מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קריאת שם הנביא מלאכי - הא' בקמץ או בפתח <ועוד טעויות בקריאת שמות>

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
סמל אישי של המשתמש
הכל בכתב
הודעות: 108
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2016 7:48 am

קריאת שם הנביא מלאכי - הא' בקמץ או בפתח <ועוד טעויות בקריאת שמות>

הודעהעל ידי הכל בכתב » ו' נובמבר 10, 2017 8:31 am

הנביא מלאכי, האחרון שבנביאים, נבואתו כתוב בסוף ספר תרי עשר, וכמה דיעות בגמ' בזהותו, ולחד דיעה שמו היה "מלאכי".

בכל אופן, בפסוק הניקוד הוא בקמץ על האות א', אבל כמדומה ששגור בפי העולם לקרוא בפתח על הא', מה הסיבה לזה?

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי איש גלילי » ו' נובמבר 10, 2017 1:02 pm

בערך מאותה סיבה שרגילים לקרוא נחום בקמץ תחת הנו"ן, וטוביה בחולם על הטי"ת ושוא תחת הבי"ת, ובתיה בפתח תחת הבי"ת, וכו' וכו', וזהו הנקרא בלע"ז סלנג...

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6310
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי מיללער » ו' נובמבר 10, 2017 2:11 pm

הכל בכתב כתב:הנביא מלאכי, האחרון שבנביאים, נבואתו כתוב בסוף ספר תרי עשר, וכמה דיעות בגמ' בזהותו, ולחד דיעה שמו היה "מלאכי".

בכל אופן, בפסוק הניקוד הוא בקמץ על האות א', אבל כמדומה ששגור בפי העולם לקרוא בפתח על הא', מה הסיבה לזה?

שמעתי הקלטה מד"ת של הרה"ק מהריט"ב זצ"ל מסאטמאר, ופותח "דער נביא זאגט אין מלאכי" בקמיצת האל"ף של מלאכי

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי אבא יודן » ו' נובמבר 10, 2017 3:54 pm

הכל בכתב כתב:בכל אופן, בפסוק הניקוד הוא בקמץ על האות א', אבל כמדומה ששגור בפי העולם לקרוא בפתח על הא', מה הסיבה לזה?

אולי מהגייה ספרדית. ולפי"ז אתי שפיר מש"כ
מיללער כתב:שמעתי הקלטה מד"ת של הרה"ק מהריט"ב זצ"ל מסאטמאר, ופותח "דער נביא זאגט אין מלאכי" בקמיצת האל"ף של מלאכי

כדי שלא לחקות המינים עיקם אותו צדיק לשונו.
אם כבר פה אציין עוד כמה טעותים בשמות שלדאבוני נשתרבב כל כך עד שהמדקדק בדבריו לבטא נכון נראה כמשתגע,,,,
~חגי(הנביא)בגימל פתוחה(חגי א א)לא לערב עם חגי מבאי מצרים(בראשית מו טז)
~דניאל ביוד צרויה (דניאל א ו)וע"ע מנחת שי יחזקאל יד יד
~(נחמיה בן)חכליה בכף פתוחה ולמד שואית (נחמיה א א)
~ בתיה (בת פרעה) בבית חרוקה ( דברי הימים א ד יח)וזה האחרון קשה מכולם וגם דוברי העוורי"ט לא עמדו ע"ז
ועוד ועוד נלאיתי נשוא

הסרפד
הודעות: 865
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 11:40 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי הסרפד » ו' נובמבר 10, 2017 6:47 pm

ומה עם 'יאשיה' (שבש"ס) בפת"ח?

סמל אישי של המשתמש
הכל בכתב
הודעות: 108
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2016 7:48 am

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי הכל בכתב » ו' נובמבר 10, 2017 7:57 pm

הסרפד כתב:ומה עם 'יאשיה' (שבש"ס) בפת"ח?


