מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פרשת תולדות ולא פרשת יצחק

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

פרשת תולדות ולא פרשת יצחק

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' נובמבר 14, 2017 10:58 am

שמעתי מהרב ישראל יצחק זילברמן שליט"א (רב בנוה יעקב) שהעיר למה נקראת פרשת תולדות ולא פרשת יצחק, הלא כשם שפרשת נח פותחת באלה תולדות נח, ונקראת על שם נח, גם פה ואלה תולדות יצחק והיה ראוי לפרשת נח להקרא פרשת תולדות (שבה נאמר קודם המילה תולדות, ואי אפשר לקרוא לשניהם תולדות) ולפרשה זו יצחק.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: פרשת תולדות ולא פרשת יצחק

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' נובמבר 14, 2017 11:12 am

אכן לשון הרמב"ם הוא
הלכות תפלה ונשיאת כפים פרק יג
(א) המנהג הפשוט בכל ישראל שמשלימין את התורה בשנה אחת מתחילין בשבת שאחר חג הסוכות וקורין בסדר בראשית בשניה אלה תולדות [נח גי' פרנקל)] בשלישית ויאמר יי' אל אברם וקוראין והולכין על הסדר הזה עד שגומרין את התורה בחג הסוכות

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: פרשת תולדות ולא פרשת יצחק

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' נובמבר 14, 2017 11:44 am

בא נעביר את האשכול לדון על כל שמות הפרשיות.
מי קבע את השמות של הפרשיות כפי שהם מופיעים בחומשים.
וידוע מה שמקשים למה קבעו שם פרשת בלק על שם רשע, ועוד שאלות שונות על שמות פרשיות.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: פרשת תולדות ולא פרשת יצחק

הודעהעל ידי דרומי » ג' נובמבר 14, 2017 2:04 pm

את השאלה שבתחילת האשכול שאל האדמור מחבד והאריך בזה מאוד.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: פרשת תולדות ולא פרשת יצחק

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' נובמבר 14, 2017 2:20 pm

שייף נפיק כתב:בא נעביר את האשכול לדון על כל שמות הפרשיות.
מי קבע את השמות של הפרשיות כפי שהם מופיעים בחומשים.
וידוע מה שמקשים למה קבעו שם פרשת בלק על שם רשע, ועוד שאלות שונות על שמות פרשיות.

פרשיות התורה

אותה אבקש
הודעות: 491
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: פרשת תולדות ולא פרשת יצחק

הודעהעל ידי אותה אבקש » ש' נובמבר 18, 2017 6:32 pm

שמעתי בש"ק מ"אלטע פוילישע חסיד" ליישב בפשטות את נושא האשכול דכיון שנח חיכה עד גיל 500 להוליד ילדים קראו לפרשה על שמו
אך יצחק הלא מיד לאחר חתונתו התפלל והעתיר לה' לזכות בילדים ועל כן ראוי לקרוא הפרשה בשם תולדות.
וחשבתי בענ"ד משמעות עמוקה בזה אך אכמ"ל.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: פרשת תולדות ולא פרשת יצחק

הודעהעל ידי שייף נפיק » ש' נובמבר 18, 2017 7:02 pm

שוב שמעתי בזה דבר נחמד, שבאברהם ויצחק העיקר היה התולדות כמוש"כ 'כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו וכו' על כן שייך לקרוא לזה תולדות משא"כ בנח שהתולדות שלו לא היו כמותו, ולא הצליח להשפיע על דורו, לזה לא שייך לקרוא תולדות כמו באברהם. ודו"ק.

אותה אבקש
הודעות: 491
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: פרשת תולדות ולא פרשת יצחק

הודעהעל ידי אותה אבקש » ש' נובמבר 18, 2017 7:14 pm

קצת צ"ב הא לנח היה את שם שהיה כמותו
ואי משום חם הלא אף לאברהם ויצחק היה את ישמעאל ועשו.
או שלא הבנתי כוונת כ"ת.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: פרשת תולדות ולא פרשת יצחק

הודעהעל ידי אבא יודן » א' נובמבר 19, 2017 6:24 am


שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: פרשת תולדות ולא פרשת יצחק

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' נובמבר 19, 2017 12:17 pm

אותה אבקש כתב:קצת צ"ב הא לנח היה את שם שהיה כמותו
ואי משום חם הלא אף לאברהם ויצחק היה את ישמעאל ועשו.
או שלא הבנתי כוונת כ"ת.

הכונה היתה לרעיון, אברהם עיקר מטרתו היתה לחזק אמונה (ראה רמב"ם ריש הל' ע"ז) ולהעמיד לדורות של מאמינים, ולא זה היה בנח, וחז"ל אומרים שנח לא התפלל על דורו, ומשא"כ באברהם, אברהם גייר דהיינו קירב הבריות להקב"ה משא"כ נח, וא"כ המושג תולדות שייך יותר באברהם ויצחק.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: פרשת תולדות ולא פרשת יצחק

הודעהעל ידי פלגינן » א' נובמבר 19, 2017 12:42 pm


הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: פרשת תולדות ולא פרשת יצחק

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ד' נובמבר 07, 2018 5:46 pm

אותה אבקש כתב:שמעתי בש"ק מ"אלטע פוילישע חסיד" ליישב בפשטות את נושא האשכול דכיון שנח חיכה עד גיל 500 להוליד ילדים קראו לפרשה על שמו
אך יצחק הלא מיד לאחר חתונתו התפלל והעתיר לה' לזכות בילדים ועל כן ראוי לקרוא הפרשה בשם תולדות.
וחשבתי בענ"ד משמעות עמוקה בזה אך אכמ"ל.

לכאורה עפ"י החשבון יצחק לא התחיל להתפלל מיד אחר חתונתו, אלא אחר שעברו עשר שנים והיתה כבר ראויה לילד, אז התחיל להתפלל, וההפצרה וההעתרה לכאורה היו בסוף עשר שנים השניות.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 55 אורחים