מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ודבר ונסיב - בדבר הניקח ביד, ונסיב. והניקח בהנהגת דברים, ודבר. [רש"י בראשית מג טו]

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
חיימקה
הודעות: 1303
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

ודבר ונסיב - בדבר הניקח ביד, ונסיב. והניקח בהנהגת דברים, ודבר. [רש"י בראשית מג טו]

הודעהעל ידי חיימקה » א' דצמבר 24, 2017 2:17 am

ולפ"ז צ"ב בפרשת ויגש מו ו "ויקחו את מקניהם ואת רכושם" שתרגם שם אונקלוס ודברו - ולכאורה זה על המקנה, ועל הרכוש היה צ"ל ונסיב.
[בהקדמה לספר 'נפש הגר' מאריך בזה - אבל לא ראיתי שמציין הפסוק הנזכר]

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: ודבר ונסיב - בדבר הניקח ביד, ונסיב. והניקח בהנהגת דברים, ודבר. [רש"י בראשית מג טו]

הודעהעל ידי חלמישצור » א' דצמבר 24, 2017 10:30 am

ראה גם בראשית כ, יד 'ויקח אבימלך צאן ובקר ועבדים ושפחת' - ודבר; שם כא, כז 'ויקח אברהם צאן ובקר ויתן לאבימלך' - 'ודבר'; שם כד, י 'ויקח העבד עשרה גמלים מגמלי אדוניו' - ודבר; שם א, יח 'וינהג את כל מקנהו ואת כל רכשו אשר רכש מקנה קנינו אשר רכש' - ודבר; שמות ג, א 'וינהג את הצאן אחר המדבר' - ודבר. וצ"ע.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ודבר ונסיב - בדבר הניקח ביד, ונסיב. והניקח בהנהגת דברים, ודבר. [רש"י בראשית מג טו]

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' דצמבר 24, 2017 10:38 am

חלמישצור כתב:ראה גם בראשית כ, יד 'ויקח אבימלך צאן ובקר ועבדים ושפחת' - ודבר; שם כא, כז 'ויקח אברהם צאן ובקר ויתן לאבימלך' - 'ודבר'; שם כד, י 'ויקח העבד עשרה גמלים מגמלי אדוניו' - ודבר; שם א, יח 'וינהג את כל מקנהו ואת כל רכשו אשר רכש מקנה קנינו אשר רכש' - ודבר; שמות ג, א 'וינהג את הצאן אחר המדבר' - ודבר. וצ"ע.

בע"ח שוים בזה לאדם.

לענין וינהג את מקנהו ואת כל רכושו, וכן לפסוק שבפתיחת האשכול, כנראה אפשר לכלול בלשון 'דבר' גם רכוש (שמוליכו בן דעת), אבל א"א לכלול בלשון 'נסב' אדם.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ודבר ונסיב - בדבר הניקח ביד, ונסיב. והניקח בהנהגת דברים, ודבר. [רש"י בראשית מג טו]

הודעהעל ידי כדכד » א' דצמבר 24, 2017 10:42 am

אולי ע"ד שאחת הדרכים לקנות בהמה במשיכה הוא ע"י "קורא לה והיא באה"

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: ודבר ונסיב - בדבר הניקח ביד, ונסיב. והניקח בהנהגת דברים, ודבר. [רש"י בראשית מג טו]

הודעהעל ידי חלמישצור » א' דצמבר 24, 2017 11:12 am

תודה. ממעבר על לשונות תרגומי שורש לקח בתורה ביחס לבע"ח, נראה שהלשון 'דבר' אכן מכוונת גם לרכושו של אדם הניקח בדברים (כדיוק הרב כדכד; ואציין עוד לשמות יב, לב 'גם צאנכם גם בקרכם קחו' - דבורו). יש גם לשון 'נסב' המכוונת ללקיחה בע"ח ביד (פעמים רבות להקרבה, אך לא רק, ראה בראשית ז, ב 'מכל הבהמה הטהורה תקח לך' - תסב), יש לשון קבלה במתנה (למשל שם כא, ל 'שבע כבשת תקח מידי' - תקביל) ויש שבי וביזה במלחמה (שם לד, כח 'את צאנם ואת בקרם ואת חמריהם... לקחו' - בזו). וראה גם דברי ר"א בוקארט הלוי שבי"א לשונות תרגם אונקלוס לשון לקיחה, כל אחת לפי עניינה: ודבר, ונסיב, וקריב, וקבל, ושבו, וכנש, ואסיק, בזו, טול, ויפרשון, ואתפליג (http://www.jewishagency.org/he/nechama- ... tent/22450).


ההוא גברא
הודעות: 585
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: ודבר ונסיב - בדבר הניקח ביד, ונסיב. והניקח בהנהגת דברים, ודבר. [רש"י בראשית מג טו]

הודעהעל ידי ההוא גברא » א' דצמבר 24, 2017 2:43 pm

למה פשוט לך שסתם רכוש אינו בעלי חיים? יש כמה פסוקים שמשמע מהם שסתם רכוש הוא צאן. (גם "מקנה" הוא משורש קניין אבל מציין דווקא בהמות).

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ודבר ונסיב - בדבר הניקח ביד, ונסיב. והניקח בהנהגת דברים, ודבר. [רש"י בראשית מג טו]

הודעהעל ידי כדכד » א' דצמבר 24, 2017 4:44 pm

סתם במקום שהיה לו לפרש
על אלו פסוקים מדבר מר?

חיימקה
הודעות: 1303
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: ודבר ונסיב - בדבר הניקח ביד, ונסיב. והניקח בהנהגת דברים, ודבר. [רש"י בראשית מג טו]

הודעהעל ידי חיימקה » א' דצמבר 24, 2017 10:43 pm

כדכד כתב:סתם במקום שהיה לו לפרש
על אלו פסוקים מדבר מר?

?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ודבר ונסיב - בדבר הניקח ביד, ונסיב. והניקח בהנהגת דברים, ודבר. [רש"י בראשית מג טו]

הודעהעל ידי כדכד » ב' דצמבר 25, 2017 11:17 am

מחילה, הרב חיימקה. ההודעה הזו היתה מופנית אל הרב ההוא גברא שכתב את ההודעה הסמוכה להודעתי ועל כך הגבתי: על אלו פסוקים הוא מדבר שמשתמע שרכוש היינו צאן. הואיל וסמכתי לו הודעתי חשבתי שיובן שכלפיו אני מתייחס.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 131 אורחים