מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לך לך. ותענה שרי ותברח מפניה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

לך לך. ותענה שרי ותברח מפניה

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' נובמבר 07, 2017 11:57 pm

שמעתי פירוש מענין.
עינוי מצינו מתשמיש כמו בלבן אם תענה את בנותי, וכדו', ואף כאן שרה גרמה שאברהם ימנע מלשמש עמה.
מה דעתכם?

ברקים רב
הודעות: 673
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: לך לך. ותענה שרי ותברח מפניה

הודעהעל ידי ברקים רב » ד' נובמבר 08, 2017 12:23 am

מצאתי ספר קטן ובראשית רבה שמו, ושם דרשו כן.

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: לך לך. ותענה שרי ותברח מפניה

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' נובמבר 08, 2017 9:10 am

ודאי שהלשון נופל על זה, והמדרש אינו סוד - אלא למדוהו מתוך לשון המקרא.
אבל בפשוטו זה לא רק עינוי אישות, אלא עינוי ממש כדפירש"י שהיתה משתעבדת בה בקושי. וכן הבין הרמב"ן ממש"כ שלכן זרעה נתנו ביד בניה לענותם בכל מיני עינוי
(מענין לענין הגאון נצי"ב חולק על הרמב"ן בזה כידוע).

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: לך לך. ותענה שרי ותברח מפניה

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' נובמבר 08, 2017 11:44 am

גם בהגדה של פסח מצאנו "וירא ה' את ענינו - זו פרישות דרך ארץ".

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: לך לך. ותענה שרי ותברח מפניה

הודעהעל ידי חלמישצור » ד' נובמבר 08, 2017 4:10 pm

לא רק הלשון מאפשרת דרש זה (כפי שציינו כאן, ויש עוד), ששרה עינתה במניעת תשמיש, אלא גם ההקשר של כל הכתוב שם העוסק בזרעו של אברהם. מתחיל ששרה לא ילדה, ולפיכך הביאה לאברהם את הגר, ואחר שילדה הגר ותקל גבירתה בעיניה. במה הקילה? בזה שהרתה מאברהם. לכן פשיטא ששרה מנעה ממנה תשמיש, שזו הייתה המתנה שקיבלה משרה וזה מה שניטל ממנה, מה גם שכבר נולד בן לאברהם ואין עוד שום צורך בקשר בין אברהם והגר. וזהו שאומר המלאך להגר, שובי אל גבירתך והתעני תחת ידיה, הרבה ארבה את זרעך, כלומר אע"פ שלא תלדי עוד הילד הנולד יפרה וירבה.
נערך לאחרונה על ידי חלמישצור ב ד' נובמבר 08, 2017 7:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: לך לך. ותענה שרי ותברח מפניה

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ד' נובמבר 08, 2017 6:46 pm

ידועים דבריו הנוראים של אדוננו הרמב"ן בפסוק זה.

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: לך לך. ותענה שרי ותברח מפניה

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' נובמבר 10, 2017 9:31 am

חלמישצור כתב:לא רק הלשון מאפשרת דרש זה (כפי שציינו כאן, ויש עוד), ששרה עינתה במניעת תשמיש, אלא גם ההקשר של כל הכתוב שם העוסק בזרעו של אברהם. מתחיל ששרה לא ילדה, ולפיכך הביאה לאברהם את הגר, ואחר שילדה הגר ותקל גבירתה בעיניה. במה הקילה? בזה שהרתה מאברהם. לכן פשיטא ששרה מנעה ממנה תשמיש, שזו הייתה המתנה שקיבלה משרה וזה מה שניטל ממנה, מה גם שכבר נולד בן לאברהם ואין עוד שום צורך בקשר בין אברהם והגר. וזהו שאומר המלאך להגר, שובי אל גבירתך והתעני תחת ידיה, הרבה ארבה את זרעך, כלומר אע"פ שלא תלדי עוד הילד הנולד יפרה וירבה.

בפשוטו זה לא עינוי דרך ארץ אלא דרש בלבד (וכתוספת לעינוי הגוף בעבודה). שהרי אם זה רק עינוי ד"א מה הרויחה הגר במה שברחה, דבלא"ה לא תהיה עם אברהם, ע"כ שהשתעבדה בה בקושי כדפירש"י, ועל זה נוסף שמנעה ממנה ד"א.

מביט ומבין
הודעות: 83
הצטרף: ג' אוקטובר 03, 2017 4:20 pm

Re: לך לך. ותענה שרי ותברח מפניה

הודעהעל ידי מביט ומבין » ו' נובמבר 10, 2017 12:24 pm

יעויין ברמב"ן שם הביא פשט נאה
ומסביר בכך איך ייתכן ששרה תענה


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 111 אורחים