הפטרת חיי שרה מלכים פרק א' - הקדמת נתן הנביא לבניהו. ועוד

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שייף נפיק
הודעות: 417
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

הפטרת חיי שרה מלכים פרק א' - הקדמת נתן הנביא לבניהו. ועוד

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' נובמבר 21, 2017 10:21 am

פסוק ח': ''וצדוק הכהן ובניהו בן יהוידע ונתן הנביא... לא היו עם אדוניהו''
פסוק י': ''ואת נתן הנביא ובניהו ואת הגיבורים... לא קרא''
למה מקדים כאן נתן הנביא?
ודעת מקרא כתב פירוש ולא התיישב על ליבי.
ובכלל פרשה זו צריכה לימוד, שבכל פעם מזכירים אישים אחרים, לדוגמא, שמעי ורעי מוזכרים רק בהתחלה, ולא בסיפורם של בת שבע ונתן. ועל זה הדרך כמה וכמה דקדוקים כאלו.

אגב, יש להעיר, שבת שבע מזכירה את יואב, ואילו נתן מזכיר רק 'שרי הצבא' ולא מזכיר את יואב בשמו, מהי הסיבה? והאם בכלל היה עוד שר צבא אז?

לייטנר
הודעות: 3962
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: הפטרת חיי שרה מלכים פרק א' - הקדמת נתן הנביא לבניהו. ועוד

הודעהעל ידי לייטנר » ג' נובמבר 21, 2017 2:15 pm

שייף נפיק כתב:פסוק ח': ''וצדוק הכהן ובניהו בן יהוידע ונתן הנביא... לא היו עם אדוניהו''
פסוק י': ''ואת נתן הנביא ובניהו ואת הגיבורים... לא קרא''
למה מקדים כאן נתן הנביא?
ודעת מקרא כתב פירוש ולא התיישב על ליבי.
ובכלל פרשה זו צריכה לימוד, שבכל פעם מזכירים אישים אחרים, לדוגמא, שמעי ורעי מוזכרים רק בהתחלה, ולא בסיפורם של בת שבע ונתן. ועל זה הדרך כמה וכמה דקדוקים כאלו.

אגב, יש להעיר, שבת שבע מזכירה את יואב, ואילו נתן מזכיר רק 'שרי הצבא' ולא מזכיר את יואב בשמו, מהי הסיבה? והאם בכלל היה עוד שר צבא אז?

לעיתים פשוט מדובר בגיוון הכתיבה.
כשכתוב 'שר הצבא' ברור למי הכוונה, ושוב יכול להיות שמדובר רק בגיוון הכתיבה.

שייף נפיק
הודעות: 417
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: הפטרת חיי שרה מלכים פרק א' - הקדמת נתן הנביא לבניהו. ועוד

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' נובמבר 21, 2017 3:54 pm

לייטנר כתב:
שייף נפיק כתב:פסוק ח': ''וצדוק הכהן ובניהו בן יהוידע ונתן הנביא... לא היו עם אדוניהו''
פסוק י': ''ואת נתן הנביא ובניהו ואת הגיבורים... לא קרא''
למה מקדים כאן נתן הנביא?
ודעת מקרא כתב פירוש ולא התיישב על ליבי.
ובכלל פרשה זו צריכה לימוד, שבכל פעם מזכירים אישים אחרים, לדוגמא, שמעי ורעי מוזכרים רק בהתחלה, ולא בסיפורם של בת שבע ונתן. ועל זה הדרך כמה וכמה דקדוקים כאלו.

אגב, יש להעיר, שבת שבע מזכירה את יואב, ואילו נתן מזכיר רק 'שרי הצבא' ולא מזכיר את יואב בשמו, מהי הסיבה? והאם בכלל היה עוד שר צבא אז?

לעיתים פשוט מדובר בגיוון הכתיבה.
כשכתוב 'שר הצבא' ברור למי הכוונה, ושוב יכול להיות שמדובר רק בגיוון הכתיבה.

מה זה גיוון הכתיבה?
אפשר לשים את כל המלבי"ם בגניזה לאור היסוד הזה!

לייטנר
הודעות: 3962
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: הפטרת חיי שרה מלכים פרק א' - הקדמת נתן הנביא לבניהו. ועוד

הודעהעל ידי לייטנר » ג' נובמבר 21, 2017 4:11 pm

מכיר: "כפל העניין במילים שונות"?
אכן, שאלתך נשארת אליבא דהמלבי"ם ודעימיה.

איש גלילי
הודעות: 1947
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: הפטרת חיי שרה מלכים פרק א' - הקדמת נתן הנביא לבניהו. ועוד

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' נובמבר 21, 2017 4:26 pm

אחד מהרבנים דפה, הפנה אותי פעם לספרי נשא כג, וירושלמי נדרים פ"א ה"א, שם נראה שזאת לכאורה כבר מחלוקת חז"ל.
מ"מ דעת הראשונים כולם (או לפחות כמעט כולם), שאין לדייק בכפילת העניין במילים שונות.

טור תלגא
הודעות: 80
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: הפטרת חיי שרה מלכים פרק א' - הקדמת נתן הנביא לבניהו. ועוד

הודעהעל ידי טור תלגא » ד' נובמבר 22, 2017 1:41 am

שייף נפיק כתב:פסוק ח': ''וצדוק הכהן ובניהו בן יהוידע ונתן הנביא... לא היו עם אדוניהו''
פסוק י': ''ואת נתן הנביא ובניהו ואת הגיבורים... לא קרא''
למה מקדים כאן נתן הנביא?
ודעת מקרא כתב פירוש ולא התיישב על ליבי.
ובכלל פרשה זו צריכה לימוד, שבכל פעם מזכירים אישים אחרים, לדוגמא, שמעי ורעי מוזכרים רק בהתחלה, ולא בסיפורם של בת שבע ונתן. ועל זה הדרך כמה וכמה דקדוקים כאלו.

אגב, יש להעיר, שבת שבע מזכירה את יואב, ואילו נתן מזכיר רק 'שרי הצבא' ולא מזכיר את יואב בשמו, מהי הסיבה? והאם בכלל היה עוד שר צבא אז?


עי' כלי יקר מלכים

שייף נפיק
הודעות: 417
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: הפטרת חיי שרה מלכים פרק א' - הקדמת נתן הנביא לבניהו. ועוד

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' נובמבר 22, 2017 9:13 am

לייטנר כתב:מכיר: "כפל העניין במילים שונות"?
אכן, שאלתך נשארת אליבא דהמלבי"ם ודעימיה.

מכיר. וזה דרכו של המצודות.
אמנם, הייתי סבור שזה בכפל מילים נרדפות וכדו', אבל הזכרת אישים שנכפלה או נחסרה זה אינו בכלל. ועל כן גם להמצודות צ"ב.
ואכפול ברכה במילים שונות...


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 12 אורחים