מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למה צריך גם דובים?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי דרומי » ד' אוקטובר 18, 2017 10:51 am

ברש"י נח ז, טז: "ויסגור ה' בעדו - הגן עליו שלא שברוה, הקיף התיבה דובים ואריות והיו הורגים בהם".

ולפום ריהטא יש להבין למה צריך גם דובים וגם אריות. וגם, למה הדובים לפני האריות, היפך הסדר הרגיל ("את הארי ואת הדוב") והמובן שהרי הארי הוא המלך שבחיות.

ליתר עומק, צריך להבין למה רש"י בכלל הוצרך לפרט איזה חיות בדיוק היו שם, ולא כתב סתם "חיות רעות". ובפרט שבמדרשים נזכרו בנידון דידן רק אריות ולא דובים, אז למה רש"י הוסיף גם את הדובים. ולהעיר שבמכת ערוב כתב רש"י סתם "חיות רעות" ולא פירט איזה חיות בדיוק היו שם (למרות שבמדרשים שם כן פירטו), וכנראה טעמו משום שבפשוטו של מקרא אין הוכחה לפרטי החיות ורק לזה שהיו חיות רעות סתם, ואם כן למה כאן פירט רש"י "דובים ואריות" - כיצד זה מוכח מתוך הפשט?

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי פלגינן » ד' אוקטובר 18, 2017 10:56 am

שאלה אופיינית.
הרבי לא עומד על זה?

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי דרומי » ד' אוקטובר 18, 2017 10:58 am

לי לא ידוע.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי דרומי » ד' אוקטובר 18, 2017 11:02 am

ואגב, כמדומני שבכל חמשה חומשי תורה לא נזכר הדוב אפילו פעם אחת, ולא מצינו איזה שבט וכו' שנמשל לדוב בשונה מהאריה והזאב והנחש.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי מיכאל1 » ד' אוקטובר 18, 2017 12:28 pm

מצינו מישהו אחר שנמשל לדוב
"דוב אורב הוא לי ארי במסתרים"

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי כדכד » ד' אוקטובר 18, 2017 12:42 pm

ארי נוהם ודב שוקק מושל רשע על עם דל" יש עוד פעמים שנזכרו דובים יחד עם אריות

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' אוקטובר 18, 2017 3:25 pm

דרומי כתב:ברש"י נח ז, טז: "ויסגור ה' בעדו - הגן עליו שלא שברוה, הקיף התיבה דובים ואריות והיו הורגים בהם".

ולפום ריהטא יש להבין למה צריך גם דובים וגם אריות. וגם, למה הדובים לפני האריות, היפך הסדר הרגיל ("את הארי ואת הדוב") והמובן שהרי הארי הוא המלך שבחיות.

ליתר עומק, צריך להבין למה רש"י בכלל הוצרך לפרט איזה חיות בדיוק היו שם, ולא כתב סתם "חיות רעות". ובפרט שבמדרשים נזכרו בנידון דידן רק אריות ולא דובים, אז למה רש"י הוסיף גם את הדובים. ולהעיר שבמכת ערוב כתב רש"י סתם "חיות רעות" ולא פירט איזה חיות בדיוק היו שם (למרות שבמדרשים שם כן פירטו), וכנראה טעמו משום שבפשוטו של מקרא אין הוכחה לפרטי החיות ורק לזה שהיו חיות רעות סתם, ואם כן למה כאן פירט רש"י "דובים ואריות" - כיצד זה מוכח מתוך הפשט?

כמוש"כ הרב כדכד, וכמו"כ הרבה מאוד בחז"ל שבאים לתאר חיות רעות נוקטים דובים ואריות, וכמוש"כ בתענית 'הרבה דובים ואריות יש ליפרע ממך" (ואולי שנפק"ל מלישנא דנביא שאמר דוד "גם את הארי וגם את הדוב הכה עבדך") ואריות ודובים היו מצויים, וכמו גבי ר' חניניא בן דוסא שהביאו דובים בקרניהם. ודו"ק.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי דרומי » ד' אוקטובר 18, 2017 4:37 pm

בדרך כלל בספורי התנ"ך בא האריה לבד או הדוב לבד. וכמו עד"מ בכותים שהם גרי אריות, שהקב"ה שלח עליהם אריות, ולא נאמר שם שבאו גם דובים. וכהנה רבות (האריה הרבה יותר דומיננטי לגבי הדוב).

