מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

וארט ומעשה ששמעתי על פרשת בשלח

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
קמצן_קדוש
הודעות: 239
הצטרף: ו' מאי 06, 2016 12:15 am

וארט ומעשה ששמעתי על פרשת בשלח

הודעהעל ידי קמצן_קדוש » ו' ינואר 26, 2018 3:12 pm

שמעתי אתמול בשיעור על פרשת שבוע;

הביא רש"י על הפסוק:
"דַּבֶּר נָא בְּאָזְנֵי הָעָם וְיִשְׁאֲלוּ אִישׁ מֵאֵת רֵעֵהוּ וְאִשָּׁה מֵאֵת רְעוּתָהּ כְּלֵי כֶסֶף וּכְלֵי זָהָב".


וכתב רש"י :
"אין נא אלא לשון בקשה בבקשה ממך הזהירם על כך שלא יאמר אותו צדיק אברהם ועבדום וענו אותם קיים בהם ואחרי כן יצאו ברכוש גדול לא קיים בהם".


ואמר הדרשן ותמה מדוע רש"י הוסיף את המילה "אברהם"? והלא בגמרא ברכות נאמר "אותו צדיק" בלא להזכיר אברהם.
(ואפשר לדחות בקש, אך מכ"מ-)
ואמר ותירץ אותו דרשן ועמד והאיר את עינינו והסביר ופירש שמי שיבדוק ויחשב יגלה וימצא שהפסוק כולו שווה בגימטריה שלו לכל הדיבר של רש"י על אותו הפסוק (!).

ולא זו אף זו, כך הבטיח, הגימטריה שווה לחלוטין בלי כל סיעתא של "כולל" וכדו'.

ורק הזהיר שבחלק מן ההוצאות החדשות של רש"י הוסיפו ווי"ן יתירות שאינן במקומן ומקלקלות את הגימטריה (ועדיין לא מצאתי).

בכל אופן, אחרי הרבה חישובים יצא שאמנם לא כל הדיבר של רש"י טובה גימטריה שלו ושווה לגימטריה של הפסוק, אבל אכן מפתיע לגלות שכל הציטוט מן הגמרא הנ"ל (ברכות ט, ע"א וע"ב) אכן כמעט שווה לגימטריה של הפסוק הנ"ל ולולא רש"י היה מוסיף את המילה "אותו צדיק אברהם" לא היה שייך כל זה.

אומר אני כמעט שווה משום שגימטריה של הפסוק היא : 3562.
ואילו גימטריה של המימרא ברש"י היא : 3572.

כך שביני וביני נתווסף אות י'. ואולי רש"י כשכתב חשב על אות י' אחד במילה "קיים". ואפשר שלא.

ע"כ שמעתי.

###

מעשה בעשיר אחד שביקש מראש הישיבה שבעירו למצוא לו חתן מן ת"ח שבישיבתו.
קרא ראש הישיבה לחכם ופיקח וחריף שבבחורים ושלח אותו לסעודת שבת בבית העשיר.
בין הדגים למרק פנה העשיר לבחור החשוב והציע בפניו שאלה בלימוד למען ידע אם חכם הוא אם שוטה.
פנה העשיר לבחור ושאל; איתא במשנה שבת:
"אין מדליקין לא בלכש, ולא בחוסן, ולא בכלך, ולא בפתילת האידן, ולא בפתילת המדבר, ולא בירוקה שעל פני המים.
לא בזפת, ולא בשעוה, ולא בשמן קיק, ולא בשמן שריפה, ולא באליה, ולא בחלב נחום.
המדי אומר, מדליקין בחלב מבושל."
ומדוע, שאל אותו עשיר, מדוע גזרו חכמים שלא להדליק בחלב נחום?

אמר לו אותו בחור וענה, חייך שאתה טועה, שכן קורין אותה משנה "ולא בחלב. נקודה. ורק שאח"כ ממשיכין נחום המדי אומר וגו'".

נתכעס אותו עשיר ושילח את הבחור מביתו.

###

לא היו ימים ושוב נכנס אותו עשיר אצל ראש הישיבה ובקש ממנו חתן הגון לביתו.
שאל אותו ראש הישיבה "ומה רע באותו בחור ששלחנו אליכם כבר?".
אמר לו הגביר חכם שלחת אצלי גולם שלחת אצלי וסיפר לו כל המעשה.