כמדומה שזה רק מבטא הונגרי... ולא נהיגי גבן.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי לייטנר » ש' נובמבר 11, 2017 8:56 pm

אבא יודן כתב:
הכל בכתב כתב:בכל אופן, בפסוק הניקוד הוא בקמץ על האות א', אבל כמדומה ששגור בפי העולם לקרוא בפתח על הא', מה הסיבה לזה?

אולי מהגייה ספרדית. ולפי"ז אתי שפיר מש"כ
מיללער כתב:שמעתי הקלטה מד"ת של הרה"ק מהריט"ב זצ"ל מסאטמאר, ופותח "דער נביא זאגט אין מלאכי" בקמיצת האל"ף של מלאכי

כדי שלא לחקות המינים עיקם אותו צדיק לשונו.
אם כבר פה אציין עוד כמה טעותים בשמות שלדאבוני נשתרבב כל כך עד שהמדקדק בדבריו לבטא נכון נראה כמשתגע,,,,
~חגי(הנביא)בגימל פתוחה(חגי א א)לא לערב עם חגי מבאי מצרים(בראשית מו טז)
~דניאל ביוד צרויה (דניאל א ו)וע"ע מנחת שי יחזקאל יד יד
~(נחמיה בן)חכליה בכף פתוחה ולמד שואית (נחמיה א א)
~ בתיה (בת פרעה) בבית חרוקה ( דברי הימים א ד יח)וזה האחרון קשה מכולם וגם דוברי העוורי"ט לא עמדו ע"ז
ועוד ועוד נלאיתי נשוא

יש שסבורים שכיון שהם וסביבתם אינם מקפידים על לשון נכונה, אז ודאי שאם יש שמקפיד, הוא משוגע...

הסרפד
הודעות: 865
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 11:40 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי הסרפד » א' נובמבר 12, 2017 4:57 am

הכל בכתב כתב:
הסרפד כתב:ומה עם 'יאשיה' (שבש"ס) בפת"ח?


כמדומה שזה רק מבטא הונגרי... ולא נהיגי גבן.

אני שמעתי כן דווקא ממורַי הליטאיים (מארה"ב).

פייש
הודעות: 188
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 11:28 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי פייש » א' נובמבר 12, 2017 5:44 am

בפשטות, נחום עם קמ"ץ המורגל אצלנו כי זה הכינוי להשם מנחם, ואין זה השם העצם נחום מהפסוק.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי איש גלילי » א' נובמבר 12, 2017 6:12 am

פייש כתב:בפשטות, נחום עם קמ"ץ המורגל אצלנו כי זה הכינוי להשם מנחם, ואין זה השם העצם נחום מהפסוק.

ולמה כינוי למנחם (שהוא בפת"ח תחת הנו"ן) צריך לבוא בקמ"ץ? (לדעתי חלק מהדברים האלה, הם זכר להגייה האשכנזית הקדומה שלא חילקה בין קמץ לפתח, ולכן קצת קמצים נשארו כפתח, וקצת פתחים התהפכו יחד עם הקמץ להגייה החדשה)

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' נובמבר 12, 2017 7:55 am

הסרפד כתב:
הכל בכתב כתב:
הסרפד כתב:ומה עם 'יאשיה' (שבש"ס) בפת"ח?


כמדומה שזה רק מבטא הונגרי... ולא נהיגי גבן.

אני שמעתי כן דווקא ממורַי הליטאיים (מארה"ב).

גם אני שמעתי כן לפני 22 שנים ממגי"ש ליטאי בלייקווד.

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי פלתי » א' נובמבר 12, 2017 8:01 am

פרשת במדבר רגילים העולם לומר במ"ם קמוצה אעפ"י שהיא פתוחה.

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' נובמבר 12, 2017 8:03 am

פייש כתב:בפשטות, נחום עם קמ"ץ המורגל אצלנו כי זה הכינוי להשם מנחם, ואין זה השם העצם נחום מהפסוק.

