מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גלילת יעקב את האבן ושיני עשיו.

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

גלילת יעקב את האבן ושיני עשיו.

הודעהעל ידי טברייני » א' דצמבר 03, 2017 8:50 am

אשמח לעזרת הלומדים,
בתי חזרה מהגן עם דף קשר בשבועות האחרונים והתעוררתי לכמה שאלות.
א. הגננת סיפרה שיעקב גלל את האבן עם הזרת. ובחיפושי לא מצאתי כי אם שגלל אותה ביד אחת (תרגום יונתן וירושלמי).
ב. שיני עשיו נשברו ונפלו בשעת הנשיקה. ואני מצאתי ששיניו קהו או נתמסמסו או נגרסו ותו לא.
אשמח לדעת אם יש מקור לדברי הגננת או שיש להעבירם אל האשכול הנפלא 'מסורת הגננות'.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: גלילת יעקב את האבן ושיני עשיו.

הודעהעל ידי איש גלילי » א' דצמבר 03, 2017 8:58 am

את א' כבר העליתי פעם באשכול מסורת הגננות, ואכן לא מצאו לו מקור.

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: גלילת יעקב את האבן ושיני עשיו.

הודעהעל ידי קו ירוק » א' דצמבר 03, 2017 2:03 pm

נגרסו - נשברו, לא ?
גם יתכן שלא נשברו לגמרי אלא שניזוקו, ולכן חדל ממעשהו.

מיני ומינך
הודעות: 431
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 4:16 pm

Re: גלילת יעקב את האבן ושיני עשיו.

הודעהעל ידי מיני ומינך » ב' דצמבר 04, 2017 1:29 am

טברייני כתב:ב. שיני עשיו נשברו ונפלו בשעת הנשיקה. ואני מצאתי ששיניו קהו ...ותו לא.

רמב"ן בראשית פרק מט פסוק י
וכך אמרו (מכילתא בא יח) אף אתה הקהה את שניו, שבר אותם, או תחלישם בדבריך, כי הבוסר מחליש ואינו משבר, אלא שהחלישות והשבירה ענין שוה, והקהיה תכלול את שניהם:

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: גלילת יעקב את האבן ושיני עשיו.

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ב' דצמבר 04, 2017 1:03 pm

טברייני כתב:אשמח לעזרת הלומדים,
בתי חזרה מהגן עם דף קשר בשבועות האחרונים והתעוררתי לכמה שאלות.
א. הגננת סיפרה שיעקב גלל את האבן עם הזרת. ובחיפושי לא מצאתי כי אם שגלל אותה ביד אחת (תרגום יונתן וירושלמי).
ב. שיני עשיו נשברו ונפלו בשעת הנשיקה. ואני מצאתי ששיניו קהו או נתמסמסו או נגרסו ותו לא.
אשמח לדעת אם יש מקור לדברי הגננת או שיש להעבירם אל האשכול הנפלא 'מסורת הגננות'.

הערתך על הרמת האבן עם הזרת נכונה.
כי כל הילדים מספרים זאת [וכך גם אנחנו בעצמנו ספרנו בזמנו...] שהוא הרים את הזרת.
ובאמת מהו המקור לכך???

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: גלילת יעקב את האבן ושיני עשיו.

הודעהעל ידי טברייני » ג' דצמבר 05, 2017 8:20 am

אז זהו, שכנראה שאין.
אולי אחת הגננות רצתה להדגים היטב את דברי רש"י כמסיר אבן מעל פי הצלוחית בקלות כזו עד שלא נצרך אלא לזרתו ומשם נשתרשה הטעות.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: גלילת יעקב את האבן ושיני עשיו.

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' דצמבר 05, 2017 8:54 am

טברייני כתב:אז זהו, שכנראה שאין.
אולי אחת הגננות רצתה להדגים היטב את דברי רש"י כמסיר אבן מעל פי הצלוחית בקלות כזו עד שלא נצרך אלא לזרתו ומשם נשתרשה הטעות.

אלא שלענ"ד יש כאן ממש הפיכת דברי רש"י שפירש שמטרת הפסוק לומר שהיה כוחו גדול, ואילו סיפור הגננות והמלמדים הופך את הסיפור לנס (שלא ברור לשם מה נעשה), וממילא אי אפשר לדעת מכאן שהיה כוחו גדול.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: גלילת יעקב את האבן ושיני עשיו.

הודעהעל ידי חלמישצור » ג' דצמבר 05, 2017 2:43 pm

א. זו כנראה אגדה ללא מקור (אולי בהשראת קהלת רבה א, א, ועוד, במעשה דרחב"ד שנדר להעלות אבן לירושלים וכו', ואמרו לו המלאכים 'ובלבד שתתן אצבעך עמנו'; וראו עוד בראשית רבה עז, ב, על אצבעו של יעקב במאבק עם המלאך). ויצויין שהובאה בכמה ספרים מזמננו, ראה ס' רב שיח, ירושלים תשס"ה, עמ' 22; ישועת ברוך עה"ת, אשדוד תשס"ט, עמ' מ; צדיק האמת, תשע"א, עמ' רמח.

ב. שנשברו שיני עשו, זה על פי הלימוד מן הכתוב (תנחומא, וישלח, מהד' ורשה, ד, ועוד): "על יעקב הכתוב אומר צוארך כמגדל השן, ועל עשו נאמר שני רשעים שברת" (אגב, הרעיון שקהו שיניו הוא על פי התיבה 'וישקהו' - אותיות 'קהו', כ"כ כמה אחרונים).

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: גלילת יעקב את האבן ושיני עשיו.

הודעהעל ידי טברייני » ד' דצמבר 06, 2017 8:15 am

איש גלילי כתב:
טברייני כתב:אז זהו, שכנראה שאין.
אולי אחת הגננות רצתה להדגים היטב את דברי רש"י כמסיר אבן מעל פי הצלוחית בקלות כזו עד שלא נצרך אלא לזרתו ומשם נשתרשה הטעות.

אלא שלענ"ד יש כאן ממש הפיכת דברי רש"י שפירש שמטרת הפסוק לומר שהיה כוחו גדול, ואילו סיפור הגננות והמלמדים הופך את הסיפור לנס (שלא ברור לשם מה נעשה), וממילא אי אפשר לדעת מכאן שהיה כוחו גדול.


ויותר מזה, נראה מכך כאילו יעקב עשה שם איזה מופע בריונות, חלילה.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 35 אורחים