מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ואם תקח נשים על בנתי

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

ואם תקח נשים על בנתי

הודעהעל ידי קו ירוק » א' נובמבר 26, 2017 9:58 am

מה הזכות של לבן לדרש כריתת ברית עם יעקב שלא ישא נשים על בנותיו, ומדוע יעקב הסכים לו על זה (הרי יעקב לא פחד מלבן אחרי שה' הזהירו. ובלא"ה יתכן שאם זה תליוהו ויהיב לא הוי ברית, ואולי גם לא חילול מוצא שפתיו).
תינח שלא יענה בנותיו ולא יעבור אליו לרעה, כמו שהתחייב לבן ליעקב. אבל מי שייטא דלבן מה יעשה יעקב.
ואולי האבות לא היו קפדנים מלכרות ברית עם שונאיהם, כמו יצחק שכרת ברית עם אבימלך לבקשתו, אחר שאבימלך עבר על ברית שכרת לאברהם אביו עליו ועל זרעו. וה"נ ביעקב (ואולי רק מצד שבלא"ה לא היה בדעתו לישא עוד נשים).

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ואם תקח נשים על בנתי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 26, 2017 10:03 am

אבא דואג ל(ארבעת )בנותיו, וזכותו לבקש זאת.
ויעקב הסכים לזה - ייתכן שכבר ידע (ברוה"ק של עצמו, או ששמע מלאה - ראה רש"י עה"פ הפעם ילוה אישי אלי) שיישא רק ד נשים, ומה איכפת לו שלבן יחשוב שעושה זאת לכבודו?

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ואם תקח נשים על בנתי

הודעהעל ידי דרומי » א' נובמבר 26, 2017 10:08 am

מרוח הדברים נראה קצת שלבן חיפש דרך 'לרדת מן העץ' ולהציל את כבודו האבוד, ולכן היה צריך לכל הפחות לצאת עם איזה 'הסכם' ביד...

סמל אישי של המשתמש
הכל בכתב
הודעות: 108
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2016 7:48 am

Re: ואם תקח נשים על בנתי

הודעהעל ידי הכל בכתב » א' נובמבר 26, 2017 10:11 am

יעקב אבינו בלא"ה לא נשא אשה על נשיו, רק בהסכמתן, כמ"ש הרד"ק (מלאכי ב' י'), וז"ל: לחלל ברית אבותינו, כי ברית אבות הוא שלא לבגוד באשתו, כי אברהם אבינו אע"פ שלא היו לו בנים משרה, לא בגד בה שישא אשה אחרת עליה, עד שהיא מרצונה אמרה לו בא נא אל שפחתי אולי אבנה ממנה, וכן יצחק אבינו אע"פ שהיתה רבקה עקרה לא נשא אחרת עליה, וכן יעקב אבינו לא נשא מרצונו אשה על נשיו, עד שהן נתנו לו רשות מדעתן:
ולפ"ז לא היה צורך בכריתת ברית עם לבן, כי אם לבן דורש טובת בנותיו, הרי הם בלא"ה יוכלו שלא להסכים, ויעקב לא יעשה דבר בלי הסכמתן.

היכלי שן
הודעות: 157
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2016 10:07 pm

Re: ואם תקח נשים על בנתי

הודעהעל ידי היכלי שן » א' נובמבר 26, 2017 11:35 am

בדברי חז"ל מבואר שלולא שבועתו ללבן היה נושא אשה נוספת.

ילקוט שמעוני תורה פרשת וישב רמז קמג
וימאן להתנחם [ל"ז, ל"ה] א"ל מתנחמים על המתים ואין מתנחמין על החיים, שאל מין אחד לרבינו אפשר שהמתים חיים אבותיכם אינם מודים ואתם מודים מה כתיב ביעקב וימאן להתנחם אילו היה יודע שהמתים חיים היה ממאן להתנחם, א"ל שוטה לפי שהיה יודע ברוח הקדש שהוא חי ואין מקבלין תנחומין על החי, ד"א אמר יעקב הרי נפרצה ברית השבטים כמה יגעתי להעמיד י"ב כל מעשיו של הקדוש ברוך הוא כנגד י"ב שבטים י"ב מזלות י"ב שעות ביום י"ב שעות בלילה י"ב חדשים י"ב אבנים באפוד הרי נפרצה ברית השבטים ולא רצה יעקב לישא אשה ולהוליד בן מפני שבועתו של לבן ואם תקח נשים על בנותי וגו':

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: ואם תקח נשים על בנתי

הודעהעל ידי קו ירוק » א' נובמבר 26, 2017 12:02 pm

אז שאלת האשכול מתעצמת

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ואם תקח נשים על בנתי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' נובמבר 26, 2017 3:01 pm

