שאלה בפרשת וארא

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
אריה הכהן
הודעות: 122
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

שאלה בפרשת וארא

הודעהעל ידי אריה הכהן » ב' ינואר 08, 2018 2:26 pm

ברש"י ו' יג' כתוב, שהתורה הפסיקה באמצע הענין של מצרים וכתבה את תולדותיהם של ראובן שמעון ולוי, בכדי ללמדנו מהו היחוס של של משה ואהרן. ולכאו' בפסוק שכתוב את ילדיו של לוי לא מוזכרת 'יוכבד' שהיא בתו ואימם של משה ואהרן?

לייטנר
הודעות: 4166
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: שאלה בפרשת וארא

הודעהעל ידי לייטנר » ב' ינואר 08, 2018 6:05 pm

עיין העמ"ד שלא הוזכרו כל הצאצאים, אלא רק אלה המיועדים להנהגה.

חלמישצור
הודעות: 796
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am

Re: שאלה בפרשת וארא

הודעהעל ידי חלמישצור » ג' ינואר 09, 2018 6:00 pm

זה שיוכבד היא בת לוי מפורש בכתוב (במדבר כו, נט), והיא נזכרת כאשתו ודודתו של עמרם אצלנו בפס' כ ('ויקח עמרם את יוכבד דודתו לו לאשה'). על דרך הפשט הסיבה שלא נזכרת כאן היא שבכלל לא נזכרות כאן הבנות אלא רק "ראשי בית אבותם" (בסגנון שכתב הרב לייטנר). ואפשר לפי חז"ל, כדי לאפשר את הדרשה שיוכבד אינה דודתו של עמרם מן האב, היינו שלוי נשא אשה נוספת ממנה נולדה יוכבד בין החומות. אם הכתוב היה אומר כאן מפורש שיוכבד בת לוי היה צריך להאריך בזה ואכמ"ל.

עזריאל ברגר
הודעות: 3330
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: שאלה בפרשת וארא

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 09, 2018 6:36 pm

חלמישצור כתב:זה שיוכבד היא בת לוי מפורש בכתוב (במדבר כו, נט)

ומפורש גם בפרשת שמות "ויקח את בת לוי ... ותלד בן .... ותקרא את שמו משה"

חלמישצור
הודעות: 796
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am

Re: שאלה בפרשת וארא

הודעהעל ידי חלמישצור » ג' ינואר 09, 2018 6:51 pm

צודק (יש שם גם הנגדה: "איש מבית לוי" שלקח "את בת לוי", בתו של לוי האיש ולא אישה מביתו).

מנצפך
הודעות: 423
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 11:05 pm

Re: שאלה בפרשת וארא

הודעהעל ידי מנצפך » ג' ינואר 09, 2018 10:52 pm

לא כ"כ הבנתי את השאלה, ברור לי כמעט ב100% שאם אם משה ואהרן לא הייתה בת לוי אלא בת דן נניח, השואל אפילו לא היה מעלה על דעתו לשאול למה לא פרטה התורה עד שבט דן כדי לכתוב מי הייתה אמם, כי הוא היה מבין שהייחוס שלהם הוא שהם בני עמרם בן קהת בן לוי, ולא מצאנו בתורה ייחוס אדם אחרי אמו, כך שאין סיבה שרק בגלל היות שאמם בת לוי שהתורה תכתוב זאת, התורה לא כותבת דברים 'סתם כך על הדרך' 'אם כבר-אז כבר', כן נראה לי.

אריה הכהן
הודעות: 122
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

Re: שאלה בפרשת וארא

הודעהעל ידי אריה הכהן » ה' ינואר 11, 2018 3:54 pm

מנצפך כתב:לא כ"כ הבנתי את השאלה, ברור לי כמעט ב100% שאם אם משה ואהרן לא הייתה בת לוי אלא בת דן נניח, השואל אפילו לא היה מעלה על דעתו לשאול למה לא פרטה התורה עד שבט דן כדי לכתוב מי הייתה אמם, כי הוא היה מבין שהייחוס שלהם הוא שהם בני עמרם בן קהת בן לוי, ולא מצאנו בתורה ייחוס אדם אחרי אמו, כך שאין סיבה שרק בגלל היות שאמם בת לוי שהתורה תכתוב זאת, התורה לא כותבת דברים 'סתם כך על הדרך' 'אם כבר-אז כבר', כן נראה לי.

אך משום מה התורה כותבת בהמשך: ויקח עמרם את יוכבד דודתו לו לאשה ותלד וגו'. אם התורה הייתה כותבת קודם שיוכבד היא בת לוי, הא היה צריך לכתוב כאן 'דודתו'.

אריה הכהן
הודעות: 122
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

Re: שאלה בפרשת וארא

הודעהעל ידי אריה הכהן » ה' ינואר 11, 2018 3:55 pm

מנצפך כתב:לא כ"כ הבנתי את השאלה, ברור לי כמעט ב100% שאם אם משה ואהרן לא הייתה בת לוי אלא בת דן נניח, השואל אפילו לא היה מעלה על דעתו לשאול למה לא פרטה התורה עד שבט דן כדי לכתוב מי הייתה אמם, כי הוא היה מבין שהייחוס שלהם הוא שהם בני עמרם בן קהת בן לוי, ולא מצאנו בתורה ייחוס אדם אחרי אמו, כך שאין סיבה שרק בגלל היות שאמם בת לוי שהתורה תכתוב זאת, התורה לא כותבת דברים 'סתם כך על הדרך' 'אם כבר-אז כבר', כן נראה לי.

אך משום מה התורה כותבת בהמשך: ויקח עמרם את יוכבד דודתו לו לאשה ותלד וגו'. אם התורה הייתה כותבת קודם שיוכבד היא בת לוי, לא היה צריך לכתוב כאן 'דודתו'.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים