מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רש"י פר' נשא: שהיו נבעלות לבעליהן "תחת התפוח" דלא כחז"ל

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6311
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

רש"י פר' נשא: שהיו נבעלות לבעליהן "תחת התפוח" דלא כחז"ל

הודעהעל ידי מיללער » א' מאי 27, 2018 6:23 am

העירונו חכ"א שברש"י פר' נשא (במדבר ה, יז) עה"כ ולקח הכהן מים קדושים, פי' דלהכי נוטלין לסוטה מים מהכיור לפי שהכיור נעשה ממראות הצובאות וזו פרשה מדרכיהן, "שהיו נבעלות לבעליהן במצרים תחת התפוח" וזו קלקלה לאחר תבדק בו.

המציינים ציינו שמקור דברי רש"י הוא במדרש במדבר רבה, אולם אף שנכון הוא שהדרש נזכר שם אבל רש"י לא העתיק את לשון המדרש. ולכאורה דברי רש"י שהיו הנשים נבעלות "תחת התפוח" הם לא כדברי הגמרא בסוטה (יא:) שדרשו עה"כ אם תשכבון בין שפתים, שהנשים היו מאכילות ומשקות את בעליהן "בין שפתים" ושם נזקקות להן, רק אח"כ כשהגיע הזמן להוליד "הולכות ויולדות בשדה תחת התפוח".

אולי דברי רש"י כלשונם נמצאים במדרש חז"ל אחר, שלא ציינו עליה.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: רש"י פר' נשא: שהיו נבעלות לבעליהן "תחת התפוח" דלא כחז"ל

הודעהעל ידי הגהמ » א' מאי 27, 2018 7:17 am

כד ריהטא ומבלי לבדוק במקורות: לשון רש"י כאן רומז ללשונו בפר' פקודי אצל מראות הצובאות: "ומתוך כך מביאות לבעליהן לידי תאוה ונזקקות להם ומתעברות ויולדות שם שנאמר תחת התפוח עוררתיך" (וגם שם הזכיר בהמשך ענין לקיחת מים ממי הכיור להשקאת הסוטה). ונראה ד'תחת תפוח' דקאמר הכא היינו ע"ג המיטה (ואולי התפוח היינו כילה העשויה ע"ג המטה לצניעות), והשוה נמי לשונו בפירושו לשה"ש עה"פ תחת התפוח עוררתיך: "הוא לשון חבת אשת נעורים המעוררת את דודה בלילות בתנומות עלי משכב מחבקתו ומנשקתו".

מה שנכון נכון
הודעות: 11662
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: רש"י פר' נשא: שהיו נבעלות לבעליהן "תחת התפוח" דלא כחז"ל

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' מאי 27, 2018 12:34 pm

רש"י עצמו בפסחים קטז ע"א כתב שהיו יולדות שם דכתיב תחת התפוח וגו'.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6311
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: רש"י פר' נשא: שהיו נבעלות לבעליהן "תחת התפוח" דלא כחז"ל

הודעהעל ידי מיללער » א' מאי 27, 2018 10:01 pm

הגהמ כתב:כד ריהטא ומבלי לבדוק במקורות: לשון רש"י כאן רומז ללשונו בפר' פקודי אצל מראות הצובאות: "ומתוך כך מביאות לבעליהן לידי תאוה ונזקקות להם ומתעברות ויולדות שם שנאמר תחת התפוח עוררתיך" (וגם שם הזכיר בהמשך ענין לקיחת מים ממי הכיור להשקאת הסוטה). ונראה ד'תחת תפוח' דקאמר הכא היינו ע"ג המיטה (ואולי התפוח היינו כילה העשויה ע"ג המטה לצניעות), והשוה נמי לשונו בפירושו לשה"ש עה"פ תחת התפוח עוררתיך: "הוא לשון חבת אשת נעורים המעוררת את דודה בלילות בתנומות עלי משכב מחבקתו ומנשקתו".

דוחקא בתר דוחקא

במציאות כתב רש"י שהיו נבעלות לבעליהן תחת התפוח שזה שונה ממה שאחז"ל, מלבד אם נאמר שרש"י קיצר בלשונו ור"ל שהיו נזקקות לבעליהן וכו' (בין שפתים, ואח"כ יולדות) תחת התפוח.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: רש"י פר' נשא: שהיו נבעלות לבעליהן "תחת התפוח" דלא כחז"ל

הודעהעל ידי לייטנר » א' מאי 27, 2018 10:22 pm

דרש רב עוירא: בשכר נשים צדקניות שהיו באותו הדור - נגאלו ישראל ממצרים, בשעה שהולכות לשאוב מים, הקדוש ברוך הוא מזמן להם דגים קטנים בכדיהן ושואבות מחצה מים ומחצה דגים, ובאות ושופתות שתי קדירות אחת של חמין ואחת של דגים, ומוליכות אצל בעליהן לשדה, ומרחיצות אותן וסכות אותן ומאכילות אותן ומשקות אותן ונזקקות להן בין שפתים, שנאמר: אם תשכבון בין שפתים וגו', בשכר תשכבון בין שפתים זכו ישראל לביזת מצרים, שנאמר: כנפי יונה נחפה בכסף ואברותיה בירקרק חרוץ, וכיון שמתעברות באות לבתיהם; וכיון שמגיע זמן מולדיהן, הולכות ויולדות בשדה תחת התפוח


גם בפשט הכתובים המליציים ניתן ללמוד כי המקום שבו היתה עוררות הוא הוא המקום שבו היתה הלידה.