אני חשבתי השבת על רעיון בכיוון אחר. לא בתור תשובה על השאלה אלא סתם.
ידוע מה שהיה אומר הסטייפלער שאדם מבקש את בקשתו האמיתית בסוף. (למי שלא מכיר אדם בא לסטייפלער ומבקש ברכה להצליח בתורה וירא"ש ועוד עניינים בסוף מבקש את הבקשה הגשמית שבגללה בעצם הגיע והיא עיקר כוונתו.)
כך לבן בעצם עיקר כוונתו היתה שאתה לא תעבור את המצבה הזו לרעה כי פחד מיעקב (בפרט אחרי שיגדל ויתעצם בארץ מולדתו) רק קודם הקדים כביכול שדואג לבנותיו. (שהרי לא באמת היה איכפת לו מהם כמו שהעידו הן עצמן הלא נכריות נחשבנו לו).

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ואם תקח נשים על בנתי

הודעהעל ידי איש גלילי » א' נובמבר 26, 2017 3:42 pm

אוצר החכמה כתב:אני חשבתי השבת על רעיון בכיוון אחר. לא בתור תשובה על השאלה אלא סתם.
ידוע מה שהיה אומר הסטייפלער שאדם מבקש את בקשתו האמיתית בסוף. (למי שלא מכיר אדם בא לסטייפלער ומבקש ברכה להצליח בתורה וירא"ש ועוד עניינים בסוף מבקש את הבקשה הגשמית שבגללה בעצם הגיע והיא עיקר כוונתו.)
כך לבן בעצם עיקר כוונתו היתה שאתה לא תעבור את המצבה הזו לרעה כי פחד מיעקב (בפרט אחרי שיגדל ויתעצם בארץ מולדתו) רק קודם הקדים כביכול שדואג לבנותיו. (שהרי לא באמת היה איכפת לו מהם כמו שהעידו הן עצמן הלא נכריות נחשבנו לו).

מתוק מדבש.

איש בער
הודעות: 573
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 11:42 pm

Re: ואם תקח נשים על בנתי

הודעהעל ידי איש בער » א' נובמבר 26, 2017 4:36 pm

כשם שזכותו לבקש אם תענה את בנותי וכו' - שלא יענם, כך זכותו לבקש שלא יוסיף עליהם - ובכך לקפח את זכותם, שזה נחשב ג"כ קצת לעינוי, הרי לא בכדי נקרא "צרה", ודעת רבי אמי ידוע שזכותה של האשה לבקש שיוציאה ויתן כתובתה, ואע"פ דאנן לא קי"ל הכי, אולי בימיהם היתה זאת תפיסת ההמון. (וע"ע מ"ע פרידמן, ריבוי נשים בחברה יהודית, פעמים 25, שגם בדורות מאוחרים נהגו כדעת ר"א).

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ואם תקח נשים על בנתי

הודעהעל ידי לייטנר » א' נובמבר 26, 2017 5:05 pm

בנ"ט להביא את דברי הנצי"ב (בראשית לא טז):
לא חששו שישא יעקב נשים אחרות ויוליד בנים כמו שחשש לבן והשביעו על זה, שידעו באותו צדיק שלא ישא אשה מבנות כנען [ושם פסוק נב] ומאר "לא תעבור", כי ידע לבן שיעקב אם ירצה לישא נשים עוד, לא יקח מבנות כנען ויבא עוד לארם ליקח אחרת

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: ואם תקח נשים על בנתי

הודעהעל ידי חלמישצור » א' נובמבר 26, 2017 5:23 pm

נראה שלבן עשה כמנהג הדורות ההם. ראה אצל ר' ירון, 'בא נא אל שפחתי', דברי הקונגרס העולמי למדעי היהדות, כרך ה' 1, ירושלים, 1969 עמ' 8:
קבצים מצורפים
ירון 'בא נא אל שפחתי' עמ 8.png
ירון 'בא נא אל שפחתי' עמ 8.png (61.72 KiB) נצפה 3881 פעמים

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: ואם תקח נשים על בנתי

הודעהעל ידי סעדיה » א' נובמבר 26, 2017 7:41 pm

איש בער כתב:כשם שזכותו לבקש אם תענה את בנותי וכו' - שלא יענם, כך זכותו לבקש שלא יוסיף עליהם - ובכך לקפח את זכותם, שזה נחשב ג"כ קצת לעינוי, הרי לא בכדי נקרא "צרה", ודעת רבי אמי ידוע שזכותה של האשה לבקש שיוציאה ויתן כתובתה, ואע"פ דאנן לא קי"ל הכי, אולי בימיהם היתה זאת תפיסת ההמון. (וע"ע מ"ע פרידמן, ריבוי נשים בחברה יהודית, פעמים 25, שגם בדורות מאוחרים נהגו כדעת ר"א).

הרי מבואר בילקו"ש דאייתי הרב היכלי שן שמחמת הברית לא יכל יעקב לישא עוד אשה גם אחרי פטירת רחל.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 62 אורחים