מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספר הברית

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

ספר הברית

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' פברואר 18, 2018 7:03 pm

כתיב (שמות כד, ז) וַיִּקַּח֙ סֵ֣פֶר הַבְּרִ֔ית וַיִּקְרָ֖א בְּאָזְנֵ֣י הָעָ֑ם וַיֹּ֣אמְר֔וּ כֹּ֛ל אֲשֶׁר־דִּבֶּ֥ר ד' נַעֲשֶׂ֥ה וְנִשְׁמָֽע.

ופירש"י,
ספר הברית - מבראשית ועד מתן תורה ומצות שנצטוו במרה.

ובפשוטו היה מקום להבין שהכוונה היא לכל פרשיות התורה עד לפרשת יתרו המדברת ממתן תורה, וזה כולל גם את כל המאורע במרה הכתוב בפר' בשלח.

אלא שלכאורה צ"ב, דהמצוות שנצטוו במרה לא נתפרשו במקרא, אלא הינם מרומזות בלשון הכתוב (שם טו, כה), וַיִּצְעַ֣ק אֶל־ה' וַיּוֹרֵ֤הוּ ה' עֵ֔ץ וַיַּשְׁלֵךְ֙ אֶל־הַמַּ֔יִם וַֽיִּמְתְּק֖וּ הַמָּ֑יִם שָׁ֣ם שָׂ֥ם ל֛וֹ חֹ֥ק וּמִשְׁפָּ֖ט וְשָׁ֥ם נִסָּֽהוּ.

ואיתא בסנהדרין (נו, ב), עשר מצות נצטוו ישראל במרה, שבע שקיבלו עליהן בני נח, והוסיפו עליהן דינין, ושבת, וכיבוד אב ואם. דינין דכתיב שם שם לו חק ומשפט, שבת וכיבוד אב ואם דכתיב כאשר צוך ה' אלהיך, ואמר רב יהודה כאשר צוך במרה.

ובמכילתא דרבי שמעון בר יוחאי שם, חוק זו שבת, ומשפט זה כיבוד אב ואם, כך דברי ר' יהושע. ור' אלעזר המודעי אומר חוק אלו עריות שנא' [ושמרתם] את משמרתי לבלתי וגומ'. משפט אלו דיני אונסין ודיני חבלות ודיני קנסות. וראה עוד בתרגום המיוחס ליונתן.

והנה כל מצוות אלו לא נכתבו בתורה עד לפרשת יתרו, ואטו נכתבו בפרוטרוט ב'ספר הברית' שניתן להם אז, לאחר כתיבת פרשיותיה של תורה.

ובדברי רש"י שם משמע שאף לא ניתנו להם המצוות כציוויים לאותה שעה, אלא בעבור עסק התורה, 'במרה נתן להם מקצת פרשיות של תורה שיתעסקו בהם, שבת ופרה אדומה ודינין'.

ואמנם כך ביאר הרמב"ן שם בדברי רש"י, וז"ל,
ולשון רש"י שאמר פרשיות שיתעסקו בהם, משמע שהודיעם החקים ההם ולימד אותם עתיד הקדוש ברוך הוא לצוות אתכם בכך, על הדרך שלמד אברהם אבינו את התורה, והיה זה להרגילם במצות ולדעת אם יקבלו אותם בשמחה ובטוב לבב, והוא הנסיון שאמר ושם נסהו, והודיעם שעוד יצוום במצות, זהו שאמר אם שמוע תשמע לקול ה' אלהיך והאזנת למצותיו אשר יצוה אותך בהם.

ומעתה צ"ב בכוונת דברי רש"י כאן.

ובאמת מתוך עיון במקור הדברים במכילתא (דרבי ישמעאל יתרו מסכתא דבחדש פרשה ג) נראה כי רש"י הרכיב ב' שיטות יחדיו, וז"ל,
ויקח ספר הברית ויקרא באזני העם. אבל לא שמענו מהיכן קרא באזניהם. רבי יוסי בר' יהודה אומר, מתחלת בראשית ועד כאן; רבי אומר, מצוות שנצטווה אדם הראשון ומצוות שנצטוו בני נח ומצוות שנצטוו במצרים ובמרה ושאר כל המצוות כולן. ר' ישמעאל אומר, בתחלת הענין מה הוא אומר, ושבתה הארץ שבת לה' שש שנים תזרע שדך וגו', שמטים ויובלות ברכות וקללות; בסוף הענין מה הוא אומר, אלה החוקים והמשפטים והתורות.

הרי שלשיטת ר' יוסי בר' יהודה קרא את פרשיות התורה מבראשית ועד כאן כמות שהן, ואילו לדעת רבי קרא את כל מצוות התורה מתוך ספר התורה [השלם], ואילו לרש"י קרא את פרשיות התורה, ובנוסף הוסיף את המצוות שנמסרו במרה.
וצריך תלמוד.

שוב ראיתי בספר משלחנו של רבי אליהו ברוך (פינקל) שעמד בעיקר התמיהה, והביא בשם הגרי"ז שהיה ספר מיוחד שנקרא 'ספר הברית', וראה להלן.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: ספר הברית

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' פברואר 18, 2018 7:06 pm

לפי פירוש רש"י הנ"ל, היה מקום לבאר בדרך פשוטו של מקרא את המשכו של הפסוק, 'ויאמרו כל אשר דבר ד' נעשה ונשמע', שאין כאן הקדמת נעשה לנשמע, טרם שמיעת המצוות, אלא דבריהם מחולקים לשנים, 'נעשה' - את כל המצוות שכבר שמענו זה עתה, מבראשית ועד מתן תורה, ו'נשמע' את כל המצוות שעדיין לא נצוינו בהם.
וראיתי שכן פירש רשב"ם,
'נעשה מה שדיבר וגם נשמע מה שיצונו עוד מכאן ולהבא ונקיים'
. וכן האבן עזרא בפי' אחד, ובחזקוני, ועוד.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: ספר הברית

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' פברואר 18, 2018 7:10 pm

כתיב (שמות יז, יד), וַיֹּ֨אמֶר ה' אֶל־מֹשֶׁ֗ה כְּתֹ֨ב זֹ֤את זִכָּרוֹן֙ בַּסֵּ֔פֶר וְשִׂ֖ים בְּאָזְנֵ֣י יְהוֹשֻׁ֑עַ כִּֽי־מָחֹ֤ה אֶמְחֶה֙ אֶת־זֵ֣כֶר עֲמָלֵ֔ק מִתַּ֖חַת הַשָּׁמָֽיִם.

ובאבן עזרא שם,
זו הפרשה בשנת הארבעים נאמרה, והעד שאמר בספר, בפתחות הבי"ת הנודע והוא ספר התורה, או ספר אחר היה להם ויקרא ספר מלחמות ה', ואיננו אתנו כאשר אין לנו ספר הישר, ומדרש עדו, ודברי הימים למלכי ישראל, וספרי שלמה.

והנה בביאור 'ספר מלחמות ה'', המכוון הוא לכתוב בפרשת חוקת (במדבר כא, יד), על כן יאמר בספר מלחמת ה' את והב בסופה ואת הנחלים ארנון.

ופירש רש"י שם, ואת הנחלים ארנון - כשם שמספרים בניסי ים סוף כך יש לספר בניסי נחלי ארנון, שאף כאן נעשו נסים גדולים וכו'.

וכבר עמדו בזה, היכן מזכירים ניסי ארנון, והרי אין מזכירים כמו ניסי ים סוף שאומרים שירת הים בשחרית, ומזכירים בברכות ק"ש שחרית וערבית.

אמנם, ראה בתרגום אונקלוס בביאור הכתוב בשירת הים (שמות טו, טז), עד יעבר עמך ה'- עד דיעבר עמך ה' ית ארנונא. [וכן הוא בילקוט שמעוני רמז רנב ובמדרש שכל טוב פר' בשלח ובמוסגר במכילתא דר' ישמעאל]. הרי נרמז כאן ענין העברת נחלי ארנון, ונמצא שבשירת הים מתקיים גם סיפור ניסי קריעת ים סוף וגם סיפור ניסי נחלי ארנון.