והשאלה היא איפוא כאן למה היה צורך גם בדובים וגם באריות, כאילו באחד מהם לא די.

והוספתי שאפילו במכת ערוב, שענינה ערבוב חיות רעות ביחד, רש"י לא מפרש שהיו שם אריות ודובים אלא סותם "חיות רעות", ומאי שנא כאן שהוצרך להדגיש גם האריות וגם הדובים.

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 18, 2017 4:45 pm

מיכאל1 כתב:מצינו מישהו אחר שנמשל לדוב
"דוב אורב הוא לי ארי במסתרים"

ומצאנו שנים שנמשלו ל"דב שכול": הקב"ה ודוד המלך.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' אוקטובר 18, 2017 5:02 pm

ואגב הניקוד הוא דֻבִּים

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי כח עליון » ד' אוקטובר 18, 2017 5:28 pm

דרומי כתב:בדרך כלל בספורי התנ"ך בא האריה לבד או הדוב לבד. וכמו עד"מ בכותים שהם גרי אריות, שהקב"ה שלח עליהם אריות, ולא נאמר שם שבאו גם דובים. וכהנה רבות (האריה הרבה יותר דומיננטי לגבי הדוב).

והשאלה היא איפוא כאן למה היה צורך גם בדובים וגם באריות, כאילו באחד מהם לא די.

והוספתי שאפילו במכת ערוב, שענינה ערבוב חיות רעות ביחד, רש"י לא מפרש שהיו שם אריות ודובים אלא סותם "חיות רעות", ומאי שנא כאן שהוצרך להדגיש גם האריות וגם הדובים.

גם את הארי וגם את הדב הכה עבדך. דוד לשאול

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' אוקטובר 18, 2017 6:01 pm

דרומי כתב:ברש"י נח ז, טז: "ויסגור ה' בעדו - הגן עליו שלא שברוה, הקיף התיבה דובים ואריות והיו הורגים בהם".

ולפום ריהטא יש להבין למה צריך גם דובים וגם אריות. וגם, למה הדובים לפני האריות, היפך הסדר הרגיל ("את הארי ואת הדוב") והמובן שהרי הארי הוא המלך שבחיות.

ליתר עומק, צריך להבין למה רש"י בכלל הוצרך לפרט איזה חיות בדיוק היו שם, ולא כתב סתם "חיות רעות". ובפרט שבמדרשים נזכרו בנידון דידן רק אריות ולא דובים, אז למה רש"י הוסיף גם את הדובים. ולהעיר שבמכת ערוב כתב רש"י סתם "חיות רעות" ולא פירט איזה חיות בדיוק היו שם (למרות שבמדרשים שם כן פירטו), וכנראה טעמו משום שבפשוטו של מקרא אין הוכחה לפרטי החיות ורק לזה שהיו חיות רעות סתם, ואם כן למה כאן פירט רש"י "דובים ואריות" - כיצד זה מוכח מתוך הפשט?

התעלומה נפתרה בפרש"י יחזקאל יד יד, יש לו גירסא אחרת בבראשית רבה לא יב: אין ויסגור אלא מחיות כד"א וסגר פום אריותא ארי בא ליכנס והיו שיניו כהות דוב בא ליכנס והיו רגליו מתערסלות עי"ש
ובמדרש הגדול ז טז שהגין ה' בעדו מן החיות המשכלות כתיב הכא סגירה וכתיב להלן סגירה וסגר פום אריותא
גם במכילתא בשלח סגר עליהם המדבר ואין סגירה אלא חיה רעה שנאמר וסגר פום אריותא ע"כ
ורש"י התאים המדרש עם התנחומא נח ט מה עשה הקב"ה הקיף התיבה אריות שנאמר ויסגור ה' בעדו ואין ויסגור אלא אריות כד"א וסגר פום אריותא ודו"ק
ובלקח טוב ג"כ הגירסא דובים ואריות ובמדרש אגדה אריות ודובים
ואגב גם הרד"ל הקשה על הא דאיתא בפרדר"א כג: והיה נח.. אומר.. הוציאנו ממסגר הזה.. מאריות דובים וזאבים, וז"ל אבל מ"מ אינו מבורר למה הזכיר חיות אלו יותר מאחרים ועי"ש דהני ג' ידועין מועדין להזיק האדם וי"ל שגם רש"י התאים כל ענין הסגירה שבשלשה מקומות אשר מקורו מפסוק דדניאל דהיינו הני ג' שידועין מועדין להזיק האדם גם לענין היקף התיבה וי"ל עוד שאותם דובים ואריות שהרגו הגוים מאותם חרד נח ודו"ק כי קצרתי מאד.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי דרומי » ד' אוקטובר 18, 2017 8:18 pm

