למה יעקב אבינו אמר 'ברוך שם בלחש'? - פורום אוצר החכמה

למה יעקב אבינו אמר 'ברוך שם בלחש'?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שייף נפיק
הודעות: 1065
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

למה יעקב אבינו אמר 'ברוך שם בלחש'?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' ינואר 08, 2018 11:47 am

בתנחומא ויחי ח' (יא) ''התחיל אומר בלחש ברוך שם וכו' '' והגאון הבקי ר' יעקב שור ב'בעי חיי' ויחי הקשה, שבפסחים נו א' נראה שרק מתקנת חכמים החלה אמירתו בלחש, ויעקב עצמו אמרו בקול, אמנם ציין לדברים רבה ואתחנן ב' לה שהגי' 'ואמר בלחישה' ולפ"ז מצא מקור לדברי הר"מ (פ"א מק"ש ה"ד) שאומר בלחש, "ולמה כן מסורת בידינו שבשעה שקיבץ יעקב אבינו וכו' '' והכס"מ עמד שאי"ז שייך לפסחים, ומובן שמקור הרמב"ם מהמדרש רבה (או מהתנחומא כאן). ע"כ קצור דבריו.
אמנם צ"ב למה יעקב אמר בלחש, הלא הטעם לאומרו בלחש משום שלא אמרו משה. (ודוחק לומר שחשש משום שיתקנאו בו המלאכים).
ויל"ע

יהודי טבעי
הודעות: 184
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: למה יעקב אבינו אמר 'ברוך שם בלחש'?

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ב' ינואר 08, 2018 1:38 pm

בגמרא שם הרי מובא עוד טעם לאמירתו בחשאי (פסחים נו, א) 'אמרי דבי רבי אמי משל לבת מלך שהריחה ציקי קדירה אם תאמר יש לה גנאי לא תאמר יש לה צער התחילו עבדיה להביא בחשאי'. וטעם זה נכון הוא גם לגבי יעקב אבינו.
ביאור הדברים ישנו בספרים על פי הסוד, עיין מהר"ל רוח חיים פרק ג משנה ב, ובנפש החיים שער ג פרק יא

חיימשה
הודעות: 795
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: למה יעקב אבינו אמר 'ברוך שם בלחש'?

הודעהעל ידי חיימשה » ב' ינואר 08, 2018 5:24 pm

מעלעב''ע, ראיתי שבתרגום יונתן שם כ' שיעקב אמר אמן יהא שמיה רבא וכו'.
האמנם איש''ר הוא תרגום של בשכמל''ו?

כדכד
הודעות: 2567
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: למה יעקב אבינו אמר 'ברוך שם בלחש'?

הודעהעל ידי כדכד » ב' ינואר 08, 2018 6:04 pm

יהודי טבעי כתב:בגמרא שם הרי מובא עוד טעם לאמירתו בחשאי (פסחים נו, א) 'אמרי דבי רבי אמי משל לבת מלך שהריחה ציקי קדירה אם תאמר יש לה גנאי לא תאמר יש לה צער התחילו עבדיה להביא בחשאי'. וטעם זה נכון הוא גם לגבי יעקב אבינו.
ביאור הדברים ישנו בספרים על פי הסוד, עיין מהר"ל רוח חיים פרק ג משנה ב, ובנפש החיים שער ג פרק יא

אני הנבנתי את זה לא בתור עוד טעם אלא משל לכל מה שנתבאר לעיל


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים