וַיִּקַּ֣ח קֹ֔רַח בֶּן־יִצְהָ֥ר בֶּן־קְהָ֖ת בֶּן־לֵוִ֑י וְדָתָ֨ן וַאֲבִירָ֜ם בְּנֵ֧י אֱלִיאָ֛ב וְא֥וֹן בֶּן־פֶּ֖לֶת בְּנֵ֥י רְאוּבֵֽן: (במדבר טז' א'). פי' רש"י, לקח את עצמו לצד אחד להיות נחלק על הכהונה, וכמו שמתרגם אונקלוס: ויקח – ואתפלג, ע"ש. ויש לעיין, מתי אירע מחלוקתו של קורח ועדתו, האם קודם מעשה המרגלים שהיה בשנה השנית לצאתם ממדבר סיני או לאחריהם, על כך בעז"ה במאמר שלפנינו.
וַיִּשְׁמַ֣ע מֹשֶׁ֔ה וַיִּפֹּ֖ל עַל־פָּנָֽיו: (שם ד'). פי' רש"י מדוע משה נפל על פניו, מפני המחלוקת, שכבר זה בידם סרחון (קלקול) רביעי. ועד עכשיו היה משה מתפלל עליהם, חטאו בעגל (שמות לב' יא'): ויחל משה. במתאוננים (לעיל יא' ב'): ויתפלל משה. במרגלים (לעיל יד' יג'): ויאמר משה אל ה' ושמעו מצרים. (ו)במחלוקתו של קורח נתרשלו ידיו (מלהתפלל עליהם), ע"ש. מרש"י כאן משמע שמעשה המרגלים קדם למחלוקתו של קורח ועדתו. בריש ספר דברים (א' א'), כתוב שמשה רבינו הוכיח את עם ישראל על כל המקומות שהכעיסו את הקב"ה במדבר, ומשום כבודם לא הזכיר להם את מעשיהם, אלא את המקומות ששם אירעו הדברים ברמז מפני כבודן של עם ישראל. והקשה שם הרא"ם וז"ל: כתוב בפסוק (דברים שם): 'וחצרות' [ופי' רש"י, מה אירע שם]: מחלוקתו של קרח. מהכא משמע דמחלוקתו של קרח קדמה לשלוח המרגלים, דכתיב [אחר מעשה מרים בסוף פרשת בהעלותך, קודם שילוח המרגלים, נאמר]: 'ואחר נסעו העם מחצרות ויחנו במדבר פארן'. [והרי עה"פ 'בחצרות' פירש רש"י, ששם היתה מחלוקתו של קורח] וכתיב [במרגלים, שמשה רבינו שלח אותם, במדבר יג' ג']: 'וישלח אותם משה ממדבר פארן', [משמע שבחצרות הייתה מחלוקתו של קורח, וזה קדם לחטא המרגלים] ואילו בפרשת קרח בפסוק, 'וישמע משה ויפול על פניו כתב רש"י: מפני המחלוקת, שכבר זה בידם סרחון רביעי. חטאו בעגל 'ויחל משה', במתאוננים 'ויתפלל משה' במרגלים 'ויאמר משה... ושמעו מצרים', במחלוקתו של קרח נתרשלו ידיו וכו' [א"כ משמע שמחלוקתו של קורח הייתה אחר חטא המרגלים]? ושמא אגדות חלוקות הן, ורש"י ז"ל פעם תופס האגדה האחת ופעם תופס האגדה האחרת, כמנהגו בכמה מקומות, ע"ש. (וכן ביאר השפתי חכמים – דברים שם).
שיטה אחרת מצינו מתי היה מעשה קורה, וז"ל האבן עזרא (במדבר שם) : זה הדבר היה במדבר סיני כאשר נתחלפו הבכורים ונבדלו הלוים, כי חשבו ישראל שמשה אדונינו עשה מדעתו לתת גדולה לאחיו גם לבני קהת שהם קרובים אליו ולכל בני לוי שהם ממשפחתו, והלוים קשרו עליו בעבור היותם נתונים לאהרן ולבניו, וקשר דתן ואבירם בעבור שהסיר הבכורה מראובן אביהם ונתנה ליוסף, אולי חשדוהו בעבור יהושע משרתו גם קרח בכור היה, ע"ש. מבוא' מדבריו, שמחלוקתו של קורח היה קודם חטא המרגלים. דהא ש-הלויים החליפו את הבכורים זה נאמר לראשונה בפ' במדבר (ג' יב' – עי' רש"י שם). וזה היה בחודש אייר בשנה השנית לצאתם ממצרים כמבוא' בריש הספר, וזה היה עדיין במדבר סיני (ע"ע בפ' י' יא, וברש"י שם). ושילוח המרגלים היה בכ"ט בסיון כדאיתא במס' תענית (כט' ע"א). ומה שכתוב בתורה את מעשה המרגלים קודם למעשה קורח? צ"ל דהא קי"ל דאין מוקדם ומאוחר בתורה, ולפי האבן עזרא באמת מעשה קורח היה קודם המרגלים.
אמנם הרמב"ן (שם) השיג עליו, וז"ל: ואמר רבי אברהם כי זה הדבר היה במדבר סיני כאשר נחלפו הבכורים ונבדלו הלוים, כי חשבו ישראל שאדונינו משה עשה זה מדעתו לתת גדולה לאחיו, גם לבני קהת שהם קרובים אליו ולכל בני לוי שהם ממשפחתו, והלוים קשרו עליו בעבור היותם נתונים לאהרן ולבניו, וקשר דתן ואבירם בעבור שהסיר הבכורה מראובן אביהם, גם קרח בכור היה וזה מדעתו של רבי אברהם שהוא אומר במקומות רבים אין מוקדם ומאוחר בתורה לרצונו. וכבר כתבתי (לעיל ט' א') כי על דעתי כל התורה כסדר, זולתי במקום אשר יפרש הכתוב ההקדמה והאחור, וגם שם לצורך ענין ולטעם נכון, אבל היה הדבר הזה במדבר פארן בקדש ברנע אחר מעשה המרגלים.
דבר מעניין ביותר הוא שלפי שיטת האבן עזרא (שהבאינו לעיל) שמעשה קורח היה כאשר נתחלפו הבכורים ונבדלו הלוים, וזה אירע אחר חטא העגל, (וביארנו לעיל, שזה היה בשנה השנית לצאתם ממצרים. וגם לפי שיטת רש"י והרמב"ן שזה היה אחר חטא המרגלים שגם אירע בשנה השנית), וא"כ בשבוע הבא שנקרא בפרשת חוקת אודות 'מי מריבה', זה היה אחר מיתת מרים שנפסק הבאר שנבע בזכותה כמבוא' בחז"ל. ופטירתה הייתה בשנה האחרונה לשהותם במדבר בחודש ניסן כמבוא' בפסוק (כ' א', עי' שו"ע או"ח סי' תק"פ), זה היה כ-37 שנה!!! אחרי מעשה קורח. (נכתב בס"ד ע"י א. פלשניצקי)