ייש"כ הרב אבא יודן. עוד לא הספקתי לעיין בכל המקורות אבל נראה שיש כאן איזה חידוש

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוקטובר 18, 2017 8:43 pm

רש"י מביא להלן (האזינו לח, מח) שמתנגדיו של נח היו מזויינים בכשילין וקרדומות.
ואולי יש למצוא התאמה בין מין החיה לסוג כלי הזין, שלזה יש צורך בארי ולזה יש צורך בדוב...

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי כדכד » ה' אוקטובר 19, 2017 11:56 am

כח עליון כתב:
דרומי כתב:בדרך כלל בספורי התנ"ך בא האריה לבד או הדוב לבד. וכמו עד"מ בכותים שהם גרי אריות, שהקב"ה שלח עליהם אריות, ולא נאמר שם שבאו גם דובים. וכהנה רבות (האריה הרבה יותר דומיננטי לגבי הדוב).

והשאלה היא איפוא כאן למה היה צורך גם בדובים וגם באריות, כאילו באחד מהם לא די.

והוספתי שאפילו במכת ערוב, שענינה ערבוב חיות רעות ביחד, רש"י לא מפרש שהיו שם אריות ודובים אלא סותם "חיות רעות", ומאי שנא כאן שהוצרך להדגיש גם האריות וגם הדובים.

גם את הארי וגם את הדב הכה עבדך. דוד לשאול

ובאמת אם אריה יותר חזק למה הוא מתפאר הכה גם ארי וגם דב? בכלל מנה מאתיים!
כנראה שיש בכ,א מהם ענין מיוחד

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי כח עליון » ה' אוקטובר 19, 2017 11:15 pm

כדכד כתב:
כח עליון כתב:
דרומי כתב:בדרך כלל בספורי התנ"ך בא האריה לבד או הדוב לבד. וכמו עד"מ בכותים שהם גרי אריות, שהקב"ה שלח עליהם אריות, ולא נאמר שם שבאו גם דובים. וכהנה רבות (האריה הרבה יותר דומיננטי לגבי הדוב).

והשאלה היא איפוא כאן למה היה צורך גם בדובים וגם באריות, כאילו באחד מהם לא די.

והוספתי שאפילו במכת ערוב, שענינה ערבוב חיות רעות ביחד, רש"י לא מפרש שהיו שם אריות ודובים אלא סותם "חיות רעות", ומאי שנא כאן שהוצרך להדגיש גם האריות וגם הדובים.

גם את הארי וגם את הדב הכה עבדך. דוד לשאול

ובאמת אם אריה יותר חזק למה הוא מתפאר הכה גם ארי וגם דב? בכלל מנה מאתיים!
כנראה שיש בכ,א מהם ענין מיוחד

גם ארי וגם דוב
ובמדרש דובה ושני בניה

אותה אבקש
הודעות: 491
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי אותה אבקש » ש' אוקטובר 21, 2017 11:57 pm

כמדומה שבש"ס כשמובא דובים ואריות הכוונה לכל החיות הטורפות/המזיקות,
לדוגמא:
ראה בגמ' ע"ז ט"ז ע"ב דאין מוכרין דובים ואריות וכל דבר המזיק.
(וראה בלשון רש"י נזיר ל"ה ע"א אף שבמקור [ב"ק ט"ו ע"ב] לא כתוב בהאי לישנא).
כוונתי לרש"י ד"ה כי יתן.