אולי אתה צודק בנוגע למי שנקרא בשני השמות 'מנחם נחום', שזה שם וכינוי. אבל מי שנקרא 'נחום' בלבד, למה נחשוב שהוא נקרא על שם מנחם?
אני גיליתי פעם למי ששמו 'נחום עזריאל', ששמו האמתי הוא 'נַחום' בנו'ן פתוחה (לא כפי שהיה מורגל בקמץ) 'עַזריאל' בעי'ן פתוחה (לא בסגול). והיה לו לחידוש.
דומני שהשם הושעיה-אושעיא כבר נדון באשכול אחר, ופשוט שיש לנקד כפי שהוא במקרא: הוֹשַׁעְיָה, בש'ין פתוחה.

פייש
הודעות: 188
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 11:28 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי פייש » א' נובמבר 12, 2017 8:14 am

איש גלילי כתב:
פייש כתב:בפשטות, נחום עם קמ"ץ המורגל אצלנו כי זה הכינוי להשם מנחם, ואין זה השם העצם נחום מהפסוק.

ולמה כינוי למנחם (שהוא בפת"ח תחת הנו"ן) צריך לבוא בקמ"ץ? (לדעתי חלק מהדברים האלה, הם זכר להגייה האשכנזית הקדומה שלא חילקה בין קמץ לפתח, ולכן קצת קמצים נשארו כפתח, וקצת פתחים התהפכו יחד עם הקמץ להגייה החדשה)

יש לך קושיה על כינוי ? אתמהה

פייש
הודעות: 188
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 11:28 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי פייש » א' נובמבר 12, 2017 8:17 am

קאצ'קלה כתב:
פייש כתב:בפשטות, נחום עם קמ"ץ המורגל אצלנו כי זה הכינוי להשם מנחם, ואין זה השם העצם נחום מהפסוק.

אולי אתה צודק בנוגע למי שנקרא בשני השמות 'מנחם נחום', שזה שם וכינוי. אבל מי שנקרא 'נחום' בלבד, למה נחשוב שהוא נקרא על שם מנחם?
אני גיליתי פעם למי ששמו 'נחום עזריאל', ששמו האמתי הוא 'נַחום' בנו'ן פתוחה (לא כפי שהיה מורגל בקמץ) 'עַזריאל' בעי'ן פתוחה (לא בסגול). והיה לו לחידוש.
דומני שהשם הושעיה-אושעיא כבר נדון באשכול אחר, ופשוט שיש לנקד כפי שהוא במקרא: הוֹשַׁעְיָה, בש'ין פתוחה.

ומי זה שנקרא נחום בלבד, איני מדבר כהיום שנשכח כמעט כל ענין שמות וכינויים, אבל בעולם של פעם לא היה דבר כזה, אין כינוי בלי שם. ונחום לא היה שם רק כינוי למנחם, עלה לתורה כמנחם ונקרא בפי כל נחום כמו מאות שאר כינויים אצל יהודי אשכנז דאז.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי לייטנר » א' נובמבר 12, 2017 10:05 am

קאצ'קלה כתב:אני גיליתי פעם למי ששמו 'נחום עזריאל', ששמו האמתי הוא 'נַחום' בנו'ן פתוחה (לא כפי שהיה מורגל בקמץ) 'עַזריאל' בעי'ן פתוחה (לא בסגול). והיה לו לחידוש.הוֹשַׁעְיָ

הרב עזריאל הילדסהיימר נקרא בע' סגולה, ורבים מהיקים קרויים על שמו (או על שם מי שנקרא על שמו), ולפיכך "הגילוי" מעניין אך חסר משמעות.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי איש גלילי » א' נובמבר 12, 2017 1:53 pm

פייש כתב:
איש גלילי כתב:
פייש כתב:בפשטות, נחום עם קמ"ץ המורגל אצלנו כי זה הכינוי להשם מנחם, ואין זה השם העצם נחום מהפסוק.

