["עזריאל ברגר"]
נוטר הכרמים כתב:ברם, כל אלו אינם אלא דברי דרוש.
לאיזה דברים ציפית?
לרמז וסוד?!
לפשט. והנה זה, בסוף מצאתי.
ופשר דבר בזה למדתי מדברי הפירוש 'אשל אברהם' על מגילת תענית מאת רבי אאברהם אליהו ב"ר יחיאל מיכל בורנשטיין (ירושלים תרס"ח), וז"ל,
ועל פילגש בגבעה, בטור וסדר הדורות גורס על מעשה פילגש בגבעה, וי"ל שיש לצום על שניהם, ועיין תנא דבי אליהו (א"ר פרשה יב) שמאשים בזה הזקנים שלא למדו ישראל דרך ארץ, ועי' גיטין (ו, ב) ובתוס' שם, וכשיצאו למלחמה צמו ישראל ובכו לכן נקבע לדורות.
בתד"א שם איתא בזה"ל,
ושמא תאמר אותן שבעים אלף שנהרגו בגבעת בני בנימין מפני מה נהרגו, היה להן לסנהדרין גדולה שהניח משה ויהושע ופינחס בן אלעזר עימהם, שיקשרו חבלים של ברזל במתניהם, ויגביהו [בגדיהם] למעלה מארכובותיהם, ויחזרו בכל עיירות ישראל, יום אחד בבית אל, יום אחד לחברון, יום אחד לירושלים, וילמדו את ישראל דרך ארץ, בשנה בשתים בשלש, עד שיתישבו ישראל בארצם, יתגדל ויתקדש שמו של הקדוש ברוך הוא בעולם כולו שברא מסוף העולם ועד סופו, הן לא עשו כן, אלא כשנכנסו לארצם כל אחד ואחד נכנס לכרמו וליינם, אמר, שלום עליך נפשי, כדי שלא להרבות את הטורח.
מבואר בדברי התד"א תביעה חדשה על סנהדרין גדולה שבאותו הדור, לא רק שלא מיחו על כבוד שמים, אלא שלא מנעו מלכתחילה את העבירה, ולפי"ז מבואר שעצם ההתקבצות למלחמה היא מאורע של אבילות שהגיעו למצב כזה, והאבילות שנקבעה לדורות היא זכר לצום ובכי שהיו באותו הזמן על המצב הירוד שהגיעו אליו אז.
ולפי ביאור זה מדויקת טפי הגירסא המובאת בטור ובכל בו, בכ"ג בו נתקבצו כל ישראל על שבט בנימין ועל
דבר פילגש בגבעה או ועל
מעשה פילגש בגבעה, כי באמת האבילות היא על כל המצב הירוד שהיה באותו הזמן שזה גרם לכל העבירות ואבידת נפשות רבות מישראל.
ומעתה מבואר שההתקבצות עצמה היא זכות ומאורע של שמחה באותו החודש, שנתעוררו להלחם ולעמוד בפרץ, אבל האבילות היא זכר לצום ולבכי שהיו באותו הזמן על המצב הרוחני הירוד.