אותה אבקש
הודעות: 491
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי אותה אבקש » א' אוקטובר 22, 2017 12:13 am

דרומי כתב:היפך הסדר הרגיל ("את הארי ואת הדוב") והמובן שהרי הארי הוא המלך שבחיות.

יתכן דדווקא הסדר בפס' "את הארי ואת הדוב" הוא המוקשה דהול"ל למיכתב איפכא, לא רק את הדוב [החלש יותר] הכה דוד כי אם
גם את הארי [החזק] ומהפסוק "גם את הארי את הדוב הכה עבדך" משמע דהרג את הארי ולא רק ארי אלא גם דוב,
כ"ז כתבתי בהנחה שאכן כוונת כ"ת לצטט מפס' זה.
ויתכן ששגיתי כי כמדומה הפשט בפסוק "את הארי את הדוב" את - עם הדוב.

אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי אברהם » א' אוקטובר 22, 2017 2:25 pm

בדברי רש"י בהאזינו מבואר שהיו להם ב' כוונות זדון, א' - אם אנו מרגישין בו אין אנו מניחין אותו להיכנס לתיבה [היינו שילחמו עם נח], ב' - ולא עוד, אלא אנו נוטלין כשילין וקרדומות ומבקעין את התיבה.

ויש לומר, שכנגד ב' מחשבות הללו, היו אריות ודובים.

האריות הגנו על התיבה סביב סביב, ואילו הדובים הלכו לתקוף את תוקפיו של נח.
כי הארי רובץ ומי יקימנו, ואילו הדוב אורב במסתרים לתקוף את טרפו.

ובגליון הנפלא 'לחדשיו יבכר' ראיתי שכנגד זה נאמר 'ויבואו אל נח אל התיבה', היינו שבאו 'אל נח' להגן עליו ו'אל התיבה' להגן עליה.

אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי אברהם » א' אוקטובר 22, 2017 2:27 pm

עוד אוסיף, דאם נניח - כפי שהניח בעל 'לחדשיו יבכר' - שהחיות שהקיפו את התיבה היו אלו שבאו אל התיבה להינצל בה, אם כן אפשר דהיה קשה לרש"י דכתיב 'ויסגור' ה' בעדו, והיינו לשון הקפה סביב סביב, והרי היו רק ב' אריות זכר ונקבה, ואיך הקיפו התיבה מכל צדדיה, ובהכרח שהיו גם ב' הדובים זכר ונקבה, וממילא היו יכולים להקיף התיבה מד' רוחות ולקיים 'ויסגור ה' בעדו'.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי סגי נהור » א' אוקטובר 22, 2017 2:30 pm

אברהם כתב:בדברי רש"י בהאזינו מבואר שהיו להם ב' כוונות זדון, א' - אם אנו מרגישין בו אין אנו מניחין אותו להיכנס לתיבה [היינו שילחמו עם נח], ב' - ולא עוד, אלא אנו נוטלין כשילין וקרדומות ומבקעין את התיבה.

ויש לומר, שכנגד ב' מחשבות הללו, היו אריות ודובים.

האריות הגנו על התיבה סביב סביב, ואילו הדובים הלכו לתקוף את תוקפיו של נח.
כי הארי רובץ ומי יקימנו, ואילו הדוב אורב במסתרים לתקוף את טרפו.

ובגליון הנפלא 'לחדשיו יבכר' ראיתי שכנגד זה נאמר 'ויבואו אל נח אל התיבה', היינו שבאו 'אל נח' להגן עליו ו'אל התיבה' להגן עליה.

ישר כח, והרי הדברים תואמים למ"ש לעיל שהם כנגד כשילין וקרדומות, שהכשילין באים לקפח שוקיו של אדם (כלשון רש"י שופטים כ, ט) והקרדומות באים לשבר ולבקע התיבה.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי דרומי » א' אוקטובר 22, 2017 2:35 pm

איזה יופי. ייש"כ להרב אברהם והרב סגי נהור על הכיוון המחודש והיפה.