ולמה כינוי למנחם (שהוא בפת"ח תחת הנו"ן) צריך לבוא בקמ"ץ? (לדעתי חלק מהדברים האלה, הם זכר להגייה האשכנזית הקדומה שלא חילקה בין קמץ לפתח, ולכן קצת קמצים נשארו כפתח, וקצת פתחים התהפכו יחד עם הקמץ להגייה החדשה)

יש לך קושיה על כינוי ? אתמהה

אין לי קושיא על כינוי כמו שאין לי קושיא על עצם הטעות (וכמו שכבר כתבתי למעלה), רק שאינני רואה שהכינוי הופך את הקמ"ץ למובן.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' נובמבר 12, 2017 2:18 pm

פלתי כתב:פרשת במדבר רגילים העולם לומר במ"ם קמוצה אעפ"י שהיא פתוחה.

גם האות בי"ת פתוחה, בעוד שבכתוב היא שואי"ת.
אלא שהיא איננה בסומך ונסמך וממילא הניקוד משתנה.

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' נובמבר 12, 2017 2:36 pm

לייטנר כתב:
קאצ'קלה כתב:אני גיליתי פעם למי ששמו 'נחום עזריאל', ששמו האמתי הוא 'נַחום' בנו'ן פתוחה (לא כפי שהיה מורגל בקמץ) 'עַזריאל' בעי'ן פתוחה (לא בסגול). והיה לו לחידוש.הוֹשַׁעְיָ

הרב עזריאל הילדסהיימר נקרא בע' סגולה, ורבים מהיקים קרויים על שמו (או על שם מי שנקרא על שמו), ולפיכך "הגילוי" מעניין אך חסר משמעות.

בקיצור, הלכה כ'יקה' בכל מקום... דברי הבאי בעלמא! גם ה'יקים' גדלו על ברכי הצאינה וראינה, וידעו שאות עי'ן באה באידיש במקום סגול, ומשם הפך עזריאל בפתח לעזריאל בסגול.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי לייטנר » א' נובמבר 12, 2017 6:09 pm

קאצ'קלה כתב:
לייטנר כתב:
קאצ'קלה כתב:אני גיליתי פעם למי ששמו 'נחום עזריאל', ששמו האמתי הוא 'נַחום' בנו'ן פתוחה (לא כפי שהיה מורגל בקמץ) 'עַזריאל' בעי'ן פתוחה (לא בסגול). והיה לו לחידוש.הוֹשַׁעְיָ

הרב עזריאל הילדסהיימר נקרא בע' סגולה, ורבים מהיקים קרויים על שמו (או על שם מי שנקרא על שמו), ולפיכך "הגילוי" מעניין אך חסר משמעות.

בקיצור, הלכה כ'יקה' בכל מקום... דברי הבאי בעלמא! גם ה'יקים' גדלו על ברכי הצאינה וראינה, וידעו שאות עי'ן באה באידיש במקום סגול, ומשם הפך עזריאל בפתח לעזריאל בסגול.


השגיאה המקורית לא אמורה לעניין את האדם שאביו קרא לו בבואו בבריתו של אברהם אבינו בשם, גם אם קרא לו בשגיאה בשם.
סיר לי חבר שהיה בברית שהסנדק היה אחד מגדולי הדור הקודם, וכשאמרו: "ויקרא שמו בישראל", ענה האב: 'אליה'. התפרץ הרב: "אין דבר כזה 'אליה', ויקרא שמו בישראל "אליהו'".
ואם אותו רב לא היה בברית, גם אז היית טוען ששלתינוק לא קוראים 'אליה', אלא אליהו?!

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי איש גלילי » א' נובמבר 12, 2017 6:18 pm

מסתבר שגם אחרי שקרא הרב אליהו, אם האב התעקש בדעתו לקרוא אליה, השם הוא אליה.
אגב, הסיפור מוזר למדי, שהרי ודאי יש כזה שם אליה.

