מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשת דתן

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

דתן ואבירם היו אחים או גיסים?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יוני 14, 2018 4:27 pm

בתורה מפורש שהם היו אחים (ובני אליאב נמואל ודתן ואבירם), אז על זה אין חולקים.
אבל אם נשלב את כל גירסאות המדרשים יחד, נקבל שהם היו גם גיסים:
בילקוט ראובני נאמר שאבירם הוא אחיה של האשה שהמצרי בא עליה (מי שאנחנו רגילים לזכור אותה כ"שלומית בת דברי" אשת דתן).

בדקתי את הענין כפי יכולתי, ואלו הן מסקנותי:
אמנם אין בעיה לומר שדתן ואבירם היו אחים מאב בלבד, ואבירם ושלומית היו אחים מאם בלבד, אך לדעתי מדובר בעירוב נוסחאות וכו':
ילקוט ראובני כותב שהאשה אמרה את הענין לאחיה אבירם. אך בסוגריים מצוין שמקורו הוא ב"שלשלת הקבלה", ואמנם שלשלת הקבלה הוא ספר הידוע בחוסר מהימנותו, אך ליתר ביטחון פתחתי אותו וראיתי כתוב שם במפורש שהענין נאמר "לאחי אישה", דהיינו "לאחיו של בעלה", וקושיא מעיקרא ליתא.
מה שמעניין, שגירסת הילקוט ראובני מערבת בין הנאמר בשלשלת הקבלה (המתאים עם המסורת הרגילה שהניצים הם דתן ואבירם) לבין הנאמר בילקוט שמעוני, ומקורו ב"ספר הישר" (אשר גם מידת מהימנותו מוטלת קצת בספק, ובפרט גירסתו לסיפור זה תמוהה): "וירא כי אין איש ויך את המצרי ויטמנהו בחול - ויצל את העברי מיד מכהו. וילך משה וישב בית המלך והאיש עברי שב לביתו. ויהי כשוב האיש הביתה, ואמר לגרש את אשתו, כי לא נכון לבית יעקב לבוא אל אשתו אחרי אשר הוטמאה, ותלך האשה ותגד לאחיה, ויבקש אחי האשה להרגו. וינס אל ביתו וימלט."

את כל הדברים הנ"ל בדקתי גם בדפוסים ישנים (של ילקוט ראובני, ספר הישר, ושלשלת הקבלה), ולא מצאתי הבדלים בין הדפוסים השונים.

מצו"ב צילומים רלוונטיים.
ילקוט ראובני.png
ילקוט ראובני.png (67.5 KiB) נצפה 4587 פעמים

שלשלת הקבלה.png
שלשלת הקבלה.png (17.04 KiB) נצפה 4587 פעמים


הערה קטנה:
גם בספר "משה" מאת הרב בן-ציון פירר כותב שדתן ושלומית התגרשו, אך לדבריו היה זה במדבר אחרי מתן תורה, והתגרשו בבית דינו של משה רבינו.
(זהו ספר ספרותי על קורות חייו של משה רבינו, אשר כמעט כולו מלוקט ממדרשי חז"ל וכו'.)

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: דתן ואבירם היו אחים או גיסים?

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ה' יוני 14, 2018 5:54 pm

מן הענין להוסיף מה שכתב הרמ"ע בגלגולי נשמות:
גלגולי נשמות.JPG
גלגולי נשמות.JPG (61.21 KiB) נצפה 4575 פעמים

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: דתן ואבירם היו אחים או גיסים?

הודעהעל ידי דמשק » ה' יוני 14, 2018 6:20 pm

בספר למען תספר (ליקוט נאה מכל המדרשים בענין יציא"מ) ח"ב פי"א הערה כא, כתב על האיש שהוכה ע"י המצרי "ביל"ש איתא שאיש הזה היה דתן ואשתו שלומית בת דברי ממטה דן קלקלה עם מצרי הנ"ל וכו'". וציינתי לעצמי שהמחבר עשה כאן עירוב מדרשות.

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דתן ואבירם היו אחים או גיסים?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יוני 14, 2018 7:06 pm

קאצ'קלה כתב:מן הענין להוסיף מה שכתב הרמ"ע בגלגולי נשמות:
גלגולי נשמות.JPG

לפי זה אבירם היה לכאורה (גם) חתנו של דתן.

