מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רש"י נוסח מתוקן פרשיות השבוע

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שמועלקע

רש"י נוסח מתוקן פרשיות השבוע

הודעהעל ידי שמועלקע » א' אוגוסט 06, 2017 5:25 am

צירפתי קובץ של פירוש רש"י פרשת ואתחנן, מהמהדורה עליה אני עובד כרגע, על פי כתב יד לייפציג 1, זהו הכתב יד המדויק ביותר לפירוש רש"י לתורה, זאת משום שהוא הועתק מהעותק של רבי שמעיה תלמיד רש"י.
כפי שתראו ישנם מספר מקומות בהם הוסיף רש"י על דעתו ואף מקום אחד בו חזר בו מפירושו והרצה את הדברים באופן אחר.
בעניין נוסחת רש"י 'על מזזת' אדון במדור לשכת הסופרים.
קבצים מצורפים
רשי ואתחנן.pdf
(300.52 KiB) הורד 318 פעמים
רשי ואתחנן.docx
(44.44 KiB) הורד 255 פעמים
נערך לאחרונה על ידי שמועלקע ב ב' אוגוסט 07, 2017 5:07 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשת ואתחנן

הודעהעל ידי תוכן » א' אוגוסט 06, 2017 10:37 am

מנין לך שר' שמעיה לא הוסיף הערות לדברי רבו?

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשת ואתחנן

הודעהעל ידי דרומי » א' אוגוסט 06, 2017 12:36 pm

איני מבין למה מכניסים באמצע דברי רש"י ציונים לספרים שהוא לא ציין כמו ספרי וגמרא וכו'. אם רש"י לא ציין את מקורותיו, כנראה שהיתה לו סיבה, וגם לא תמיד אפשר לדעת בוודאות מהו המקור שלו. ואפילו בנוגע לציוני מראי מקומות לפסוקים שרש"י מציין - יש לדון האם זה נכון, כי גם בזה לא תמיד זה ברור במאה אחוז.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשת ואתחנן

הודעהעל ידי איש גלילי » א' אוגוסט 06, 2017 4:48 pm

דרומי כתב:איני מבין למה מכניסים באמצע דברי רש"י ציונים לספרים שהוא לא ציין כמו ספרי וגמרא וכו'. אם רש"י לא ציין את מקורותיו, כנראה שהיתה לו סיבה, וגם לא תמיד אפשר לדעת בוודאות מהו המקור שלו. ואפילו בנוגע לציוני מראי מקומות לפסוקים שרש"י מציין - יש לדון האם זה נכון, כי גם בזה לא תמיד זה ברור במאה אחוז.

למה זה שונה ממה שעשו כך לתלמוד בבלי, לרמב"ם, לטור ולשו"ע?

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשת ואתחנן

הודעהעל ידי דרומי » א' אוגוסט 06, 2017 4:49 pm

אין לי בעיה שיוסיפו בהערות למטה או מן הצד. אך למה להכניס את זה בתוך הטקסט של הרש"י עצמו?

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשת ואתחנן

הודעהעל ידי איש גלילי » א' אוגוסט 06, 2017 4:55 pm

כי זה יותר נח לקורא, וגם כך כל אחד מבין שאין זה מלשון רש"י (ובפרט במהדורות ששמים את הציונים בכתב קטן יותר, ואכן כך יותר ראוי לכאורה).

שמועלקע

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשת ואתחנן

הודעהעל ידי שמועלקע » א' אוגוסט 06, 2017 6:44 pm

תוכן כתב:מנין לך שר' שמעיה לא הוסיף הערות לדברי רבו?

מה שהוא הוסיף על דברי רבו הוא כותב זאת במפורש: מדעתי.

חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשת ואתחנן

הודעהעל ידי חיימקה » א' אוגוסט 06, 2017 8:00 pm

(מה-מו) אלה העדות... אשר דבר וגו' - הם הם שדבר בצאתם ממצרים, דבר להם בערבות מואב. [תוספת רבנו שמעיה בשם רש"י: העדות - התראות, כמו "הַעִידֹתִי בָכֶם" (לעיל כו), אזהרות שמזהירם. חקים - גזירות עול בלא טעם. משפט[ים] - הראויות לבא לפי השורה. רבי.] (מז) אשר בעבר הירדן שהוא במזרח; שהעבר השני היה במערב, בעבר הירדן חזר ושׁנאהּ להם.
בברלינר ושעועל ציינו את רש"י זה על פסוק מה בלבד - יש לך הוכחה אחרת?

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשת ואתחנן

הודעהעל ידי קו ירוק » א' אוגוסט 06, 2017 8:47 pm

חיימקה כתב:בברלינר ושעועל ציינו את רש"י זה על פסוק מה בלבד - יש לך הוכחה אחרת?

