מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

''האומות גדרו עצמם מן העריות''

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

''האומות גדרו עצמם מן העריות''

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' דצמבר 10, 2017 9:30 am

יש לתמוה, שפוטיפר אמרו חז"ל שקנאו ליוסף למשכ"ז אלא שנסתרס, ואשת פוטיפר נסתה נסיונות הרבה לשכב עם יוסף, ואיפה נעלם עניין זה של גדרו עצמם? (ובכלל בסדום שרצו כל העיר להתעלל באורחי לוט, ואף שהיו רשעים, אבל כל העיר?)
ואף שיש לומר שיש מקרים יוצאי דופן, אבל כאן זה שר חשוב במצרים. ויל"ע.
(וכן בתנחומא בכמה מקומות על לבן ויתרו ששלחו את בנותיהן לרעות הצאן המדרש תמה איך שלחום, ומבואר שהיה זה דבר יוצא דופן, כי חששו לשלוח מחמת חששות כאלו ודומיהן, אמנם זה אין קשה כל כך כי פנויה לא נאסרה.)
ואגב, משמע שענין זה פסק בימי בלעם שהתיר להם את העריות''. וכמדומה שמפורש כן בחז"ל הביקורת על בלעם בזה.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: ''האומות גדרו עצמם מן העריות''

הודעהעל ידי שבע » א' דצמבר 10, 2017 11:08 am

הגדר הוא מניאוף בפרהסיא (ציבוריות)
אולם יחיד - מעולם לא פסקה זוהמא מהם!

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ''האומות גדרו עצמם מן העריות''

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' דצמבר 10, 2017 11:13 am

ראה באחרי מות "כמעשה ארץ מצרים... וכמעשה ארץ כנען... כי את כל התועבות האל עשו אנשי הארץ אשר לפניכם".
ובסוף קדושים "ולא תלכו בחקות הגוי אשר אני משלח מפניכם כי את כל אלה עשו".
ועוד.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: ''האומות גדרו עצמם מן העריות''

הודעהעל ידי שבע » א' דצמבר 10, 2017 11:40 am

כתב הרמב"ן:
"וכן לא יעשה (בראשית לד, ז) - לענות הבתולות, שהאומות גדרו עצמן מן העריות מפני המבול", לשון רש"י.

ולא ידעתי זה, כי הכנענים שטופים בעריות ובבהמה ובזכור, דכתיב (ויקרא יח, כז) כי את כל התועבות האל עשו אנשי הארץ אשר לפניכם, ולא התחילו בהן באותו הדור. ובימי אברהם ויצחק היו יראים פן יהרגו אותן לקחת נשיהם.

אבל "וכן לא יעשה" נמשך עם בישראל, כי נבלה עשה בישראל וכן לא יעשה בהם - על כן אמר בישראל, כי איננה נבלה בין הכנענים.
ואונקלוס אמר: לא כשר לאיתעבדא, לומר שהוא אסור, ולכך היא נבלה בישראל.

וראה ברא"ם ותולדות יצחק מה שכתבו ליישב דברי רש"י.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: ''האומות גדרו עצמם מן העריות''

הודעהעל ידי שבע » א' דצמבר 10, 2017 12:22 pm

בכתב סופר:
כי נבלה עשה בישראל לשכב את בת יעקב וכן לא יעשה.
פירש רש"י: וכן לא יעשה אפילו באומות, לפי שהאומות גדרו עצמן מן העריות ע"י המבול, והוא במדרש.
והרמב"ן הקשה: הרי כתיב: כמעשה ארץ כנען לא תעשו, כי היו שטופי זימה.

ונראה לי כי בימי המבול היה גוזלים וחומסים נשים מתחת בעליהם ומאנסים אותם, כי מלאה הארץ חמס. ובזה גדרו עצמן אחר המבול שלא לאנוס הבתולות והנשים, אבל עדיין שטופי זימה היו ע"י פיתוי וריצוי. והנה הרמב"ן כתב: וישכב אותה ויענה - שכיבה היא ברצון, ויענה שלא ברצון, ואשמעינן קרא שבחא דדינה שלא היה מרוצה ויענה שלא ברצונה. ואמר כי אם היה שוכב אותה ברצונה ע"י פיתוי היתה נבלה רק ביעקב אבל לא באומות, אבל הוא עשה גם נבלה באומות שאנסה. והיינו כי נבלה עשה לשכב את בת יעקב, ואפילו ברצון הוא נבלה ביעקב, וכן, היינו כמו שהוא עשה לאנסה, לא יעשה אפילו באומות, ואתי שפיר כנ"ל:

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: ''האומות גדרו עצמם מן העריות''

הודעהעל ידי שבע » א' דצמבר 10, 2017 12:31 pm

האברבנאל כותב:
והרמב"ן תפש על רש"י שהכנעניים היו שטופי זימה.
ואין בזה טענה כלל, כי הנה עם היותם כן בטבעם, מי המונע שיהיה הדבר אסור כפי דתיהם ונימוסיהם. הלא תראה שרבים הם זונים בטבעם עם היותו דבר אסור בדתם.

וראה במלבי"ם בהרחבה.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ''האומות גדרו עצמם מן העריות''

הודעהעל ידי עקביה » א' דצמבר 10, 2017 12:45 pm

דוגמה לגדורים מאיסורים בפרהסיה ופרוצים בהם בחשאי:

ויקרא רבה (מרגליות) פרשת שמיני פרשה יג
מעשה בשלטון אחד בקיסרי שהיה הורג את הגנבים ואת המנאפין ואת המכשפין ואמ' לסנקליטין שלו שלשתן עשה אותו האיש (כלומר השלטון - השופט) בלילה אחד.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ''האומות גדרו עצמם מן העריות''

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' דצמבר 10, 2017 7:36 pm

עקביה כתב:דוגמה לגדורים מאיסורים בפרהסיה ופרוצים בהם בחשאי:

ויקרא רבה (מרגליות) פרשת שמיני פרשה יג
מעשה בשלטון אחד בקיסרי שהיה הורג את הגנבים ואת המנאפין ואת המכשפין ואמ' לסנקליטין שלו שלשתן עשה אותו האיש (כלומר השלטון - השופט) בלילה אחד.

כנ"ל הוא בערביים שצנועים ביותר כלפי חוץ, ועליהם אומרים חז"ל שנטלו ט' קבין של זימה.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 115 אורחים