מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רשב"ם על 'אל הדלת או אל המזוזה'

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

רשב"ם על 'אל הדלת או אל המזוזה'

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ה' פברואר 08, 2018 11:27 am

כתב הרשב"ם:
אל האלהים - דינים. אל הדלת או אל המזוזה - לעין כל רוצע אזנו לסימן עבדות. [ודלת] ומזוזה אפילו בבית אבנים של עץ הם, ויכול לרצוע באזנו ובדלת


בעניותי לא זכיתי להבין את טעמו לרציעת אוזן העבד בדלת או מזוזה. מה הפשט בדבריו?

בן מלך
הודעות: 224
הצטרף: ד' ספטמבר 15, 2010 9:59 pm

Re: רשב"ם על 'אל הדלת או אל המזוזה'

הודעהעל ידי בן מלך » ה' פברואר 08, 2018 12:50 pm

ביאור דבריו הוא ע"פ הפסוק בדברים טו, יז "וְלָקַחְתָּ אֶת הַמַּרְצֵעַ וְנָתַתָּה בְאָזְנוֹ וּבַדֶּלֶת וְהָיָה לְךָ עֶבֶד עוֹלָם", דהיינו שהרציעה צריכה להיות הכנסת המרצע באוזן ובדלת, ולפי"ז מבאר הרשב"ם טעם נוסף מדוע צריך לרצוע דווקא בדלת או במזוזה (מלבד הטעם הראשון שכתב, שיהיה "לעין כל"), והטעם הוא מפני שדלת ומזוזה עשויים מעץ אפילו בבית אבנים, ולכן רוצעים אותו שם ולא בתוך הבית.
וכעי"ז כתב ר"י בכור שור, שכיון שדרך הבתים להיות עשויים מאבן, ואין אדם יכול לנקוב כנגד האבן שהיא קשה והמרצע אינו יכול להיכנס בה, לכן נאמר שיגישו אל הדלת או אל המזוזה שהם של עץ, ושם ינקוב באזנו (וכתב גם את הטעם הראשון, לפרסם הדבר).

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: רשב"ם על 'אל הדלת או אל המזוזה'

הודעהעל ידי חלמישצור » ה' פברואר 08, 2018 12:51 pm

ראה תו"ש יז, שמות, משפטים, קיט, עמ' לו
קבצים מצורפים
תוש יז עמ לו.png
תוש יז עמ לו.png (190.33 KiB) נצפה 2743 פעמים

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: רשב"ם על 'אל הדלת או אל המזוזה'

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ה' פברואר 08, 2018 2:38 pm

יישר כח ותודה רבה לרבנים בן מלך וחלמישצור.

בן מלך כתב:ולפי"ז מבאר הרשב"ם טעם נוסף מדוע צריך לרצוע דווקא בדלת או במזוזה (מלבד הטעם הראשון שכתב, שיהיה "לעין כל")...

נראה שה'לעין כל' אינו טעם ראשון לדלת ומזוזה. אלא לסיבה שמביאים אותו אל הדיינים, וכך כתב גם הרב לוקשין (מהדיר הרשב"ם, הוצ' חורב).

בן מלך
הודעות: 224
הצטרף: ד' ספטמבר 15, 2010 9:59 pm

Re: רשב"ם על 'אל הדלת או אל המזוזה'

הודעהעל ידי בן מלך » ה' פברואר 08, 2018 11:04 pm

ארזי הלבנון כתב:יישר כח ותודה רבה לרבנים בן מלך וחלמישצור.

בן מלך כתב:ולפי"ז מבאר הרשב"ם טעם נוסף מדוע צריך לרצוע דווקא בדלת או במזוזה (מלבד הטעם הראשון שכתב, שיהיה "לעין כל")...

נראה שה'לעין כל' אינו טעם ראשון לדלת ומזוזה. אלא לסיבה שמביאים אותו אל הדיינים, וכך כתב גם הרב לוקשין (מהדיר הרשב"ם, הוצ' חורב).

מבכור שור אני לומד על הרשב"ם, ובכו"ש מציג את זה כשני טעמים לרציעה בדלת או במזוזה.
ז"ל בכו"ש (ההדגשות שלי כמובן): והגישו אל הדלת - לפי שדרך הבתים להיות של אבן, אין אדם יכול לנקוב כנגד האבן שקשה האבן, ואין המרצע יכול ליכנס, אמר לו שיגישו או אל הדלת או אל המזוזה, שהם של עץ, ושם ינקוב אותו יפה, ועוד כדי לפרסם הדבר.

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: רשב"ם על 'אל הדלת או אל המזוזה'

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ה' פברואר 08, 2018 11:57 pm

בן מלך כתב:
ארזי הלבנון כתב:יישר כח ותודה רבה לרבנים בן מלך וחלמישצור.

בן מלך כתב:ולפי"ז מבאר הרשב"ם טעם נוסף מדוע צריך לרצוע דווקא בדלת או במזוזה (מלבד הטעם הראשון שכתב, שיהיה "לעין כל")...

נראה שה'לעין כל' אינו טעם ראשון לדלת ומזוזה. אלא לסיבה שמביאים אותו אל הדיינים, וכך כתב גם הרב לוקשין (מהדיר הרשב"ם, הוצ' חורב).

מבכור שור אני לומד על הרשב"ם, ובכו"ש מציג את זה כשני טעמים לרציעה בדלת או במזוזה.
ז"ל בכו"ש (ההדגשות שלי כמובן): והגישו אל הדלת - לפי שדרך הבתים להיות של אבן, אין אדם יכול לנקוב כנגד האבן שקשה האבן, ואין המרצע יכול ליכנס, אמר לו שיגישו או אל הדלת או אל המזוזה, שהם של עץ, ושם ינקוב אותו יפה, ועוד כדי לפרסם הדבר.

ייש"כ. לפ"ז הדלת ומזוזה הם אלו של בית הדין, וזה הוא הפרסום? או שכל דלת ומזוזה כשרים (ולפ"ז צריך להבין מה הפרסום שיש כאן).

בן מלך
הודעות: 224
הצטרף: ד' ספטמבר 15, 2010 9:59 pm

Re: רשב"ם על 'אל הדלת או אל המזוזה'

הודעהעל ידי בן מלך » א' פברואר 11, 2018 3:02 pm

ארזי הלבנון כתב:
בן מלך כתב:מבכור שור אני לומד על הרשב"ם, ובכו"ש מציג את זה כשני טעמים לרציעה בדלת או במזוזה.
ז"ל בכו"ש (ההדגשות שלי כמובן): והגישו אל הדלת - לפי שדרך הבתים להיות של אבן, אין אדם יכול לנקוב כנגד האבן שקשה האבן, ואין המרצע יכול ליכנס, אמר לו שיגישו או אל הדלת או אל המזוזה, שהם של עץ, ושם ינקוב אותו יפה, ועוד כדי לפרסם הדבר.

ייש"כ. לפ"ז הדלת ומזוזה הם אלו של בית הדין, וזה הוא הפרסום? או שכל דלת ומזוזה כשרים (ולפ"ז צריך להבין מה הפרסום שיש כאן).

גם אם זה לא בבי"ד, זה בפתח הבית סמוך לרה"ר, ולא במקום נסתר.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 46 אורחים