צריך הוכחה שספר המוגה של הרמב"ם טוב יותר מאיזה כת"י מאיטליה מהמאה ה-15 ...
אבל למעשה מחוייב לערוך השוואות עבור מהדורה כזו, בין כת"י מובחרים נוספים (כגון בודליי אוקספורד opp 34)

שמועלקע

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשת ואתחנן

הודעהעל ידי שמועלקע » א' אוגוסט 06, 2017 8:58 pm

כמובן שנעשית השוואה למקורות אחרים, (אני משווה למהדורת הכתר וקורן שהם מבוססים על כתבי יד).
נערך לאחרונה על ידי שמועלקע ב א' אוגוסט 06, 2017 8:59 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמועלקע

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשת ואתחנן

הודעהעל ידי שמועלקע » א' אוגוסט 06, 2017 8:58 pm

חיימקה כתב:(מה-מו) אלה העדות... אשר דבר וגו' - הם הם שדבר בצאתם ממצרים, דבר להם בערבות מואב. [תוספת רבנו שמעיה בשם רש"י: העדות - התראות, כמו "הַעִידֹתִי בָכֶם" (לעיל כו), אזהרות שמזהירם. חקים - גזירות עול בלא טעם. משפט[ים] - הראויות לבא לפי השורה. רבי.] (מז) אשר בעבר הירדן שהוא במזרח; שהעבר השני היה במערב, בעבר הירדן חזר ושׁנאהּ להם.
בברלינר ושעועל ציינו את רש"י זה על פסוק מה בלבד - יש לך הוכחה אחרת?

תודה, תיקנתי לנוסח זה, הפירוש למו-מז הוא לשניהם מפני שבסופו רשי"י אומר "בעבר הירדן חזר ושנאה להם. דברים ששייכים רק לפסוק מו.
(מה) אלה העדות... אשר דבר וגו' - הם הם שדבר בצאתם ממצרים, דבר להם בערבות מואב. [תוספת רבנו שמעיה בשם רש"י: העדות - התראות, כמו "הַעִידֹתִי בָכֶם" (לעיל כו), אזהרות שמזהירם. חקים - גזירות עול בלא טעם. משפט[ים] - הראויות לבא לפי השורה. רבי.] (מו-מז) אשר בעבר הירדן שהוא במזרח; שהעבר השני היה במערב, בעבר הירדן חזר ושׁנאהּ להם.

חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשת ואתחנן

הודעהעל ידי חיימקה » א' אוגוסט 06, 2017 11:06 pm

קו ירוק כתב:
חיימקה כתב:בברלינר ושעועל ציינו את רש"י זה על פסוק מה בלבד - יש לך הוכחה אחרת?

צריך הוכחה שספר המוגה של הרמב"ם טוב יותר מאיזה כת"י מאיטליה מהמאה ה-15 ...
אבל למעשה מחוייב לערוך השוואות עבור מהדורה כזו, בין כת"י מובחרים נוספים (כגון בודליי אוקספורד opp 34)

כמובן שלא!!! הטענה היא על אלו פסוקים התכוון במקרה זה רש"י - ובמקרה זה גם כתה"י לא יוכיח כי אין בו ציוני פסוקים אלא רק ציטוט של הפסוק - והיא גופא הדיון פה על איזה פסוק התכוון רש"י.
למעשה עיינתי בברלינר שוב ושם הוא מייחס לרש"י שכוונתו לפסוקים מה-מט מה שקצת תמוה.
שמועלקע כתב:תודה, תיקנתי לנוסח זה, הפירוש למו-מז הוא לשניהם מפני שבסופו רשי"י אומר "בעבר הירדן חזר ושנאה להם. דברים ששייכים רק לפסוק מו.
(מה) אלה העדות... אשר דבר וגו' - הם הם שדבר בצאתם ממצרים, דבר להם בערבות מואב. [תוספת רבנו שמעיה בשם רש"י: העדות - התראות, כמו "הַעִידֹתִי בָכֶם" (לעיל כו), אזהרות שמזהירם. חקים - גזירות עול בלא טעם. משפט[ים] - הראויות לבא לפי השורה. רבי.] (מו-מז) אשר בעבר הירדן שהוא במזרח; שהעבר השני היה במערב, בעבר הירדן חזר ושׁנאהּ להם.

היא גופא אם רש"י בסופו מתייחס לפסוק מו אז למה לערב גם את פסוק מז - וכך נקט שעועל, והמילים "אשר בעבר הירדן" הם המשך ההסבר של רש"י לפסוק מה ולא ציטוט מפסוק מז, אלא א"כ יש לך הוכחה אחרת לדבריך.

