מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קרח לא מן השרופים ולא מן הבלועים

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

קרח לא מן השרופים ולא מן הבלועים

הודעהעל ידי אראל » א' יוני 17, 2018 6:31 am

שאלני ילד חכם ב"ה
למ"ד קרח לא מן השרופים ולא מן הבלועים, אם כן איפוא ניכר היה צדקת אהרן ואי-צדקות של קרח?
כי בכתוב מפורש שמשרע"ה נתן שני סימנים, האחד ע"י הקטורת כמ"ש בוקר ויודע ה' את אשר לו קחו לכם מחתות קורח וכל עדתו וגו', את אשר יבחר בו ה' הוא הקדוש, ואת הקדוש והקריב אליו
הסימן השני שנאמר אחר כך, אם בריאה יברא ה' וגו'
והנה אה"נ הסימן השני נתברר בעליל שפתחה האדמה את פיה וכו', אבל איך נתקיים הסימן הראשון? אם קורח לא היה לא מן השרופים ולא מן הבלועים, נמצא שאחר מעשה הקטורת בין הוא ובין אהרן שניהם נשארו בחיים, ואיך נודע שקרח לא היה צודק?
אני אמרתי לו תירוץ כלאחר יד, שהסימן היה ע"י מחתת קרח שנבלעה באדמה יחד עם כל רכושו, משא"כ אהרן נשאר במחתתו, אך לא ראיתי מי שיעורר ע"ז

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: קרח לא מן השרופים ולא מן הבלועים

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' יוני 17, 2018 7:04 am

תורת משה לחת"ס במדבר פרק טז פסוק לד
... והנה בחד דיעה בסנהדרין לא הי' קרח לא מן הנבלעין כי אמר רכושו וביתו ואדם אשר לקרח היינו עבדיו הרבים כמ"ש רמב"ן, וגם לא הי' מן הנשרפין כי לא נשרפו רק ר"ן איש. וכן פשטי' דקרא ופירש"י שם כי מ"מ מת אח"כ במגפת י"ד אלף, ובאמת כן משמע פשטיות דקרא, ולפ"ז לא שייך לומר מזמור לאסף כפירוש תוס' שעתיד קרח לעלות עם שערי ירושלים שהרי לא נטבע, אך לכאורה היא נגד השכל הרי הוא הרשיע יותר ובו הי' תלוי הכל ומדוע נמלט.
וי"ל לרעתו שראה עצמו בעושר גדול ועבדים ושפחות וכבוד עצום ר"ן נשיאי ישראל הלכו אחר עצתו וממש לב כל ישראל עמו ובניו גדולי הדור, ובשעה קלה נצב ערום כיום הולדו מכל עשרו וכל ריעיו נבלעו ונשרפו ובניו שבו בתשובה ורחקו ונתבזה בעיני כל ישראל כי ראו צדקתם של משה ואהרן, טוב מזה המות אפי' בליעה ושריפה מאשר יחי' ויראה בנפלו כרגע מאיגרא רמה לבירא עמיקתא וכו'.

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: קרח לא מן השרופים ולא מן הבלועים

הודעהעל ידי אראל » א' יוני 17, 2018 4:49 pm

נפלא ביותר!
יישר כחך!!

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: קרח לא מן השרופים ולא מן הבלועים

הודעהעל ידי טברייני » א' יוני 17, 2018 11:47 pm

בקרו טלה כתב:
תורת משה לחת"ס במדבר פרק טז פסוק לד
... והנה בחד דיעה בסנהדרין לא הי' קרח לא מן הנבלעין כי אמר רכושו וביתו ואדם אשר לקרח היינו עבדיו הרבים כמ"ש רמב"ן, וגם לא הי' מן הנשרפין כי לא נשרפו רק ר"ן איש. וכן פשטי' דקרא ופירש"י שם כי מ"מ מת אח"כ במגפת י"ד אלף, ובאמת כן משמע פשטיות דקרא, ולפ"ז לא שייך לומר מזמור לאסף כפירוש תוס' שעתיד קרח לעלות עם שערי ירושלים שהרי לא נטבע, אך לכאורה היא נגד השכל הרי הוא הרשיע יותר ובו הי' תלוי הכל ומדוע נמלט.
וי"ל לרעתו שראה עצמו בעושר גדול ועבדים ושפחות וכבוד עצום ר"ן נשיאי ישראל הלכו אחר עצתו וממש לב כל ישראל עמו ובניו גדולי הדור, ובשעה קלה נצב ערום כיום הולדו מכל עשרו וכל ריעיו נבלעו ונשרפו ובניו שבו בתשובה ורחקו ונתבזה בעיני כל ישראל כי ראו צדקתם של משה ואהרן, טוב מזה המות אפי' בליעה ושריפה מאשר יחי' ויראה בנפלו כרגע מאיגרא רמה לבירא עמיקתא וכו'.


