פרשיות התורה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

פרשיות התורה

הודעהעל ידי יזל מדליו » ג' יוני 27, 2017 2:08 pm

א. מי קבע את השמות של הפרשות ?
ב. מי חילק את התורה לפרשות ?

בתודה מראש.

פלגינן
הודעות: 2455
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: פרשיות התורה

הודעהעל ידי פלגינן » ג' יוני 27, 2017 2:18 pm

יזל מדליו כתב:א. מי קבע את השמות של הפרשות ?
ב. מי חילק את התורה לפרשות ?

בתודה מראש.

ר"י לויפר פרסם על כך סדרת מאמרים לאחרונה.

בקרו טלה
הודעות: 2309
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: פרשיות התורה

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' יוני 27, 2017 3:03 pm


יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: פרשיות התורה

הודעהעל ידי יזל מדליו » ג' יוני 27, 2017 3:16 pm

בקרו טלה כתב:שמות הפרשיות


לא מוזכר מי חילק את התורה לפרשות.

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: פרשיות התורה

הודעהעל ידי יזל מדליו » ג' יוני 27, 2017 8:35 pm

אני מתכוון לשאול אם יש משהו מחכמי ישראל שחילק את התורה לפרשות, וגם קבע את השמות,

ולפי"ז לדוגמה בפרשת "חוקת" כל הדברים שמוזכרים בפרשה הם על דרך הענין של "חק" ולא רק פרה אדומה, אלא גם מיתתו של אהרון זה בבחינת "חק" וכן הנחשים השרפים וכן מי מריבה. כמובן שבכל דבר צריך להעמיק כדי להגיע לזה,

השאלה האם המהלך והכיוון הנכון, או שכל החלוקה וקביעת השם של הפרשה נעשה בצורה של "לאו דווקא" וכדו'.

אשמח לקבל תשובות ברורות עם מקורות שאפשר לגשת אליהם.
נערך לאחרונה על ידי יזל מדליו ב ג' יוני 27, 2017 8:58 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש גלילי
הודעות: 2238
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: פרשיות התורה

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' יוני 27, 2017 8:46 pm

אדמו"ר מוהרמ"מ מליובאוויטש זצללה"ה היה דורש בשמות הפרשיות.

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: פרשיות התורה

הודעהעל ידי שערי חכמה » ד' יוני 28, 2017 9:42 pm

החלוקה לפרשיות מופיעה כבר בזוהר (ח"א קד. ח"ב רו:) ובתיקונים (תיקון כ"ב עב:), ושם נתבאר שיש ג"ן פרשיות.

אלא שלפי החלוקה הנהוגה היום יש נ"ד פרשיות. וכבר הקשה כן מהרח"ו (הביאו מהר"א אזולאי באור החמה) ותירץ שפרשת ויחי אינה נמנית כיון שהיא סתומה. והרמ"ז תירץ בשם מהר"ש אבוהב שפרשת וזאת הברכה אינה נמנית כיון שאינה נקראת בשבת אלא רק בשמחת תורה. וראה עוד מ"ש החיד"א בחומת אנך (תצוה א).

פלגינן
הודעות: 2455
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: פרשיות התורה

הודעהעל ידי פלגינן » ד' יוני 28, 2017 10:10 pm

פלגינן כתב:
יזל מדליו כתב:א. מי קבע את השמות של הפרשות ?
ב. מי חילק את התורה לפרשות ?

בתודה מראש.

ר"י לויפר פרסם על כך סדרת מאמרים לאחרונה.





דרומי
הודעות: 3720
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: פרשיות התורה

הודעהעל ידי דרומי » ד' יוני 28, 2017 10:17 pm

במענה לשאלת הרב יזל מדליו התשובה היא (כדברי הרב הגלילי) שהאדמור מחבד הרבה להתעסק בשמות הפרשיות ולהסביר כיצד הם אכן קשורים לכל תוכן הפרשה. והדברים מפוזרים בספריו, וחלקם נלקט בסדרת "ביאורי החומש"

אחד הראיות שהוא הביא הוא מפרשת תולדות ופרשת נח.