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' נובמבר 12, 2017 6:55 pm

איש גלילי כתב:מסתבר שגם אחרי שקרא הרב אליהו, אם האב התעקש בדעתו לקרוא אליה, השם הוא אליה.
אגב, הסיפור מוזר למדי, שהרי ודאי יש כזה שם אליה.

כבר כתבו הפוסקים (אולי החת"ס) שבעל 'אליה רבה' היה שמו 'אליה' ולא 'אליהו'.

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' נובמבר 12, 2017 7:03 pm

פייש כתב:ומי זה שנקרא נחום בלבד, איני מדבר כהיום שנשכח כמעט כל ענין שמות וכינויים, אבל בעולם של פעם לא היה דבר כזה, אין כינוי בלי שם. ונחום לא היה שם רק כינוי למנחם, עלה לתורה כמנחם ונקרא בפי כל נחום כמו מאות שאר כינויים אצל יהודי אשכנז דאז.

מנין לך שהשם 'נחום' היה רווח בין יהודי אשכנז רק ככינוי למנחם ולא כשם עצמאי? יודע אני שלמנחם היו כמה כינויים דוגמת 'מן' 'מנלי' 'מנדל' וכיוצא, אבל לאידך היו שמות דומים - דוגמת מנוח, נחום, נחמן, נח, ששימשו כשמות מובהקים, לא ככינויים. האם אני טועה בזה?

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2449
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' נובמבר 12, 2017 7:06 pm

אליהו הנביא עצמו נקרא אליה (במלאָכי ג)...

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' נובמבר 12, 2017 7:10 pm

לייטנר כתב:השגיאה המקורית לא אמורה לעניין את האדם שאביו קרא לו בבואו בבריתו של אברהם אבינו בשם, גם אם קרא לו בשגיאה בשם.

יש הרבה מן הצדק בדבריך. וגם אני לא התכוונתי אז שהאיש שנקרא 'נחום עזריאל' ישנה את הניקוד וההגייה של שמותיו, רק רציתי להראות לו שבמקור - לפני שנשתבש המבטא - היו קוראים לשמות אלה בניקוד אחר, כי הלה לא ידע בכלל ששמותיו הם שמות מקראיים! דוגמת עם הארץ ששמו 'איבראהים', שאינו יודע שבמקורו היה השם מנוקד 'אברהם' כבמקרא, אלא שנשתבש מחמת שינויי המקומות והזמנים.

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' נובמבר 12, 2017 7:11 pm

אפרקסתא דעניא כתב:אליהו הנביא עצמו נקרא אליה (במלאָכי ג)...

ישנם אנשים שמשתכנעים יותר מתשובת החת"ס מאשר ממקרא מלא...
נערך לאחרונה על ידי קאצ'קלה ב א' נובמבר 12, 2017 7:30 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי לייטנר » א' נובמבר 12, 2017 7:23 pm

איש גלילי כתב:מסתבר שגם אחרי שקרא הרב אליהו, אם האב התעקש בדעתו לקרוא אליה, השם הוא אליה.
אגב, הסיפור מוזר למדי, שהרי ודאי יש כזה שם אליה.


גם בעיני, אך כיון שאותו גדול ידע את כל אוצר החכמה, ואכמ"ל וד"ל, נראה לי שסבר אחרת.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי אבא יודן » ב' נובמבר 13, 2017 6:06 pm

לייטנר כתב:
אבא יודן כתב:
הכל בכתב כתב:בכל אופן, בפסוק הניקוד הוא בקמץ על האות א', אבל כמדומה ששגור בפי העולם לקרוא בפתח על הא', מה הסיבה לזה?

