מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

השייכות בין בארה של מרים למוצאי שבת

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

השייכות בין בארה של מרים למוצאי שבת

הודעהעל ידי טברייני » ד' יוני 20, 2018 11:36 pm

ידועים דברי הרמ"א בשם הכלבו שנהגו לשתות במוצאי שבת מים משום שאז מתגלגלת בארה של מרים בין הנהרות והימים.

אך האם ידוע מה ענינה של מרים עם מוצאי שבת?

זאת ועוד, בשבת במנחה היו הלויים שרים את שירת הבאר, האם יש לכך טעם וקשר עם מה שמתגלגלת במוצ"ש?

נ.ב. מיקמתי אשכול זה כאן מחמת פרשת השבוע, ברם אם אשכול זה מתאים יותר בבית המדרש או במקום אחר אפשר להעבירו.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: השייכות בין בארה של מרים למוצאי שבת

הודעהעל ידי ישראליק » ד' יוני 20, 2018 11:38 pm

יש באוצר ספר שלם על ענין זה

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: השייכות בין בארה של מרים למוצאי שבת

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' יוני 20, 2018 11:51 pm

ישראליק כתב:יש באוצר ספר שלם על ענין זה

בארה של מרים

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: השייכות בין בארה של מרים למוצאי שבת

הודעהעל ידי טברייני » ה' יוני 21, 2018 12:00 am

אפשר קצת יותר מיקוד בתוך כל ה200 עמודים פלוס?
בתוכן הענינים לא ראיתי דיבור על זה.

(ואם כבר אשמח להעלאה כיון שטרם זכיתי לאור באור אוצר החכמה)

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: השייכות בין בארה של מרים למוצאי שבת

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' יוני 21, 2018 9:53 am

טברייני כתב:ידועים דברי הרמ"א בשם הכלבו שנהגו לשתות במוצאי שבת מים משום שאז מתגלגלת בארה של מרים בין הנהרות והימים.
אך האם ידוע מה ענינה של מרים עם מוצאי שבת?
זאת ועוד, בשבת במנחה היו הלויים שרים את שירת הבאר, האם יש לכך טעם וקשר עם מה שמתגלגלת במוצ"ש?
נ.ב. מיקמתי אשכול זה כאן מחמת פרשת השבוע, ברם אם אשכול זה מתאים יותר בבית המדרש או במקום אחר אפשר להעבירו.

מה שהבאת על שירת הלויים, רצוני לדעת מה המקור של זה???
בתודה מראש.

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: השייכות בין בארה של מרים למוצאי שבת

הודעהעל ידי טברייני » ה' יוני 21, 2018 1:59 pm

הא לחמא עניא כתב:
טברייני כתב:ידועים דברי הרמ"א בשם הכלבו שנהגו לשתות במוצאי שבת מים משום שאז מתגלגלת בארה של מרים בין הנהרות והימים.
אך האם ידוע מה ענינה של מרים עם מוצאי שבת?
זאת ועוד, בשבת במנחה היו הלויים שרים את שירת הבאר, האם יש לכך טעם וקשר עם מה שמתגלגלת במוצ"ש?
נ.ב. מיקמתי אשכול זה כאן מחמת פרשת השבוע, ברם אם אשכול זה מתאים יותר בבית המדרש או במקום אחר אפשר להעבירו.

מה שהבאת על שירת הלויים, רצוני לדעת מה המקור של זה???
בתודה מראש.


ראש השנה לא א
במנחת' דשבתא מה היו אומרי' אמר רבי יוחנן אז ישיר ומי כמוך ואז ישיר


וברש"י שם
אז ישיר - שירת הים עד מי כמוכה:

ומי כמוכה - עד סוף השירה:

ואז ישיר - ישראל דעלי באר (במדבר כא):

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: השייכות בין בארה של מרים למוצאי שבת

הודעהעל ידי טברייני » ה' יוני 21, 2018 2:00 pm

בקרו טלה כתב:-


יישר כח
אך זה המקור לכך שהיא סובבת במוצ"ש,
אך שאלתי היא מה ענינה של באר מרים עם מוצ"ש. ומדוע דוקא אז היא מסתובבת?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: השייכות בין בארה של מרים למוצאי שבת

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ה' יוני 25, 2020 10:33 pm

עיין בספר כרסייא דאליהו עמ' ע"ט דברים נפלאים.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: השייכות בין בארה של מרים למוצאי שבת

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' יוני 27, 2020 10:45 pm

כיון שדברו מענין הפרשה ובארה של מרים אצרף מאשר כתבתי בשבוע זה בס"ד.

ולא היה מים לעדה


המנהג לשפוך מים שאובים שבשכונת המת וטעמיו

איתא בשו"ע (יו"ד סי' שלט סעיף ה): מנהג לשפוך כל המים שאובים שבשכונת המת.

