מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כִּי בִּגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה, יְבָרֶכְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ, בְּכָל-מַעֲשֶׂךָ, וּבְכֹל מִשְׁלַח יָדֶךָ (דברים ט"ו י')

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
מטעים
הודעות: 76
הצטרף: ג' מרץ 14, 2017 1:01 pm

כִּי בִּגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה, יְבָרֶכְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ, בְּכָל-מַעֲשֶׂךָ, וּבְכֹל מִשְׁלַח יָדֶךָ (דברים ט"ו י')

הודעהעל ידי מטעים » ו' אוגוסט 18, 2017 3:56 pm

וכתב רש"י כי בגלל הדבר - אפילו אמרת ליתן, אתה נוטל שכר האמירה עם שכר המעשה.
ובשפתי חכמים ציין דמדכתיב הדבר דרשו לשון דבור כמו שדרשו על דבר שרה על פי דבורה של שרה וכו' דאם לא כן הדבר למה לי הוה ליה למכתב כי בגלל זה יברכך ה':

מענין לדעת אי יש עוד מקומות דדרשו את המילה "דבר" למשמעות דיבור וכן בהיפך.
נערך לאחרונה על ידי מטעים ב א' אוגוסט 20, 2017 7:34 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: כִּי בִּגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה, יְבָרֶכְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ, בְּכָל-מַעֲשֶׂךָ, וּבְכֹל מִשְׁלַח יָדֶךָ (דברים ט"ו י')

הודעהעל ידי סעדיה » ו' אוגוסט 18, 2017 4:15 pm

מטעים כתב:וכתב רש"י כי בגלל הדבר - אפילו אמרת ליתן, אתה נוטל שכר האמירה עם שכר המעשה.
ובשפתי חכמים ציין דמדכתיב הדבר דרשו לשון דבור כמו שדרשו על דבר שרה על פי דבורה של שרה וכו' דאם לא כן הדבר למה לי הוה ליה למכתב כי בגלל זה יברכך ה':
והנה ראשית יש לעיין האם פי' זה (בשני המקומות) הוא פשט המקרא או אינו אלא דרש.
וכן יש לדון האם שורש המילה "דבר" קשור עם השורש "דיבור" או שאין משמעות משותפת לשני אלו.
עוד מענין לדעת אי יש עוד מקומות דדרשו את משמעות "דבר" לדיבור וכן בהיפך.

עי' התורה והמצוה פר' אחרי סי' פ"ח

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כִּי בִּגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה, יְבָרֶכְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ, בְּכָל-מַעֲשֶׂךָ, וּבְכֹל מִשְׁלַח יָדֶךָ (דברים ט"ו י')

הודעהעל ידי דרומי » ו' אוגוסט 18, 2017 4:34 pm

ראה ברש"י בספר בראשית, שבכל מקום שנאמר "אחר הדברים האלה" מדייק רש"י שהיה שם דיבור מסויים. והיינו, שלומד את המלה "הדברים" לא (רק) במשמעות של מאורעות, אלא במשמעות של דיבור ממש. דוק ותשכח.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כִּי בִּגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה, יְבָרֶכְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ, בְּכָל-מַעֲשֶׂךָ, וּבְכֹל מִשְׁלַח יָדֶךָ (דברים ט"ו י')

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 24, 2017 7:32 pm

סעדיה כתב:
מטעים כתב:וכתב רש"י כי בגלל הדבר - אפילו אמרת ליתן, אתה נוטל שכר האמירה עם שכר המעשה.
ובשפתי חכמים ציין דמדכתיב הדבר דרשו לשון דבור כמו שדרשו על דבר שרה על פי דבורה של שרה וכו' דאם לא כן הדבר למה לי הוה ליה למכתב כי בגלל זה יברכך ה':
והנה ראשית יש לעיין האם פי' זה (בשני המקומות) הוא פשט המקרא או אינו אלא דרש.
וכן יש לדון האם שורש המילה "דבר" קשור עם השורש "דיבור" או שאין משמעות משותפת לשני אלו.
עוד מענין לדעת אי יש עוד מקומות דדרשו את משמעות "דבר" לדיבור וכן בהיפך.

עי' התורה והמצוה פר' אחרי סי' פ"ח

חז"ל דרשו כך על "וזה דבר השמיטה" ועל "וזה דבר הרוצח".



חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 128 אורחים