מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אתו עמו כלומר אליו

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
פרשנדתא
הודעות: 62
הצטרף: ג' פברואר 02, 2016 4:47 pm

אתו עמו כלומר אליו

הודעהעל ידי פרשנדתא » ו' דצמבר 08, 2017 12:12 pm

עה"פ ויתנכלו אותו להמיתו פירש''י "כמו אתו עמו כלומר אליו"
כידוע הרבה התקשו בדברי רש''י אלה
זכור לי שראיתי לפני שנים על 'נחמן בן שמואל' שהשתטח על קברו של רש"י וביקש להבין את ד''ק הנ''ל ויצאה בת קול על גדולת וקדושת רש''י
מי מחו''ר הפורום יודע איה מקור הדברים?
ייש''כ

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אתו עמו כלומר אליו

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' דצמבר 08, 2017 12:34 pm

ראה בסוף שו"ת איתן האזרחי בקו"א ע"פ וישב, ובשם הגדולים בערך רש"י.

וע"ע בלקוטי שושנים שבסו"ס קרנים, בשם אפרים לרא"ז מרגליות, בפנינים משלחן הגר"א, בדקדוקי רש"י, ובדברי ר"מ מאזוז באור תורה תשמב עמ' תקפד ובהקדמתו לויברך ישראל ח"ב מעמ' 15.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: אתו עמו כלומר אליו

הודעהעל ידי זקן ששכח » ו' דצמבר 08, 2017 12:48 pm

עבודת ישראל: ויראו אותו מרחוק וגו' ויתנכלו אותו להמיתו. עיין פרש"י, ונמצא בספר ישן נושן העתק מ"ש באמתחת מקובל גדול המכונה ר' נחמן בן שמואל ביאור על רש"י הלז. אכן ביאורו צריך ביאור כי דבריו סתומים וקצת מהם אבאר כיד ה' הטובה עלי, מה שכתב כי כל הענין נכלל בפסוק (שמות ב, ו) והנה נער בוכה, וכתב כל הענין תבין כאשר תבין חנוך בן ירד ע"ש.
ומאריך עוד בענין.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: אתו עמו כלומר אליו

הודעהעל ידי שייף נפיק » ו' דצמבר 08, 2017 1:02 pm

בעיוני רש"י מביא מספר נצוצי שמשון

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: אתו עמו כלומר אליו

הודעהעל ידי הגהמ » ו' דצמבר 08, 2017 9:56 pm

הפירוש הפשוט שעליו חוזר הר"מ מאזוז בכל הזדמנות הוא זה שביאר כבר בס' חידושי ופירושי מהרי"ק, מצו"ב.
קבצים מצורפים
מהריק.jpg
מהריק.jpg (144.98 KiB) נצפה 4327 פעמים

אבקברד
הודעות: 214
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 2:00 am

Re: אתו עמו כלומר אליו

הודעהעל ידי אבקברד » ש' דצמבר 09, 2017 10:47 pm

שם הגדולים מערכת גדולים אות ש [לה] רש"י הוא רבינו שלמה יצחקי

ושמעתי מפה קדוש רב מופלג שקבל מרבו דרש"י התענה תרי"ג תעניות קודם שכתב פירוש התורה. והיה אומר ר"ת נכדו מה שפירש אדוני זקני הש"ס אף אני אעשה זאת. אבל פירוש המקרא לית בחילי כי לא אוכל עשוהו. ועתה ראיתי בספר מאמר העתים להרמ"ע שנדפס בדיהרנפארט שנת תג"ן אשר בסוף הספר ממש הביא מעשה ממקובל גדול פלא והפלא. ומכלל הדברים נראה שרש"י כתב פירושו ע"פ הסוד ויש בדבריו רזין עילאין ולכן התענה תרי"ג תעניות ומשה רבינו ע"ה אמר לו אשריך וכו'. והמקובל הוא החסיד מהר"ר נחמן בר שמואל ז"ל שהפליא לעשות והלך על קבר רש"י ז"ל ועשה סיגופים והפסקות עד שגילו לו סוד מ"ש רש"י ויתנכלו אותו אתו עמו כלומר אליו סודות עליונות ע"ש באריכות:

פרשנדתא
הודעות: 62
הצטרף: ג' פברואר 02, 2016 4:47 pm

Re: אתו עמו כלומר אליו

הודעהעל ידי פרשנדתא » ש' דצמבר 09, 2017 11:03 pm

יישר כחכם

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2096
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: אתו עמו כלומר אליו

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » א' דצמבר 10, 2017 9:42 pm

מהספר "ברכת איש" (שאינו מופיע באוצה"ח):
WIN_20171210_214033.JPG
WIN_20171210_214033.JPG (195.48 KiB) נצפה 4251 פעמים
WIN_20171210_214057.JPG
WIN_20171210_214057.JPG (194.93 KiB) נצפה 4251 פעמים

הכתב והמכתב
הודעות: 383
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 1:15 am

Re: אתו עמו כלומר אליו

הודעהעל ידי הכתב והמכתב » ב' דצמבר 11, 2017 10:02 pm

זכורני שישנו איזהו ביאור מהגר"א לדברי רש"י אלו. משוה יודע על כך?

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אתו עמו כלומר אליו

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 12, 2017 2:36 am

הכתב והמכתב כתב:זכורני שישנו איזהו ביאור מהגר"א לדברי רש"י אלו. משוה יודע על כך?

viewtopic.php?f=46&t=37808&p=422490#p421945

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: אתו עמו כלומר אליו

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' דצמבר 12, 2017 2:42 am

הכתב והמכתב כתב:זכורני שישנו איזהו ביאור מהגר"א לדברי רש"י אלו. משוה יודע על כך?


קול אליהו
ברש"י ויתנכלו אותו להמיתו (בראשית לז. יח). נתמלאו נכלים וערמומיות. אותו כמו אתו עמו כלומר אליו. הנה הרבה פירושים נאמרו על דברי רש"י ז"ל הללו, ונראה לפרש כי היה קשה לרש"י ז"ל כיון דמלת ויתנכלו פירושו נתמלאו נכלים, ר"ל שהם עצמם נתמלאו במחשבה רעה איך לעשות רע ליוסף, כמו אשר נכלו לכם ע"ד פעור. ר"ל המדינים נתמלאו מחשבות רעות לעשות רע לישראל וכן להתנכל בעבדיו ר"ל המצרים נתמלאו מחשבות רעות להרע לישראל שהם עבדיו יתברך, א"כ איך אמר כאן אותו דמשמע שמלאו את יוסף במחשבות רעות והוי לי' למימר ויתנכלו אליו או עליו, כמו שתרגם אונקלוס וחשיבו עלוהי למקטליה, לכן תי' רש"י ז"ל דהנה בסוף פרשת ויקרא (ה. כג) כתיב, והשיב את הגזילה אשר גזל או את הפקדון אשר הפקד אתו, וע"כ אתו זה אין פירושו כמו אתו בכל מקום רק כמו אליו, ר"ל להשיב את הפקדון אשר הפקד אליו בידו [או כמו עד בואו לדבר אתו בסוף פרשת תשא (שמות לד. לה) דפירושו אליו]. ובמגילת אסתר כתיב (ו. ג) ויאמרו נערי המלך משרתיו לא נעשה עמו דבר, ושם ההכרח לפרש מלת עמו ר"ל אליו, ומעתה לשון רש"י ז"ל מזוקק שבעתים, אותו כמו אתו הכתוב בסוף ויקרא, או סוף תשא, עמו הכתוב במגילת אסתר דהם מפורשים כמו אליו, כן גם כאן פירוש ויתנכלו אליו. (שו"ת זית רענן בסוף ח"ב):

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: אתו עמו כלומר אליו

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' דצמבר 19, 2017 8:42 pm

וראה עוד בקהילות יצחק(בפרחי ניסן) על התורה מר' יצחק רייטבארד, בשם המגיד מפינסק,
שהתייעצו אתו יחד מה דין אדם שעושה מעשה כזה, ע"ד שאמר נתן הנביא לדוד המלך, כדי לדונו בדין שחרץ על עצמו.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 38 אורחים