מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שופטים פרק ג פסוק כ

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

שופטים פרק ג פסוק כ

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' נובמבר 15, 2017 12:59 am

ואהוד בא כו' ויאמר אהוד דבר אלהים לי אליך ויקם מעל הכסא
וכתב רש"י דבר אלהים לי אליך - וצריך אתה לעמוד.
מנ"ל לרש"י שאהוד אמר לו לעמוד, אפשר שעמד בעצמו.
ועיין סנהדרין ס. ק"ו ומה עגלון מלך מואב שהוא נכרי ולא ידע אלא בכינוי עמד ישראל ושם המפורש על אחת כמה וכמה. וצ"ע בזה.
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ד' נובמבר 15, 2017 5:38 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שופטים פ"ג - פסוק כ

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 15, 2017 1:07 am

וכי באמת היה לאהוד דבר אלהים לומר לעגלון, הלא היה זה חלק מתוכניתו - להקימו וכשיהיה טרוד יהרגנו, וזה מה שבא רש"י לפרש שמלכתחילה לשם כך אמר לו זאת אהוד. [ומצד המנהג המקובל לכבד דברי נבואה ידע אהוד שעגלון יעמוד. וילפינן מזה לדידן].

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: שופטים פ"ג - פסוק כ

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' נובמבר 15, 2017 1:37 am

ייש"כ. ועיין מגן אברהם נו - ד

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

הטעם שעגלון עמד לפני דבר ה'

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ב' דצמבר 17, 2018 3:35 pm

רש"י בשופטים ג' כ' מביא שמה שנאמר על עגלון שעמד בגלל דבר ה' בפי אהוד - היה כי הוא ציוה על כך שיעמוד מפני דבר ה' שיש לו אליו.

וזה לכאורה כנגד הגמרא בסנהדרין ס.

אמר רבי יצחק בר אמי: דאמר קרא ואהוד בא אליו והוא ישב בעלית המקרה אשר לו לבדו ויאמר אהוד דבר אלהים לי אליך ויקם מעל הכסא. והלא דברים קל וחומר, ומה עגלון מלך מואב, שהוא נכרי ולא ידע אלא בכינוי - עמד, ישראל ושם המפורש - על אחת כמה וכמה.

וגם רש"י סנהד' לט הביא את הדרשה דגמרא הנ"ל.

השאלה היא, האם ידוע בזה מחלוקת בחז"ל? מה מקור רש"י בשופטים?

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: הטעם שעגלון עמד לפני דבר ה'

הודעהעל ידי חלמישצור » ב' דצמבר 17, 2018 4:23 pm

גם אם אהוד דרש מעגלון לעמוד, הראשון הוא עבד והאחרון הוא מלך ועשה זאת מרצונו.

דנו בשאלתך רב"צ ליכטמן בבני ציון ב, תשי"ב, או"ח נו, ס"ב, דף לט, ב; רי"ח סופר בספרו וזאת ליהודה, תשנ"ד, עמ' עא, ומנחת שלום יא, תשס"ג, עמ' רכא-רכב; ועוד. ועיין מג"א או"ח נו, ד.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: הטעם שעגלון עמד לפני דבר ה'

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ב' דצמבר 17, 2018 4:54 pm

יישר כח.

השאלה היא, האם ידוע בזה מחלוקת בחז"ל? מה מקור רש"י בשופטים?


ובזה לא מצאו מזור במקורות הנ"ל. [ההשערה של הבני ציון שמקור רש"י ע"פ תנחומא עה"פ קום בלק, לענ"ד דחוקה. כיון שדברי רש"י נגד ש"ס בסנהד' ס. בהכרח שהי"ל מקור לזה שלא ידענו כעת].
[וק"ק שלא העירו מרש"י גופיה בסנהד' ט"ל, שנמצא שסותר לרש"י שופטים].

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: שופטים פ"ג - פסוק כ

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ב' דצמבר 17, 2018 5:06 pm

מה שנכון נכון כתב:וכי באמת היה לאהוד דבר אלהים לומר לעגלון, הלא היה זה חלק מתוכניתו - להקימו וכשיהיה טרוד יהרגנו, וזה מה שבא רש"י לפרש שמלכתחילה לשם כך אמר לו זאת אהוד. [ומצד המנהג המקובל לכבד דברי נבואה ידע אהוד שעגלון יעמוד. וילפינן מזה לדידן].


לשון רש"י "וצריך" אתה לעמוד, דחוק מאד לדבריך.
אם כי לחומר הקושיא כך י"ל.
הגרי"ח סופר שליט"א בס' מנוחת שלום חלק יא סי' פב, נזהר באמת לגבי הבנתו בדברי רש"י, וכמסתפק אמרה ע"ש.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 114 אורחים

cron