שמועלקע

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשת ואתחנן

הודעהעל ידי שמועלקע » ב' אוגוסט 07, 2017 12:06 am

חיימקה כתב:היא גופא אם רש"י בסופו מתייחס לפסוק מו אז למה לערב גם את פסוק מז - וכך נקט שעועל, והמילים "אשר בעבר הירדן" הם המשך ההסבר של רש"י לפסוק מה ולא ציטוט מפסוק מז, אלא א"כ יש לך הוכחה אחרת לדבריך.

"אשר בעבר הירדדן" שייך לפסוק מז שבפסוק מו אין את מילת 'אשר', בהכרח שרש"י לא הקפיד פה על סדר הפסוקים וערבב בחדא מחתא לשונות משלוש פסוקים רצופים, אף שקשה לקרוא לכך 'פירוש לשלש הפסוקים'.
ומאחר וכך תיקנתי כך (התוספת היא זו שבלבלה אותי לפיכך העברתי אותה:
(מה-מו) אלה העדות... אשר דבר וגו' - הם הם שדבר בצאתם ממצרים, דבר להם בערבות מואב אשר בעבר הירדן שהוא במזרח; שהעבר השני היה במערב, בעבר הירדן חזר ושׁנאהּ להם. [תוספת רבנו שמעיה בשם רש"י: העדות - התראות, כמו "הַעִידֹתִי בָכֶם" (לעיל כו), אזהרות שמזהירם. חקים - גזירות עול בלא טעם. משפט[ים] - הראויות לבא לפי השורה. רבי.]

שמועלקע

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשת ואתחנן

הודעהעל ידי שמועלקע » ב' אוגוסט 07, 2017 5:07 am

מצורף ואתחנן מנוקד מתוקן וללא מראי מקומות.
קבצים מצורפים
רשי ואתחנן מנוקד.docx
(64.58 KiB) הורד 226 פעמים
נערך לאחרונה על ידי שמועלקע ב ב' אוגוסט 07, 2017 8:26 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמועלקע

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשיות השבוע

הודעהעל ידי שמועלקע » ב' אוגוסט 07, 2017 5:08 am

נוסח פרש"י פרשת עקב.
קבצים מצורפים
רשי עקב.docx
(36.94 KiB) הורד 241 פעמים

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשיות השבוע

הודעהעל ידי דרומי » ב' אוגוסט 07, 2017 9:27 am

הערה קטנה: לגבי ה"לחת כתיב, ששתיהן שוות" - הציון לפסוק יו"ד אינו ברור כלל, כי יתכן שרש"י התכוון לפסוק יא. וראה משכיל לדוד על רש"י וב'ביאורים לפירוש רש"י'.

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשת ואתחנן

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' אוגוסט 07, 2017 9:33 am

שמועלקע כתב:מצורף ואתחנן מנוקד מתוקן וללא מראי מקומות.

ממתי מנקדים רש"י.
מי שרוצה להיות אותנטי, שלא יעשה מה שרש"י לא עשה..
ומי שמחפש ניקוד שלא יחפש מהדורה מדויקת... ולמה הרעה החולה הזו פושה גם בקרב יודעי קרא וכתוב.
לא יחסר ממכירות המהדורה אם היא תהיה לא מנוקדת לילדי גן ורפי השכל.
לא התכוונתי לפתוח דיון בנושא - רק להעיר את המהדיר היקר שליט"א, ואנא לא לגרור את האשכול המיוחד לכיוון זה

שמועלקע

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשת ואתחנן

הודעהעל ידי שמועלקע » ב' אוגוסט 07, 2017 10:02 am

קו ירוק כתב:
שמועלקע כתב:מצורף ואתחנן מנוקד מתוקן וללא מראי מקומות.

ממתי מנקדים רש"י.
מי שרוצה להיות אותנטי, שלא יעשה מה שרש"י לא עשה..
ומי שמחפש ניקוד שלא יחפש מהדורה מדויקת... ולמה הרעה החולה הזו פושה גם בקרב יודעי קרא וכתוב.
לא יחסר ממכירות המהדורה אם היא תהיה לא מנוקדת לילדי גן ורפי השכל.
לא התכוונתי לפתוח דיון בנושא - רק להעיר את המהדיר היקר שליט"א, ואנא לא לגרור את האשכול המיוחד לכיוון זה

יש לי גם עותק מנוקד וגם לא מנוקד.
ובאשר לטענותיך, אני חושב שהגיע הזמן להחזיר התורה ליושנה אצל כל עם ישראל,ולא להוציא מהדורה בפני עצמה הנקראת מדויקת אלא אדרבה להוציא חומשים רגילים ופשוטים להמון שנוסחם יהיה מדויק.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשיות השבוע

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' אוגוסט 07, 2017 10:22 am

שמועלקע כתב:נוסח פרש"י פרשת עקב.