אותה אבקש
הודעות: 491
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי אותה אבקש » א' אוקטובר 22, 2017 2:52 pm

אשער שישנו מקור להנחת כ"ת בעל לחדשיו יבכר, אך ברש"י (יחזקאל י"ד י"ד) שהובא לעיל
כתב: מנין אתה אומר בשעה שנכנס לתיבה בקשו כל החיות ליכנס ולא הניחן הקב"ה
דכתיב ויסגור ה' בעדו אין ויסגור אלא מחיות, עיי"ש.
ולכאורה חיות אלו הגנו על נח משא"כ החיות שהכניס שככל הנראה כבר שכנו בטח בקומתם בתיבה.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי אבא יודן » ג' אוקטובר 31, 2017 2:49 pm

זה עתה מצאתי בזכרון משה [הוצאת פיליפ] שעמד כבר על זה.
אך אינו תח"י ואינו ברשת.
[לא חשוב לי כל כך תירוצו, מה שמעניין אותי שכל דבר הקשה ברש"י כבר מודפס ועומד אי שם, צריכים רק לחפש, חיפוש אחר סירוץ'].

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי דרומי » ג' אוקטובר 31, 2017 3:00 pm

מי זה זכרון משה?

א. חיים
הודעות: 759
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי א. חיים » ג' אוקטובר 31, 2017 8:51 pm

במקורות שעמדו לפני רש"י דובר על "אריות" ונמשכו אחר לשון הכתוב בדניאל "וסגר פום אריותא" (כך בתנחומא וב"ר ועוד).
אלא שבפשש"מ אין רמז שהיו אלו אריות דוקא, ולכן רש"י כותב "אריות ודובים" היינו דוגמאות לחיות רעות, וכנראה נקט את אלו הידועות לבן ה' למקרא. וממילא הכי מסתברות ע"פ פשט שבעיני הלומד בימיו.
בנוגע למה שצטטו מרש"י ביחזקאל - עיין במק"ג הכתר שאינם דברי רש"י עצמו. ועוד שמדובר שם בנס מסוג אחר, שהחיות רצו להיכנס ולא הניחן הקב"ה.
לענין מכת ערוב, מובן שרש"י לא הגביל את המכה לאריות ודובים דוקא.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי דרומי » ג' אוקטובר 31, 2017 8:56 pm

במחכ"ת דבריו אינם מובנים כלל. היעלה על הדעת שרש"י פשוט ... המציא שהיו שם דובים, ללא מקור, רק משום שזו החיה הגדולה שהילדים מכירים?

א. חיים
הודעות: 759
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי א. חיים » ג' אוקטובר 31, 2017 9:09 pm

רש"י בא לקרב את פירוש המדרש אל הפשט. פירוש הפשט שמביא בהמשך אינו מספיק לדעתו בכדי לבאר את פשט הפסוק, ומטעם כל שהוא. אולי מפני ש"ויסגור ה' בעדו" משמעו פעולה אקטיבית נוספת מאת ה' כביכול, ואילו לפירוש הפשט הר"ז סיכום של המובא מקודם אודות ציווי עשיית התיבה, ותו לא.
אלא שבתורה אין רמז לחיות רעות, ולכן הפירוש הראשון הוא עדיין בגדר דרש ביחס לפירוש השני, כמשמעות רש"י "ופשוטו של מקרא" כו'.
ועדיין רש"י מקרב את פירוש הדרש אל הפשט, ומפרש שלפי הפשט היו בראש ובראשונה - אלו החיות המוזכרות. וכפי שהובא לעיל באשכול, שבתנ"ך הם אלו החיות המוזכרות כחיות טרף, וגם כפי שכתבתי שיתכן והם היו הכי ידועות בימי רש"י לעיני הבן חמש למקרא וזהו הפשט שלו.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' נובמבר 02, 2017 7:34 pm

מצו"ב סיכום של האשכול החביב והנחמד הזה ומעט תוספות עליו, תשו"ח לכל הכותבים.
קבצים מצורפים
סיכום ותוספות.docx
(19.9 KiB) הורד 306 פעמים

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי דרומי » ה' נובמבר 02, 2017 7:40 pm

יישר כחך הרב נוטר.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי אבא יודן » ו' נובמבר 03, 2017 12:10 am

נוטר הכרמים כתב:מצו"ב סיכום של האשכול החביב והנחמד הזה ומעט תוספות עליו, תשו"ח לכל הכותבים.

