"בתחילת" - "בטרם"?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
א איד
הודעות: 32
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

"בתחילת" - "בטרם"?

הודעהעל ידי א איד » ו' מרץ 23, 2018 4:22 pm

כתב הרשב"ם (בראשית א א): "המפרש [את הפסוק "בראשית" גו'] כמו "תְּחִלַּת דִּבֶּר ה' בְּהוֹשֵׁעַ" (הושע א ב), כלומר: בתחלת ברוא אלקים את השמים, כלומר: בטרם ברא שמים וארץ – הָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלֹקִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם, נמצא שהמים נבראו תחלה, גם זה הבל, שכן לא היה לו לכתוב "וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ", שמאחר שעדיין לא נבראת – לא היה לו לקרותה ארץ קודם יצירת המים, מאחר שהמים קדמו".
ולכאורה לא מובן למה התכוון "המפרש", האם כוונתו לומר ש"בראשית" פירושו "תחילת" ו"תחילת" פירושו "טרם"? הרי גם בהושע אין הכוונה "טרם דיבר ה' אל הושע ויאמר ה' אל הושע" כו', הרי אי אפשר כלל לפרש כך!

מעט דבש
הודעות: 2757
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: "בתחילת" - "בטרם"?

הודעהעל ידי מעט דבש » א' מרץ 25, 2018 10:55 am

כוונת הרשב"ם שאם נפרש 'בתחילת בריאת שמים וארץ', הכונה לתחילת תהליך הבריאה, ואם רוצים לתאר מה היה בתחילת התהליך, מתארים מה היה רגע לפני. ולכן תהיה הכונה 'טרם בריאת שמים וארץ'.

ומה שהביא 'תחלת דִּבֶּר ד' בהושע', אין הכונה שפירוש הפסוק שם הוא כמו כאן (שהרי שם אין הכונה 'טרם'), אלא רק להוכיח מבחינה דקדוקית שאפשר לסמוך את המילה 'תחלת' לפועל עבר (דִּבֶּר), והוא כמו 'תחילת דַּבֵּר ד' בהושע'. וגם כאן יהיה פירושו 'בראשית ברוא שמים וארץ'.

ועיין בכל זה ברא"ם ובאב"ע.

א איד
הודעות: 32
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: "בתחילת" - "בטרם"?

הודעהעל ידי א איד » א' מרץ 25, 2018 8:40 pm

ייש"כ.

א איד
הודעות: 32
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: "בתחילת" - "בטרם"?

הודעהעל ידי א איד » א' מרץ 25, 2018 9:08 pm

שאלה נוספת באותו עניין, ראיתי שיש מבינים ש"המפרש" היינו רש"י (שפירש: "ואם באת לפרשו כפשוטו, כך פרשהו: "בראשית בריאת שמים וארץ, וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ, וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר" ... אף כאן אתה אומר: "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים" וגו', כמו "בְּרֵאשִׁית ברוא". ודומה לו (הושע א ב) "תְּחִלַּת דִּבֶּר ה' בְּהוֹשֵׁעַ", כלומר: תחילת דיבורו של הקב"ה בהושע, "ויאמר ה' אל הושע" וגו'"), אבל לכאורה ניתן לפרש בשיטת רש"י כפי שהרשב"ם ביאר את הפסוק.

מעט דבש
הודעות: 2757
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: "בתחילת" - "בטרם"?

הודעהעל ידי מעט דבש » א' מרץ 25, 2018 10:07 pm

מזרחי (רא"ם) בראשית פרק א פסוק א
ומה שהכריחנו לפרש אומרו: "בראשית בריאת שמים וארץ" בתחלת בריאתן, ולא קודם בריאתן, הוא מפני שלא יתכן לומר: "והארץ היתה" קודם בריאתה, ולא "תהו ובהו" המורים על החרבה והשממה, שהם תארי הנברא, ולא פירש "יהי רקיע - יתחזק הרקיע", כיון שעדין לא נזכרה בריאתן. ואף על פי שתחלת הבריאה אינה בריאה, אין זה רק על ההויה הזמנית, לא על הפתאומית, שהיא הבריאה יש מאין, כי אז תהיה ראשית הבריאה, היא הבריאה עצמה. ובזה נשתבש הצדוקי האחרון וטען על דברי הרב.

הנה הביא את טענת הרשב"ם, ומחמתה פירש את דברי רש"י כשיטת הרשב"ם עצמו.
וז"ל הרשב"ם:
בראשית ברא אלהים וגו' - כלומר, בתחילת בריאת שמים וארץ. כלומר, בעת שנבראו כבר [ה]שמים העליונים והארץ, הן זמן מרובה הן זמן מועט, אז והארץ היתה, הבנויה כבר היתה תוהו ובהו, שלא היה בם שום דבר.


לא ידעתי למי כיוון הרא"ם בכינוי 'הצדוקי האחרון'.

א איד
הודעות: 32
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: "בתחילת" - "בטרם"?

הודעהעל ידי א איד » א' מרץ 25, 2018 10:46 pm

יישר חילך לאורייתא.

א איד
הודעות: 32
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: "בתחילת" - "בטרם"?

הודעהעל ידי א איד » א' מרץ 25, 2018 10:55 pm

בנוגע לדברי הרשב"ם, מה הפירוש בדבריו "הן זמן מרובה הן זמן מועט", הרי כתב בפירוש ש"בראשית" היינו "בתחילת", וא"כ לכאורה ברור שהי' זמן מועט, ובפרט שכל זה הי' באותו יום (היום הראשון)?


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים