מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קריאת שם הנביא מלאכי - הא' בקמץ או בפתח <ועוד טעויות בקריאת שמות>

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: קריאת שם הנביא: דניאל, בצירי תחת היו"ד ולא תחת האלף

הודעהעל ידי לייטנר » ג' נובמבר 14, 2017 2:40 pm

חיימקה כתב:
לייטנר כתב:
אראל כתב:וכאן המקום להעיר על הניקוד הנכונה בקריאת שם 'דניאל' הציר"י תחת היו"ד ולא תחת האלף!, וכן הוא בכל המקרא [לא כשמות מיכאל וגבריאל, שהצירי תחת האלף, כמו שם א-ל]

עיין ביחזקאל י"ד.

גם שם שהכתיב "דנאל" הרי הקרי דניאל בצירי ביו"ד וכפי שכתב שם הרד"ק והביאו במנחת שי.

עיי"ש היטב.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: קריאת שם הנביא: דניאל, בצירי תחת היו"ד ולא תחת האלף

הודעהעל ידי אבא יודן » ג' נובמבר 14, 2017 2:57 pm

אראל כתב:וכאן המקום להעיר על הניקוד הנכונה בקריאת שם 'דניאל' הציר"י תחת היו"ד ולא תחת האלף!, וכן הוא בכל המקרא [לא כשמות מיכאל וגבריאל, שהצירי תחת האלף, כמו שם א-ל]

לייטנר כתב:עיין ביחזקאל י"ד.

לא ראיתם הודעתי לעיל, אתמהה

חיימקה
הודעות: 1303
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: קריאת שם הנביא: דניאל, בצירי תחת היו"ד ולא תחת האלף

הודעהעל ידי חיימקה » ג' נובמבר 14, 2017 3:16 pm

אבא יודן כתב:
אראל כתב:וכאן המקום להעיר על הניקוד הנכונה בקריאת שם 'דניאל' הציר"י תחת היו"ד ולא תחת האלף!, וכן הוא בכל המקרא [לא כשמות מיכאל וגבריאל, שהצירי תחת האלף, כמו שם א-ל]

לייטנר כתב:עיין ביחזקאל י"ד.

לא ראיתם הודעתי לעיל, אתמהה

סליחה - אתה צודק - רק עכשיו שמתי לב!

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קריאת שם הנביא: דניאל?

הודעהעל ידי כדכד » ג' נובמבר 14, 2017 4:19 pm

עיין מגילה ג' ע"א "אינהו נביאי ואיהו לאו נביא"

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: קריאת שם הנביא: דניאל?

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' נובמבר 14, 2017 4:37 pm

כדכד כתב:עיין מגילה ג' ע"א "אינהו נביאי ואיהו לאו נביא"

ובכל זאת מצאנו שהראב"ע כינהו בשם נביא (קהלת ה א).

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי כדכד » ג' נובמבר 14, 2017 5:01 pm

ברוב המחלוקות בין הראב"ע לחז"ל מקובל לכתוב כחז"ל

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' נובמבר 14, 2017 6:53 pm

כדכד כתב:ברוב המחלוקות בין הראב"ע לחז"ל מקובל לכתוב כחז"ל

אלא שאינני חושב שיש כאן מחלוקת בין הראב"ע לחז"ל, אלא שהראב"ע סבור שאעפ"כ אפשר לקרוא לו נביא, ודברי חז"ל באו לומר שלא היה במדרגה כמותם (כמדומני שהביטוי נביא על דניאל נמצא אצל עוד ראשונים, אלא שכעת זכרתי רק את לשון הראב"ע שם. ויותר בטוח אני שנמצא בראשונים לשון נביא על דוד המלך ע"ה, אע"פ שלכאורה לא מצאנו אלא שהיה בעל רוח הקודש).

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי סעדיה » ג' נובמבר 14, 2017 7:29 pm

איש גלילי כתב:
כדכד כתב:ברוב המחלוקות בין הראב"ע לחז"ל מקובל לכתוב כחז"ל

אלא שאינני חושב שיש כאן מחלוקת בין הראב"ע לחז"ל, אלא שהראב"ע סבור שאעפ"כ אפשר לקרוא לו נביא, ודברי חז"ל באו לומר שלא היה במדרגה כמותם (כמדומני שהביטוי נביא על דניאל נמצא אצל עוד ראשונים, אלא שכעת זכרתי רק את לשון הראב"ע שם. ויותר בטוח אני שנמצא בראשונים לשון נביא על דוד המלך ע"ה, אע"פ שלכאורה לא מצאנו אלא שהיה בעל רוח הקודש).

מורה הנבוכים ח"ב פמ"ה

שבענו מטובך
הודעות: 1002
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ו' יוני 15, 2018 8:04 am

הסרפד כתב:ומה עם 'יאשיה' (שבש"ס) בפת"ח?

בירושלמי פסחים פ"י ה"א מוזכר ר' יאשיה פעמיים בכתיב: ר' יושיה!
ומוכרח הניקוד בחולם.
באמת א"צ להביא סיוע לדבר פשוט זה, בכל זאת הבאתי את מה שמצאתי.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יוני 15, 2018 9:33 am

לגבי שמי - עזריאל:
בתנ"ך יש ג' אנשים בשם זה, שאינם חשובים, וכולם שמם מנוקד בפתח.
אמנם יש שהצטלצל להם שם זה עם "עזרי משם ה'" או עם "אליעזר" ולכן הורגלו לקרוא בסגול.
אכן אני נקרא בפתח, אך דודי (ר' עזריאל יעקב שליט"א ליכט) נקרא בסגול (אני קרוי (בעיקר) על שם דוד מצד אבי, והוא- אחי אמי - קרוי על שם סב-זקן שלנו).