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: דתן ואבירם היו אחים או גיסים?

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ה' יוני 14, 2018 7:21 pm

עזריאל ברגר כתב:
קאצ'קלה כתב:מן הענין להוסיף מה שכתב הרמ"ע בגלגולי נשמות:
גלגולי נשמות.JPG

לפי זה אבירם היה לכאורה (גם) חתנו של דתן.

והוא פלא!
מה מקורו של הרמ"ע?

עפר תחת רגליכם
הודעות: 54
הצטרף: א' אוגוסט 21, 2016 8:00 am

אשת דתן

הודעהעל ידי עפר תחת רגליכם » ג' מאי 28, 2019 6:46 am

לרבותיי. מהר"ם אלשיך כותב בפירושו על במדבר א-כ, שאשתו של דתן היא שלומית בת דברי. יוצא מכאן שדתן הוא האיש המוכה בידי המצרי (המצרי שנהרג על ידי מרע"ה). אך דתן הוא (גם) אחד משני האנשים העבריים הניצים, שמשה פוגש אותם למחרת. מה המקור לכך שהאיש המוכה והאיש הרב עם חבירו הוא אותו אדם? ייש"כ!

מה שנכון נכון
הודעות: 11680
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אשת דתן

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מאי 28, 2019 6:54 am

שמו"ר א, כח-לא.
ומנין שלא נחשדו על הערוה, שהרי אחת היתה ופרסמה הכתוב שנאמר ושם אמו שלומית בת דברי וגו'... פעם אחת הלך נוגש מצרי אצל שוטר ישראל ונתן עיניו באשתו שהיתה יפת תואר בלי מום, עמד לשעת קריאת הגבר והוציאו מביתו וחזר המצרי ובא על אשתו והיתה סבורה שהוא בעלה ונתעברה ממנו, חזר בעלה ומצא המצרי יוצא מביתו שאל אותה שמא נגע בך אמרה לו הן וסבורה אני שאתה הוא, כיון שידע הנוגש שהרגיש בו החזירו לעבודת הפרך והיה מכה אותו ומבקש להרגו, והיה משה רואה אותו ומביט בו וראה ברוח הקודש מה שעשה בבית וראה מה שעתיד לעשות לו בשדה, אמר ודאי זה חייב מיתה, כמו שכתוב ומכה אדם יומת, ולא עוד אלא שבא על אשתו של דתן על כך חייב הריגה, שנא' מות יומת הנואף והנואפת, והיינו דכתיב ויפן כה וכה וגו', ראה מה עשה לו בבית ומה עשה לו בשדה.
וכן אתה מוצא שלא נשמע הדבר אלא ע"י העברים שנא' ויצא ביום השני והנה שני אנשים עברים נצים, זה דתן ואבירם קראם נצים על שם סופם, הם הם שאמרו דבר זה הם היו שהותירו מן המן, הם היו שאמרו נתנה ראש ונשובה מצרימה, הם שהמרו על ים סוף.
וישמע פרעה, שעמדו דתן ואבירם והלשינו עליו.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: אשת דתן

הודעהעל ידי רון » ג' מאי 28, 2019 9:21 am

עפר תחת רגליכם כתב:לרבותיי. מהר"ם אלשיך כותב בפירושו על במדבר א-כ, שאשתו של דתן היא שלומית בת דברי. יוצא מכאן שדתן הוא האיש המוכה בידי המצרי (המצרי שנהרג על ידי מרע"ה). אך דתן הוא (גם) אחד משני האנשים העבריים הניצים, שמשה פוגש אותם למחרת. מה המקור לכך שהאיש המוכה והאיש הרב עם חבירו הוא אותו אדם? ייש"כ!


ברש"י מבואר לא כן שהרי פירש שבן האשה הישראלית אביו משבט דן ואילו דתן ואבירם מבני ראובן כמש"כ "ודתן ואבירם וגו' בני ראובן" [ונתלבטו המפז"ל אם ה"בני ראובן" קאי גם אאון בן פלת, אבל משמע שעל דתן ואבירם ודאי קאי]

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשת דתן

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מאי 28, 2019 9:52 am

רון כתב:
עפר תחת רגליכם כתב:לרבותיי. מהר"ם אלשיך כותב בפירושו על במדבר א-כ, שאשתו של דתן היא שלומית בת דברי. יוצא מכאן שדתן הוא האיש המוכה בידי המצרי (המצרי שנהרג על ידי מרע"ה). אך דתן הוא (גם) אחד משני האנשים העבריים הניצים, שמשה פוגש אותם למחרת. מה המקור לכך שהאיש המוכה והאיש הרב עם חבירו הוא אותו אדם? ייש"כ!