דברי החת"ס נפלאים, אך אינם מיישבים כיצד ידעו בנ"י שאהרן ומשה צדיקים וצודקים ולא קרח.

וראיתי להרב בן יהוידע שכתב שקרח לא מן השרופים היינו שנשרף רק נשמתו ולא גופו, ולכן לא נכלל בין השרופים.
וקרח לא מן הבלועים היינו שנתגלגל לאחר שנשרפה נשמתו לבור, ואינו ככל הבלועים שנפלו חיים לגמרי.

ברם, דבריו לא יישבו את רש"י שכתב להדיא שקרח לא מן הבלועים ולא מן השרופים, אלא מת במגפה. וצ"ע.

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: קרח לא מן השרופים ולא מן הבלועים

הודעהעל ידי טברייני » ג' יוני 19, 2018 1:12 am

אראל כתב:שאלני ילד חכם ב"ה
למ"ד קרח לא מן השרופים ולא מן הבלועים, אם כן איפוא ניכר היה צדקת אהרן ואי-צדקות של קרח?
כי בכתוב מפורש שמשרע"ה נתן שני סימנים, האחד ע"י הקטורת כמ"ש בוקר ויודע ה' את אשר לו קחו לכם מחתות קורח וכל עדתו וגו', את אשר יבחר בו ה' הוא הקדוש, ואת הקדוש והקריב אליו
הסימן השני שנאמר אחר כך, אם בריאה יברא ה' וגו'
והנה אה"נ הסימן השני נתברר בעליל שפתחה האדמה את פיה וכו', אבל איך נתקיים הסימן הראשון? אם קורח לא היה לא מן השרופים ולא מן הבלועים, נמצא שאחר מעשה הקטורת בין הוא ובין אהרן שניהם נשארו בחיים, ואיך נודע שקרח לא היה צודק?
אני אמרתי לו תירוץ כלאחר יד, שהסימן היה ע"י מחתת קרח שנבלעה באדמה יחד עם כל רכושו, משא"כ אהרן נשאר במחתתו, אך לא ראיתי מי שיעורר ע"ז


שוב מצאתי בכתבי:

עוד חשבתי לתרץ על פי דברי אור החיים הק' (ט"ז י"ז) שכתב וז"ל: "שנתחכם לומר שלא יתערב קרח עם המאתיים וחמישים, אלא בייחוד עם אהרן, ועשה כן כדי שלא יהיה מקום לטועים אחר קרח לומר כי דבקתו הרעה לצד היותו עם רבוי מקטירי הקטורת, אבל אם היה בפני עצמו היה כאהרן, לזה אמר לו "ואתה ואהרן" בפני עצמכם "איש מחתתו". והגם שכולן הקריבו יחד, עם כל זה נעשו שתי כיתות, כת א' קרח ואהרן, וכת שניה מאתים וחמישים איש". עכ"ל. ולפי זה חשבתי לומר דילמא דברי משה נאמרו רק למאתיים וחמישים מקריבי הקטרת ולא לאהרן וקרח וממילא אין ראייה מכך שנשאר חי לכך שה' בחר בו כביכול.

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: קרח לא מן השרופים ולא מן הבלועים

הודעהעל ידי אראל » ג' יוני 19, 2018 1:59 am

טברייני כתב:
בקרו טלה כתב:
תורת משה לחת"ס במדבר פרק טז פסוק לד
... והנה בחד דיעה בסנהדרין לא הי' קרח לא מן הנבלעין כי אמר רכושו וביתו ואדם אשר לקרח היינו עבדיו הרבים כמ"ש רמב"ן, וגם לא הי' מן הנשרפין כי לא נשרפו רק ר"ן איש. וכן פשטי' דקרא ופירש"י שם כי מ"מ מת אח"כ במגפת י"ד אלף, ובאמת כן משמע פשטיות דקרא, ולפ"ז לא שייך לומר מזמור לאסף כפירוש תוס' שעתיד קרח לעלות עם שערי ירושלים שהרי לא נטבע, אך לכאורה היא נגד השכל הרי הוא הרשיע יותר ובו הי' תלוי הכל ומדוע נמלט.
וי"ל לרעתו שראה עצמו בעושר גדול ועבדים ושפחות וכבוד עצום ר"ן נשיאי ישראל הלכו אחר עצתו וממש לב כל ישראל עמו ובניו גדולי הדור, ובשעה קלה נצב ערום כיום הולדו מכל עשרו וכל ריעיו נבלעו ונשרפו ובניו שבו בתשובה ורחקו ונתבזה בעיני כל ישראל כי ראו צדקתם של משה ואהרן, טוב מזה המות אפי' בליעה ושריפה מאשר יחי' ויראה בנפלו כרגע מאיגרא רמה לבירא עמיקתא וכו'.