תודה רבה מאד.

בפנים כתוב
ושמר יי' וגו' - ישמר לך אבטחתו.

וכנראה ט"ס וצ"ל הבטחתו

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשיות השבוע

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' אוגוסט 07, 2017 12:18 pm

יישר כח. ורק אעיר על משנה הזהירות שנדרש כאשר מוסיפים סימני פיסוק, וראה מש"כ כאן: viewtopic.php?f=7&t=25963#p262764

שמועלקע

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשיות השבוע

הודעהעל ידי שמועלקע » ב' אוגוסט 07, 2017 12:38 pm

שש ושמח כתב:
שמועלקע כתב:נוסח פרש"י פרשת עקב.

תודה רבה מאד.

בפנים כתוב
ושמר יי' וגו' - ישמר לך אבטחתו.

וכנראה ט"ס וצ"ל הבטחתו

במחילה אבל רש"י במספר מקומות כותב אבטחה בכתב היד, ובעוד כתבי יד וכמדומני שפעם ראיתי צורה כזאת במקרא וזה היה באל"ף. אך איני זוכר היכן.

שמועלקע

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשיות השבוע

הודעהעל ידי שמועלקע » ה' אוגוסט 10, 2017 1:18 am

רש"י עקב מנוקד (בנוסח המקורי)
קבצים מצורפים
רשי עקב - מנוקד.docx
(48.04 KiB) הורד 195 פעמים

הצדיק הנסתר

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשיות השבוע

הודעהעל ידי הצדיק הנסתר » ו' אוגוסט 18, 2017 11:30 am

רש"י פרשת ראה על פי כתב יד לייפציג.
ישנם בפרשה מספר הגהות של רש"י.
אולם מפרק ט"ו לא הספקתי לערוך הגהה.
קבצים מצורפים
רשי ראה.docx
(48.1 KiB) הורד 223 פעמים

יהודי ירושלמי
הודעות: 101
הצטרף: ד' ספטמבר 06, 2017 3:38 pm

Re: טעות ברורה שנפלה ברש"י ויחי

הודעהעל ידי יהודי ירושלמי » ה' דצמבר 28, 2017 1:44 pm

בפרשת השבוע (ויחי) גיליתי טעות חמורה וברורה שנפלה ברש"י ועלה בידי לתקנה בעקבות כתב יד לייפציג 1.
הנוסח המשובש כפי שהוא במהדורת הכתר (וגם בחומשים הרגילים):
פרק מח.
ח) וירא ישראל את בני יוסף וגו' - בקש לברכם, ונסתלקה שכינה ממנו, לפי שעתיד ירבעם ואחאב לצאת מאפרים (ראה תנח' ויחי ו), ויהוא ובניו - ממנשה. ויאמר מי אלה - מהיכן יצאו אילו שאינן ראויין לברכה? (ט) בזה - הראה לו שטר אירוסין ושטר כתובה, ובקש יוסף רחמים על הדבר, ונחה עליו רוח הקודש (ראה תנח' ויחי ו). קחם נא אלי ואברכם - וזהו שאמר הכתוב "ואנכי תרגלתי לאפרים [קחם על זרעותיו]" (הו' יא, ג) - ואנכי תרגלתי רוחי ביעקב בשביל אפרים , עד שלקחם על זרועותיו (ראה תנח' ויחי ו).

מהפירוש עולה כי כשבקש יעקב אבינו ע"ה לברך את בני יוסף נסתלקה ממנו שכינה בגלל הרשעים האמורים לצאת ממנשה, ואז לאחר שיוסף אבינו ע"ה ביקש רחמים נחה עליו (על יוסף) רוח הקודש, ואז ברכם יעקב, וזה כוונת הפסוק (הנ"ל) שה' החזיר את רוחו ליעקב בשביל מה שעתיד לצאת מאפרים.
ולכאורה תמוה, שברש"י משמע שאחר תפילתו של יוסף נחה על יוסף רוח הקדש ולא על יעקב ואילו בפסוק מהושע מסביר רש"י שהרוח נחה על יעקב?!