ומקור הדברים בב"י שם:
עוד כתב הכל בו (שם פו.) מנהג לשפוך כל המים שאובים שבשכונת המת וטעם המנהג לסימן שידעו הכל שיש בו מקרה מות ולא יהיה מודיע בפה ויהיה מוציא דבה. ויש אומרים כי הטעם לפי שמלאך המות מפיל במים טיפת דם המות. [בדק הבית] וכן כתוב באורחות חיים (הל' אבל עמ' 576): וכתב עוד (בא"ח) שם כי פעם אחת אירע מת בערב פסח ואמר הרב שאין צריך לשפוך המים שלנו דליל שימורים הוא וכן נמי בשאר לילות משום שומר פתאים ה' עד כאן. ונראה לי דבשאר לילות דקאמר לענין מים שלנו נמי היא ולפי מנהגם שהיו נוהגים ללוש בכל יום או יומים.

והנה בבאר הגולה שם כתב: וכתב הרד"א שיש רמז לזה מן התורה ותמת שם מרים ותקבר שם ולא היה מים לעדה, כי כולם שפכו מימיהם.

ובפנים יפות כאן הקשה על דברים אלו, וז"ל, לכאורה קשה לפי מה שפירש רש"י אף היא בנשיקה מתה וכו', ולא שייך הטעם שכתבו שהמלאך המות מדיח סכינו שם, ואפשר שמשה ואהרן לא פרסמו שמתה בנשיקה שאינו כבוד של מעלה כמו שפירש"י, לכך שפכו כל ישראל מימיהם שסברו שמתה כדרך כל הארץ.

ובאמת שבפירושי הראשונים כאן נראה שהרגישו בקושיא זו, ראה בהדר זקנים מבעלי התוס' "מכאן סמכו לשפוך המים במות המת ואינו כי אם לרמוז דמוציא דבה הוא כסיל", ונראה שבא לאפוקי מן הטעם של מלאך המוות דלא שייך הכא, ולומר שהטעם משום מוציא דבה דשייך נמי גבי מרים.

אולם באמת בדברי הפוסקים נראה שנקטו לעיקר הטעם של מלאך המוות, יעויין בט"ז ובש"ך. ובגליון הגרע"א כתב: בס' תוספת שבת (סי' רי"א סק"ו) כ' בשם ת' שמש צדקה דאם יש מת בשבת אין לשפוך המים. וטעמו של השמש צדקה "משום דכתיב "ויברך אלוקים את יום השביעי ויקדש אותו", היינו שצוה הקדוש ברוך הוא למלאך המות שלא ילכלך מימי ישראל ביום השבת בסכינו".
ונראה שנקט עיקר הטעם משום מה"מ.
וכן נראה גם בדברי הראשונים המובאים בב"י הנ"ל שנקטו נפ"מ לגבי מים שלנו ומים בליל פסח וכו', וכן הוא באור זרוע (הל' פסח סי' רמ): וכן הייתי אומר בשאר לילות של פסח, דשומר פתאים ה'. וחלילה שלא יארע דבר תקלה במצות ה' ברוך הוא.
מבואר שעיקר הטעם משום מה"מ.
וכן מוכרח גם מתוך חומרת האחרונים לאסור בדיעבד את התבשיל שבישלו במים אלו, עי' בברכי יוסף (ס"ק י יא יב), שהביא דברי הרב בית יהודה, לאסור כשאפו פת במים הללו. וכן דעת הרב בית דוד, שאם בשלו בהם, התבשיל אסור, וכתב, שאם נפל מן המים הללו לתבשיל, לפמ"ש הט"ז ובית יהודה דבמידי דסכנה לא מהני ששים, יש להחמיר ולאסור הכל. [ועי' בפתחי תשובה].
וכן מוכרח גם מלשון המחבר שכתב 'לשפוך כל המים', ולכאורה לטעם של הוצאת דבה היה סגי בשפיכת חלק מן המים, וכן נקט בערוה"ש "וגם לטעם זה אין חיוב לשפוך כל המים כמובן".

טעם שפיכת מים שאובים בעת מיתת מרים וסילוק הבאר

ונראה ליישב באופ"א מדברי הפנים יפות, ובהקדם ביאור כללות הענין, דלכאורה צ"ב היאך מבינים בפשטות הענין שמלאך המוות "מפיל במים טיפת דם המות", ובלשון וכ"כ התשב"ץ לתלמיד מהר"ם (סי' תמב), "פעם אחת נפטר מת אחד בבית אחד, ושתה אחד מן המים שהיו בבית בשעת פטירת המת, וכשראה החכם גער בו שלא לשתות בשעת פטירת המת, ולאחר שעה קלה יצאה נשמתו של אותו ששתה, ושאלו לחכם מה ראית שגערת בו, אמר אני ראיתי את מלאך המות ששפשף את סכינו במים שהיו באותו הבית אחר פטירת המת".

