מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מצה זו על שום מה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
אריה הכהן
הודעות: 324
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

מצה זו על שום מה

הודעהעל ידי אריה הכהן » ה' ינואר 18, 2018 2:16 pm

על שלא הספיק בצקם להחמיץ. ולכאו' הרי הקב"ה ציוה את משה רבינו שבני ישראל יאכלו קרבן פסח בליל ט"ו עם מצות ומרורים וזה היה קודם שלא הספיק בצקם להחמיץ. שזה היה למחרת בעת יציאתם ממצרים?

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: מצה זו על שום מה

הודעהעל ידי פלגינן » ה' ינואר 18, 2018 2:19 pm

מצאתי אצלי:
על שום שלא הספיק בצקם של אבותינו להחמיץ. הקשו המפרשים איך יתכן שזהו הטעם לאכילת מצה, והרי נצטוו באכילת מצה בעודם במצרים. ונאמרו בזה כמה דרכים:
א. הרי"ד, השבלי הלקט, האבודרהם בשם ר' יוסף הקמחי פירשו שהקב"ה רואה את העתיד וצפה את החיפזון שיהיה בצאתם ממצרים, ולכן ציוה אותם באכילת מצה על שם העתיד.
ב. האברבנאל (זבח פסח), והברוך שאמר פירשו שהמצה שנצטוו בה במצרים לא היתה מאותו טעם שנצטוו עליה לדורות, כי במצרים נצטוו במצה זכר לגלות ולעינוי וכנאמר בתחילת ההגדה 'הא לחמא עניא די אכלו אבהתנא בארעא דמצרים', אמנם המצה שנצטוו בה לדורות היה זכרון לחפזון בזמן הגאולה, ולכן אמר 'מצה זו שאנו אוכלים על שום מה'.
ג. הליל שימורים פירש שהציווי לאכול מצה במצרים לא היה מטעם 'שלא הספיק', אלא מטעם חובת קרבן הפסח, וכמו 'לחמי תודה' שנאכלים יחד עם קרבן התודה.

אריה הכהן
הודעות: 324
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

Re: מצה זו על שום מה

הודעהעל ידי אריה הכהן » ה' ינואר 18, 2018 2:23 pm

פלגינן כתב:מצאתי אצלי:
על שום שלא הספיק בצקם של אבותינו להחמיץ. הקשו המפרשים איך יתכן שזהו הטעם לאכילת מצה, והרי נצטוו באכילת מצה בעודם במצרים. ונאמרו בזה כמה דרכים:
א. הרי"ד, השבלי הלקט, האבודרהם בשם ר' יוסף הקמחי פירשו שהקב"ה רואה את העתיד וצפה את החיפזון שיהיה בצאתם ממצרים, ולכן ציוה אותם באכילת מצה על שם העתיד.
ב. האברבנאל (זבח פסח), והברוך שאמר פירשו שהמצה שנצטוו בה במצרים לא היתה מאותו טעם שנצטוו עליה לדורות, כי במצרים נצטוו במצה זכר לגלות ולעינוי וכנאמר בתחילת ההגדה 'הא לחמא עניא די אכלו אבהתנא בארעא דמצרים', אמנם המצה שנצטוו בה לדורות היה זכרון לחפזון בזמן הגאולה, ולכן אמר 'מצה זו שאנו אוכלים על שום מה'.
ג. הליל שימורים פירש שהציווי לאכול מצה במצרים לא היה מטעם 'שלא הספיק', אלא מטעם חובת קרבן הפסח, וכמו 'לחמי תודה' שנאכלים יחד עם קרבן התודה.

יישר כח, נפלא.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מצה זו על שום מה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 04, 2018 4:36 pm

וכן האריכו בזה בכו"כ מאמרי חסידות-חב"ד, וחילקו בין "מצה שלפני חצות" לבין "מצה שאחרי חצות" ואינני זוכר את הביאור ולא מ"מ מדויקים, אבל כמדומני שיש כמה מאמרים שמתחילים "מצה זו" ומבארים ענין זה.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 94 אורחים