מאחר ומקורו של רש"י הוא במדרש תנחומא, פתחתיו ובדקתיו לידע מה כתוב במדרש, וכך כתוב שם:

וירא ישראל את בני יוסף ויאמר מי אלה
אמר ר' יהודה בר שלום:
וכי לא היה מכירן והלא בכל יום ויום יושבין ועוסקין בתורה לפניו, ועכשיו הוא אומר מי אלה, לאחר ששמשו אותו שבע עשרה שנה שעמד במצרים לא הכירן?!
אלא שראה לירבעם בן נבט ולאחאב בן עמרי שעומדין מאפרים עובדי עכו"ם, ונסתלקה רוח הקודש ממנו.
כשראה יוסף כך, מיד נשתטח בקרקע ובקש רחמים לפני הקדוש ברוך הוא. ואמר: ריבון העולם, אם הן ראויין לברכה, אל תחזירני היום בבושת פנים.
מיד הכניס הקב"ה רוח הקודש ביעקב וחזר וברכן.

ומנין?
שכך כתיב: ואנכי תרגלתי לאפרים קחם על זרועותיו (הושע יא).
תרגלתי רוח הקודש ליעקב, בשביל אפרים.

אמר ר' שמואל בר נחמן:
שני פעמים נסתלקה רוח הקודש מיעקב באותה שעה:
אחד כשבקש לברך אפרים ומנשה.
ואחד כשבא לגלות הקץ. ע"כ דברי התנחומא.


במדרש אם כן משמע שליעקב חזרה רוח הקדש אחר שיוסף נתפלל וזה לכאורה לא כמו שרש"י מביא.
אך בכתב יד לייפציג מאירים הדברים שם הנוסח ברש"י כך:

וירא ישראל את בני יוסף - בקש לברכם, ונסתלקה שכינה ממנו, לפי שעתיד ירבעם ואחאב לצאת מאפרים, ויהוא ובניו - ממנשה. ויאמר מי אלה - מהיכן יצאו אילו שאינן ראויין לברכה? (ט) בזה - שטר אירוסין ושטר כתובה, ובקש יוסף רחמים על הדבר. ונחה עליו רוח ויאמר קחם נא אלי ואברכם - וזהו שאמר הכתוב: "ואנכי תרגלתי" רוחי ביעקב בשביל "אפרים", עד של"קחם על זרועותיו".
בכתה"י אין סימן מפסיק בין המילה 'רוח' לויאמר', וכמו כן מופיעה בו המילה 'ויאמר', יוצא שהטעות בדפוסים היא בפיסוק הנוסח.
והכל ברור.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשיות השבוע

הודעהעל ידי דרומי » ה' דצמבר 28, 2017 1:55 pm

יישר כח! אף אני התקשיתי בזה, והתיקון נראה נכון.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשיות השבוע

הודעהעל ידי כדכד » ד' ינואר 03, 2018 11:56 am

אני חושב שאפשר להבין גם בנוסח המקובל ש"ביקש יוסף רחמים על הדב ר ונחה עליו- על יעקב שהוזכר לעיל - רוח הקודש".

יהודי ירושלמי
הודעות: 101
הצטרף: ד' ספטמבר 06, 2017 3:38 pm

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשיות השבוע

הודעהעל ידי יהודי ירושלמי » ו' יוני 08, 2018 5:19 am

רש"י פרשת שלח, לפי נוסחו המקורי כפי שיצא מתחת ידי תלמידו.
בפרשת השבוע ישנו מקרה אחד בו כנראה רש"י חזר בו ומחק ותיקן. ועוד מספר מקרים בהם רש"י הוסיף על פירושו.
מהדורה לביקורת.
קבצים מצורפים
שלח לייפציג.pdf
(388.66 KiB) הורד 185 פעמים
שלח לייפציג.docx
(53.39 KiB) הורד 167 פעמים

מצליח
הודעות: 535
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשיות השבוע

הודעהעל ידי מצליח » ו' יוני 08, 2018 7:58 pm

ברש"י הנדפס במדבר יג פסוק כט
על יד הירדן - 'יד כמשמעו אצל הירדן ולא תוכלו לעבור'.
הביאור במילים 'יד כמשמעו' היינו שיד הוא משמעות סמוך כמו יד שהוא סמוך, ולא שכוונתו על יד של אדם ממש דהירדן אין לו יד, ועי' באגרות פמ"ג איגרת שני א"ב שני ערך יד.
אמנם ברש"י במדבר ב יז
על ידו - על מקומו ואין לשון יד זז ממשמעו רוח של צדו קרוי על ידו הסמוכה לו לכל הושטת יד.
מדגיש רש"י דאינו זז ממשמעות יד של אדם ממש, ודו"ק
ולאור זה יש להבין משמעות רש"י בכת"י לייפציג ובכת"י נוספים 'על יד הירדן אצל הירדן כמו על ידו'.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשיות השבוע

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ש' יוני 09, 2018 11:41 pm

יהודי ירושלמי כתב:רש"י פרשת שלח, לפי נוסחו המקורי כפי שיצא מתחת ידי תלמידו.
מהדורה לביקורת.