ולכאורה הביאור שהרי מודגש כאן ענין 'מים שאובים', והיינו שמציאות מים חיים היא מציאות של חיות, ואילו מים שאובין זו מציאות של ניתוק מן החיים, ובזה דמי למיתה, ועל כן הוא מענינא דמיתה, ושייך לסכינו של מה"מ.

והנה לגבי בארה של מרים איתא בשבת (לה, א): אמר רבי חייא הרוצה לראות בארה של מרים, יעלה לראש הכרמל ויצפה ויראה כמין כברה בים, וזו היא בארה של מרים. אמר רב מעין המיטלטל טהור, וזהו בארה של מרים.
ומצינו בשו"ת מהרי"ט (ח"ב יו"ד סי' יז), וז"ל,
ובהא ניחא לי הא דאמרי' בפרק במה מדליקין אם מעין המטלטל טהור וזהו בארה של מרים. ופירש"י טהור מלקבל טומאה וטובלים בו דלאו ככלי דמי להיות המים הנובעין בו כשאובין. וכשלמדנו שבת תמהתי על דברי רש"י ז"ל דמהיכא תיתי שהיה מקבל טומאה אותו סלע אף על פי שיהי' כלי דהא כלי גללים כלי אבנים אינם מקבלים טומאה . ועוד לענין פיסול מקוה אף על גב דאפי' כלי אבנים פוסלים היינו כשנעשו מתחלה לקבלה שלא עלתה על דעת שאבני השדה התלושים שיש להם בית קיבול יקבלו טומאה אם לא שחקקן לקבלה ולאו שם כלי עליהם. ונ"ל דטהור דקאמר היינו דלאו שאוב מקרי דהכי אשכחן לשון טהרה בהכשר מקוה דתנן מטהרין את המקואות התחתון מן העליון ותנן נמי שלש מקואות בזה עשרים סאה וכו' ירדו שלשה וטבלו המקואות טהורים והטובלים טהורים, ואיצטריך לאשמועינן משום הא דתניא מה מעיין בידי שמים ס"ד בסתם מעיין שאינו מטלטל, קמ"ל דכל שאין טילטולו בידי אדם אף על פי שמטלטל ונעקר ממקומו נקרא טהור.

הרי מבואר בדברי מהרי"ט שבארה של מרים זה חפצא מחודש של מעין שאינו מחובר לקרקע, והרי הוא מעין המיטלטל, ומ"מ נחשב למים חיים ולא למים שאובים. [ועי' בשו"ת חשב האפוד ח"ב סי' צג] .
ובלשון הרמב"ן כאן (כ, ח): כי הכוונה לרבותינו בבארה של מרים, שהיה מעולם באר נסי מקור מים חיים נובע בכל מקום שיהיה שם הרצון עליו.

ואם אמנם כן הוא שהיה כאן חפצא מיוחד בארה של מרים, הרי במיתת מרים הנביאה ש'לא היה מים לעדה', אזי הבאר נהפכה למים שאובים,
ונראה שזה פשר הנהגתם במה ששפכו הכל את המים לשמע מיתתה, היינו כי במיתתה של מרים הנביאה הפסידו את באר מים חיים,
ועתה אין חפץ במים שאובין כאלו שהינם היפוך המים חיים.

וזהו ה'זכר לדבר' למנהג שפיכת המים שאובים בשכונת המת מחמת מה"מ, יען כי מים של מיתה הם.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: השייכות בין בארה של מרים למוצאי שבת

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' יוני 27, 2020 10:47 pm

טברייני כתב:ידועים דברי הרמ"א בשם הכלבו שנהגו לשתות במוצאי שבת מים משום שאז מתגלגלת בארה של מרים בין הנהרות והימים.

אך האם ידוע מה ענינה של מרים עם מוצאי שבת?

זאת ועוד, בשבת במנחה היו הלויים שרים את שירת הבאר, האם יש לכך טעם וקשר עם מה שמתגלגלת במוצ"ש?

נ.ב. מיקמתי אשכול זה כאן מחמת פרשת השבוע, ברם אם אשכול זה מתאים יותר בבית המדרש או במקום אחר אפשר להעבירו.

הסתפקתי בכוונת לשון הרמ"א 'ולא ראיתי למנהג זה', האם הכוונה שלא ראה שנוהגים כן,
או שזוהי הסתייגות שאינו רואה ומסכים למנהג (כמו רואה אני את דברי אדמון).

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: השייכות בין בארה של מרים למוצאי שבת

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ש' יוני 27, 2020 11:40 pm



חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 111 אורחים