ברש"י מבואר לא כן שהרי פירש שבן האשה הישראלית אביו משבט דן ואילו דתן ואבירם מבני ראובן כמש"כ "ודתן ואבירם וגו' בני ראובן" [ונתלבטו המפז"ל אם ה"בני ראובן" קאי גם אאון בן פלת, אבל משמע שעל דתן ואבירם ודאי קאי]

שלומית היתה משבט דן, כמפורש בקרא, ולא דתן בן אליאב בן פלוא בן ראובן (כמפורש ייחוסו בפרשת פנחס).

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: אשת דתן

הודעהעל ידי רון » ג' מאי 28, 2019 11:45 am

עזריאל ברגר כתב:
רון כתב:
עפר תחת רגליכם כתב:לרבותיי. מהר"ם אלשיך כותב בפירושו על במדבר א-כ, שאשתו של דתן היא שלומית בת דברי. יוצא מכאן שדתן הוא האיש המוכה בידי המצרי (המצרי שנהרג על ידי מרע"ה). אך דתן הוא (גם) אחד משני האנשים העבריים הניצים, שמשה פוגש אותם למחרת. מה המקור לכך שהאיש המוכה והאיש הרב עם חבירו הוא אותו אדם? ייש"כ!


ברש"י מבואר לא כן שהרי פירש שבן האשה הישראלית אביו משבט דן ואילו דתן ואבירם מבני ראובן כמש"כ "ודתן ואבירם וגו' בני ראובן" [ונתלבטו המפז"ל אם ה"בני ראובן" קאי גם אאון בן פלת, אבל משמע שעל דתן ואבירם ודאי קאי]

שלומית היתה משבט דן, כמפורש בקרא, ולא דתן בן אליאב בן פלוא בן ראובן (כמפורש ייחוסו בפרשת פנחס).

צודק,
טעיתי בדבר פשוט וישר כח.

שומר מצווה
הודעות: 99
הצטרף: ג' יולי 26, 2016 11:13 am

Re: אשת דתן

הודעהעל ידי שומר מצווה » ד' מאי 29, 2019 8:53 am

היה לי רעיון - בעלה של האשה שנבעלה למצרי ונקראה "אשה ישראלית" -הלא הוא האיש הישראלי שבעל את המדינית - "זמרי בן סלוא" והוא אביו החורג של המקלל האיש הישראלי שרב במחנה עם בן הישראלית, שגירשו מהבית במטה שמעון ועל כן הלך למטה דן לשבת שם וגירשו אותו משם וסיפרו לו שהסיבה שאין לו אבא היא כי משה הרגו בשם ה' ולכן הוא "נקב" את ה'.- זמרי שנקרא איש ישראל גם הוא הביא את האשה אל ה "קבה"
מה דעתכם?
אגב כך ניתן להסביר את הפס' ואיש כי יכה כל נפש אדם מות יומת שמדובר על מכה אביו (אם כי חורג אבל ייתכן שהוא לא ידע.)

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשת דתן

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מאי 29, 2019 10:44 am

רעיון חמוד.
אבל מכיוון שדנים על מציאות היסטורית - אז אין טעם לעשות סלט של אנשים...

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: אשת דתן

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' מאי 29, 2019 5:28 pm

אדם דן גזרה שוה מעצמו?

זאב ערבות
הודעות: 8609
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: אשת דתן

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' מאי 29, 2019 7:24 pm

בקובץ עץ חיים (באבוב) כ"ה עמ' תי"א יש מאמר מר' ישראל דנדרוביץ על נסי ההצלה של דתן ואבירם ויש שם הרבה פרטים. מצורף קובץ מאוצר החכמה.
וראו בקטע המצורף מסדר הדורות ב' אלפים שפ"ז!
קבצים מצורפים
דתן ואבירם.PDF
(3.49 MiB) הורד 242 פעמים


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 73 אורחים