דברי החת"ס נפלאים, אך אינם מיישבים כיצד ידעו בנ"י שאהרן ומשה צדיקים וצודקים ולא קרח.

וראיתי להרב בן יהוידע שכתב שקרח לא מן השרופים היינו שנשרף רק נשמתו ולא גופו, ולכן לא נכלל בין השרופים.
וקרח לא מן הבלועים היינו שנתגלגל לאחר שנשרפה נשמתו לבור, ואינו ככל הבלועים שנפלו חיים לגמרי.

ברם, דבריו לא יישבו את רש"י שכתב להדיא שקרח לא מן הבלועים ולא מן השרופים, אלא מת במגפה. וצ"ע.


קודם, שכוח על דבריך הנפלאים
אציין על מה שהבאת מבן יהוידע שקרח לא מן הבלועים היינו שנשרפה נשמתו שריפת נשמה וגוף קיים, לא כן כתב הנצי"ב בהעמק דבר בתחילת הפרשה, שהר"נ איש כולם היו בעלי מדרגה דוגמת נדב ואביהוא שמתו כולם באותו מיתה, שריפת נשמה וגוף קיים, ודבריו הם לכאורה דלא כהבן יהוידע

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קרח לא מן השרופים ולא מן הבלועים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' יוני 19, 2018 6:50 am

למה לא נתרץ על קושייתך הראשונה בדרך פשוטה. שהסימן אינו מה שמת מישהו מסויים אלא עצם העובדה שברא ה' בריאה חדשה ומתו בה התומכים בקורח. אבל אין כבר צד שקרח צודק שהרי נעשה מה שאמר משה.
רק קשה למה לא ייענש הוא כראוי לרשעתו וזו קושיית החת"ס ותירוצו.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6311
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: קרח לא מן השרופים ולא מן הבלועים

הודעהעל ידי מיללער » ג' יוני 19, 2018 7:22 am

טברייני כתב:
דברי החת"ס נפלאים, אך אינם מיישבים כיצד ידעו בנ"י שאהרן ומשה צדיקים וצודקים ולא קרח.

לפי דבריו המתוקים, בזה גופא שנשאר קרח ערום כיון הוולדו, רכושו וצאצאיו כולם נבלעו, בזה גופא הראה הקב"ה שאהרן צודק והם בדאים, שהרי לאהרן לא בא שום עונש, לא בגופו, לא בממונו ולא במשפחתו.

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: קרח לא מן השרופים ולא מן הבלועים

הודעהעל ידי טברייני » ג' יוני 19, 2018 3:29 pm

אוצר החכמה כתב:למה לא נתרץ על קושייתך הראשונה בדרך פשוטה. שהסימן אינו מה שמת מישהו מסויים אלא עצם העובדה שברא ה' בריאה חדשה ומתו בה התומכים בקורח. אבל אין כבר צד שקרח צודק שהרי נעשה מה שאמר משה.
רק קשה למה לא ייענש הוא כראוי לרשעתו וזו קושיית החת"ס ותירוצו.


הקושיא היא מדברי משה רבינו:
אם כמות כל האדם ימתון אלה ופקדת כל האדם יפקד עליהם לא ה' שלחני
ואם בריאה יברא ה' ופצתה האדמה את פיה ובלעה אתם ואת כל אשר להם וירדו חיים שאלה וידעתם כי נאצו האנשים האלה את ה'

ומשמע שדברי משה יאמנו רק אם ימותו אלו במיתה משונה, אך אם ימותו כמות כל האדם (במגפה) אזי לא ה' שלחני.

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: קרח לא מן השרופים ולא מן הבלועים

הודעהעל ידי טברייני » ג' יוני 19, 2018 3:30 pm

מיללער כתב:
טברייני כתב:
דברי החת"ס נפלאים, אך אינם מיישבים כיצד ידעו בנ"י שאהרן ומשה צדיקים וצודקים ולא קרח.

לפי דבריו המתוקים, בזה גופא שנשאר קרח ערום כיון הוולדו, רכושו וצאצאיו כולם נבלעו, בזה גופא הראה הקב"ה שאהרן צודק והם בדאים, שהרי לאהרן לא בא שום עונש, לא בגופו, לא בממונו ולא במשפחתו.


ראה הערה קודמת מה שהשבתי להרב אוצר החכמה.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 81 אורחים