קרי וכתיב בשירת דוד שבספר שמואל

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
ביקורת תהיה
הודעות: 419
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

קרי וכתיב בשירת דוד שבספר שמואל

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אפריל 04, 2018 5:36 pm

בשירת דוד שבספר שמואל (הפטרה לשביעי של פסח) יש בג' מקומות קרי המחליף את הכתיב, שעל פניו החילופין הם לרעה ולא לטובה:
א. כתיב: וַתִּגְעַשׁ וַתִּרְעַשׁ הָאָרֶץ, קרי: וַיִּתְגָּעַשׁ וַתִּרְעַשׁ הָאָרֶץ.
ב. כתיב: חִצִּים וַיְפִיצֵם בָּרָק וַיְהֻמֵּם, קרי: בָּרָק וַיָּהֹם.
ג. כתיב: מגדיל ישועות מלכו, קרי: מגדול ישועות מלכו – משפט שיש קושי רב להלמו. יצוין כי התרגום מתרגם לפי הכתוב: 'מסגי למעבד'.
מי האיש החכם ויבן את זאת?

מרדכי וינטרויב
הודעות: 279
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: קרי וכתיב בשירת דוד שבספר שמואל

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » ד' אפריל 04, 2018 6:23 pm

השאלה היא מה משמעות חילופי קרי וכתיב

קאצ'קלה
הודעות: 1254
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: קרי וכתיב בשירת דוד שבספר שמואל

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' אפריל 04, 2018 7:52 pm

מרדכי וינטרויב כתב:השאלה היא מה משמעות חילופי קרי וכתיב

לפי דעת הרד"ק בהקדמתו, אין הכרח למצוא הבדל במשמעות המלות. אלו הם דבריו הידועים:
גם אכתוב טעם כתוב וקרי וכתוב ולא קרי וקרי ולא כתוב כאשר אוכל לתת טעם לשניהם כל אחד ואחד במקומו ונראה כי המלות האלה נמצאו כן לפי שבגלות ראשונה אבדו הספרים ונטלטלו והחכמים יודעי התורה מתו ואנשי כנסת הגדולה שהחזירו התורה ליושנה מצאו מחלוקת בספרים והלכו בהם אחר הרוב לפי דעתם ובמקום שלא השיגה דעתם על הבירור כתבו האחד ולא נקדו או כתבו מבחוץ ולא כתבו מבפנים וכן כתבו בדרך אחד מבפנים ובדרך אחר מבחוץ.

מרדכי וינטרויב
הודעות: 279
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: קרי וכתיב בשירת דוד שבספר שמואל

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » ד' אפריל 04, 2018 8:04 pm

וכן כתב אחריו גם המאירי בהקדמה לקרית ספר ובבית הבחירה לנדרים

אלכסנדר וימפן
הודעות: 158
הצטרף: ה' מרץ 06, 2014 12:01 am

Re: קרי וכתיב בשירת דוד שבספר שמואל

הודעהעל ידי אלכסנדר וימפן » ד' אפריל 04, 2018 8:28 pm

אני כתבתי פעם שאני לא מבין איך זה יכול להיות כי בהרבה מקומות לכתיב אין הסבר וגם אין כאלו מילים אז איך אפשר להגיד שהם לא ידעו מה הנוסח הנכון.

מרדכי וינטרויב
הודעות: 279
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: קרי וכתיב בשירת דוד שבספר שמואל

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » ד' אפריל 04, 2018 10:07 pm

הנוסח ה"נכון" אינו נקבע על פי סברה, אלא על פי עדי נוסח וכך יכולים לעתים להיקבע נוסחים שהם לכאורה משובשים

ביקורת תהיה
הודעות: 419
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: קרי וכתיב בשירת דוד שבספר שמואל

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' אפריל 05, 2018 12:12 am

מרדכי וינטרויב כתב:השאלה היא מה משמעות חילופי קרי וכתיב

מעשית: אל תקרא כך (כמו שכתוב) אלא כך.
וכאן התם שואל: מדוע מורים לי לקרוא מלה בלתי צחה כאשר לפנַי כתוב מלה צחה?

