מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בקשת ביאור בפירוש העקידת יצחק על רות

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

בקשת ביאור בפירוש העקידת יצחק על רות

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ה' מאי 17, 2018 10:30 pm

בפירוש עקי"צ למגילת רות (א, כא) כתב:
... אני מליאה הלכתי, כאשר הלכתי מליאה צדק עלי שם נעמי, ואחר שריקם השיבני ה' - למה תקראנה לי נעמי? וה' ענה בי - ראשונה לשום שמי נעמי, אמנם אחר כך - שדי הרע לי - כי חצי שדי עמדי


כלומר, בניגוד לרש"י הרואה במילים 'וה' ענה בי ושדי הרע לי' כתיאור כפול של הרעה שמצאה אותה, העקי"צ מבאר ש'וה' ענה בי' הוא תיאור ימי הטובה, ורק 'ושדי הרע לי' הוא תיאור הרעה.

כיצד אתם מבינים את דבריו: "שדי הרע לי - כי חצי שדי עמדי"?

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: בקשת ביאור בפירוש העקידת יצחק על רות

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ה' מאי 17, 2018 11:11 pm

האירו את עיניי בפרטי שמילים אלו לקוחות מפסוק בספר איוב.

יבנה
הודעות: 3681
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: בקשת ביאור בפירוש העקידת יצחק על רות

הודעהעל ידי יבנה » ה' מאי 17, 2018 11:26 pm

הוא מלשון חיצים ולא מחצה.

יעקל
הודעות: 1179
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: בקשת ביאור בפירוש העקידת יצחק על רות

הודעהעל ידי יעקל » ב' יוני 06, 2022 6:20 pm

מה שקשה לי הוא שנעמי משתמשת בשם ש-די בדווקא, וזה ממש לא נפוץ במקרא.

אני חשבתי על תירוץ קצת דחוק ע"פ חסידות שכידוע שם ש-די הוא שם שקשור לפרייה ורבייה כנאמר לאברהם וליעקב אני א-ל ש-די פרה ורבה,וכאמרם ז"ל שאמר לעולמו די שעניינו בלימה לפרייה ורבייה של העולם. (בנוסף לכך, אני חושב שבתורת הח"ן, שם ש-די - ספירת יסוד שעניינו ברית קודש), וזהו שאמר וש' המר/הרע לי, כי מתו בניה - פירותיה.

ואפשר להגיד שוה' ענה בי קאי אמיתת אלימלך ועל מצבה הכלכלי.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 68 אורחים