לגבי שם בתיה - יש בשו"ת צ"צ שהניקוד בחיריק הוא הקטנת הענין מפני שהיא לא היתה בת ישראל, אבל בבנות ישראל נהוג השם בתיה בפתח (עיי"ש -
http://chabadlibrary.org/books/zz/shut/3/227/1 ).
ועד"ז כתב שם על מלכה בת נחור ומלכה בת צלפחד שמשמעות השם היא כמו מלכה בפתח.

וע"ד הנ"ל יש לדון לגבי השם "צביה" שבנ"ך (כגון בהפטרת שקלים) שם האשה הוא בצד"י חרוקה ובי"ת בשוא, אבל העם רגיל לקרוא צד"י בשוא ובית חרוקה כנקבת הצבי שבשיר השירים.

שבענו מטובך
הודעות: 1002
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ו' יוני 15, 2018 9:44 am

בחו"ל רגילים לקרוא צִבְיָה לא צְבִיָה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' יוני 15, 2018 9:48 am

גם כאן בארץ כך אני מכיר. (אשתו של ר' מאיר חדש נקראה צביה בחיריק) וגם אחרות.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי חיימשה » ו' יוני 15, 2018 9:59 am

הסרפד כתב:ברשימות לועזיות מאירופה, בארצות שראיתי, נרשמו שמות 'עזריאל' ו'שמשון' כמעט תמיד בפת"ח.
שמעתי מנכד של כ''ק אדמו"ר מויזניץ מאנסי זצ"ל, שקרא לבנו הנולד שמשון, ונכנס אל סבו לשאול מה טעם בני חו"ל קורין שמשון בפתח, וענהו כי אינם יודעים ''עברי'' והוא שיבוש גרידא.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יוני 15, 2018 10:40 am

לשמשון בפתח לא מצאתי הסבר.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' יוני 15, 2018 6:16 pm

חיימקה כתב:
פלתי כתב:פרשת במדבר רגילים העולם לומר בבי"ת קמוצה אעפ"י שהיא פתוחה.

בכל התנ"ך המילה במדבר כשהיא סמוכה הבי"ת בפתח כגון "במדבר סיני" משא"כ כשהמילה בנפרד הבי"ת קמוצה, וממילא בלשון הדיבור, אנו אומרים "פרשת במדבר" בקמץ בבי"ת שהרי אין המילה "במדבר" סמוכה לכלום.

כמו כן פ"ק דב"ק נקרא 'ארבעה אָבות', ולא 'אֲבות' כפי שהוא במשנה; ופ"ב דתמורה נקרא 'יש בקרבָּנות', ולא 'בקרבְּנות' כפי שהוא במשנה.
נערך לאחרונה על ידי ביקורת תהיה ב א' יוני 17, 2018 1:16 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

טור תלגא
הודעות: 454
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: קריאת שם הנביא: מלאכי - האות א' בקמץ או בפתח

הודעהעל ידי טור תלגא » ו' יוני 15, 2018 8:52 pm

בעניין השם שַׁמשון

(באנגלית)
http://onthemainline.blogspot.com/2011/ ... n.html?m=1

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: ניקוד השם אושעיא

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ו' יוני 29, 2018 8:16 pm

קאצ'קלה כתב:דומני שהשם הושעיה-אושעיא כבר נדון באשכול אחר, ופשוט שיש לנקד כפי שהוא במקרא: הוֹשַׁעְיָה, בש'ין פתוחה.

בעל חות יאיר בספרו מר קשישא כת"י ערך [רב פלוני לחוד], כתב: "רבי אושיעא לחוד ורב הושיעא לחוד...". הכתיב המשונה אושיעא והושיעה מוכיח שהגיית השם הזה היתה אצלו אוֹשִׁיעָא. [במר קשישא הנדפס (עמ' רא) תיקנו את השיבוש.]

מר קשישא.png
מר קשישא.png (335.89 KiB) נצפה 4989 פעמים

פי האתון
הודעות: 697
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: ניקוד השם אושעיא

הודעהעל ידי פי האתון » ב' יולי 02, 2018 1:42 pm

קאצ'קלה כתב:
קאצ'קלה כתב:דומני שהשם הושעיה-אושעיא כבר נדון באשכול אחר, ופשוט


https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=7&t=26155&p=265590&hilit=%D7%90%D7%95%D7%A9%D7%A2%D7%99%D7%90#p265353

פי האתון
הודעות: 697
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: ניקוד השם אושעיא

הודעהעל ידי פי האתון » ב' יולי 02, 2018 1:45 pm

קאצ'קלה כתב:
קאצ'קלה כתב:מוכיח שהגיית השם הזה היתה אצלו אוֹשִׁיעָא. [במר קשישא הנדפס (עמ' רא) תיקנו את השיבוש.]

מר קשישא.png


אם זו היתה הגית השם אצלו - למה הוא 'שיבוש'?

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: ניקוד השם אושעיא

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ב' יולי 02, 2018 2:16 pm

פי האתון כתב:אם זו היתה הגית השם אצלו - למה הוא 'שיבוש'?

רוצה להתווכח האם אושיעא היא צורת כתיב משובשת של אושעיא?
אגב, לא כתבתי לשבחם של המתקנים שתיקנו בספר מר קשישא ככל העולה על רוחם בלי להעיר על כך כל פעם בנפרד.
המון שינויים ישנם בין ספר מר קשישא שבכת"י לבין הספר הנדפס.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 76 אורחים

cron