שתק ראש הישיבה וקרא ללץ ראש הפוחזים בישיבה ושלח אותו לסעוד בליל שבת בבית העשיר.
אותה ליל שבת בין המרק לבשר רכן העשיר ושאל את הבחור; איתא במשנה שבת:
"אין מדליקין לא בלכש, ולא בחוסן, ולא בכלך, ולא בפתילת האידן, ולא בפתילת המדבר, ולא בירוקה שעל פני המים.
לא בזפת, ולא בשעוה, ולא בשמן קיק, ולא בשמן שריפה, ולא באליה, ולא בחלב נחום.
המדי אומר, מדליקין בחלב מבושל."

ומדוע, שאל אותו עשיר, מדוע גזרו חכמים שלא להדליק בחלב נחום?

נצטחק אותו לץ שבפוחזים וענה:
מצאנו בפרשה :
"ויהי בשלח פרעה את העם ולא נחום"

שאל הלץ, וכי נחום זה מדוע לא יצא ממצרים עם שאר בני ישראל?
"מדוע?" שאל גם הגביר כשברק בעיניו.

"אלא" נענע הלץ בידו וענה "אותו נחום חנות של חלב היתה לו במצרים. וכישצאו בני ישראל ממצרים ביד רמה נשאר שם נחום ולא רצה לעזוב מסחר שלו ולעלות עם שאר בני ישראל.
מייד עמדו חכמים וגזרו ותקנו שלא להדליק נרות שבת בחלב נחום" .

איני יודע מה היה סוף המעשה, אך כמדומני לקח הגביר לחתן את אותו הבחור. ושמעתי אומרים שנכדו של אותו לץ הדפיס בעיר ויטצען ספר גדול על הלכות שחיטה.


ע"כ. קמצן_קדוש.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: וארט ומעשה ששמעתי על פרשת בשלח

הודעהעל ידי תוכן » ש' ינואר 27, 2018 7:14 pm

קמצן_קדוש כתב:שמעתי אתמול בשיעור על פרשת שבוע;

...

בכל אופן, אחרי הרבה חישובים יצא שאמנם לא כל הדיבר של רש"י טובה גימטריה שלו ושווה לגימטריה של הפסוק, אבל אכן מפתיע לגלות שכל הציטוט מן הגמרא הנ"ל (ברכות ט, ע"א וע"ב) אכן כמעט שווה לגימטריה של הפסוק הנ"ל ולולא רש"י היה מוסיף את המילה "אותו צדיק אברהם" לא היה שייך כל זה.

אומר אני כמעט שווה משום שגימטריה של הפסוק
"דַּבֶּר נָא בְּאָזְנֵי הָעָם וְיִשְׁאֲלוּ אִישׁ מֵאֵת רֵעֵהוּ וְאִשָּׁה מֵאֵת רְעוּתָהּ כְּלֵי כֶסֶף וּכְלֵי זָהָב".
היא : 3562.

ואילו גימטריה של המימרא ברש"י
"שלא יאמר אותו צדיק אברהם ועבדום וענו אותם קיים בהם ואחרי כן יצאו ברכוש גדול לא קיים בהם".
היא : 3572.

כך שביני וביני נתווסף אות י'. ואולי רש"י כשכתב חשב על אות י' אחד במילה "קיים". ואפשר שלא.



אי אפשר לומר שרש"י כתב את המילה 'קיים' ביו"ד אחד, כי כתוב שני פעמים 'קיים', וא"כ היה חסר י' בגימטריא.

קמצן_קדוש
הודעות: 239
הצטרף: ו' מאי 06, 2016 12:15 am

Re: וארט ומעשה ששמעתי על פרשת בשלח

הודעהעל ידי קמצן_קדוש » ש' ינואר 27, 2018 7:16 pm

תוכן כתב:
קמצן_קדוש כתב:שמעתי אתמול בשיעור על פרשת שבוע;

...

בכל אופן, אחרי הרבה חישובים יצא שאמנם לא כל הדיבר של רש"י טובה גימטריה שלו ושווה לגימטריה של הפסוק, אבל אכן מפתיע לגלות שכל הציטוט מן הגמרא הנ"ל (ברכות ט, ע"א וע"ב) אכן כמעט שווה לגימטריה של הפסוק הנ"ל ולולא רש"י היה מוסיף את המילה "אותו צדיק אברהם" לא היה שייך כל זה.

