא רבים נשא ולפשעים יפגיע.

ומבואר בגמ':
סוטה י"ד ע"א כתב:דרש רבי שמלאי, מפני מה נתאוה משה רבינו ליכנס לא"י... לכן אחלק לו ברבים, יכול כאחרונים ולא כראשונים, ת"ל ואת עצומים יחלק שלל, כאברהם יצחק ויעקב שהן עצומים בתורה ובמצות. תחת אשר הערה למות נפשו, שמסר עצמו למיתה, שנאמר ואם אין מחני נא וגו'. ואת פושעים נמנה, שנמנה עם מתי מדבר. והוא חטא רבים נשא, שכיפר על מעשה העגל. ולפושעים יפגיע, שביקש רחמים על פושעי ישראל שיחזרו בתשובה, ואין פגיעה אלא תפלה, שנאמר ואתה אל תתפלל בעד העם הזה ואל תשא בעדם רנה ותפלה ואל תפגע בי.

(ועיין עוד בפרשת דרכים דרך הקודש דרוש שמיני.)

ובמדרש הגאונים מצאנו דבר מפליא:
מדרש הגאונים פתרון תורה ויקרא כתב:כך גזר, דור המדבר אין להן חלק לעולם הבא ואין עומ', בדבר כדברי ר' עקיבה, ר' אליעזר אומ' עליהן הוא אומ', אם דור המדבר אין להן חלק אף משה ואהרן ומרים אין להן חלק שהיו עמהן אלא כולם באין ומשה בראשם שנ' ויתא ראשי עם ג'.

ובדומה לו מבואר בכמה מדרשים, ואביא אחד מהם:
במ"ר חוקת י"ט י"ג כתב:אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה באיזה פנים אתה מבקש ליכנס לארץ, משל לרועה שיצא לרעות צאנו של מלך ונשבית הצאן ביקש הרועה ליכנס לפלטרין של מלך אמר לו המלך אם את נכנס עכשיו מה יאמרו הבריות שאתה השבית הצאן, אף כאן אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה שבחך הוא שהוצאת ששים רבוא וקברתם במדבר ואת מכניס דור אחר עכשיו יאמרו אין לדור המדבר חלק לעולם הבא, אלא תהא בצדן ותבא עמהן שנאמר ויתא ראשי עם צדקת ה' עשה לכך כתיב לא תביא את הקהל הזה אלא שיצא עמך.

[אם תהיה דרישה אעלה יותר בנושא זה.]

אוהב אוצר
הודעות: 2988
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: 'עונשו' של משה רבנו

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ג' יוני 27, 2017 11:10 pm

דרומי כתב:ראה כאן


דברים יפים! יש"כ.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 16 אורחים