מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקומות שהתורה האריכה ביותר

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

מקומות שהתורה האריכה ביותר

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' יולי 16, 2017 2:43 pm

יש מקומות שנראה מפשוטו של מקרא אריכות יתירה, שלא לדבר על "פרשת הנשיאים" שכבר האריכו לבאר בכל מיני דרכים ודרוש וכבר כתבו ע"ז מפרשי התורה, אבל כפשוטו עניין של חביבות, אבל יש עוד מקומות כמו בפ' מטות מסעי שיש כפל ואריכות, כגון בפרשת מטות פ' נדרים ארוכה וכפולה ומכופלת, וכן פרשת בני גד ובני ראובן נכפלו התנאים זה אחר זה, האם יש איזה כלל, או שצריך להבין כל מקום לפי ענינו ולפרש כל פסוק ופסוק עד כמה שידינו מגעת?.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מקומות שהתורה האריכה ביותר

הודעהעל ידי דרומי » א' יולי 16, 2017 3:15 pm

אשמח באם תסביר יותר למה לדעתך התורה האריכה במקומות אלו יותר ממקומות אחרים. (כלומר: איפוא אתה רואה כאן אריכות יתירה).

בן מלך
הודעות: 224
הצטרף: ד' ספטמבר 15, 2010 9:59 pm

Re: מקומות שהתורה האריכה ביותר

הודעהעל ידי בן מלך » א' יולי 16, 2017 9:45 pm

מה הכוונה "יש איזה כלל"?
ברור שהתורה אינה מאריכה סתם, ואם יש אריכות יש לזה מטרה.
לדוג', בסיפור של עבד אברהם שבא לקחת אשה ליצחק, אמרו חז"ל "גדולה שיחתן של עבדי אבות", ובפשטות (לא ע"פ סוד) הכוונה ששיחת העבד מלאה חכמה נפלאה, והתורה רוצה להראות לנו כיצד פעל בחכמה זו. מה המסר? שעבדי האבות היו חכמים? או אולי איך ראוי להתנהג במצבים מסוימים?
בפרשת הנשיאים, הרב סמט מסביר שהאריכות נובעת מכך שעניין המשכן המתואר בספר במדבר הוא עניין החיבור התמידי של עם ישראל עם הקב"ה (ולא הקמת בית לה', לא עבודת הקרבנות), ולכן חשוב להראות שכל השבטים שייכים לעניין זה, בלי חילוק ביניהם.
וכן יש לדון בכל מקום ומקום לפי עניינו.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מקומות שהתורה האריכה ביותר

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' יולי 17, 2017 12:13 am

אני חושב שלמותר לפרט רק לפתוח ולקרוא את הפרשיות ולראות איך שיש בהן כפל כפול ומוכפל, ובמקומות אלו נראה שלא כ"כ התפרש, זה לא עד כדי כך בולט כמו שיחת עבדי האבות ופרשת הנשאים, אבל ניכר לעין.

הכתב והמכתב
הודעות: 383
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 1:15 am

Re: מקומות שהתורה האריכה ביותר

הודעהעל ידי הכתב והמכתב » ב' יולי 17, 2017 12:44 am

במעשה דבני גד הוא בולט ועד איך.
השבטים פונים אל משה רבינו ואז מאריך במוסר כה עשו אבותיכם באריכות וסיפר ההיסטוריה. שוב הם אומרים טוב אנחנו נעלה וכו'בתים נבנה. ואז הוא עונה להם בתנאי כפול. ושוב הוא קורא לכל ישראל וחוזר על התנאי בפניהם, ואז שוב הם חוזרים על התחייבותם, הלא דברים בגו.
ואולי יש לשים לב לשנוים בין הפרקים

ישורון250
הודעות: 59
הצטרף: ד' דצמבר 02, 2015 11:46 pm

Re: מקומות שהתורה האריכה ביותר

הודעהעל ידי ישורון250 » ב' יולי 17, 2017 2:01 am

כתב רבינו בחיי שמות לה א: ויקהל משה את כל עדת בני ישראל ויאמר אליהם זה הדבר אשר צוה ה' לעשות אותם. אם תסתכל בסדרים אלה תמצא מעשה המשכן וכל כליו נזכר שם הרבה פעמים, הקב"ה הזכיר למשה שתי פעמים, תחילה הזכירו בפרט בסדר ויקחו לי, וחזר והזכירו דרך כלל בכי תשא בפרשת ראה קראתי בשם, שלישית הוא שהזכירו משה עתה לכל ישראל בדרך כלל וצוה אותם עליו באומרו וכל חכם לב בכם יבואו ויעשו את כל אשר צוה ה' את המשכן את אהלו, רביעית הוא סיפור התורה אחר מעשה הוא שכתוב ויעשו כל חכם לב בעושי המלאכה, והזכיר על כל דבר ודבר ויעש ויעש, חמישית אחר שנשלמה כל המלאכה בפרשת ויביאו את המשכן אל משה, והיה הענין להזכירו חמש פעמים הכל למעלת המשכן ודרך חבה כשם שמצינו שהזכיר הכתוב חמש פעמים ישראל בפסוק אחד בסדר בהעלותך, הוא שכתוב (במדבר ח, יט) ואתנה את הלוים נתונים לאהרן ולבניו מתוך בני ישראל לעבוד את עבודת בני ישראל באהל מועד ולכפר על בני ישראל ולא יהיה בבני ישראל נגף בגשת בני ישראל אל הקודש, והכל דרך חבה ומעלה. ודרשו חז"ל (תנחומא כי תשא ח) למה זה דומה למלך ששלח בנו לבית הספר כשבא שאל אכל ברי, שתה ברי, דמך ברי, אזל ברי לבי ספרא, אתי ברי מבי ספרא. וכן דרשו חז"ל במה שהאריכה תורה בסיפור אליעזר שכל דבריו כפולים אמרו (בראשית רבה ס, ח) יפה שיחת עבדי אבות לפני הקב"ה מתורתן של בנים שהרי פרשת אליעזר כל דבריו כפולים ובשנים ושלושה דפין היא אמורה וכמה מצוות בתורה תלויות באות אחת ובתיבה אחת והן הן גופי תורה".