הניקוד טעון בדק רציני. דוגמאות:
א. בקטע הראשון – פעמיים פתח תחת קמץ: שֶׁלָּקַת, בְּאַחִיהָ; תחת שֶׁלָּקָת, בְּאָחִיהָ.
ב. אֶהֱא סובל להם. צ"ל כמובן 'אֱהֵא'.
ג. כאשר דברתם – שֶׁבַּקָּשָׁתָם ממני. צ"ל שֶׁבִּקַּשְׁתֶּם.

יהודי ירושלמי
הודעות: 101
הצטרף: ד' ספטמבר 06, 2017 3:38 pm

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשיות השבוע

הודעהעל ידי יהודי ירושלמי » א' יוני 10, 2018 1:44 am

ביקורת תהיה כתב:א. בקטע הראשון – פעמיים פתח תחת קמץ: שֶׁלָּקַת, בְּאַחִיהָ; תחת שֶׁלָּקָת, בְּאָחִיהָ.
ב. אֶהֱא סובל להם. צ"ל כמובן 'אֱהֵא'.
ג. כאשר דברתם – שֶׁבַּקָּשָׁתָם ממני. צ"ל שֶׁבִּקַּשְׁתֶּם.



יש"כ בשביל זה אני מעלה את זה לפורום.
במילה שלקת, מילה זו לא הייתה קיימת בנוסח המצוי ולכן לא ידעתי איך לנקה.
כנ"ל במילת 'אהא'.
המילה 'שביקשתם' הייתה לפני בתוכנת נקדנית רק באפשרות הזו ולחצתי אנטר בלי לבדוק יותר מדי.
המילה באחיה גם הייתה כך בתוכנת נקדנית ותיקנתי את התוכנה במילה זו.
אם יש עוד טעויות אשמח להערות.

יהודי ירושלמי
הודעות: 101
הצטרף: ד' ספטמבר 06, 2017 3:38 pm

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשיות השבוע

הודעהעל ידי יהודי ירושלמי » א' יוני 10, 2018 1:46 am

ביקורת תהיה כתב:א. בקטע הראשון – פעמיים פתח תחת קמץ: שֶׁלָּקַת, בְּאַחִיהָ; תחת שֶׁלָּקָת, בְּאָחִיהָ.
ב. אֶהֱא סובל להם. צ"ל כמובן 'אֱהֵא'.
ג. כאשר דברתם – שֶׁבַּקָּשָׁתָם ממני. צ"ל שֶׁבִּקַּשְׁתֶּם.



יש"כ בשביל זה אני מעלה את זה לפורום.
במילה שלקת, מילה זו לא הייתה קיימת בנוסח המצוי ולכן לא ידעתי איך לנקה.
כנ"ל במילת 'אהא'.
המילה 'שביקשתם' הייתה לפני בתוכנת נקדנית רק באפשרות הזו ולחצתי אנטר בלי לבדוק יותר מדי.
המילה באחיה גם הייתה כך בתוכנת נקדנית ותיקנתי את התוכנה במילה זו.
אם יש עוד טעויות אשמח להערות.
נ.ב. הש' במילים 'כמה שנאמר' צריכה להיות דגשה?

פי האתון
הודעות: 692
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשיות השבוע

הודעהעל ידי פי האתון » א' יוני 10, 2018 1:33 pm

יש"כ על הקובץ לפרשת שלח, הדפסתי ועברתי עליו בשבת והנאני מאד.

מה שתפס לי את העין:
שושט.jpg
שושט.jpg (54.3 KiB) נצפה 8041 פעמים

תמיד חשבתי שיש שם לע"ז. עכשיו אני מבין שרש"י בא לומר ביטוי של השתקה ובדיוק כמו הסלנג דהיום... 'שושט'.
האם הוא כך בשאר כתבי הידות?

מצליח
הודעות: 535
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשיות השבוע

הודעהעל ידי מצליח » א' יוני 10, 2018 7:18 pm

מצליח כתב:ברש"י הנדפס במדבר יג פסוק כט
על יד הירדן - 'יד כמשמעו אצל הירדן ולא תוכלו לעבור'.
הביאור במילים 'יד כמשמעו' היינו שיד הוא משמעות סמוך כמו יד שהוא סמוך, ולא שכוונתו על יד של אדם ממש דהירדן אין לו יד, ועי' באגרות פמ"ג איגרת שני א"ב שני ערך יד.
אמנם ברש"י במדבר ב יז
על ידו - על מקומו ואין לשון יד זז ממשמעו רוח של צדו קרוי על ידו הסמוכה לו לכל הושטת יד.
מדגיש רש"י דאינו זז ממשמעות יד של אדם ממש, ודו"ק
ולאור זה יש להבין משמעות רש"י בכת"י לייפציג ובכת"י נוספים 'על יד הירדן אצל הירדן כמו על ידו'.

