עמוד 1 מתוך 1

וחיק האמה - יחזקאל מג יג

פורסם: ד' מאי 09, 2018 8:43 am
על ידי יהודה בן יעקב
ואלה מדות המזבח באמות אמה אמה וטפח וחיק האמה ואמה רחב וגבולה אל שפתה סביב זרת האחד וזה גב המזבח

וכתב רש"י
וחיק האמה - אבל היסוד שלא נמדד באמה של חול שהיא בת ה' חיק לשון חיקויו קביעות והיא היסוד האמה אמת חול ולא אמה וטופח שהיא אמה בת ששה וכן שנינו במנחות שהיסוד והסובב והקרנות נמדדין באמה בת חמשה:


מה כוונת רש"י בביאור תיבת 'חיק' ?
והאם זה שייך ל'ותשכיבהו בחיקה' (מלכים א' ג כ), 'ויקחהו מחיקה' (שם יז יט).

כתב בערוך השלם [קאהוט]
ערוך.jpg
ערוך.jpg (72.46 KiB) נצפה 1795 פעמים

לעיל הוא הביא את ערך חקיקה, מל' חק תוכות וחק יריכות, וע"פ זה נראה שרצה לפרש גם דברי רש"י, שהוא מל' חקיקה, ואיני יודע כ"כ לפרש כוונתו היכן חקקו את היסוד, שהרי אדרבה בנוהו ע"ג הקרקע.

Re: וחיק האמה - יחזקאל מג יג

פורסם: ד' מאי 09, 2018 5:06 pm
על ידי כדכד
אולי הכוונה שחקקו במזבח?

Re: וחיק האמה - יחזקאל מג יג

פורסם: ד' מאי 09, 2018 7:45 pm
על ידי יהודה בן יעקב
לא הבנתי את דבריך, היסוד הוא תחילת בנין המזבח, והיכן חקקו אם עדיין אין מזבח??

מה שראיתי מעט תוספת [קולמוס 102],
קולמוס.jpg
קולמוס.jpg (59.09 KiB) נצפה 1761 פעמים

לפי הנכתב הוא באמת לשון קביעות, ומתאים ליסוד המזבח שהוא מקום קיבוע המזבח, ולפי"ז שורש המילה 'חוק' שהוא דבר קבוע שאין לזוז ממנו.

Re: וחיק האמה - יחזקאל מג יג

פורסם: ד' מאי 09, 2018 8:38 pm
על ידי ביקורת תהיה
'חִקּוּי' = בסיס, וזהו משמעו של השם 'חיק' – בסיס, יסוד. וכן פירש רש"י בפ"ק דעירובין: 'חיק' על שם שהוא חיקויו ותיקונו (=בסיסו ויסודו) של מזבח מלמטה.
וז"ל רש"י במשלי (ח כט): 'בְּחוּקוֹ מוֹסְדֵי אָרֶץ' – בְּחִיקָתוֹ (=בְּכוֹנְנוֹ, בְּבַסְּסוֹ), מִלְּשׁוֹן חִקּוּ[י], כְּמוֹ 'עַל כַּפַּיִם חַקֹּתִיךְ', וְכֵן 'וּמֵחֵיק הָאָרֶץ'.
ובשולי הדברים:
א. 'לשון חיקוי וקביעות' כצ"ל.
ב. הפעלים 'חוּק' 'חָקוֹק' וְ'חַקּוֹת' בשרשם ענין אחד להם.

Re: וחיק האמה - יחזקאל מג יג

פורסם: א' מאי 13, 2018 10:10 am
על ידי ביקורת תהיה
יהודה בן יעקב כתב:לפי"ז שורש המילה 'חוק' שהוא דבר קבוע שאין לזוז ממנו.

כדמתרגמינן 'חֹק' - קְיָם.

Re: וחיק האמה - יחזקאל מג יג

פורסם: א' מאי 13, 2018 12:03 pm
על ידי תוכן
אולי יש כאן דוגמא לחילוף צירי בחולם.