ועוד כתב שם במדבר לג א: כדי לעקר שורש הדעת הנפסדת הזאת ולקבוע בלב אמונת המופתים הגדולים ההם באה חכמת התורה שיתחייב האדם להקדימה לשאר החכמות והאירה את עינינו והודיעה אותנו כי המדבר ההוא לא היה כשאר המדברות, והוא שכתוב (דברים ח, טו) המוליכך במדבר הגדול והנורא נחש שרף ועקרב, ולא היה קרוב אל הישוב שיקבל חרישה וזריעה ופעולת הצמיחה, הוא שכתוב (במדבר כ, ה) לא מקום זרע ותאנה וגפן ורמון, ולא היה שם מים כלל, הוא שכתוב וצמאון אשר אין מים (דברים ח, טו), ומים אין לשתות (במדבר כ, ה), ועוד שלא היה בטבע האדם שיחיה שם אפילו יום אחד כל שכן עם כובד אנשים ונשים וטף שעמדו שם ארבעים שנה, ומזה אמר הכתוב (ירמיה ב, ו) ארץ לא עבר בה איש ולא ישב אדם שם, כלומר שאין בטבע האדם שיחיה שם. וכדי לחזק אמונה זו בלבבות באה התורה והאריכה בסיפור המסעות שעשו שהיו בין כולן ארבעים ושנים מסעות, ורצתה להזכירם בשמם כי יש בסיפורם תועלות רבות לשעה ולדורות, שיתפרסם הפלא הגדול לשעה בין העמים שבאותו הדור אשר שמעו את שמע מצרים והיו יודעים קצת מהמקומות שאין בטבע האדם לחיות שם, ועוד שיתפרסם גם כן לדורות הבאים אשר לא ראו הענין ותהיה האמונה קבועה בלבם באותם הדורות שראו, ויספרו זה לבניהם ובניהם לבניהם ובניהם לדור אחרון איך עמדו ישראל שם לא בדרך הטבע רק בדרך הנס, וכן כל מעשיהם היו בדרך הנס על פי הענין ועל ידי שני הגואלים משה ואהרן. וזהו שכתוב אלה מסעי בני ישראל אשר יצאו מארץ מצרים לצבאותם ביד משה ואהרן" וראה שם. (הראיני בזמנו הגריח"ס שליט"א לשאלה מדוע האריכה התורה בדברים הנ"ל)

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מקומות שהתורה האריכה ביותר

הודעהעל ידי דרומי » ב' יולי 17, 2017 9:48 am

אני מתפלא על הכותבים הנכבדים, שאם כבר הם מחפשים בפרשת מטות מקומות שהתורה מאריכה הרי זה ללא ספק במלחמת מדין, שם בא הפירוט של כל השלל באופן ארוך מאוד וכו', ועל זה באמת כבר כתבו בכמה אופנים, וראה בלקוטי שיחות חלק יג פרשת מטות מה שהפליא בזה.

לגבי האריכות בפרשת נדרים הדברים מבוארים היטב ברש"י, עיי"ש.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מקומות שהתורה האריכה ביותר

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' יולי 17, 2017 2:50 pm

אין לי זמן "להאריך",אבל לא מבואר ברש"י כל האריכות בסוף הפרשה בפרט ואי"ה עוד חזון למועד.., בקשר לשלל יש פירוט מספרי שלכאורה זיל למד חשבון.., ובוודאי גם יש לעין.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מקומות שהתורה האריכה ביותר

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' יולי 20, 2017 10:11 pm

כעת אני חושב פשוט כל מקום שמשה מדבר בשם עצמו יש אריכות ורמז לדבר "הואיל משה באר התורה הזאת".
ועל כן בפ' של וידבר משה אל ראשי המטות כידוע שלא התחילה הפרשה וידבר ה', כי זה היה דיבורו של משה שהעביר את המנהיגות אל הדור הבא, וכן בבני גד ובני ראובן כפל ושנה שיהיו הרבה דיבודי משה, להשלים כוח דיבורו, ויש עוד להאריך אבל לכעת די בזה.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 54 אורחים