קאצ'קלה
הודעות: 1254
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: קרי וכתיב בשירת דוד שבספר שמואל

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ה' אפריל 05, 2018 4:55 am

ביקורת תהיה כתב:מעשית: אל תקרא כך (כמו שכתוב) אלא כך.
וכאן התם שואל: מדוע מורים לי לקרוא מלה בלתי צחה כאשר לפנַי כתוב מלה צחה?

לפי ביאורם של הרד"ק וסיעתו איני יודע מה קשה. [אינני מתיחס כאן לשאלה האם כולם הסכימו למהלך זה.]

אלכסנדר וימפן
הודעות: 158
הצטרף: ה' מרץ 06, 2014 12:01 am

Re: קרי וכתיב בשירת דוד שבספר שמואל

הודעהעל ידי אלכסנדר וימפן » ה' אפריל 05, 2018 8:46 am

מרדכי וינטרויב כתב:הנוסח ה"נכון" אינו נקבע על פי סברה, אלא על פי עדי נוסח וכך יכולים לעתים להיקבע נוסחים שהם לכאורה משובשים
אני חושב שהרעיון הזה של עדי נוסח הוא רעיון קצת חדש ולא כל כך נראה לי שזה מתאים להגיד אותו על עזרא הסופר
אבל בלי קשר אני לא מבין איך אתה מסביר נוסח של אותיות בלי משמעות וכל מהדיר מתחיל היה כותב עליו שיש כאן טעות סופר.
לפי דעתי אי אפשר בכלל להעמיד את הכתיב בפני עצמו, אולי הרד"ק התכוון שיש מקומות כמו שהוא כתב ולא תמיד זה ככה אבל אז אני לא יודע בשביל מה להגיד את זה אם זה ממילא לא מסביר ברוב המקומות.

ההוא גברא
הודעות: 582
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: קרי וכתיב בשירת דוד שבספר שמואל

הודעהעל ידי ההוא גברא » ה' אפריל 05, 2018 12:56 pm

כבר מפורש בחז"ל:
תלמוד ירושלמי (ונציה) מסכת תענית פרק ד דף סח טור א /ה"ב
שלשה ספרים מצאו בעזרה ספר מעוני וספר זעטוטי וספר היא באחד מצאו כתוב מעון אלהי קדם ובשנים כתוב מעונה אלהי קדם וקיימו שנים וביטלו אחד באחד מצאו כתוב וישלח את זעטוטי בני ישראל ובשנים כתוב וישלח את נערי בני ישראל וקיימו שנים וביטלו אחד באחד מצאו כתוב תשע היא ובשנים כתוב אחת עשרה היא וקיימו שנים וביטלו אחד

והר"מ בר"ש ברויאר טען פעם שחלק מקרי וכתב תלויים בזה שלעניין כתיב צריך ללכת אחר רוב הספרים המדוייקים ולעניין קרי היה צריך ללכת (בזמן התנאים והאמוראים שלא כתבו ניקוד בספרים) אחר רוב הקוראים הדייקנים, ולא בכל מקום תרי רובי הללו מתאימים.

משה שריפי
הודעות: 120
הצטרף: א' אוקטובר 19, 2014 9:34 pm

Re: קרי וכתיב בשירת דוד שבספר שמואל

הודעהעל ידי משה שריפי » ה' אפריל 05, 2018 1:17 pm

הרב דסלר כותב שהרד"ק כתב את דבריו רק כדי להניח את דעתם של הכופרים אבל באמת הרד"ק לא התכוון לדבריו. מעודי תמהתי על זה, בפרט שזה לא רק רד"ק בהקדמה אלא גם בתוך פירושו על הנ"ך בכמה מקומות, וכי כל דבר בפירושו נאמר שזה מפני המינים? ובפרט עכשיו אני רואה שזה גם המאירי.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין, רעואל המדייני ו־ 17 אורחים