אולי מהגייה ספרדית. ולפי"ז אתי שפיר מש"כ
מיללער כתב:שמעתי הקלטה מד"ת של הרה"ק מהריט"ב זצ"ל מסאטמאר, ופותח "דער נביא זאגט אין מלאכי" בקמיצת האל"ף של מלאכי

כדי שלא לחקות המינים עיקם אותו צדיק לשונו.
אם כבר פה אציין עוד כמה טעותים בשמות שלדאבוני נשתרבב כל כך עד שהמדקדק בדבריו לבטא נכון נראה כמשתגע,,,,
~חגי(הנביא)בגימל פתוחה(חגי א א)לא לערב עם חגי מבאי מצרים(בראשית מו טז)
~דניאל ביוד צרויה (דניאל א ו)וע"ע מנחת שי יחזקאל יד יד
~(נחמיה בן)חכליה בכף פתוחה ולמד שואית (נחמיה א א)
~ בתיה (בת פרעה) בבית חרוקה ( דברי הימים א ד יח)וזה האחרון קשה מכולם וגם דוברי העוורי"ט לא עמדו ע"ז

יש שסבורים שכיון שהם וסביבתם אינם מקפידים על לשון נכונה, אז ודאי שאם יש שמקפיד, הוא משוגע...

אם נעקצת ממשפט האחרון אני מוכן לסלקו.....

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי לייטנר » ב' נובמבר 13, 2017 6:07 pm

לא נעקצתי. להפך.

סעדיה
הודעות: 1602
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי סעדיה » ב' נובמבר 13, 2017 6:33 pm

איש גלילי כתב:בערך מאותה סיבה שרגילים לקרוא נחום בקמץ תחת הנו"ן

עי' סיני כרך כ"ט עמ' ק"ח שפ"ט

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' נובמבר 13, 2017 7:31 pm

לייטנר כתב:
איש גלילי כתב:מסתבר שגם אחרי שקרא הרב אליהו, אם האב התעקש בדעתו לקרוא אליה, השם הוא אליה.
אגב, הסיפור מוזר למדי, שהרי ודאי יש כזה שם אליה.


גם בעיני, אך כיון שאותו גדול ידע את כל אוצר החכמה, ואכמ"ל וד"ל, נראה לי שסבר אחרת.

ועדיין צ"ב.

חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי חיימקה » ב' נובמבר 13, 2017 8:54 pm

פלתי כתב:פרשת במדבר רגילים העולם לומר במ"ם קמוצה אעפ"י שהיא פתוחה.

מסתמא כוונתך לבי"ת קמוצה. עכ"פ בכל התנ"ך המילה במדבר כשהיא סמוכה הבי"ת בפתח כגון "במדבר סיני" משא"כ כשהמילה בנפרד הבי"ת קמוצה, וממילא בלשון הדיבור, אנו אומרים "פרשת במדבר" בקמץ בבי"ת שהרי אין המילה "במדבר" סמוכה לכלום.

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: קריאת שם הנביא: דניאל, בצירי תחת היו"ד ולא תחת האלף

הודעהעל ידי אראל » ב' נובמבר 13, 2017 9:09 pm

וכאן המקום להעיר על הניקוד הנכונה בקריאת שם 'דניאל' הציר"י תחת היו"ד ולא תחת האלף!, וכן הוא בכל המקרא [לא כשמות מיכאל וגבריאל, שהצירי תחת האלף, כמו שם א-ל]

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' נובמבר 13, 2017 9:42 pm

וכן ירמיהו בשוא תחת המ"ם (אע"פ שיש דעה ששוא כגון זה נהגה כחיריק, אבל דעת רוב הראשונים לא כן, וכן המנהג).

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' נובמבר 13, 2017 10:32 pm

איש גלילי כתב:וכן ירמיהו בשוא תחת המ"ם (אע"פ שיש דעה ששוא כגון זה נהגה כחיריק, אבל דעת רוב הראשונים לא כן, וכן המנהג).

ראה:
viewtopic.php?p=320115#p320115
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=322987#p322987 [בסוף ההודעה].