שוב התבוננתי דהא רש"י בכת"י שהציג מביא הפסוק 'אל ידו', וע"ז כתב המדפיס שכנראה הכוונה לאיוב טו כה וזה אין כל משמעות לענינינו לכן הציג הפסוק 'על ידו' במקומו כמו שאר כת"י. וע"ז הקשיתי כדלעיל.
אמנם רש"י בשמות 'על יד היאור' מביא פסוק בשמואל ב יד ל 'אל ידי' ושם אכן המשמעות בדיוק כמו רש"י כאן דאינו יד של האדם ממש אלא סמוך כמו יד הסמוכה לאדם, ע"כ נראה ברור שזה מה שצ"ל כאן 'אל ידי' ואדרבה על פיו יש לתקן שאר כת"י ודוק.
תודה רבה על המעתיק הכת"י, ותודה מיוחדת שלא תיקן על ד"ע באין אומר, אלא הציג הבעיה בהערה ומיניה ומיני יתבהר שמעתתא.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשיות השבוע

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יוני 10, 2018 9:25 pm

פי האתון כתב:יש"כ על הקובץ לפרשת שלח, הדפסתי ועברתי עליו בשבת והנאני מאד.

מה שתפס לי את העין:
שושט.jpg

תמיד חשבתי שיש שם לע"ז. עכשיו אני מבין שרש"י בא לומר ביטוי של השתקה ובדיוק כמו הסלנג דהיום... 'שושט'.
האם הוא כך בשאר כתבי הידות?
איני מתמצא בכתבי ידות, אולם לענ"ד יש לבכר את הגירסא המצויה לפנינו ברש"י שאדם הרוצה לשתק קבוצת אנשים אומר הס, וזאת מכמה סיבות. 1. כך מובן ההקשר לכאן לפירוש 'ויהס' שכלב אמר הס, ולא שאמר 'שושט'. 2. במדרשים רבה ותנחומא כאן מופיע שכלב היה משתקן ואומר להם הס. 3. ראה עוד לשון הנביא שופטים (ג, יט) ויאמר הס, וברש"י שם.

מצליח
הודעות: 535
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשיות השבוע

הודעהעל ידי מצליח » ב' יוני 11, 2018 7:03 pm

נוטר הכרמים כתב:
פי האתון כתב:יש"כ על הקובץ לפרשת שלח, הדפסתי ועברתי עליו בשבת והנאני מאד.

מה שתפס לי את העין:
שושט.jpg

תמיד חשבתי שיש שם לע"ז. עכשיו אני מבין שרש"י בא לומר ביטוי של השתקה ובדיוק כמו הסלנג דהיום... 'שושט'.
האם הוא כך בשאר כתבי הידות?
איני מתמצא בכתבי ידות, אולם לענ"ד יש לבכר את הגירסא המצויה לפנינו ברש"י שאדם הרוצה לשתק קבוצת אנשים אומר הס, וזאת מכמה סיבות. 1. כך מובן ההקשר לכאן לפירוש 'ויהס' שכלב אמר הס, ולא שאמר 'שושט'. 2. במדרשים רבה ותנחומא כאן מופיע שכלב היה משתקן ואומר להם הס. 3. ראה עוד לשון הנביא שופטים (ג, יט) ויאמר הס, וברש"י שם.

ראה יוסף הלל

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשיות השבוע

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' יוני 11, 2018 9:57 pm

מצליח כתב:ראה יוסף הלל.

שם כתב שבכת"י עתיק הגירסא 'שי"ט', וגם מדפו"ר מוכח כן, כי דרכו להשמיט הלעזים, והשמיט מילה זו.
ועוד הביא שבדפוס רומא וכת"י על קלף [בהוצאת 'שי למורא' ציין לשלשה כת"י], ליתא לכל סוף הדיבור "כן דרך בני אדם, הרוצה להשתיק אגודת אנשים אומר שי"ט".

וברא"ם איתא 'הס' ולא 'שי"ט'.

פי האתון
הודעות: 692
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשיות השבוע

הודעהעל ידי פי האתון » ג' יוני 12, 2018 10:34 am

שלח לי באישי אחד מחשובי הפורום:

ראה במצ"ב מכ"י מינכן 5 (כה"י העתיק ביותר של פירש"י עה"ת, נכתב בשנת ד"א תתקצ"ג).

