מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כל שמעשיו מרובין מחכמתו - המקור הוא בירמיה???

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

כל שמעשיו מרובין מחכמתו - המקור הוא בירמיה???

הודעהעל ידי יושב סתר » ג' אפריל 10, 2018 3:42 pm

משנה מסכת אבות פרק ג משנה יז: הוא היה אומר כל שחכמתו מרובה ממעשיו למה הוא דומה לאילן שענפיו מרובין ושרשיו מועטין והרוח באה ועוקרתו והופכתו על פניו שנאמר (ירמיה י"ז) והיה כערער בערבה ולא יראה כי יבא טוב ושכן חררים במדבר ארץ מלחה ולא תשב אבל כל שמעשיו מרובין מחכמתו למה הוא דומה לאילן שענפיו מועטין ושרשיו מרובין שאפילו כל הרוחות שבעולם באות ונושבות בו אין מזיזין אותו ממקומו שנאמר (ירמיה י"ז) והיה כעץ שתול על מים ועל יובל ישלח שרשיו ולא יראה כי יבא חום והיה עלהו רענן ובשנת בצורת לא ידאג ולא ימיש מעשות פרי:

ספר ירמיה פרק יז
(ה) כֹּה אָמַר יְדֹוָד אָרוּר הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בָּאָדָם וְשָׂם בָּשָׂר זְרֹעוֹ וּמִן יְדֹוָד יָסוּר לִבּוֹ:
(ו) וְהָיָה כְּעַרְעָר בָּעֲרָבָה וְלֹא יִרְאֶה כִּי יָבוֹא טוֹב וְשָׁכַן חֲרֵרִים בַּמִּדְבָּר אֶרֶץ מְלֵחָה וְלֹא תֵשֵׁב:
(ז) בָּרוּךְ הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בַּידֹוָד וְהָיָה יְדֹוָד מִבְטַחוֹ:
(ח) וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל מַיִם וְעַל יוּבַל יְשַׁלַּח שָׁרָשָׁיו וְלֹא יִרְאֶה כִּי יָבֹא חֹם וְהָיָה עָלֵהוּ רַעֲנָן וּבִשְׁנַת בַּצֹּרֶת לֹא יִדְאָג וְלֹא יָמִישׁ מֵעֲשׂוֹת פֶּרִי:

צע"ג כיצד המשנה באבות מוציאה את הפסוק מפשוטו לחלוטין? הפסוק הרי עוסק בביטחון האדם בבוראו!

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כל שמעשיו מרובין מחכמתו - המקור הוא בירמיה???

הודעהעל ידי דרומי » ג' אפריל 10, 2018 3:45 pm

על פניו נראה שהמשנה משתמשת בלשון הפסוק כדי לתאר את מצבו של זה וזה, ואינה מתיימרת לומר שזו כוונת הפסוק גופא.

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: כל שמעשיו מרובין מחכמתו - המקור הוא בירמיה???

הודעהעל ידי יושב סתר » ג' אפריל 10, 2018 3:50 pm

מאד מאד דחוק. כתוב "שנאמר".

א איד
הודעות: 375
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: כל שמעשיו מרובין מחכמתו - המקור הוא בירמיה???

הודעהעל ידי א איד » ג' אפריל 10, 2018 3:58 pm

ע"ד הדרוש י"ל (בדוחק עכ"פ): מי שחכמתו מרובה ממעשיו - הרי שאין לו עניין בנותן התורה מְצַוֶה המצוות אלא בשכל שבתורה, שמביט על התורה כעל שכל אנושי רח"ל ובזה בטחונו;
אך מי ששם מבטחו בה' - הרי מעשיו מרובים על חכמתו, שיודע מהו מקור התורה ושהוא הוא מקור המצוות. ועצ"ע.

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: כל שמעשיו מרובין מחכמתו - המקור הוא בירמיה???

הודעהעל ידי יושב סתר » ג' אפריל 10, 2018 4:14 pm

אחרי שנים שאני מתקשה מאד בקושיא זו מצאתי יישוב נפלא בסוף ספר ממדבר מתנה של הגרי"פ גולדווסר.
הנה.
קבצים מצורפים
ממדבר מתנה..pdf
(28.44 KiB) הורד 202 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12618
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כל שמעשיו מרובין מחכמתו - המקור הוא בירמיה???

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אפריל 10, 2018 5:26 pm

אפשר להתווכח עם עצם הקושיא באופן כללי, אבל בנידון דידן הרי -
כבר כ' רש"י בשבת שאמירת נעשה ונשמע תלויה במידת הביטחון, והכל א"ש.
וראה עוד כאן.

שו"ר במה שהבאת, שכעין זה כ' המשגיח שליט"א.
יש"כ.
--

אצרף כאן רשימה ישנה, בתקווה שתביא תועלת:
הוא היה אומר כל שמעשיו מרובין מחכמתו חכמתו מתקיימת וכל שחכמתו מרובה ממעשיו אין חכמתו מתקיימת ... הוא היה אומר כל שחכמתו מרובה ממעשיו למה הוא דומה לאילן שענפיו מרובין ושרשיו מועטין והרוח באה ועוקרתו והופכתו על פניו שנאמר והיה כערער בערבה ולא יראה כי יבא טוב ושכן חררים במדבר ארץ מלחה ולא תשב אבל כל שמעשיו מרובין מחכמתו למה הוא דומה לאילן שענפיו מועטין ושרשיו מרובין שאפילו כל הרוחות שבעולם באות ונושבות בו אין מזיזין אותו ממקומו שנאמר והיה כעץ שתול על מים ועל יובל ישלח שרשיו ולא יראה כי יבא חום והיה עלהו רענן ובשנת בצורת לא ידאג ולא ימיש מעשות פרי
לכאו' המשל אינו תואם את הנמשל, הרי מתאים לומר שהחכמה היא כמו שורש והמעשים הם ענפים, החכמה מולידה את המעשה ואין המעשה מוליד את החכמה, החכמה מחזיקה את המעשה, והמעשה יונק מן החכמה, ולא להיפך.
והמשנה מלמדת אותנו להיפך, (וכמו שיש תוספת באבות דר"נ שנאמר נעשה ונשמע), המעשים הם השורש לחכמה, החכמה יונקת מן המעשים ונאחזת בהם, כדי שלא תהיה הרוח באה ועוקרתו והופכתו על פניו.

עושה חדשות
הודעות: 12618
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כל שמעשיו מרובין מחכמתו - המקור הוא בירמיה???

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אפריל 10, 2018 5:52 pm

והילך עוד מאמר נאה, על זו הדרך, ובתוספת מרובה -
כעץ שתול.PDF
(907.46 KiB) הורד 199 פעמים


-

אודה לך אם תעלה כאן את כל הספר 'ממדבר מתנה'.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כל שמעשיו מרובין מחכמתו - המקור הוא בירמיה???

הודעהעל ידי דרומי » ד' אפריל 11, 2018 10:39 am

מכיון שהשאלה שהציג פותח האשכול היא פשוטה ביותר, קשה לי להניח שלא נמצא התייחסות לזה במפרשים הקדמונים, ולא הספקתי לחפש...

בכל מקרה יש להעיר שאין מקומה של השאלה באשכול זה המוקדש למקרא ותרגום.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כל שמעשיו מרובין מחכמתו - המקור הוא בירמיה???

הודעהעל ידי דרומי » ד' אפריל 11, 2018 10:48 am

שוב פתחתי את פרקי אבות של מוה"ק ("משנת ראובן"), ושם ראיתי שרש"י (וראה גם רשב"ץ) בכלל לא גורס את הפסוקים במשנה (וזה מתאים למה שכתבתי בתחילה שאין כאן כוונה להביא ראיה אלא רק דימוי).

ובפירוש ר"י ב"ר שמשון מסביר את המשנה לפי הפסוקים ומסביר איך זה קשור לבטחון בה'. ועוד יותר מבואר בפירושו המקורי של הספורנו, עיי"ש.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 64 אורחים