שבענו מטובך
הודעות: 1001
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: רש"י פר' נשא: שהיו נבעלות לבעליהן "תחת התפוח" דלא כחז"ל

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ב' מאי 28, 2018 1:33 am

ברש"י שנדפס על פי כת"י מובא כך:
רשי מכתי.JPG
רשי מכתי.JPG (66.14 KiB) נצפה 5944 פעמים

חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: רש"י פר' נשא: שהיו נבעלות לבעליהן "תחת התפוח" דלא כחז"ל

הודעהעל ידי חיימקה » ב' מאי 28, 2018 2:10 am

ברם, בכת"י לייפציג 1 הנוסח: {יז} מים קדושים – שקדשו בכיור, לפי שנעשה מנחשת מראות הצובאות, וזו פירשה מדרכיהן שהיו נבעלות לבעליהן במצרים תחת התפוח, וזו קילקלה לאחר תיבדק בו.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6311
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: רש"י פר' נשא: שהיו נבעלות לבעליהן "תחת התפוח" דלא כחז"ל

הודעהעל ידי מיללער » ב' מאי 28, 2018 4:16 am

תודה רבה לכל המשיבים, מינן ומינכון תסתיים שמעתתא

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: רש"י פר' נשא: שהיו נבעלות לבעליהן "תחת התפוח" דלא כחז"ל

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ב' מאי 28, 2018 7:15 am

מהיכן הוא הפירוש רש"י כת"י שבאוצה"ח?
שם כתוב גם כן "שהיו נבעלות לבעליהן במצרים, שנאמר תחת התפוח עוררתיך" (כבכתב היד שהביא ר' שבענו מטובך לעיל).

פירוש רשי כתב יד.JPG
פירוש רשי כתב יד.JPG (65.7 KiB) נצפה 5896 פעמים

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: רש"י פר' נשא: שהיו נבעלות לבעליהן "תחת התפוח" דלא כחז"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' מאי 29, 2018 7:50 pm

גם בארחות חיים ובכל בו פי' להגש"פ מפורש 'בין שפתים תחת התפוח', והיינו שזהו אותו המקום, ורש"י בסוטה פי' בין שפתים, בין מצרי השדות מקומות צנועין מצר גבול השדה גבוה מכאן וחברו מכאן וחריץ באמצע. ומעתה יתכן שמיירי בשדות תפוחים, אלא שהמקום המושלם מבחינת הצניעות הוא בין מצרי השדות.

ולולי דמיסתפינא אמינא ע"פ המבואר באלשיך בפי' לשה"ש עה"פ (ב, ג) כתפוח בעצי היער, שאין באילנות בלתי מיצל כמו התפוח, יעו"ש, וכן הוא כבר במדרש שה"ש על פס' זה, מה התפוח הזה הכל בורחים ממנו בשעת השרב.

ומעתה נראה כי כל ענין 'תחת התפוח' אינו מחמת הצל והצניעות אלא מצד ה'עוררתיך' הריח הטוב המיוחד שבתפוח כמ"ש וריח אפך כתפוחים, [ועי' תוס' בשבת פח, א שר"ת מפרש שתפוח היינו אתרוג, ומסתמך על התרגום לפס' זה 'וריח אפך כתפוחים' - כריחא דאתרוגא, ועי' צל"ח שם פז, א], והריח הטוב מעורר האהבה והחיבה, וז"פ.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: רש"י פר' נשא: שהיו נבעלות לבעליהן "תחת התפוח" דלא כחז"ל

הודעהעל ידי דרומי » ג' מאי 29, 2018 10:03 pm

ועיין רש"י בפ' תולדות בפסוק "ראה ריח בני כריח שדה אשר ברכו ה'" - שדה תפוחים.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: רש"י פר' נשא: שהיו נבעלות לבעליהן "תחת התפוח" דלא כחז"ל

הודעהעל ידי דרומי » ג' מאי 29, 2018 10:54 pm

בחומש רש"י עוז והדר פירשו: "שהיו מעוררות את בעליהן שהיו עמהם תחת עץ התפוח, שענפיו מסתעפים לכל צד ויש מקום להסתתר תחתיו". וציינו: יד חנוך סימן ח.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: רש"י פר' נשא: שהיו נבעלות לבעליהן "תחת התפוח" דלא כחז"ל

הודעהעל ידי לייטנר » ד' מאי 30, 2018 11:41 am

אוסיף שאמנם רש"י פירש את המילים 'בין שפתים' כמקום גאוגרפי (ובדעתו אנו עוסקים), אך בוודאי ניתן לפרש שהכוונה לשפיתת שתי הקדרות.

וכבר כתב המשורר בהקשר לתפוח: "וכבר באנו עד תפוח".

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: רש"י פר' נשא: שהיו נבעלות לבעליהן "תחת התפוח" דלא כחז"ל

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' מאי 30, 2018 2:45 pm

מי זה המשורר ומה לקודש עם החול
וכבר כתבתי במקום אחר שכנראה שמכאן הסגולה לאכילת אתרוגים ליולדות שתפוחים הם אתרוגים, ותחתם ילדו בנקל.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 49 אורחים