מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הצאן ובקר יישחט להם

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

הצאן ובקר יישחט להם

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יוני 04, 2018 3:28 pm

הקושי בדברי משה רבינו האלה ידוע וכבר מוזכר בחז"ל.
אבל השנה היה קשה לי קושי אחר. מה פירוש הצאן ובקר יישחט להם ומצא להם. וודאי שכן. הלא זה מה שקורה בכל אומה ולשון. איזה בשר אוכלים? בשר הצאן והבקר שלהם. חודש חדשים שנה שנתים וכל הימים. אז מה פתאום סובר משה רבינו שיש כאן בכלל בעייה?

וחשבתי לפרש. שהנה הנהגת ה' בעולמו היא ברוך ה' יום יום וכל יום תן לו מעין ברכותיו, כי אדרבה מי שממתין בכל יום לחסד ה' הוא זה שמקבל ממנו את השפע. ובמדבר היתה הנהגה זאת עוד יותר מודגשת שירד להן המן ולא נותר מיום לחבירו וידעו כל יום שמחר ימתינו שוב לשפע מהבורא וכך ראוי שיהיה תמיד.

והנה כאן אמר הקב"ה למשה לא יום אחד ולא יומים וכולי. הכוונה היא שהשפע של הבשר שירד ביום הראשון הוא עצמו מספיק לחודש ימים. (ולכן זה לזרא כי רק כשהשפע מתחדש אדם מקבלו מחדש ומוצא בו טעם). ועל זה התפלא משה רבינו. כי כל האומות בכל יום שוחטים את הצאן הנצרך להם וכל שפע של כל יום מתחדש מחדש. אבל כאן שצאן ובקר יישחט להם יום אחד לחודש ימים זה לא יתכן כי אינו דרך ה' כך והוא הפוך מדרך ה' שעיקר עניינה להרגיל האדם שיהיו עיניו נשואות אל הבורא בכל יום. ועל זה השיב לו הקב"ה כי אף אמנם שזו הדרך הנכונה להרגילם באמונה אבל כאן כדי שלא יחשבו שיד ה' תקצר צריך לעשות להיפך. ומשה באמת על זה רצה לפייסם שלא ירצו את זה בגלל הקלקול באמונה כי משרע"ה כל מחשבתו היה לתקנם ובפרט בעניין האמונה ואמר לו הקב"ה עתה תראה היקרך דברי שלא ישמעו לך כפירש"י.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הצאן ובקר יישחט להם

הודעהעל ידי תוכן » ג' יוני 05, 2018 11:52 am

לא הבנתי לפי דבריך, מה פירוש: 'הצאן ובקר ישחט להם ומצא להם'.

שבענו מטובך
הודעות: 1002
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: הצאן ובקר יישחט להם

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ג' יוני 05, 2018 7:57 pm

אוצר החכמה כתב:הקושי בדברי משה רבינו האלה ידוע וכבר מוזכר בחז"ל.
אבל השנה היה קשה לי קושי אחר. מה פירוש הצאן ובקר יישחט להם ומצא להם. וודאי שכן. הלא זה מה שקורה בכל אומה ולשון. איזה בשר אוכלים? בשר הצאן והבקר שלהם. חודש חדשים שנה שנתים וכל הימים. אז מה פתאום סובר משה רבינו שיש כאן בכלל בעייה?

לעצם הקושיא יש לציין לדברי ר' שלמה אשתרוק (מדרשי התורה עמ' 158) שביאר את שאלת משה רבינו כך: הלא הצאן והבקר רחוקים מאתנו, ופה במדבר אין כל כך הרבה, אם כן היאך יתכן שכלל ישראל יזון מצאן ובקר שאינו בנמצא אצלינו לרוב? לזה השיב לו הקב"ה: היד ה' תקצר, להביא כאן בשר לרוב?


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 75 אורחים