מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בפרשת נח,

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עובדיה חן
הודעות: 1837
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

בפרשת נח,

הודעהעל ידי עובדיה חן » א' אוקטובר 22, 2017 10:02 am

מה היה קודם אצל נח שיצא מהתיבה הקרבת קרבנות או נטיית כרם?

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: בפרשת נח,

הודעהעל ידי איש גלילי » א' אוקטובר 22, 2017 10:12 am

בתורה כתוב שהקרבת הקרבנות היתה קודם.

עובדיה חן
הודעות: 1837
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: בפרשת נח,

הודעהעל ידי עובדיה חן » א' אוקטובר 22, 2017 10:12 am

היכן?

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בפרשת נח,

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 22, 2017 11:01 am

עובדיה חן כתב:היכן?

שמעתי שמשארז"ל "אין מוקדם ומאוחר בתורה" היינו שלפעמים יש חריגות מהסדר, אבל עקרונית - התורה כן מסודרת.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: בפרשת נח,

הודעהעל ידי איש גלילי » א' אוקטובר 22, 2017 11:07 am

בראשית ח יח-כ:
ויצא נח ובניו ואשתו ונשי בניו אתו: כל החיה כל הרמש וכל העוף כל רומש על הארץ למשפחתיהם יצאו מן התבה: ויבן נח מזבח לה' ויקח מכל הבהמה הטהרה ומכל העוף הטהור ויעל עלת במזבח:

שם ט יח-כ:
ויהיו בני נח היצאים מן התבה שם וחם ויפת וחם הוא אבי כנען: שלשה אלה בני נח ומאלה נפצה כל הארץ: ויחל נח איש האדמה ויטע כרם:


מלבד אמיתת דברי ר' עזריאל ברגר, כאן מתוך הדברים מוכח שהקרבת הקרבן היתה סמוכה מיד ליציאתו מן התיבה.

עובדיה חן
הודעות: 1837
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: בפרשת נח,

הודעהעל ידי עובדיה חן » א' אוקטובר 22, 2017 11:08 am

העניין הוא כזה שמצד אחד כתוב שבזכות קרבנות שנח הקריב ןבעוד שהוא לא היה חייב כלל אלא מיוזמתו הוא עשה זאת, זכו עם ישראל שלא יהיה מבול לעולם,ומאידך ישנם בעלי המוסר נדמה לי בשם החפץ חיים שעיקר הטענה על נח היתה היא זה שמיד שיצא מהתיבה הוא התעסק בעשיית יין אז לא ברור לי כ"כ העניין.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: בפרשת נח,

הודעהעל ידי איש גלילי » א' אוקטובר 22, 2017 11:12 am

אינני יודע לאיזה ווארט בדיוק כוונתך. אך מלבד מה שאין משיבין על ה'ווארטים', מן הסתם הכונה על הדבר הראשון שעשה נח ביישוב העולם.

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: בפרשת נח,

הודעהעל ידי יזל מדליו » א' אוקטובר 22, 2017 3:30 pm

עובדיה חן כתב:העניין הוא כזה שמצד אחד כתוב שבזכות קרבנות שנח הקריב ןבעוד שהוא לא היה חייב כלל אלא מיוזמתו הוא עשה זאת, זכו עם ישראל שלא יהיה מבול לעולם,ומאידך ישנם בעלי המוסר נדמה לי בשם החפץ חיים שעיקר הטענה על נח היתה היא זה שמיד שיצא מהתיבה הוא התעסק בעשיית יין אז לא ברור לי כ"כ העניין.


פרק ט' פסוק כ'. "ויחל נח איש האדמה" רש"י כתב עשה עצמו חולין שהיה לו לעסוק תחילה בנטיעה אחרת.

והנה אחר המבול נח היה צריך ליטוע עוד הרבה אילנות מכיון שהכל נעקר במבול. אלא כל הקפידא שעסק ליטוע תחילה דווקא את הגפן לפני שאר האילנות. וזה מדוקדק בלשונו של רש"י.

כתב ר' ירוחם ממיר "והנה מקודש נעשה חולין, ובמה? בהקדימו את נטיעת הגפן לשאר נטיעות, כי אמנם עצם נטיעת הגפן היה מן הצורך, כי כן היה מצווה מאת השי"ת לקחת אתו זמורות לנטיעת גפן, אלא על ידי שהקדים זו לאחרות בזה הוא שנעשה חולין.

הנה אנו רואים נכון כי לדבר שהאדם מקדים עצמו שמה הוא נמצא, במה שהוא מקדים, מכירים אותו אם הוא קודש או חולין. עכ"ד.

עובדיה חן
הודעות: 1837
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: בפרשת נח,

הודעהעל ידי עובדיה חן » ב' אוקטובר 23, 2017 9:48 am

ד"א יש איזה מדרש שנח שתה מיין המשומר בלפני המבול ולא מהגפן האם יש מקור לך.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 121 אורחים