עמוד 1 מתוך 1

מיתת מרים בנשיקה

פורסם: ג' יוני 19, 2018 12:59 am
על ידי טברייני
אמרינן במו"ק (כח.):

ואמר ר' אלעזר אף מרים בנשיקה מתה אתיא שם שם ממשה ומפני מה לא נאמר בה על פי ה' מפני שגנאי הדבר לאומרו


והובאו דברי ר"א ברש"י בפרשתן (חוקת, במדבר כ א):

ותמת שם מרים. אף היא בנשיקה מתה. ומפני מה לא נאמר בה על פי ה', שאינו דרך כבוד של מעלה


וכעת, בתקווה שלא תצא תקלה תחת ידי,

אינני מבין מה שייך לומר כלפי הקב"ה שאינו דרך כבוד לנשק אשה, ואטו הקב"ה זכר הוא?!

ושוב! אינני רוצה חלילה להגיע למקומות לא רצויים, אך תורה היא, ולהבין אני צריך!

Re: מיתת מרים בנשיקה

פורסם: ג' יוני 19, 2018 1:29 am
על ידי יאיר
כלשון בני אדם ולשבר את האוזן ושלא יבוא מ"ד לידי הרהור/ערעור וכדומה

Re: מיתת מרים בנשיקה

פורסם: ג' יוני 19, 2018 1:44 am
על ידי טברייני
יאיר כתב:כלשון בני אדם ולשבר את האוזן ושלא יבוא מ"ד לידי הרהור/ערעור וכדומה


לשון בני אדם היא נקדישך ונעריצך ועוד

Re: מיתת מרים בנשיקה

פורסם: ג' יוני 19, 2018 1:57 am
על ידי שמואל דוד
עיין אש קודש.
ועיין באור החמה (קרוזר) ודפח״ח.

Re: מיתת מרים בנשיקה

פורסם: ג' יוני 19, 2018 10:06 am
על ידי עזריאל ברגר
טברייני כתב:
יאיר כתב:כלשון בני אדם ולשבר את האוזן ושלא יבוא מ"ד לידי הרהור/ערעור וכדומה


לשון בני אדם היא נקדישך ונעריצך ועוד

אינו ראיה כלל, כי פעמים רבות מסיימים בלה"ק בלשון כזו אף לזכרים, ושפיל לסיפיה "המשלשים לך קדושה".
רק הגבורה/השכינה/מלכות מכונות בלשון נקבה, אבל כמעט תמיד הקב"ה מוזכר בלשון זכר.

Re: מיתת מרים בנשיקה

פורסם: ג' יוני 19, 2018 3:33 pm
על ידי טברייני
שמואל דוד כתב:עיין אש קודש.
ועיין באור החמה (קרוזר) ודפח״ח.


מהו אש קודש? ואין תח"י שני ספרים אלו, אשמח אם מישהו יוכל להראותם.

Re: מיתת מרים בנשיקה

פורסם: ג' יוני 19, 2018 5:07 pm
על ידי כדכד
אולי כוונתו לספרו של האדמו"ר מפייסצ'נה בעל חובת התלמידים הי"ד

Re: מיתת מרים בנשיקה

פורסם: ג' יוני 19, 2018 5:13 pm
על ידי שמואל דוד
טברייני כתב:
שמואל דוד כתב:עיין אש קודש.
ועיין באור החמה (קרוזר) ודפח״ח.

מהו אש קודש? ואין תח"י שני ספרים אלו, אשמח אם מישהו יוכל להראותם.

נמצא בהברובוקס

Re: מיתת מרים בנשיקה

פורסם: ד' יוני 20, 2018 1:41 am
על ידי טברייני
צירפתי את העמודים המדוברים.

אך דבריהם הם על פי החסידות והקבלה, ועדיין לא זכיתי להבין פשט דברי רש"י.

Re: מיתת מרים בנשיקה

פורסם: ה' יוני 21, 2018 7:30 pm
על ידי נוטר הכרמים
על דרך הפשט ממש, ראשית יש להקדים לשון מדרש אגדה כאן שמוסיף כמה מילים: 'כי אין כבוד לשכינה שיאמר לאשה על פי ד'. ומבואר שאין החוסר כבוד מחמת הנשיקה אלא מחמת המשמעות שהמיתה היא ע"פ ד'.

ונראה ביאור הדברים לפי מה שכ' בעקידה כאן (שער פ) לבאר שמיתת נשיקה כל ענינה היא מיתה ע"פ ד', והיינו שמתים ע"י עשיה על פי ציווי, והיינו 'שכבר נראה היה המות ברשותם לעשות אותה כעושה המלאכה היותר נקלה שבידו'. ולפי"ז הביאור שונה לחלוטין, שמדובר כאן במדרגה עליונה ביותר שהיתה היא כמו פעולה קטנה, וזה לא כבוד לומר שאשה הגיעה לדרגה כזו.

Re: מיתת מרים בנשיקה

פורסם: ה' יוני 21, 2018 8:51 pm
על ידי טברייני
נוטר הכרמים כתב:על דרך הפשט ממש, ראשית יש להקדים לשון מדרש אגדה כאן שמוסיף כמה מילים: 'כי אין כבוד לשכינה שיאמר לאשה על פי ד'. ומבואר שאין החוסר כבוד מחמת הנשיקה אלא מחמת המשמעות שהמיתה היא ע"פ ד'.

ונראה ביאור הדברים לפי מה שכ' בעקידה כאן (שער פ) לבאר שמיתת נשיקה כל ענינה היא מיתה ע"פ ד', והיינו שמתים ע"י עשיה על פי ציווי, והיינו 'שכבר נראה היה המות ברשותם לעשות אותה כעושה המלאכה היותר נקלה שבידו'. ולפי"ז הביאור שונה לחלוטין, שמדובר כאן במדרגה עליונה ביותר שהיתה היא כמו פעולה קטנה, וזה לא כבוד לומר שאשה הגיעה לדרגה כזו.


דבריכם מיישבים את לשון הגמרא אך לא את לשון רש"י.

Re: מיתת מרים בנשיקה

פורסם: ה' דצמבר 12, 2019 5:26 pm
על ידי עושה חדשות

Re: מיתת מרים בנשיקה

פורסם: ה' דצמבר 12, 2019 11:25 pm
על ידי יוסף בניהו
טברייני כתב:
יאיר כתב:כלשון בני אדם ולשבר את האוזן ושלא יבוא מ"ד לידי הרהור/ערעור וכדומה


לשון בני אדם היא נקדישך ונעריצך ועוד

קושייה זו נובעת משיבוש שהשתרש בשנים האחרונות, שנקדישך וכד' בסיום קמץ שוא, הוא אמירה לנקבה,
ודבר זה ברור שהוא שיבוש כי ברוב המילים הסיום הוא צירי במקום קמץ.