מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קושיה בפרשה ראה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

קושיה בפרשה ראה

הודעהעל ידי יזל מדליו » ש' אוגוסט 19, 2017 9:52 pm

דברים פרק טו

(יב) כִּי יִמָּכֵר לְךָ אָחִיךָ הָעִבְרִי אוֹ הָעִבְרִיָּה וַעֲבָדְךָ שֵׁשׁ שָׁנִים וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת תְּשַׁלְּחֶנּוּ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ:

(יג) וְכִי תְשַׁלְּחֶנּוּ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ לֹא תְשַׁלְּחֶנּוּ רֵיקָם:

(יד) הַעֲנֵיק תַּעֲנִיק לוֹ מִצֹּאנְךָ וּמִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ אֲשֶׁר בֵּרַכְךָ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ תִּתֶּן לוֹ:

(טו) וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיִּפְדְּךָ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ עַל כֵּן אָנֹכִי מְצַוְּךָ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה הַיּוֹם:

(טז) וְהָיָה כִּי יֹאמַר אֵלֶיךָ לֹא אֵצֵא מֵעִמָּךְ כִּי אֲהֵבְךָ וְאֶת בֵּיתֶךָ כִּי טוֹב לוֹ עִמָּךְ:

(יז) וְלָקַחְתָּ אֶת הַמַּרְצֵעַ וְנָתַתָּה בְאָזְנוֹ וּבַדֶּלֶת וְהָיָה לְךָ עֶבֶד עוֹלָם וְאַף לַאֲמָתְךָ תַּעֲשֶׂה כֵּן:

(יח) לֹא יִקְשֶׁה בְעֵינֶךָ בְּשַׁלֵּחֲךָ אֹתוֹ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ כִּי מִשְׁנֶה שְׂכַר שָׂכִיר עֲבָדְךָ שֵׁשׁ שָׁנִים וּבֵרַכְךָ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה: פ

וצ"ע שפסוק י"ח שעוסק ב"הענקה" היה צריך לבא אחר פסוק י"ד.

מה שנכון נכון
הודעות: 11687
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: קושיה בפרשה ראה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ש' אוגוסט 19, 2017 10:18 pm

סוף פסוק יז מדבר בהענקה.

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: קושיה בפרשה ראה

הודעהעל ידי יזל מדליו » ש' אוגוסט 19, 2017 10:32 pm

סוף פסוק י"ז "אף לאמתך תעשה כן", אכן עוסק בהענקה. אבל גם זה היה צריך להיות כתוב קודם, ומדוע אחרי שהתחיל הכתוב בענין ה"הענקה" הפסיק באמצע עם "רציעה".

ולכאורה התורה היתה צריכה לכתוב את כל "ענין ההענקה ביחד" או לפני רציעה או אחרי הרציעה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11687
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: קושיה בפרשה ראה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ש' אוגוסט 19, 2017 10:45 pm

לשאלה זו ראה אלשיך.

ונתנו ידידים
הודעות: 1147
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: קושיה בפרשה ראה

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ש' אוגוסט 19, 2017 10:45 pm

מה שנכון נכון כתב:סוף פסוק יז מדבר בהענקה.

מה שנכון נכון וכן פי' ההעמק דבר, אמנם הוא מח' בחז"ל, ומ"מ אין כאן תשובה להשאלה דא"כ גם סוף פסוק י"ז וגם פסוק י"ח היו צריכים לכתוב אחר פסוק י"ד.
אולם פשוטו של מקרא דפסוק י"ח לא קאי על הענקה אלא על פסוק יב על השילוח אחר שש 'חפשי', ומתחילה כתב כל דיני השילוח ואח"כ מסיים בתחילת הענין דלא יקשה בעיניך על שילוח זו כי יברכך וגו'. אלא דשם בהעמק דבר וכן ברשב"ם מבטלים פי' זה בתקיפות ולומדים דקאי אהענקה, אבל כל מי שמפרש משנה שכר שכיר דהיינו כפשוטו דשכיר הוא ג' ולא ו' או כפירש"י דשכיר הוא ביום דוקא נראה דמפרשים כפי' הפשוט, והרשב"ם והנצי"ב באמת פירשוהו באופן אחר עיי"ש בדבריהם.

ונתנו ידידים
הודעות: 1147
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: קושיה בפרשה ראה

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ש' אוגוסט 19, 2017 10:49 pm

מה שנכון נכון כתב:לשאלה זו ראה אלשיך.

שוב ראיתי דבריך ודבריו, ואמנם לפירושו היית יכול לענות כי כל הפרשה נסוב על ענין ההענקה, אמנם גם הוא נראה לי שמפרש פסוק יח דקאי על עצם השילוח כמו שפירשתי בהערה דלעיל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11687
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: קושיה בפרשה ראה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ש' אוגוסט 19, 2017 10:54 pm

ונתנו ידידים כתב: אמנם גם הוא נראה לי שמפרש פסוק יח דקאי על עצם השילוח כמו שפירשתי בהערה דלעיל.

נכון. אבל נקוט מיהא מדבריו טוב טעם לסדר הפרשה, וניחא גם לפירוש חז"ל ושאר מפרשים דפסוק יח קאי אהענקה.

ונתנו ידידים
הודעות: 1147
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: קושיה בפרשה ראה

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ש' אוגוסט 19, 2017 10:58 pm

ולענין קושית הרשבם והעמק דבר על הפי' הפסוק עיין באברבנל שמיישב אותו בטטו"ד ועיין נמי בפנים יפות איך שמיישב הקושיא.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 112 אורחים