ישר כח
שכחת מן הרד"ל וזכרון משה צוין לעיל.

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' פברואר 01, 2018 11:28 pm

אותה אבקש כתב:
דרומי כתב:היפך הסדר הרגיל ("את הארי ואת הדוב") והמובן שהרי הארי הוא המלך שבחיות.

יתכן דדווקא הסדר בפס' "את הארי ואת הדוב" הוא המוקשה דהול"ל למיכתב איפכא, לא רק את הדוב [החלש יותר] הכה דוד כי אם
גם את הארי [החזק] ומהפסוק "גם את הארי את הדוב הכה עבדך" משמע דהרג את הארי ולא רק ארי אלא גם דוב,
כ"ז כתבתי בהנחה שאכן כוונת כ"ת לצטט מפס' זה.
ויתכן ששגיתי כי כמדומה הפשט בפסוק "את הארי את הדוב" את - עם הדוב.

עיין תוספות עבודה זרה ב:

בבלי77
הודעות: 39
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2016 1:38 pm

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי בבלי77 » ו' פברואר 02, 2018 12:45 am

שייף נפיק כתב: כמו גבי ר' חניניא בן דוסא שהביאו דובים בקרניהם. ודו"ק.



ז"א, ומה שאמרו בתענית שם דיבי היינו זאבים ולא דובים וכמפורש ברש"י סוטה מט א וכבר עורר על כך הגרי"ח סופר שליט"א לפני הרבה שנים בקובץ בית אהרן וישראל תשס"ב גליון ק עמ' קסד. ע"ש דפח"ח.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' דצמבר 13, 2021 2:49 pm

ונדפס בספרו ישועות חיים סימן ה הערה ה
לשון התלמוד שם בתענית (כ"ה א') כך הוא: "רבי חנינא בן דוסא הוו ליה הנך עיזי, אמרו ליה קא מפסדן אמר אי קא מפסדן ניכלינהו דובי, ואי לא כל חדא וחדא תיתי לאורתא דובא בקרנייהו. לאורתא אייתי כל חדא וחדא דובא בקרנייהו", ופירש רש"י דובים וזאבים בשדות".
ופשט לשון המיוחס לרש"י לתענית הוא שעיזי דרב חנינא הביאו בקרניהן הן דובים והן זאבים והוא תימה רבתי, ופשוט וברור שנפלה שגיאה באות אחת וצריך למחוק אות ו' דתיבת וזאבים ורק לגרוס זאבים וכן הוא ברש"י שבספר עין יעקב, ופירוש דובים היינו זאבים בארמית כדלקמיה. [ויותר נכון לגרוס בתלמוד וברש"י דיבי ולא דובי, או דובים].
וכן הוא מבואר באר היטב בדברי רש"י ז"ל בסוטה דעזי רבי חנינא בן דוסא הביאו זאבים בקרניהן ולא כמצוייר אצל רבים שהביאו דובים, כי מה שאמרו בתענית שם (כ"ה א') אייתו דיבי הכוונה לזאבים ולא לדובים, כי כן הוא לשון התלמוד שדיבי היינו זאבים כדפירש רש"י בחולין (נ' ב', ושם ע"ה ב') ועוד, והוא תלמוד ערוך בבבא בתרא (ט"ו ב'): "ומקנהו פרץ בארץ אמר רבי יוסי בר חנינא מקנהו של איוב פרצו גדרו של עולם, מנהגו של עולם זאבים הורגים העזים, מקנהו של איוב עזים הורגים את הזאבים", וכן הוא במדרש קהלת רבה (פ"ט סי"ג), ודוק היטב. [ועיין במאי דכתיבנא בזה בס"ד במכתבי הנדפס בראש ספר ערכי קדש ח"ג ע"ש].
וכתב רש"י דניאל (ז' ה'): "דמיה לדוב, לדב כתיב, כמו דיבא תרגום של זאב שאף זאב נקראת מלכות פרס שנאמר הכם אריה מיער, זאב ערבות ישדדם", ואכן דרך המתרגם לארמית לתרגם "זאב" דהיינו "דיבא", כמפורש בתרגום יונתן ישעיה (י"א ו' וז', ושם ס"ה כ"ה), וירמיה (ה' ו'), וחבקוק (א' ח'), וצפניה (ג' ג') ובמיוחס ליונתן בן עוזאיל לתורה בראשית (מ"ט כ"ז) ותרגום ירושלמי שם ע"ש, וכן הוא במדרש שיר השירים (פ"ג ס"ד ד"כ רע"א): "בין דבו לכלב" ע"ש, ודבו היינו זאב, עיין שם במתנות כהונה ופירוש מהרז"ו ודוק.
ומקור דברי רש"י מצאתי במדרש בראשית רבה (פצ"ט ס"ח דקפ"ה ע"ג) שביארו תיבת "דב" חסר והכוונה "זאב" בארמית עיין מתנות כהונה שם, וכן במדרש ויקרא רבה (פי"ג ס"ה) ועיין הגהות ידי משה שם, וכן במדרש אסתר רבה (פתיחה סימן ה') ושם במתנות כהונה והגהות רד"ל (אות כ"א), ועוד שם (פ"י סי"ג) ובמתנות כהונה והגהות רד"ל (אות ח'), ועיין לגאון מהרא"ש מאיישישוק זצ"ל בשו"ת עמודי אש (דנ"ז ע"ב), ובספר הר צבי על טור אה"ע (סימן קכ"ט ד"ח סע"א), ועיין בפירוש מתנות כהונה לבראשית רבה (פמ"ט ס"ט דק"ב ע"א) שהביא מספר שם טוב (פרשת וישב) שדובה הניקה את רומוס ורומילוס ע"ש, ופשוט שהכונה זאבה וכדאיתא להדיא במדרש אסתר רבה (עה"פ גם ושתי) וילקוט שמעוני (תהלים רמז תרנ"ב) וכנזכר במתנות כהונה שם, ותימה שהגאון המובהק רבי יצחק בוכבזה ז"ל בספרו לחם לפי הטף (מערכת י' אות מ"ז) לא ידע דבארמית דב או דיב היינו זאב, ובפרט שלא הביא דברי רש"י בדניאל שם ובזה אתי שפיר מה שהעיר שם ונתבאר במקומו בס"ד, ואכמ"ל.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ב' דצמבר 13, 2021 7:30 pm


צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: למה צריך גם דובים?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' דצמבר 24, 2021 1:33 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:ונדפס בספרו ישועות חיים סימן ה הערה ה
לשון התלמוד שם בתענית (כ"ה א') כך הוא: "רבי חנינא בן דוסא הוו ליה הנך עיזי, אמרו ליה קא מפסדן אמר אי קא מפסדן ניכלינהו דובי, ואי לא כל חדא וחדא תיתי לאורתא דובא בקרנייהו. לאורתא אייתי כל חדא וחדא דובא בקרנייהו", ופירש רש"י דובים וזאבים בשדות".
ופשט לשון המיוחס לרש"י לתענית הוא שעיזי דרב חנינא הביאו בקרניהן הן דובים והן זאבים והוא תימה רבתי, ופשוט וברור שנפלה שגיאה באות אחת וצריך למחוק אות ו' דתיבת וזאבים ורק לגרוס זאבים וכן הוא ברש"י שבספר עין יעקב, ופירוש דובים היינו זאבים בארמית כדלקמיה. [ויותר נכון לגרוס בתלמוד וברש"י דיבי ולא דובי, או דובים].

לשון המיוחס לרש"י בתענית הוא: דובים - זאבים בשדות.
מה שכתב "זאבים" ברור שבא לאפוקי מהבנה לא נכונה שדובי היינו דובים, וכנ"ל.
ומה שהוסיף "בשדות" נראה שהוא הוכחה [נוספת] לזה [+ הסבר המציאות של המעשה]. שהרי עיזים רועות בשדה ולא ביער, אבל דובים נמצאים ביער כמפורש בנביא [ותצאנה שתים דובים מן היער], וא"כ כיצד פגשו העיזים דובים?
לכן אומר המיוחס לרש"י "זאבים בשדות".
ולכשתמצא לומר, אפשר לסכם את פירוש המיוחס לרש"י כאן במילים: לא דובים ולא יער...


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 61 אורחים