החלוקה לארבע דגלים ולשלוש קבוצות לוים

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
דרומי
הודעות: 3740
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

החלוקה לארבע דגלים ולשלוש קבוצות לוים

הודעהעל ידי דרומי » ג' מאי 15, 2018 9:23 pm

בפרשת במדבר וכן בפרשיות הסמוכות יש הרבה על חלוקת שבטי ישראל לארבע דגלים (דגל יהודה, ראובן, אפרים ודן), וכן על החלוקה של שבט לוי לשלוש - בני גרשון, בני קהת ובני מררי.

האם נכון לומר ששתי חלוקות אלו התקיימו רק במשך ארבעים שנה שהיו במדבר, ולא היה להם המשך כלל?

לגבי הדגלים זה לכאורה פשוט שכל שבט קיבל את נחלתו במקום המתאים ללא קשר למקומו בדגלים (יהודה בדרום ויששכר וזבולון בצפון, כששמעון נמצא ליד יהודה ולא ליד ראובן הנמצא רחוק רחוק בעבר הירדן, וכו').

אך אני שואל לגבי החלוקה של שבט לוי לשלוש - האם היתה לה משמעות לאחר הכניסה לארץ? האם מצינו ציון מיוחד על לוי פלוני שהוא 'קהתי' או 'גרשוני'?

אשר177
הודעות: 276
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: החלוקה לארבע דגלים ולשלוש קבוצות לוים

הודעהעל ידי אשר177 » ג' מאי 15, 2018 10:48 pm

לא כ"כ הבנתי את שאלתך,

אתה שואל האם המשיכו הלויים להתייחס למשפחותיהם, אז בדברי הימים א' פרק ו' מסודרים משמרות הלויים לפי משפחותיהם. וזה בימי דוד.
אם אתה שואל לגבי הנחלות שלהם, זה נמצא ביהושע כ

דרומי
הודעות: 3740
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: החלוקה לארבע דגלים ולשלוש קבוצות לוים

הודעהעל ידי דרומי » ד' מאי 16, 2018 12:06 am

כוונתי כפשוטה. במדבר היו בני קהת נחשבים 'מיוחסים' יותר מבני גרשון ומררי, כי עבודת הקודש עליהם וכו'. האם מצינו המשך לכך גם בדורות הבאים, שמישהו ירגיש יותר 'מיוחס' כי הוא קהתי ולא גרשוני?

וכשם שמצינו בשבטים, שהדגישו כל אחד את מעלתו ויחוסו. ועל מרדכי מציין הכתוב אחרי מאות שנים שהוא 'איש ימיני' דוקא. ובגמרא יש 'ההוא דאמר דונו דיני, אמרו משבט דן קאתי'. ועוד כהנה [ובתחילת חודש ניסן אומרים קרבנות הנשיאים ויש 'יהי רצון' שאומרים 'אם אני עבדך משבט פלוני']. - האם גם בבני שבט לוי המשיכו להרגיש את ההבדל בין שלושת הקבוצות, או שכבר לא היתה לכך משמעות אלא יש רק את החלוקה הכללית של 'כהן' לעומת 'לוי' וזהו?

לייטנר
הודעות: 4412
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: החלוקה לארבע דגלים ולשלוש קבוצות לוים

הודעהעל ידי לייטנר » ד' מאי 16, 2018 10:11 am

דרומי כתב:בפרשת במדבר וכן בפרשיות הסמוכות יש הרבה על חלוקת שבטי ישראל לארבע דגלים (דגל יהודה, ראובן, אפרים ודן), וכן על החלוקה של שבט לוי לשלוש - בני גרשון, בני קהת ובני מררי.

האם נכון לומר ששתי חלוקות אלו התקיימו רק במשך ארבעים שנה שהיו במדבר, ולא היה להם המשך כלל?

לגבי הדגלים זה לכאורה פשוט שכל שבט קיבל את נחלתו במקום המתאים ללא קשר למקומו בדגלים (יהודה בדרום ויששכר וזבולון בצפון, כששמעון נמצא ליד יהודה ולא ליד ראובן הנמצא רחוק רחוק בעבר הירדן, וכו').

אך אני שואל לגבי החלוקה של שבט לוי לשלוש - האם היתה לה משמעות לאחר הכניסה לארץ? האם מצינו ציון מיוחד על לוי פלוני שהוא 'קהתי' או 'גרשוני'?

להגיד שאין קשר בין הנחלות למיקום הדגלים, זו שגיאה. אך בוודאי שהיו פרמטרים נוספים.
יש שרצו לומר שהנער הלוי בסוף ספר שופטים היה מ'גרשום' (כמדרש שם על המילין: "והוא גר שם"), אך הדברים אינם מבוססים.

דרומי
הודעות: 3740
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: החלוקה לארבע דגלים ולשלוש קבוצות לוים

הודעהעל ידי דרומי » ד' מאי 16, 2018 10:19 am

אתה כותב 'זו שגיאה'. האם יש לך בסיס לדבריך?

האם לדעתך הרגישו בני שבט יששכר וזבולון איזה זיקה מיוחדת לשבט יהודה יותר מלראובן לדוגמא?

דרומי
הודעות: 3740
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: החלוקה לארבע דגלים ולשלוש קבוצות לוים

הודעהעל ידי דרומי » ד' מאי 16, 2018 10:30 am

אולי לחידוד מה שכתבתי לעיל: אני רוצה לבדוק האם נכון לומר שיש הבדל גדול בין החלוקה של עם ישראל לי"ב שבטי י-ה, שהיא חלוקה קיימת ועומדת לנצח, לבין החלוקה של שבט לוי לשלוש קבוצות שלא נשאר ממנה (במובן הגשמי) הרבה לאחר דור המדבר, וכך גם החלוקה של עם ישראל לדגלים שלא הרגישו אותה (שוב, במובן הגשמי) במשך הדורות הבאים.

[כמובן שמבחינה רוחנית התורה היא נצחית, וזה שאנו קוראים בתורה בכל שנה על כך יש בו לימוד והוראה וכו', אבל זה לא דומה לחלוקה לשבטים שנמשכה מאות בשנים במובן הגשמי והמוחשי וגם לעתיד לבוא תתחלק הארץ שוב לשבטים. זאת בנוסף לעובדה שיש משמעות הלכתית לחלוקת השבטים לענין הבאת פר העלם דבר ועוד]

לייטנר
הודעות: 4412
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: החלוקה לארבע דגלים ולשלוש קבוצות לוים

הודעהעל ידי לייטנר » ד' מאי 16, 2018 11:13 am

דרומי כתב:אתה כותב 'זו שגיאה'. האם יש לך בסיס לדבריך?

האם לדעתך הרגישו בני שבט יששכר וזבולון איזה זיקה מיוחדת לשבט יהודה יותר מלראובן לדוגמא?


כדוגמא בעלמא, אציין שהמיקום של יששכר ליד זבולון או המיקום של נפתלי ליד אשר או המיקום של בנימין, אפרים ומנשה ביחד נגזר מהמיקום בדגלים.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: דרומי, הרואה ו־ 11 אורחים