שייף נפיק כתב:שופטים ט'
מעשה שחיטת שבעים אחי אבימלך על ידו.
זכיתי להכנס אצל אחד מזקני ת"ח שבדור שליט"א ועסק בלימוד ספר שופטים, ושאל איך מבינים את הענין, הלא ודאי שלא לחינם אירע להם שמתו כך, ועל מה נענשו, ובכלל איך היה אבימלך רע כל כך?
ועיינתי במפרשים ולא מצאתי מי שעמד בענין זה לבאר למה מתו.
מלבי"ם שופטים ט כז כתב:ויעש. מן הנזמים עשה אפוד תכשיט לזכר הנס, ואחרי מותו זנו אחריו, ויהי לגדעון ולביו למוקש אחר שנכשלו בסבתו נענש במה שנהרגו בניו
מלבי"ם רלב"ג י ד כתב:ויעש. הי"ז ... וידמה שעשה זה להזכיר זה הנס ואם היה עושה מזה כלי מה בבית האלהים בשילה היה נמשך לכוונת התורה בזה אלא שהוא הציג אותו בעירו בעפרה והיה זה סיבה אל שזנו כל ישראל אחריו ומפני זה השיג לגדעון עונש אל שלא נמשך הממשלה לזרעו.
קו ירוק כתב:לא צריך להיות גדול כדי לשאול. צריך להיות קטן כדי לא לשאול.
צריך להיות גדול כדי לענות.
רש"י שדרכו מאוד לקצר בנ"ך, ואף רד"ק, לא תמיד מאריכים בפרשנות סיבתית. אלו שמורות לפרשנים אחרים כמו הרלב"ג שכן מסביר. וכמובן המלבי"ם.
(אגב, לראשונים זה היה פשוט. הרי כתיב בקרא שזה היה לביתו למוקש. ואין מוקש אחר מותו, מלבד הצרה שהיתה לביתו שנהרגו).
לייטנר כתב:השווה לתיאור הריגת שבעים בני אחאב.
(אם כי, כאמור, עצם השאלה לא ברורה לי. כלום הכיר את בני גדעון שיכול לשאול על מה עשה ה' ככה?!)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 101 אורחים