הודעהעל ידי דרומי » א' יולי 15, 2018 10:18 pm
ביאור בדרך החסידות
"הנהר הגדל נהר פרת" (דברים א, ז)
"מפני שנזכר עם ארץ ישראל, קוראו גדול. משל הדיוט אומר: עבד מלך מלך, הדבק לשחוור וישתחוו לך, קרב לגבי דהינא ואידהן" (רש"י)
תוכן זה כתב רש"י גם בפרשת לך לך , אבל שם לא הביא רש"י את המשל השלישי מהנוגע במשוח בשמן – "קרב לגבי דהינא ואידהן" [= אם נגעת במשוח בשמן, תהא גם כן משוח בנגיעתו].ויש לבאר את ההבדל בין פרשת לך לך לפרשתנו – בדרך הרמז:
אמרו חז"ל "כל המצוות שעשו לפניך האבות ריחות היו, אבל אנו שמן תורק שמך" (כאדם שמריק מכלי לכלי), היינו, שעל ידי העבודה בהמשכת הקדושה למטה (כהחידוש דמתן תורה שעל ידי קיום התורה והמצוות נמשכת הקדושה בדברים הגשמיים שבהם מקיימים המצוות) נעשה המשכת וגילוי העצם, "שמן תורק שמך" , ומזה מובן שככל שההמשכה היא למטה יותר נעשית המשכת וגילוי העצם באופן נעלה יותר.
וענין זה מודגש ב"נהר הגדול נהר פרת" – שעל ידי בירור המטה עד לדרגא הכי אחרונה ותחתונה, "נהר הרביעי ", "שהוא מאוחר בד' נהרות היוצאים מעדן ", נעשה המשכת וגילוי העצם, ענין השמן, "קרב לגבי דהינא ואידהן". וכתכונת השמן שמפעפע בכל דבר, שעל ידי הנגיעה בהשמן חודר השמן בכל הדבר כולו, עד לדרגא הכי אחרונה שבו.
ולפי זה יומתק שבפרשת לך לך לא הביא רש"י משל זה ד"קרב לגבי דהינא ואידהן" – כיון שמדובר אודות ההבטחה לאברהם אבינו לפני מתן תורה, שלא היה עדיין הענין ד"שמן תורק שמך" (היה רק "ריח" השמן, ולא היה את ממשות השמן עצמו); ומביאו בספר דברים דוקא, משנה תורה, שקשור במיוחד עם הכניסה לארץ לעסוק בבירור העולם.
(התוועדויות תש"נ ח"ד ע' 155)