אומר אני כמעט שווה משום שגימטריה של הפסוק
"דַּבֶּר נָא בְּאָזְנֵי הָעָם וְיִשְׁאֲלוּ אִישׁ מֵאֵת רֵעֵהוּ וְאִשָּׁה מֵאֵת רְעוּתָהּ כְּלֵי כֶסֶף וּכְלֵי זָהָב".
היא : 3562.

ואילו גימטריה של המימרא ברש"י
"שלא יאמר אותו צדיק אברהם ועבדום וענו אותם קיים בהם ואחרי כן יצאו ברכוש גדול לא קיים בהם".
היא : 3572.

כך שביני וביני נתווסף אות י'. ואולי רש"י כשכתב חשב על אות י' אחד במילה "קיים". ואפשר שלא.



אי אפשר לומר שרש"י כתב את המילה 'קיים' ביו"ד אחד, כי כתוב שני פעמים 'קיים', וא"כ היה חסר י' בגימטריא.

יש"כ! לא חשבתי על זה.

חיימקה
הודעות: 1303
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: וארט ומעשה ששמעתי על פרשת בשלח

הודעהעל ידי חיימקה » ש' ינואר 27, 2018 9:56 pm

ייש"כ יפה מאוד.

רק במחילה קצת להשבתת השמחה - בכת"י לייפציג 1 כתוב במקום "אברהם" - "אביהם" וכ"כ בדפו"ר רג'יו די קלבריה.
בדפ"ור רומא - לא כתוב כלום, אלא כמו בגמ' ברכות ט'.
נ.ב. מה שבכל זאת לא ברור - הלא רש"י בברכות ט: כתב שם "אותו צדיק - אברהם" א"כ למה שעל התורה יכתוב רש"י "אביהם" וצ"ב
נערך לאחרונה על ידי חיימקה ב א' ינואר 28, 2018 3:06 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

קמצן_קדוש
הודעות: 239
הצטרף: ו' מאי 06, 2016 12:15 am

Re: וארט ומעשה ששמעתי על פרשת בשלח

הודעהעל ידי קמצן_קדוש » ש' ינואר 27, 2018 10:56 pm

חיימקה כתב:ייש"כ יפה מאוד.

רק במחילה קצת להשבתת השמחה - בכת"י לייפציג 1 כתוב במקום "אברהם" - "אביהם" וכ"כ בדפו"ר ריג'יו די קלבריה.
בדפ"ור רומא - לא כתוב כלום, אלא כמו בגמ' ברכות ט'.
נ.ב. מה שבכל זאת לא ברור - הלא רש"י בברכות ט: כתב שם "אותו צדיק - אברהם" א"כ למה שעל התורה יכתוב רש"י "אביהם" וצ"ב

מעניין מאוד!
תודה!
אגב, איפה אתה מוצא כתבי יד כאלה של רש"י?

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: וארט ומעשה ששמעתי על פרשת בשלח

הודעהעל ידי טברייני » ש' ינואר 27, 2018 11:06 pm

יש בריש פר' וישב רש"י ידוע 'ביקש יעקב לישב בשלוה אמר הקב"ה לא דיין לצדיקים' וכו'
ונלאו רבים וטובים לבאר ולהסביר מדוע אומר כן הקב"ה ולמה שלא ישבו הצדיקים בנחת.
ומסופר בספר 'ומתוק האור להגר"ש לוינשטיין (בראשית ח"ג עמ' ל"ה ואילך) שאחד חקר אחר ענין זה והתברר שבמקורו של רש"י במדרש היה כתוב 'השטן' ולא הקב"ה ובחקירה אחורנית מצא שנכתב הש' וכדו' ולאט לאט נשתבשה הטעות.
אותו אחד פנה אל הרבי מאוסטרובצא בדרישה גדולה לתקן הדבר שדורות ע"ג דורות טעו בכך יהודים רבים ושלמים ונתחברו דרשות שלימות על כך.
ואמר לו שלא יפרסם הדבר ואדרבא אם יפרסמו יצא נגדו. כיון שאם בכל הדורות למדו כך והקשו ותירצו מסתמא כך רצו מן השמיים.

וציין לדברי החזו"א בקובץ אגרות ח"א אגרת לב עיי"ש.

ואם כן חיימקה, אין אתה משבית שמחתנו, ותורתנו תורת אמת..

חיימקה
הודעות: 1303
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: וארט ומעשה ששמעתי על פרשת בשלח

הודעהעל ידי חיימקה » א' ינואר 28, 2018 12:56 am

טברייני כתב:יש בריש פר' וישב רש"י ידוע 'ביקש יעקב לישב בשלוה אמר הקב"ה לא דיין לצדיקים' וכו'
ונלאו רבים וטובים לבאר ולהסביר מדוע אומר כן הקב"ה ולמה שלא ישבו הצדיקים בנחת.
ומסופר בספר 'ומתוק האור להגר"ש לוינשטיין (בראשית ח"ג עמ' ל"ה ואילך) שאחד חקר אחר ענין זה והתברר שבמקורו של רש"י במדרש היה כתוב 'השטן' ולא הקב"ה ובחקירה אחורנית מצא שנכתב הש' וכדו' ולאט לאט נשתבשה הטעות.
אותו אחד פנה אל הרבי מאוסטרובצא בדרישה גדולה לתקן הדבר שדורות ע"ג דורות טעו בכך יהודים רבים ושלמים ונתחברו דרשות שלימות על כך.
ואמר לו שלא יפרסם הדבר ואדרבא אם יפרסמו יצא נגדו. כיון שאם בכל הדורות למדו כך והקשו ותירצו מסתמא כך רצו מן השמיים.

וציין לדברי החזו"א בקובץ אגרות ח"א אגרת לב עיי"ש.

ואם כן חיימקה, אין אתה משבית שמחתנו, ותורתנו תורת אמת..


viewtopic.php?f=46&t=4407&hilit=%D7%91%D7%99%D7%A7%D7%A9+%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91+%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%91

חיימקה
הודעות: 1303
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: וארט ומעשה ששמעתי על פרשת בשלח

הודעהעל ידי חיימקה » א' ינואר 28, 2018 1:09 am

קמצן_קדוש כתב:
חיימקה כתב:ייש"כ יפה מאוד.

רק במחילה קצת להשבתת השמחה - בכת"י לייפציג 1 כתוב במקום "אברהם" - "אביהם" וכ"כ בדפו"ר רג'יו די קלבריה.
בדפ"ור רומא - לא כתוב כלום, אלא כמו בגמ' ברכות ט'.
נ.ב. מה שבכל זאת לא ברור - הלא רש"י בברכות ט: כתב שם "אותו צדיק - אברהם" א"כ למה שעל התורה יכתוב רש"י "אביהם" וצ"ב

מעניין מאוד!
תודה!
אגב, איפה אתה מוצא כתבי יד כאלה של רש"י?

כת"י לייפציג 1: פירוש רש"י על התורה כת"י לייפציג אחד (הקלדות ובכל עמוד סריקה ע"י לחיצה על סמל הPDF) - http://alhatorah.org/Commentators:Rashi_Leipzig_1/1/he , אשכול בפורום - forums/viewtopic.php?f=7&t=25619

דפוס רג'יו די קלבריה: http://www.hebrewbooks.org/45116
דפוס רומא: http://www.hebrewbooks.org/44341

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: וארט ומעשה ששמעתי על פרשת בשלח

הודעהעל ידי לייטנר » ד' מרץ 07, 2018 11:37 am

חיימקה כתב:ייש"כ יפה מאוד.

רק במחילה קצת להשבתת השמחה - בכת"י לייפציג 1 כתוב במקום "אברהם" - "אביהם" וכ"כ בדפו"ר רג'יו די קלבריה.
בדפ"ור רומא - לא כתוב כלום, אלא כמו בגמ' ברכות ט'.
נ.ב. מה שבכל זאת לא ברור - הלא רש"י בברכות ט: כתב שם "אותו צדיק - אברהם" א"כ למה שעל התורה יכתוב רש"י "אביהם" וצ"ב


אגב, נראה שיש עניין בשימוש בתואר 'צדיק' דווקא בהקשר זה. בערבית, יש קשר בין המילה 'צדיק' למילה 'חבר', וא"כ יש כאן לשון נופל על לשון: 'צדיק-חברון'.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 55 אורחים