אוהב אוצר כתב:זכורני שיש מי שאומר שהגזרה נגזרה עליו בגלל משהו אחר בכלל, מישהו יכול להפנות אותי?
רלב"ג (תועלות ליהושע, ח"א) כתב:התועלת השלישי הוא: להודיע שסבת בלתי עבור משה את הירדן היתה חטא העם. וזה למדנו בעבור שני דברים מזה הספור: האחד הוא, שבזה המקום שהתבאר בו שלא הסכים השם יתברך שיעבור משה הירדן, ולזה נתן הסבה במה שצוה יהושע שיעבור את הירדן היות משה מת, תמצא שקרא אותו השם יתברך עבדו, וזה ממה שיורה כי לא היה זה לו בחטאו, ולזה אמר במשנה תורה גם בי התאנף ה' בגללכם וגו' (דברים א לז). ואם יקשה בעיניך מה שבארה התורה, שזה היה על אשר מרו את פי ה' לבלתי הקדישו בענין מי מריבה (במדבר ב יד), נאמר לך, שזה לא יסתור מה שאמר גם בי התאנף ה' בגללכם, וזה כי אולי היה נמשך לישראל מזאת ההקדשה מהתועלת באמונה בשם יתברך מה שיהיו ראויים בו אל שתגיע להם ירושת הארץ בשלם שבפנים על יד משה. והשנית: שכבר התבאר במה שיבא שכבר נתעצל יהושע בירושת הארץ, ושזה היה סבה מאת השם יתברך למען נסות בם את ישראל השומרים הם את דרך ה' (שופטים ב כב), והוא מבואר, שאם היה זה עושה על יד משה, היה משה משתדל בזה בחריצות יותר, הלא תראה מה עשה לסיחון ולעוג שלא השאיר להם שריד במעט מהזמן.
דברים א' ל"ד-ל"ט כתב:וישמע ה' את קול דבריכם ויקצף וישבע לאמר: אם יראה איש באנשים האלה הדור הרע הזה את הארץ הטובה אשר נשבעתי לתת לאבתיכם... גם בי התאנף ה' בגללכם לאמר גם אתה לא תבא שם... וטפכם אשר אמרתם לבז יהיה ובניכם אשר לא ידעו היום טוב ורע המה יבאו שמה ולהם אתננה והם יירשוה.
תנחומא וישב י"ד כתב:זש"ה לכו חזו מפעלות אלהים נורא עלילה על בני אדם. א"ר יהושע בן קרחה אף הנוראות שאתה מביא עלינו בעלילה את מביאן, בא וראה... שא"ל הקדוש ברוך הוא למשה אם יראה איש באנשים האלה הדור הרע הזה את הארץ הטובה וגו', איש זה משה דכתיב והאיש משה ענו, האיש המסויים באנשים... וכיון שאמר להם שמעו נא המורים א"ל הקדוש ברוך הוא לכן לא תביאו את הקהל הזה, הוי נורא עלילה.
ישעיהו נ"ג י"א-י"ב כתב:מעמל נפשו יראה ישבע בדעתו יצדיק צדיק עבדי לרבים ועונתם הוא יסבל: לכן אחלק לו ברבים ואת עצומים יחלק שלל תחת אשר הערה למות נפשו ואת פשעים נמנה והוא חטא רבים נשא ולפשעים יפגיע.
סוטה י"ד ע"א כתב:דרש רבי שמלאי, מפני מה נתאוה משה רבינו ליכנס לא"י... לכן אחלק לו ברבים, יכול כאחרונים ולא כראשונים, ת"ל ואת עצומים יחלק שלל, כאברהם יצחק ויעקב שהן עצומים בתורה ובמצות. תחת אשר הערה למות נפשו, שמסר עצמו למיתה, שנאמר ואם אין מחני נא וגו'. ואת פושעים נמנה, שנמנה עם מתי מדבר. והוא חטא רבים נשא, שכיפר על מעשה העגל. ולפושעים יפגיע, שביקש רחמים על פושעי ישראל שיחזרו בתשובה, ואין פגיעה אלא תפלה, שנאמר ואתה אל תתפלל בעד העם הזה ואל תשא בעדם רנה ותפלה ואל תפגע בי.
מדרש הגאונים פתרון תורה ויקרא כתב:כך גזר, דור המדבר אין להן חלק לעולם הבא ואין עומ', בדבר כדברי ר' עקיבה, ר' אליעזר אומ' עליהן הוא אומ', אם דור המדבר אין להן חלק אף משה ואהרן ומרים אין להן חלק שהיו עמהן אלא כולם באין ומשה בראשם שנ' ויתא ראשי עם ג'.
במ"ר חוקת י"ט י"ג כתב:אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה באיזה פנים אתה מבקש ליכנס לארץ, משל לרועה שיצא לרעות צאנו של מלך ונשבית הצאן ביקש הרועה ליכנס לפלטרין של מלך אמר לו המלך אם את נכנס עכשיו מה יאמרו הבריות שאתה השבית הצאן, אף כאן אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה שבחך הוא שהוצאת ששים רבוא וקברתם במדבר ואת מכניס דור אחר עכשיו יאמרו אין לדור המדבר חלק לעולם הבא, אלא תהא בצדן ותבא עמהן שנאמר ויתא ראשי עם צדקת ה' עשה לכך כתיב לא תביא את הקהל הזה אלא שיצא עמך.
דרומי כתב:ראה כאן
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 16 אורחים