מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כְּקֶדֶם / כִּימֵי עוֹלָם / כְשָׁנִים קַדְמֹנִיּוֹת

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

כְּקֶדֶם / כִּימֵי עוֹלָם / כְשָׁנִים קַדְמֹנִיּוֹת

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ספטמבר 17, 2017 9:37 pm

מה החילוק בין הלשונות? על מתי הולך כל דבר?

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: כְּקֶדֶם / כִּימֵי עוֹלָם / כְשָׁנִים קַדְמֹנִיּוֹת

הודעהעל ידי לענין » ב' ספטמבר 18, 2017 1:36 am

ימי משה
וימי שלמה או עזרא
כמדו' זה רש''י במלאכי
ודאי חז''ל באיזהו מקומן

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כְּקֶדֶם / כִּימֵי עוֹלָם / כְשָׁנִים קַדְמֹנִיּוֹת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ספטמבר 18, 2017 10:23 pm

יש"כ, איכה רבה. הנה:
חדש ימינו כקדם. כאדם הראשון, המד"א ויגרש את האדם וישכן מקדם לגן עדן (בראשית ג כד). ד"א חדש ימינו כקדם. כאבות הראשונים, המד"א ומראש הררי קדם (דברים לג טו). ד"א כקדם. כשנים קדמוניות, המד"א וערבה לה' מנחת יהודה וירושלים כימי עולם וכשנים קדמוניות (מלאכי ג ד), כימי עולם זה משה כמו שנאמר ויזכור ימי עולם משה עמו (ישעיה סג יא), כשנים קדמוניות, כימי שלמה, רבי אומר כימי עולם, כימי נח, שנאמר כימי נח זאת לי (ישעיה נד ט). וכשנים קדמוניות, כשני הבל, שלא היה ע"ז בעולם.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: כְּקֶדֶם / כִּימֵי עוֹלָם / כְשָׁנִים קַדְמֹנִיּוֹת

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' ספטמבר 19, 2017 1:33 am

זכורני שיחה מר' אברהם סלומון זצ"ל.
הרעיון היה שהביאור הראשון במדרש, הוא מצד מצב האדם. השני מצד מצב הכלל ישראל. והשלישי מצד מצב העולם.

צורב מתחיל
הודעות: 794
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: כְּקֶדֶם / כִּימֵי עוֹלָם / כְשָׁנִים קַדְמֹנִיּוֹת

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ג' ספטמבר 19, 2017 8:53 am

שומע ומשמיע כתב:זכורני שיחה מר' אברהם סלומון זצ"ל.
הרעיון היה שהביאור הראשון במדרש, הוא מצד מצב האדם. השני מצד מצב הכלל ישראל. והשלישי מצד מצב העולם.

יש איזה מקום שאפשר לקרוא או לכה"פ לשמוע את הדברים?
יישר כח

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: כְּקֶדֶם / כִּימֵי עוֹלָם / כְשָׁנִים קַדְמֹנִיּוֹת

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' ספטמבר 19, 2017 3:05 pm

לא יודע. לא מעודכן.

יעקל
הודעות: 1170
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: כְּקֶדֶם / כִּימֵי עוֹלָם / כְשָׁנִים קַדְמֹנִיּוֹת

הודעהעל ידי יעקל » א' יולי 03, 2022 11:26 pm

עושה חדשות כתב:יש"כ, איכה רבה. הנה:
חדש ימינו כקדם. כאדם הראשון, המד"א ויגרש את האדם וישכן מקדם לגן עדן (בראשית ג כד). ד"א חדש ימינו כקדם. כאבות הראשונים, המד"א ומראש הררי קדם (דברים לג טו). ד"א כקדם. כשנים קדמוניות, המד"א וערבה לה' מנחת יהודה וירושלים כימי עולם וכשנים קדמוניות (מלאכי ג ד), כימי עולם זה משה כמו שנאמר ויזכור ימי עולם משה עמו (ישעיה סג יא), כשנים קדמוניות, כימי שלמה, רבי אומר כימי עולם, כימי נח, שנאמר כימי נח זאת לי (ישעיה נד ט). וכשנים קדמוניות, כשני הבל, שלא היה ע"ז בעולם.


בשלמא כשנים קדמוניות - בימי שלמה, שאז מביעים נוסטלגיה למצב הרוחני שנקרא המנוחה והנחלה, כי סה"כ תכלית שהייתם של ישראל במדבר וביאתם לארץ - לבנות להם בית הבחירה ואז בביהמ"ק היה ארון הקודש עם הכרובים וכל הפאר ששלמה הוסיף, אבל כימי עולם - זה משה, לא זכיתי להבין, כי סה"כ משכן העדות במדבר היה רק זמני ובו עדיין לא התממש ולא התגלם תכלית יציאת ישראל ממצרים, כאמרו ית' כי לא באתם וגו' אל המנוחה ואל הנחלה (משכן העדות היה מה שנקרא בזמננו בחי' "בנייה קלה"), למה הנוסטלגיה הזו בפי מלאכי לתקופה ההיא ה"הכנתית" ?

אגב, במחילת כבוד חו"ר הפורום, שכחתי את פיענוח הר"ת המד"א


נדייק את השאלה : בפרשיות האלו מוזכרות הקשיים שבנ"י עברו, ותלונותיהם השונות. הייתכן שגעגועינו ומאוויינו ל"ימי עולם" האלה ?

הלהתקופה הזאת מתכוונים בתפילה "נעבדך ביראה" ?


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 43 אורחים