עמוד 1 מתוך 1

מכת ארבה - עשר הערות, ומאמר להורדה

פורסם: ה' ינואר 18, 2018 10:53 pm
על ידי אריך
מצ"ב מאמר ובו עשר קושיות והערות על מכת ארבה, וביאור הענין.

ההערות (מתוך המאמר):
א) למה במכת ארבה מתחילים פרשה חדשה, היה מן הראוי לכלול את כל המכות בפרשה אחת "פרשת מכות". כן העיר באברבנאל.
ב) דבר תמוה במכת ארבה, שלא מוזכר כלל שהקב"ה אמר למשה שיהא ארבה, ונראה כאילו משה מצד עצמו אומר לפרעה שיבוא ארבה.
ג) למה לראשונה אומר משה טענה ותמיהה על פרעה: "עד מתי מאנת לענות מפני".
ד) למה התורה מדגישה כ"כ את החשכה שירדה על הארץ ע"י הארבה "וכיסה את עין הארץ וכו'", אשר לכאורה הוא ענין שולי.
ה) מכת ארבה היא הפעם הראשונה שפרעה אומר: "מי ומי ההולכים".
ו) למה רק עכשיו פרעה אומר: "ראו כי רעה נגד פניכם" היינו לא כדאי לכם ללכת.
ז) מכת ארבה היא הראשונה שעוד לפני שהמכה מגיעה, עבדי פרעה מפחדים ומבקשים שישלח.
ח) עוד תמיהה על סוף הפרשה הקודמת "והחטה והכוסמת לא נוכו וכו'" למה זה כ"כ משנה. ועוד קשה מש"כ רש"י כי אפילות – פלאי פלאות נעשו. וצ"ע למה עשה הקב"ה פלאות ונסים עבור זה, ולמה להגביל את מכת ברד.
ט) למה פרעה מכנה את הארבה "המות הזה", וכי שאר מכות לא היה בהן מות.
י) במכת ברד כתוב "בפעם הזאת הנני שולח את כל מגפותי אל לבך", וקשה הרי יש עוד ג' מכות.

נ.ב. בפעם הראשונה שהעליתי היו כמה ט"ס, ועכשיו תיקנתי והעלתי שוב.

Re: מכת ארבה - עשר הערות, ומאמר להורדה

פורסם: א' ינואר 21, 2018 9:29 am
על ידי הא לחמא עניא
אריך כתב:מצ"ב מאמר ובו עשר קושיות והערות על מכת ארבה, וביאור הענין.
ההערות (מתוך המאמר):
א) למה במכת ארבה מתחילים פרשה חדשה, היה מן הראוי לכלול את כל המכות בפרשה אחת "פרשת מכות". כן העיר באברבנאל.
ב) דבר תמוה במכת ארבה, שלא מוזכר כלל שהקב"ה אמר למשה שיהא ארבה, ונראה כאילו משה מצד עצמו אומר לפרעה שיבוא ארבה.
ג) למה לראשונה אומר משה טענה ותמיהה על פרעה: "עד מתי מאנת לענות מפני".
ד) למה התורה מדגישה כ"כ את החשכה שירדה על הארץ ע"י הארבה "וכיסה את עין הארץ וכו'", אשר לכאורה הוא ענין שולי.
ה) מכת ארבה היא הפעם הראשונה שפרעה אומר: "מי ומי ההולכים".
ו) למה רק עכשיו פרעה אומר: "ראו כי רעה נגד פניכם" היינו לא כדאי לכם ללכת.
ז) מכת ארבה היא הראשונה שעוד לפני שהמכה מגיעה, עבדי פרעה מפחדים ומבקשים שישלח.
ח) עוד תמיהה על סוף הפרשה הקודמת "והחטה והכוסמת לא נוכו וכו'" למה זה כ"כ משנה. ועוד קשה מש"כ רש"י כי אפילות – פלאי פלאות נעשו. וצ"ע למה עשה הקב"ה פלאות ונסים עבור זה, ולמה להגביל את מכת ברד.
ט) למה פרעה מכנה את הארבה "המות הזה", וכי שאר מכות לא היה בהן מות.
י) במכת ברד כתוב "בפעם הזאת הנני שולח את כל מגפותי אל לבך", וקשה הרי יש עוד ג' מכות.
נ.ב. בפעם הראשונה שהעליתי היו כמה ט"ס, ועכשיו תיקנתי והעלתי שוב.

רעיון יפה ומעובד באופן מוצלח.
כה לחי!!!