ועצם הדבר שהתרגום בשירת הים מכוין על נס נחלי ארנון מפורש להדיא בכמה מפרשי התורה, וביניהם אלשיך ומהרי"ל דיסקין. והוסיף מהריל"ד לפרש לפי"ז לישנא קרא 'על כן יאמר בספר מלחמות ד'' דהיינו ספר שמות דכתיב ביה האי קרא ד'עד יעבור עם זו קנית', [וראה עוד בספר זרעה של רחל עה"ת להגרש"ז זלזניק].

ואמנם תוספת זו על 'ספר מלחמות' מובאת גם בספר בית יצחק לר' יצחק ב"ר ניסן מווילנא בעל קהלת יצחק עמ' נג בשם הדרשן הירושלמי ר' נטע צבי ווייס בשם רבו ר' אריה לייב מביאלסטאק.

והעירוני שפירוש זה ל'ספר מלחמות' וכל הנתבאר, איתא להדיא בחז"ל, וז"ל מדרש אגדה כאן (סימן יד),
על כן יאמר בספר מלחמת ה'. זה ספר ואלה שמות, שבו כתוב המלחמה שעשה הקדוש ברוך הוא עם מצרים, והמלחמה שעל הים, שנאמר ה' ילחם לכם ואתם תחרישון (שמות י"ד י"ד), זו מלחמת הים, כי ה' נלחם להם במצרים (שם שם כ"ה), זו מלחמת מצרים, מה כתיב שם, כמו שעשה להם הקדוש ברוך הוא על ים סוף, שנאמר עד יעבור עמך ה' עד יעבור עם זו קנית (שמות ט"ו ט"ז). עד יעבור נחלי ערנון עד יעבור את הירדן, לכך נאמר את והב בסופה, את אשר יהב בסוף כן יעשה בנחלי ארנון.

ולפי כל האמור בס"ד, מה מאוד יומתק לומר, שאמנם ספר מלחמות ד' וספר הברית היינו אותו הספר, והיינו הספר הכולל מבראשית ועד למתן תורה, ובספר זה נצטוה משה לכתוב זכרון בספר כי מחה אמחה את זכר עמלק. [אף כי אין משמעות דברי האב"ע כן].

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: ספר הברית

הודעהעל ידי סעדיה » א' פברואר 18, 2018 7:13 pm

נוטר הכרמים כתב:ובאמת מתוך עיון במקור הדברים במכילתא (דרבי ישמעאל יתרו מסכתא דבחדש פרשה ג) נראה כי רש"י הרכיב ב' שיטות יחדיו, וז"ל,
ויקח ספר הברית ויקרא באזני העם. אבל לא שמענו מהיכן קרא באזניהם. רבי יוסי בר' יהודה אומר, מתחלת בראשית ועד כאן; רבי אומר, מצוות שנצטווה אדם הראשון ומצוות שנצטוו בני נח ומצוות שנצטוו במצרים ובמרה ושאר כל המצוות כולן. ר' ישמעאל אומר, בתחלת הענין מה הוא אומר, ושבתה הארץ שבת לה' שש שנים תזרע שדך וגו', שמטים ויובלות ברכות וקללות; בסוף הענין מה הוא אומר, אלה החוקים והמשפטים והתורות.

הרי שלשיטת ר' יוסי בר' יהודה קרא את פרשיות התורה מבראשית ועד כאן כמות שהן, ואילו לדעת רבי קרא את כל מצוות התורה מתוך ספר התורה [השלם], ואילו לרש"י קרא את פרשיות התורה, ובנוסף הוסיף את המצוות שנמסרו במרה.
וצריך תלמוד.

שוב ראיתי בספר משלחנו של רבי אליהו ברוך (פינקל) שעמד בעיקר התמיהה, והביא בשם הגרי"ז שהיה ספר מיוחד שנקרא 'ספר הברית', וראה להלן.

#.PDF
הגרמ"ד
(266.37 KiB) הורד 261 פעמים


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 57 אורחים