שתי פרשיות אלו מתחילות אותו דבר "אלה תולדות נח / יצחק", ואם כן היו צריכים לקרוא לפרשה השניה "יצחק", או לקרוא לפרשה הראשונה "תולדות"

ומזה הוכיח גם שזה לא רק על שם ההתחלה אלא גם שייך לתוכן הפרשה כולה, ולכן נקראת הפרשה הראשונה "נח" משום שכל תוכנה הוא להביא את העולם למצב של מנוחה וכו' על ידי המבול שהביא רגיעה לעולם וכו' וכו'

אך ככל הנראה לא מצינו הרבה ביאורים כאלו במקורות הקדומים יותר

דרומי
הודעות: 3720
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: פרשיות התורה

הודעהעל ידי דרומי » ד' יוני 28, 2017 10:18 pm

אגב, חלק משמות הפרשיות הנוהגות היום קצת שונות מהראשונים.

לדוגמא הרמב"ם קורא לפרשת תזריע "אשה כי תזריע" ואילו בימינו קוראים לה "תזריע" בלבד (אולי מטעמי צניעות...)

גם לגבי פרשת "מצורע" יש חילוקי מנהגים

ועוד ועוד

פלגינן
הודעות: 2455
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: פרשיות התורה

הודעהעל ידי פלגינן » ד' יוני 28, 2017 10:36 pm

דרומי כתב:אגב, חלק משמות הפרשיות הנוהגות היום קצת שונות מהראשונים.

לדוגמא הרמב"ם קורא לפרשת תזריע "אשה כי תזריע" ואילו בימינו קוראים לה "תזריע" בלבד (אולי מטעמי צניעות...)

גם לגבי פרשת "מצורע" יש חילוקי מנהגים

ועוד ועוד

בקרו טלה כתב:שמות הפרשיות

וש"נ.

איש גלילי
הודעות: 2238
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: פרשיות התורה

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' יוני 29, 2017 12:34 am

דרומי כתב:אגב, חלק משמות הפרשיות הנוהגות היום קצת שונות מהראשונים.

לדוגמא הרמב"ם קורא לפרשת תזריע "אשה כי תזריע" ואילו בימינו קוראים לה "תזריע" בלבד (אולי מטעמי צניעות...)

גם לגבי פרשת "מצורע" יש חילוקי מנהגים

ועוד ועוד

כולם, או כמעט כולם, מוזכרים אצל הראשונים בשמות ארוכים יותר, שקוצרו בדורות המאוחרים.
בראשית - בראשית ברא
נח - אלה תולדות נח
לך לך - ויאמר ה' אל אברם
וירא - וירא אליו ה'
וכן כולם.

יוצא פוניבז'
הודעות: 299
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: פרשיות התורה

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ה' יוני 29, 2017 1:20 am

שערי חכמה כתב:החלוקה לפרשיות מופיעה כבר בזוהר (ח"א קד. ח"ב רו:) ובתיקונים (תיקון כ"ב עב:), ושם נתבאר שיש ג"ן פרשיות.

אלא שלפי החלוקה הנהוגה היום יש נ"ד פרשיות. וכבר הקשה כן מהרח"ו (הביאו מהר"א אזולאי באור החמה) ותירץ שפרשת ויחי אינה נמנית כיון שהיא סתומה. והרמ"ז תירץ בשם מהר"ש אבוהב שפרשת וזאת הברכה אינה נמנית כיון שאינה נקראת בשבת אלא רק בשמחת תורה. וראה עוד מ"ש החיד"א בחומת אנך (תצוה א).


כידוע התירוץ האמיתי הוא שנצבים וילך הם פרשה אחת, ורק לפעמים מחלקים אותם לשנים לפי הכלל של בג המלך פת וילך.

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: פרשיות התורה

הודעהעל ידי יזל מדליו » ה' יוני 29, 2017 9:46 am

יישר כחכם עזרתם לי מאד.
המאמרים של הרב לויפר טובים מאד.
מיהו האיש ?

א גאליציאנער
הודעות: 496
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: פרשיות התורה

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ב' ספטמבר 03, 2018 12:52 am

הלום שמעתי בדרך שיחה נאה מרבה של קרית באבוב בת ים, הגריי"י מייזליש שליט"א [חתן מוהר"ש מבאבוב זיע"א], שאמר שבשנה כמו זו, וכך הרבה שנים ינשן, יש רק ג"ן פרשיות בשנה, היות ובשנה זו אין פרשת וילך נקראת, ששנה שעברה נקראה עם ניצבים קודם ר"ה, והשנה תיקרא ג"כ לאחר ראש השנה בנפרד, וכך יוצא שיש רק ג"ן פרשיות ברבות מן השנים...
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים