מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מפני כבודו של דוד אמר ישראל ולא יעקב

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

מפני כבודו של דוד אמר ישראל ולא יעקב

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' מאי 25, 2018 6:05 am

בס"ד
"בני יצחק עשו וישראל" - מפני כבודו של דוד אמר ישראל ולא יעקב

מי יבאר לי רש"י זה

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: מפני כבודו של דוד אמר ישראל ולא יעקב

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ו' מאי 25, 2018 8:36 am

צ"ל המפרש. לא רש"י.
בחומת אנך מבואר יפה, כי ידוע שכל היחס בדברי הימים נאמר רק לכבודו של דוד, לכן חש הכתוב להזכיר את יעקב אבינו בשם 'ישראל', לשון חשיבות, להורות שלא חטא יעקב בשתי אחיות, וכן לא חטאו יהודה ובועז, וכסא דוד נקי, עיי"ש.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: מפני כבודו של דוד אמר ישראל ולא יעקב

הודעהעל ידי נהר שלום » ג' מאי 29, 2018 1:59 am

קאצ'קלה כתב:צ"ל המפרש. לא רש"י.
בחומת אנך מבואר יפה, כי ידוע שכל היחס בדברי הימים נאמר רק לכבודו של דוד, לכן חש הכתוב להזכיר את יעקב אבינו בשם 'ישראל', לשון חשיבות, להורות שלא חטא יעקב בשתי אחיות, וכן לא חטאו יהודה ובועז, וכסא דוד נקי, עיי"ש.

ייש"כ
חומת אנך
בני יצחק עשו וישראל. פירש המפרש מפני כבודו של דוד אמר ישראל ולא יעקב עכ"ל ואינו מובן לכאורה ואפשר לומר דהנה כתיב ותקע כף ירך יעקב ושם נאמר לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל וכתבו המקובלים כי דוד הע"ה תקן פגם הירך ע"י שירות ותשבחות וז"ש נעימות בימינך נצח וכמ"ש הרב עיר וקדיש כמהר"ר אברהם הלוי ברוכים ז"ל והבאתי דבריו בקונטריס יוסף תהלות מזמור ד' בס"ד ע"ש באורך. ואפשר דקרא שמו ישראל רמז דעל ידי שיר אל יתוקן פגם הירך וזהו ישראל שיר אל והיינו דדוד המלך על ידי שירותיו יתקן פגם הירך וז"ש מפני כבודו של דוד כתיב ישראל שהוא תקן פגם הירך בשירותיו ורמוז בשם ישראל. ועוד אפשר לומר דרך דרש דיש לחקור דכיון דה' משח לדוד בימי שאול אמאי כי נח נפשיה דשאול לא מלך דוד תכף ונתעכב ז' שנים שלא מלך על ישראל כי אם על יהודה ובזהר תירץ דהוצרך ברישא להתחבר עם האבות ז' שנים וכתב בתשב"ץ למהר"ם כי בישראל רמוזים אבות ואמהות ר"ת יצחק שרה רבקה רחל אברהם לאה. ולזה כתב ישראל דבו רמוזים אבות ואמהות לרמוז דהיה צריך דוד להתחבר עם האבות ז' שנים נגד ג' אבות וד' אמהות ולכן נתאחר מלכותו א"נ דרז"ל אמרו פרק כ"ג דדרוש ומלכים מחלציך יצאו על שאול ואיש בשת ומשו"ה נתעכב והאי קרא ומלכים מחלציך יצאו כתיב כשקראו ה' ישראל וא"כ כדי שלא נאמר דאיזה חטא היה בדוד וזה גרם שנתעכב מלכותו לזה כתב ישראל להעיר דכשנקרא ישראל א"ל ומלכים מחלציך יצאו וא"כ מוכרח שימלוך איש בשת ולא היה חטא לדוד. א"נ אפשר במשז"ל דדוד היה אומר עד שאתם אומרים שבאתי מרות המואביה אתם באתם מאיסור שתי אחיות שלקח יעקב והכונה דח"ו נאמר דאיסור ב' אחיות גרם ליהודה ענין תמר וגרם לבעז ראש הסנהדרין שישא רות ואם תאמרו שנקרא ישראל ולא חטא בב' אחיות שנקרא אל. א"כ הכל מפלאות תמים דעים וגם יהודה ובעז לא חטאו ולזה נכתב ישראל שלא חטא ח"ו בב' אחיות וא"כ גם יהודה ובעז לא חטאו:

שו"ר שגם בס' בני משה על התורה (בתחילת פ' בראשית) כתב ע"ז.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 47 אורחים