אוצר החכמה כתב:לפי המבואר שיצחק אבינו לא עזב את א"י בשום אופן התשובה פשוטה.
דרומי כתב:ראה ברש"י על הפסוק "ה' אלקי השמים" שמאריך בזה שבתחילה היה הקב"ה רק "אלוקי השמים" ולא "אלוקי הארץ", כי שמו לא היה מוכר, ורק כשהגיע אברהם לארץ כנען והפיץ את האמונה בה' - אז נעשה "אלקי השמים ואלקי הארץ". ולכאורה כל האריכות כאן לא מובנת, מה זה שייך לנושא?
אלא שבזה התכוון אברהם להסביר לאליעזר למה באמת הוא לא רוצה שיצחק ילך למקום זיווגו, כי המקום שם הוא מקום ירוד שבו הקב"ה הוא בבחינת "אלוקי השמים" בלבד, משום שפעולתו של אברהם בהפצת האמונה בה' לא הגיעה לשם. דוקא בארץ כנען, מקום מושבו של אברהם, יש יותר אמונה בה' "אלקי השמים ואלקי הארץ". ולכן לא רצה אברהם שיצחק ילך מארץ כנען.
מחולת המחנים כתב:מדוע אברהם אבינו לא שלח את יצחק בנו לחפש את זיווגו, ומדוע הוזקק לשלוח את אליעזר.
בתודה מראש לעונים.
ברמן כתב:יתכן שהיה גם מי שביאר את ענין זהירות מ"נגיעות" במציאת הזיווג. אולם ודאי שאין זה אלא בדרך דרוש מוסרי, המותר להאמר בדרך דרוש ופרד"ס, אבל לא בדרך ביאור טעם האמיתי בשליחת אליעזר לחרן בחריקאי דיצחק.
אוצר החכמה כתב:לפי המבואר שיצחק אבינו לא עזב את א"י בשום אופן התשובה פשוטה.
קראקובער כתב:ברמן כתב:יתכן שהיה גם מי שביאר את ענין זהירות מ"נגיעות" במציאת הזיווג. אולם ודאי שאין זה אלא בדרך דרוש מוסרי, המותר להאמר בדרך דרוש ופרד"ס, אבל לא בדרך ביאור טעם האמיתי בשליחת אליעזר לחרן בחריקאי דיצחק.
זילזלת גם ביצחק וגם בדרוש ופרד"ס...
אבא יודן כתב:במדרש רבה: יש שזיווגו בא אצלו ויש שהולך אצל זיווגו יצחק זיווגו בא אצלו ויעקב הולך אצל זיווגו.
קו ירוק כתב:אוצר החכמה כתב:לפי המבואר שיצחק אבינו לא עזב את א"י בשום אופן התשובה פשוטה.
באמת יש מקום לשאול האם היה אסור ליצחק לצאת מא"י בשביל למצא זיווגו.
ואמנם רש"י בפר' תולדות (כו ב) מביא שא"ל הקב"ה ליצחק אל תרד מצרימה, שאתה עולה תמימה ואין חוצה לארץ כדאי לך, אבל בפשוטו הכוונה לדור שם כל זמן הרעב (דמצאנו שאלימלך נתבע ע"ז שיצא מא"י, וה"נ אינו כדאי ליצחק), וכ"ש לגור שם לעולם בשביל לישא אשה, אבל מהכ"ת שלא יצא בשביל לקחת אשה משם ולהביאה לא"י.
ויתכן שלא רצה אברהם שיצחק יצא בכדי לחו"ל שמא לא תרצה האשה לבא לא"י, ולכן שלח את אליעזר (כדכתי' ואם לא תאבה האשה וכו' ופיר"שי שיקח אשה מבנות ענר אשכול וממרא).
הצבי כתב:קו ירוק כתב:אוצר החכמה כתב:לפי המבואר שיצחק אבינו לא עזב את א"י בשום אופן התשובה פשוטה.
באמת יש מקום לשאול האם היה אסור ליצחק לצאת מא"י בשביל למצא זיווגו.
ואמנם רש"י בפר' תולדות (כו ב) מביא שא"ל הקב"ה ליצחק אל תרד מצרימה, שאתה עולה תמימה ואין חוצה לארץ כדאי לך, אבל בפשוטו הכוונה לדור שם כל זמן הרעב (דמצאנו שאלימלך נתבע ע"ז שיצא מא"י, וה"נ אינו כדאי ליצחק), וכ"ש לגור שם לעולם בשביל לישא אשה, אבל מהכ"ת שלא יצא בשביל לקחת אשה משם ולהביאה לא"י.
ויתכן שלא רצה אברהם שיצחק יצא בכדי לחו"ל שמא לא תרצה האשה לבא לא"י, ולכן שלח את אליעזר (כדכתי' ואם לא תאבה האשה וכו' ופיר"שי שיקח אשה מבנות ענר אשכול וממרא).
רב הושעיה במדרש רבה על אתר לא הבין כך. וז"ל המדרש: גור בארץ הזאת א"ר הושעיה את עולה תמימה מה עולה אם יצאת חוץ לקלעים היא נפסלת אף את אם יצאת חוץ לארץ נפסלת.
קו ירוק כתב:
הצבי כתב:קו ירוק כתב:ועדיין יש להבין. הא בודאי ידע יצחק שאברהם שלך את אליעזר שיצחק אינו הולך לגור בחו"ל משום שהוא עולה, ואעפ"כ יצחק רצה לירד למצרים בזמן הרעב, ע"כ שמה שאמר אברהם הוא יציאה עולמית, והיה סבור יצחק שללכת לגור לפי שעה אפשר. א"כ מה שלא הלך הוא משום שמא לא ימצא ולא ילך בחינם.
ובמה שנתבנבא שלא ירד מצרימה שם נאמר לו שלא רק ישיבה עולמית, ואף לא ישיבה זמנית, אלא כלל לא יצא (ואע"פ שבציווי לא לרדת למצרים לא נאמר איסור יציאה, אלא איסור לרדת למגורי עראי בלבד, זה נאמר לו במה שנכפלה הנבואה 'גור בארץ הזאת', כלומר א. 'אל תרד מצרימה'. ב. 'שכון בארץ' / 'גור בארץ').
למה בודאי?! הרי בפשטות לא היה יצחק אז בביתו של אברהם, דהרי כשרבקה הגיעה היה אז 'ויצחק בא מבוא באר לחי רואי', ופשיטא דלהמדרש שבא מג"ע ודאי שלא היה בביתו, אלא גם לפי' רש"י ועוד שהלך להביא את הגר, הרי מן הסתם היה כמה ימים בדרך, ואילו הליכת אליעזר עד חזירתו היה בפשטות רק יומיים. [היום יצאתי והיום באתי, הלינה שם, למחרת שלחוני למקומי, קפיצת הדרך בחזירתו.]
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 129 אורחים