שישט.jpg
שישט.jpg (23.42 KiB) נצפה 7942 פעמים

יהודי ירושלמי
הודעות: 101
הצטרף: ד' ספטמבר 06, 2017 3:38 pm

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשיות השבוע

הודעהעל ידי יהודי ירושלמי » ג' יוני 12, 2018 6:49 pm

נוטר הכרמים כתב:איני מתמצא בכתבי ידות, אולם לענ"ד יש לבכר את הגירסא המצויה לפנינו ברש"י שאדם הרוצה לשתק קבוצת אנשים אומר הס, וזאת מכמה סיבות. 1. כך מובן ההקשר לכאן לפירוש 'ויהס' שכלב אמר הס, ולא שאמר 'שושט'. 2. במדרשים רבה ותנחומא כאן מופיע שכלב היה משתקן ואומר להם הס. 3. ראה עוד לשון הנביא שופטים (ג, יט) ויאמר הס, וברש"י שם.

1. ההקשר ברור די הצורך רש"י מציג מילה בלשונו שבא הדרך להשתיק את העם בכדי להמחיש את מובנה של המילה הס.
2. מה הקשר שבמדרשים מופיע שאמר להם הס לבין הצורך להמחיש זאת.
3. אין בפירוש רש"י בשופטים כל הוכחה נגד נוסח זה.
(יט) והוא שב - יחידי. מן הפסילים - מקום שפוסלים אבנים מן ההר , וכן תירגם יונתן: "מן מחציביא" , ובא אל עגלון ויאמר לו וגו'. הס - עגלון אמר: שתקו את הכל מעלי. ויונתן תרגם הס - "סליק" , הוציאו כל איש; ואף על פי כן הס - לשון שיתוק , כמו "ויהס כלב" (במ' יג , ל) , אבל כשמוציאים כל איש , אין לך שיתוק כזה.




כשרוצים לדעת מה הנוסח ברש"י יש לעיין אך ורק בכתבי היד ולהסתמך עליהם, הגהות מסברה הינם הכלי ההורס ביותר למקוריות ושימור הנוסח, מדי פעם כאנשים מתווכחים איתי על ראיות בנוסח הרש"י וסברותיהם אני מבין יותר ויותר את דברי רבנו גרשום שעשה חרם על מגיהי ספרים.
המקרה פה הוא איפה דוגמה לא רעה לכך דחיית נוסח הנמצא בכל כתבי היד המוסמכים מפני כמה ראיות...

צורף צילום כתב יד ברלין 1221 שגם נוסחו 'שישט'.
קבצים מצורפים
New Microsoft Word Document.docx
(454.91 KiB) הורד 137 פעמים

יהודי ירושלמי
הודעות: 101
הצטרף: ד' ספטמבר 06, 2017 3:38 pm

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשת קורח

הודעהעל ידי יהודי ירושלמי » ו' יוני 15, 2018 1:42 am

רש"י פרשת קרח נוסח מתוקן עם איגרת רבנו שמעיה ע"ה ועוד.
צורף קובץ מתוך מאמר של אריאל שוה על פסוק אחד מהפירוש בכתב יד לייפציג.
לתשומת לב המעיינים ובעקבות חילופי דברים בעניין הנוסח אעיר, כי נוסח פירוש רש"י זה הוא נוסח הפירוש כפי שיצא מתחת ידי רש"י עצמו וידי נאמן ביתו רבינו שמעיה.
חשיבותו היא בדיוק כמו נוסח הרמב"ם מספר החתום, ואין מדובר פה על 'עריכה' ו'תיקון טעויות' מסברה או מספרה על פי כתבי יד (נוסח אקלקטי).
קבצים מצורפים
מאמר מאריאל שוה.pdf
(1.52 MiB) הורד 191 פעמים
קורח..pdf
(297.22 KiB) הורד 162 פעמים
נערך לאחרונה על ידי יהודי ירושלמי ב ו' יוני 15, 2018 3:34 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהודי ירושלמי
הודעות: 101
הצטרף: ד' ספטמבר 06, 2017 3:38 pm

Re: רש"י נוסח מתוקן פרשיות השבוע

הודעהעל ידי יהודי ירושלמי » ו' יוני 15, 2018 3:33 am

בפרשה קודמת הערתי על כך שממקור עקיף (פירוש תלמיד רש"י לפיוטים) עולה שרש"י חזר בו לעת זקנותו בפירוש המילה 'וינסו' עכשו עברתי על כמה עשרות כתבי יד עד שמצאתי בסוף את המהדורה אחרונה של רש"י בשם 'תוספת' בכתב יד פריס 155 והרי הוא
קבצים מצורפים
שלח מהדורה אחרונה של רשי זל.docx
(12.97 KiB) הורד 147 פעמים


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 37 אורחים