ומי הם 'רוב הראשונים' שאין דעתם כן?

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: קריאת שם הנביא: דניאל, בצירי תחת היו"ד ולא תחת האלף

הודעהעל ידי לייטנר » ב' נובמבר 13, 2017 10:35 pm

אראל כתב:וכאן המקום להעיר על הניקוד הנכונה בקריאת שם 'דניאל' הציר"י תחת היו"ד ולא תחת האלף!, וכן הוא בכל המקרא [לא כשמות מיכאל וגבריאל, שהצירי תחת האלף, כמו שם א-ל]

עיין ביחזקאל י"ד.

הרואה
הודעות: 2130
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי הרואה » ג' נובמבר 14, 2017 1:08 am

לייטנר כתב:
קאצ'קלה כתב:אני גיליתי פעם למי ששמו 'נחום עזריאל', ששמו האמתי הוא 'נַחום' בנו'ן פתוחה (לא כפי שהיה מורגל בקמץ) 'עַזריאל' בעי'ן פתוחה (לא בסגול). והיה לו לחידוש.הוֹשַׁעְיָ

הרב עזריאל הילדסהיימר נקרא בע' סגולה, ורבים מהיקים קרויים על שמו (או על שם מי שנקרא על שמו), ולפיכך "הגילוי" מעניין אך חסר משמעות.

וכן הרב שמשון ב"ר רפאל הירש נקרא שמשון בש' ראשונה פתוחה עד כמה שזה נשמע תמוה, ויש מצאצאיו שמקפידים על כך.

הסרפד
הודעות: 865
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 11:40 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי הסרפד » ג' נובמבר 14, 2017 6:19 am

ברשימות לועזיות מאירופה, בארצות שראיתי, נרשמו שמות 'עזריאל' ו'שמשון' כמעט תמיד בפת"ח.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי פלגינן » ג' נובמבר 14, 2017 6:54 am

הכל בכתב כתב:הנביא מלאכי, האחרון שבנביאים, נבואתו כתוב בסוף ספר תרי עשר, וכמה דיעות בגמ' בזהותו, ולחד דיעה שמו היה "מלאכי".

בכל אופן, בפסוק הניקוד הוא בקמץ על האות א', אבל כמדומה ששגור בפי העולם לקרוא בפתח על הא', מה הסיבה לזה?

החכם ר"י לויפר הוכיח יפה כי בתקופת הראשונים, אף האשכנזים-צרפתים, הגו את הקמץ כפתח, ושרידים מהגיה זו נותרו עד לימינו, כלומר המעבר לקמץ האשכנזית של ימינו, לא היה מעבר מושלם. כך למשל אנו אומרים: חזקת הבַּתִּים, תפילין של יַד, שור תַּם, אשת אַח, יַם של שלמה, בין כַּך ובין כַּך ועוד. וכך גם מלים רבות בנות הברה אחת, כגון: דַם, יַם, זַב, זַר, מַן, שְׁטַר, סְתַם, פַּר, דְחַק, כַּאן ועוד רבות.
בקרוב יפרסם החכם הנ"ל מאמר מקיף על הנושא.

חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: קריאת שם הנביא: דניאל, בצירי תחת היו"ד ולא תחת האלף

הודעהעל ידי חיימקה » ג' נובמבר 14, 2017 2:36 pm

לייטנר כתב:
אראל כתב:וכאן המקום להעיר על הניקוד הנכונה בקריאת שם 'דניאל' הציר"י תחת היו"ד ולא תחת האלף!, וכן הוא בכל המקרא [לא כשמות מיכאל וגבריאל, שהצירי תחת האלף, כמו שם א-ל]

עיין ביחזקאל י"ד.

גם שם שהכתיב "דנאל" הרי הקרי דניאל בצירי ביו"ד וכפי שכתב שם הרד"ק והביאו במנחת שי.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים