דרומי כתב:לפני הכל יש להבין מה באמת ההבדל בין אמה לשפחה.
וכמדומה שאמה הוא מכובד יותר משפחה, ולכן אומרים אמה עבריה ושפחה כנענית
בא נא אל שפחתי. לא כדבר רחל ליעקב הנה אמתי בלהה, דאמה משמע לא כשפחה ממש שהיא קניית הגוף, אלא סרה למשמעתה, כמו אמה העבריה, והיינו דאע"ג שלבן נתן אותה לשפחה, מכל מקום מאז מסרה רחל אותה ליעקב היתה בתורת אמה, משא"כ שרה התנהגה גם אחר כך בתורת שפחה כמו שיבואר
שייף נפיק כתב:דרומי כתב:לפני הכל יש להבין מה באמת ההבדל בין אמה לשפחה.
וכמדומה שאמה הוא מכובד יותר משפחה, ולכן אומרים אמה עבריה ושפחה כנענית
אמת כדבריך, אמה מל' אם, או אומנת, ושפחה מל' נספחת, 'ספחני נא אל אחת הכהונות לאכול לחם' (כך שמעתי מהלומדים)
אבל עדיין אין מבואר המקרא. וה' יראנו נפלאות בתורתו.
מענה איש כתב:אגב, עיינתי וראיתי שהגר בפרשת לך לך מכונה שפחה ואילו בפרשת וירא מכונה אמה.
עיינתי קצת ולא מצאתי מי שעומד בזה.
ולחילוק בין שפחה לאמה ראה נצי''בבא נא אל שפחתי. לא כדבר רחל ליעקב הנה אמתי בלהה, דאמה משמע לא כשפחה ממש שהיא קניית הגוף, אלא סרה למשמעתה, כמו אמה העבריה, והיינו דאע"ג שלבן נתן אותה לשפחה, מכל מקום מאז מסרה רחל אותה ליעקב היתה בתורת אמה, משא"כ שרה התנהגה גם אחר כך בתורת שפחה כמו שיבואר
השפחה היא יותר שפלה מהאמה, ושימשה גם כפילגש לאדוניה, ולכן בתפילה לה' נמצא רק השם 'שפחה'. וכוונת הדברים שמפני ענוותנותה ומהערצתה את דוד היא מוכנת להיות לו שפחה שפלה ולעשות את העבודה היותר בזויה לא רק בעדו אלא אף בעד עבדיו
וראה מה שכתב סגל:
השפחה היא יותר שפלה מהאמה, ושימשה גם כפילגש לאדוניה, ולכן בתפילה לה' נמצא רק השם 'שפחה'. וכוונת הדברים שמפני ענוותנותה ומהערצתה את דוד היא מוכנת להיות לו שפחה שפלה ולעשות את העבודה היותר בזויה לא רק בעדו אלא אף בעד עבדיו
שמואל דוד כתב:שייף נפיק כתב:דרומי כתב:לפני הכל יש להבין מה באמת ההבדל בין אמה לשפחה.
וכמדומה שאמה הוא מכובד יותר משפחה, ולכן אומרים אמה עבריה ושפחה כנענית
אמת כדבריך, אמה מל' אם, או אומנת, ושפחה מל' נספחת, 'ספחני נא אל אחת הכהונות לאכול לחם' (כך שמעתי מהלומדים)
אבל עדיין אין מבואר המקרא. וה' יראנו נפלאות בתורתו.
עיין שמואל א א פסוק יח ויש להקשות כנ"ל. ועיין ביאורי הרמח"ל לנביאים שכתב שאמה הוא יותר עבדות משפחה.
וע"ע בספר שמשא דשמואל
שמואל דוד כתב:וראה מה שכתב סגל:
השפחה היא יותר שפלה מהאמה, ושימשה גם כפילגש לאדוניה, ולכן בתפילה לה' נמצא רק השם 'שפחה'. וכוונת הדברים שמפני ענוותנותה ומהערצתה את דוד היא מוכנת להיות לו שפחה שפלה ולעשות את העבודה היותר בזויה לא רק בעדו אלא אף בעד עבדיו
מי זה סגל?
חנה אמרה שפחה לעלי ובתפילה לה' אמרה אמתך.
שמואל דוד כתב:מי זה סגל
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 129 אורחים