טעם הריקוד של אהרן ומרים לפני הוריהם בנישואין

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
אלדר בריל
הודעות: 31
הצטרף: ג' יוני 06, 2017 12:59 pm

טעם הריקוד של אהרן ומרים לפני הוריהם בנישואין

הודעהעל ידי אלדר בריל » ה' ינואר 04, 2018 8:34 pm

כתב הרמב"ן: "בשמחתם, כי על ידי זה יגאלו ישראל" (בלידת משה)

מדוע מבאר כך, ולא פשוט ששמחו על שהוריהם נישאו שוב?

הרואה
הודעות: 852
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: טעם הריקוד של אהרן ומרים לפני הוריהם בנישואין

הודעהעל ידי הרואה » א' ינואר 07, 2018 2:09 am

שמחה סתם אין צורך לחז"ל לספר לנו. אם סיפרו כנראה שיש בזה יותר מכך.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 2049
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: טעם הריקוד של אהרן ומרים לפני הוריהם בנישואין

הודעהעל ידי נהר שלום » א' ינואר 07, 2018 5:08 am

אלדר בריל כתב:כתב הרמב"ן: "בשמחתם, כי על ידי זה יגאלו ישראל" (בלידת משה)

מדוע מבאר כך, ולא פשוט ששמחו על שהוריהם נישאו שוב?

שמות רבה פרשה א' פיסקא כב
וַתֵּתַצַּב אֲחֹתוֹ מֵרָחֹק למה עמדה מרים מרחוק אמר רבי עמרם בשם רב לפי שהיתה מרים מתנבאת ואומרת עתידה אמי שתלד בן שיושיע את ישראל כיון שנולד משה נתמלא כל הבית אורה עמד אביה ונשקה על ראשה אמר לה בתי נתקימה נבואתך היינו דכתיב (שמות טו כ) ותקח מרים הנביאה אחות אהרן את התף אחות אהרן ולא אחות משה אלא שאמרה נבואה זו כשהיא אחות אהרן ועדין לא נולד משה וכיון שהטילוהו ליאור עמדה אמה וטפחה לה על ראשה אמר לה בתי והיכן נבואתך והיינו דכתיב ותתצב אחותו מרחוק וגו' לדעת מה יהא בסוף נביאותה ורבנן אמרין כל הפסוק הזה על שם רוח הקודש נאמר ותתצב על שם (ש"א ג, י) ויבא ה' ויתיצב אחותו על שם (משלי ז ד) אמור לחכמה אחותי את מרחוק על שם (ירמיהו לא ב) מרחוק ה' נראה לי לדעת מה יעשה לו על שם (ש"א ב, ג) כי אל דעות ה' {וכל הענין}:

אביר הרועים!
הודעות: 37
הצטרף: ג' אוגוסט 08, 2017 8:48 pm

Re: טעם הריקוד של אהרן ומרים לפני הוריהם בנישואין

הודעהעל ידי אביר הרועים! » א' ינואר 07, 2018 8:35 pm

עיי' ב"ב קכ. שמפרש שם רשב"ם טעם זה ומשמע שהוצרך הטעם מדוע עשה שמחה כבנישואין ראשונים (שהושיבה באפריון עיי"ש)

מה שנכון נכון
הודעות: 8328
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: טעם הריקוד של אהרן ומרים לפני הוריהם בנישואין

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' ינואר 08, 2018 12:41 am

התבקשתי להכניס:
ונראה ליישב הערת המקשה, ע"פ המשך לשון הרמב"ן שם, שאהרן היה קטן מאד, וצ"ל שהקב"ה נתן שמחה בליבו, בדרך ניסית, וא"כ הכרח הוא שהשמחה היתה בעיקרה לצורך מרומם, ועיי"ש היטב לשונו ותבין שמדוייק היטב.

איש חסידות והלכה
הודעות: 49
הצטרף: ד' אפריל 26, 2017 2:18 pm

Re: טעם הריקוד של אהרן ומרים לפני הוריהם בנישואין

הודעהעל ידי איש חסידות והלכה » ש' ינואר 13, 2018 7:52 pm

שמעתי ישוב או מהגרי"ז או מהגרשש"ק לקושיה בנוסח השבע ברכות מקדש וכו' ע"י חופה וקידושין וצ"ב והרי קידושין קודם חופה ויש מן המיישבים שהיה טעות גירסה והאמת היא חופה בקידושין והרה"י הנ"ל תירץ שיש מן המצוות עליהם צוו במרה וחידש דחופה היא מצווה ממרה והראייה לזה היא הגמ' בסנהדרין שמרים ואהרון רקדו לפני החופה וכו' נמצא מבואר הנוסח ע"י חופה אשר התחדשה בתחילה וקידושין מבואר יפה והוא נוגע לנידון האמור

בברכה המשולשת
הודעות: 9234
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: טעם הריקוד של אהרן ומרים לפני הוריהם בנישואין

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ינואר 14, 2018 4:18 pm

איש חסידות והלכה כתב:שמעתי ישוב או מהגרי"ז או מהגרשש"ק לקושיה בנוסח השבע ברכות מקדש וכו' ע"י חופה וקידושין וצ"ב והרי קידושין קודם חופה ויש מן המיישבים שהיה טעות גירסה והאמת היא חופה בקידושין והרה"י הנ"ל תירץ שיש מן המצוות עליהם צוו במרה וחידש דחופה היא מצווה ממרה והראייה לזה היא הגמ' בסנהדרין שמרים ואהרון רקדו לפני החופה וכו' נמצא מבואר הנוסח ע"י חופה אשר התחדשה בתחילה וקידושין מבואר יפה והוא נוגע לנידון האמור


כמדומני שאפשרות הגירסא חופה בקידושין נדונה כבר בב"י ע"פ הראשונים


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים